گفتگوی مفصل با مدیر کل ورزش استان/حبیب حسین زادگان : سرانه فضای ورزشی مازندرانی‌ها به «برنامه» رسید!

به گزارش مازند اسپرت ؛ روزهای خوش ورزش مازندران همچنان ادامه دارد. اما نمی‌توان فقط به گذشته‌های پرافتخار دلخوش بود و با یاد آن موفقیت‌ها خوابید. از زمان حضور «حبیب حسین‌زادگان» در رأس اداره کل ورزش و جوانان مازندران، جنب و جوش‌ها برای بهبود شرایط و فراهم شدن امکانات مورد نیاز ورزشی استان بیشتر از […]

به گزارش مازند اسپرت ؛ روزهای خوش ورزش مازندران همچنان ادامه دارد. اما نمی‌توان فقط به گذشته‌های پرافتخار دلخوش بود و با یاد آن موفقیت‌ها خوابید. از زمان حضور «حبیب حسین‌زادگان» در رأس اداره کل ورزش و جوانان مازندران، جنب و جوش‌ها برای بهبود شرایط و فراهم شدن امکانات مورد نیاز ورزشی استان بیشتر از گذشته شد. اما دستاوردهای به دست آمده در مدت زمان حضور حسین‌زادگان انگار برای اورضایت‌بخش نیست. مازندران هر چند در رتبه‌های بالای مدال‌آوری کشور قرار دارد، اما فعالان اداره کل ورزش و جوانان مازندران می‌خواهند همه استان‌های کشور را پشت سرخود ببینند. رسیدن به این آرزو به یقین در دسترس است. مدیر کل ورزش و جوانان مازندران به پرسش‌هایی در مورد اهداف، برنامه‌ها و بخشی از عملکرد خود پاسخ داد.

 

•فکر می‌کنید دلایل موفقیت همیشگی و گسترده ورزشکاران مازندرانی چیست؟

در درجه نخست، یکی از عوامل اصلی، حجم فراوان افتخارات ورزش در مازندران و وجود استعدادهای کم‌ نظیر و بی‌مانند در همه شهرهای استان است. همه شهرهای استان از رامسر تا گلوگاه، نقش موثری در مدال‌آوری رشته‌های ورزشی دارند و منطقه‌ای در استان وجود ندارد که خالی از یک مدال‌آور یا ملی‌پوش باشد. هر چند برخی شهرها مانند قائمشهر بخش زیادی از بار مدال‌آوری ورزش استان را به دوش می‌کشند. اما این‌گونه نیست که بقیه شهرهای مازندران فقط نظاره‌گر حرکت بقیه باشند. شهری مانند گلوگاه که با توجه به کمبود امکانات و زیرساخت‌ها و منابع مالی در ردیف شهرهای کمتر برخوردار مازندران قرار دارد هم ورزشکارانی دارد که توانسته‌اند گردن‌آویز مسابقات معتبر آسیایی را به ارمغان بیاورند. این استعدادها البته منحصر به یک رشته خاص نیست و ورزشکاران مازندرانی در بیشتر رشته‌ها، مدعیانی هستند که می‌خواهند با کسب مدال به استان خود برگردند.

•ورزشکاران مازندرانی در سال جاری چه تعداد مدال‌ کسب کردند؟

مازندرانی‌های زیادی در رشته‌های گوناگون ورزشی، عضو تیم ملی رشته‌های ورزشی هستند که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۰۰ مدال رنگارنگ در مسابقات آسیایی، جهانی و بین‌المللی را به کارنامه ورزش مازندران افزوده‌اند. سال قبل ۳۳۳ مدال در مسابقات برون‌مرزی به گردن ورزشکاران مازندرانی انداخته شد که به نظر می‌رسد امسال مدال‌های کسب شده مازندرانی‌ها از سال پیش افزون‌تر شود. البته متاسفانه تاکنون آن‌طور که لازم بود، نتوانستیم برای این ورزشکاران زیرساخت مناسب و کافی فراهم کنیم.

•در حال حاضر سرانه ورزشی مازندرانی‌ها چه مقدار است؟

یکی از ملزومات اصلی توسعه ورزش قهرمانی، ساخت سالن‌های ورزشی و افزایش سرانه ورزشی هر مازندرانی است. تا پایان برنامه پنجم توسعه، سرانه مازندرانی‌ها باید به ۱٫۲ متر برسد. با تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر، سرانه ورزشی مازندرانی‌ها هم اکنون ۱٫۱ متر است و فاصله زیادی با برنامه تعیین شده ندارد.سالن‌های ورزشی متعددی در همه نقاط مازندران ساخته شده که تعداد زیادی از آن‌ها در محدوده روستاهای استان قرار دارد. روستاییان مازندران تشکیل دهنده بخش زیادی از نفرات افتخار آفرین تیم‌ها و رشته‌های ورزشی استان هستند و لازم است برای روستاییان زمینه‌ای را فراهم کنیم تا بتوانند استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.با نگاه توسعه‌ای به ورزش مازندران می‌کوشیم، سرانه ورزشی استان را بیش از پیش افزایش دهیم و اطمینان داریم نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها، مدال‌آوری بیشتر مازندرانی‌ها است. آمارها نشان می‌دهد بار اصلی کسب موفقیت ورزش کشور را ورزشکاران مازندرانی به دوش می‌کشند و در این شرایط لازم است نگاه مدیران وزارت ورزش و جوانان به مازندران ویژه‌تر شود.

•ساخت خانه‌های تخصصی هم در دستور کار اداره کل قرار دارد؟

بله. ساخت سالن‌ها و خانه‌های تخصصی هم برنامه دیگر ورزش مازندران است. اگر چه هنوز موفق نشدیم برای همه رشته‌ها این مکان ‌های تخصصی را بسازیم و در اختیار آنان قرار دهیم. اما می‌کوشیم این خواسته به حق ورزشکاران حرفه‌ای را عملی کنیم.

•طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی زیادی هم در استان وجود دارد.

درست است. اولویت هم با این طرح‌هاست. با وجود اصرار فراوانی که برای گسترش مکان‌های ورزشی در مازندران داریم، اما یکی از برنامه‌های جدی ورزش مازندران، جلوگیری از گذاشتن بار اضافی بر دوش دولت از طریق ساخت سالن‌های ورزشی جدید است.

در حال حاضر می‌خواهیم سالن‌های نیمه‌تمام به ارث رسیده از سال‌های گذشته را تکمیل و در اختیار ورزشکاران قرار دهیم. فعلاً هیچ برنامه‌ای برای ساخت سالن جدید در هیچ نقطه‌ای از مازندران نداریم. البته اگر در منطقه‌ای، یک سرمایه‌گذار بخواهد سالن ورزشی بسازد حتماً استقبال می‌کنیم.

•در مازندران چند نفر به صورت رسمی و حرفه‌ای ورزش می‌کنند؟

یکی از ملاک‌های شمارش تعداد ورزشکاران حرفه‌ای، آمار ورزشکاران سازمان‌یافته است. سال گذشته ۱۶۰ هزار مازندرانی به‌صورت سازمان‌یافته ورزش را در رشته‌های گوناگون دنبال می‌کردند. شرایط مساعد انجام ورزش حرفه‌ای شهرهای گوناگون و وجود مربیان کار بلد و متخصص می‌تواند نویدبخش ظهور آینده‌ای بسیار روشن برای ورزش استان باشد. به نظر می‌رسد امسال این آمار افزون‌تر از سال پیش باشد. این به معنی آن است که مازندرانی‌های بیشتری در مقایسه با سال گذشته خود را برای محک زدن جدی در ورزش قهرمانی آماده می‌کنند.

•سخن پایانی؟

برنامه افق ۱۴۰۴ یکی از برنامه‌های بلندمدت کشور در مسیر رسیدن به توسعه است. با تشکیل کارگروه‌های ویژه به دنبال آن هستیم تا شرایطی را برای ورزشکاران مازندرانی مهیا کنیم که ثمره آن مدال‌آوری آن‌ها در ۲۰ رشته مسابقات جهانی و آسیایی باشد. از جمله برنامه‌هایی که می‌تواند به مازندران برای شناسایی دقیق مشکلات ملی‌پوشان استان کمک کند، برقراری ارتباط مستقیم با مربیان تیم ملی و رؤسای فدراسیون‌هاست. نشست‌های دائمی با سرمربیان تیم‌های ملی که ورزشکاران مازندرانی را به اردوها دعوت می‌کنند برگزار می‌کنیم و علاوه بر آشنایی بیشتر با نفرات اول هدایت تیم‌ها، در جریان چگونگی آماده‌سازی، نقاط ضعف و قوت ورزشکاران مازندرانی قرار می‌گیریم.