آینده ای روشن در انتظار کبدی / عباد دلیری: فعالیت حدود ۵۰۰ کبدی کار فعال در استان مازندران

حالا این رشته در مازندران به یک برند تبدیل شده و خانواده ها دوست دارند فرزندانشان ورزشکار کبدی باشد. دکتر عباد دلیری قهرمان سالهای نچندان دور و حالا رئیس این رشته محبوب در مازندران است که قطعا در آینده مسئولیت سختی برگردنش خواهد بود.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،کَبَدی یا زو یک بازی و ورزش است که بیش‌تر در هند و پاکستان و ایران رواج دارد. سال ۱۳۸۱ برای نخستین‌بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شد. در طول این بازی باید مکرراً کلمهٔ کبدی با صدای بلند و واضح از سوی بازیکن مهاجم تکرار شود. به‌طوری که قطع کردن کلمهٔ کبدی‌کبدی به‌معنای پایان حمله یا نفس‌گیری در حین حمله به‌معنی قطع کردن محسوب می‌شود و مهاجم باید تا زمان برگشت به زمین خود آن را بگوید. نحوهٔ کسب امتیاز هم بدین‌صورت است که اگر مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم تماس پیدا کند و مهاجم به زمین خود برگردد، امتیاز کسب شده و هم‌چنین مدافع ناکام از زمین خارج می‌شود؛ اما اگر حریفان مهاجم را نگه داشته و در زمین خودی متوقف کنند و اجازهٔ رسیدن مهاجم به خط میانی یا زمین خودی را ندهند، مهاجم یک امتیاز از دست داده و از زمین خارج می‌شود؛ در عین حال در صورت موفقیت مهاجم هر تعداد مدافع که مهاجم را لمس نموده باشند از جریان بازی خارج و به همان میزان امتیاز به تیم حمله‌کننده تعلق می‌گیرد. در صورت خارج شدن تمامی بازیکنان یک تیم در طول مسابقه، امتیازی جداگانه به امتیازات تیم حاضر در زمین اضافه می‌شود. در قوانین جدید نیز در صورتی که ۲ نفر یا تک‌نفر باقی مانده در زمین مهاجم را متوفق نمایند، به اصطلاح امتیاز عالی (۲ امتیاز) به تیم مدافع تعلق می‌گیرد. به ازای هر بازیکنی که از تیم روبه‌رو خارج می‌شود، بازیکنی به تیم مقابل اضافه می‌گردد، به‌جز زمانی که ترکیب آن تیم کامل (۷ نفر سالنی یا ۶ نفر ساحلی) باشد.

این رشته در مازندران در طول سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و علاقمندان زیادی هم میل به این رشته پیدا کردند. از آن زمان ها که در مدارس این رشته محبوب شده بود زنگ پیشرفت آن به صدا درآمده بود. اما حالا این رشته در مازندران به یک برند تبدیل شده و خانواده ها دوست دارند فرزندانشان ورزشکار کبدی باشد. دکتر عباد دلیری قهرمان سالهای نچندان دور و حالا رئیس این رشته محبوب در مازندران است که قطعا در آینده مسئولیت سختی برگردنش خواهد بود. کبدی در دل مردم جا پیدا کرده و حالا دلیری باید بیش از پیش تلاش کند.

از رزومه و افتخارات رئیس هیات کبدی مازندران که هر چی بگوییم کم گفتیم. سال ۲۰۰۶ عضو تیم ملی در مسابقات سوپر کاپ اسیا در قطر و کسب مقام سوم، سال ۲۰۰۷ بازیکن تیم ملی در مسابقات بین المللی پاکستان و کسب مقام دوم، سال ۲۰۰۷ عضو تبم ملی در مسابقات بازیهای داخل سالن اسیا در ماکائو و کسب مقام سوم، سال ۲۰۰۹ عضو تیم ملی در مسابقات جهانی سرکل کبدی کشور پاکستان و کسب مقام سوم، سال ۲۰۱۰ عضو تیم ملی در مسابقات بازیهای اسیایی گوانگژو چین و کسب مقام دوم و در مربیگری؛ ۲۰۱۳ مربی تیم ملی در مسابقات بازیهای داخل سالن اسیا در اینچئوان کره جنوبی و کسب مقام دوم، ۲۰۱۴ مربی بدنساز تیم ملی کبدی ساحلی در پوکت تایلند و کسب مقام اول، ۲۰۱۶ مربی تیم ملی در مسابقات جهانی هندوستان و کسب مقام دوم، ۲۰۱۷ مربی تیم ملی در مسابقات اسیایی ایران و کسب مقام سوم، مربی درجه Aبین المللی، رئیس کمیته استعدادیابی فدراسیون کبدی، مدرس دوره های مربیگری فدراسیون کبدی، رئیس گروه مشاوران جوان فدراسیون کبدی در سال ۸۹، و مربی برتر مروج فرهنگ پهلوانی کشور در سال ۹۴ بخشی از افتخارات دلیری جوان است.

به گفتگو با این رئیس جوان پرداختیم که در ادامه صحبت های عباد دلیری با خبرنگار ما را می شنوید :

 

مازنداسپرت | از شرایط هیات کبدی بگید! آیا راضی بودید در این سال ها!؟

عباد دلیری: هر جا بگیم راضی هستیم یعنی توقف کردیم. خداروشکر اتفاقات مطلوب و گاهی بی‌نظیر در کبدی مازندران رخ داد البته به شخصه انتظار و توقع ام از این رشته ورزشی در استان بالاست و شرایط ممتاز به مطلوب و در سطح کشور مدنظر داریم به غیر از سالهای درگیری با کرونا شرایط مطلوبی را داشتیم. یک بخش مهم از مسائل توسعه و پیشرفت در این رشته ورزشی منوط به تربیت نیروی انسانی متخصص و حمایت های زیرساختی و اعتباری از سوی اداره کل ورزش و جوانان و فدراسیون هست که با پشتیبانی و حمایت های بیشتر و بهتر قطعاً اتفاقات و افتخارآفرینی بیشتری روی خواهد داد.

 

 

مازنداسپرت |از عملکرد کبدی در این سالها بگید !

عباد دلیری:خب اگر می خواهیم از عملکرد کبدی و افتخاراتش بگیم در بحث دعوت شدگان به اردوهای تیم ملی در طول این سالها تقریبا ۲۵ بازیکن دعوت شده به اردوهای تیم ملی داشتیم.

۴ مدال جهانی یک نقره و ۳ تا برنز ۱ مدال طلای بازیهای آسیایی ۱ مدال طلای بازیهای ساحلی آسیا ۴ مدال آسیایی همگی برنز و چندین مدال بین المللی حاصل دسترنج بازیکنان و مربیان استان بوده است.

۳ بازیکن لژیونر در لیگ های ستارگان جهان در هندوستان و پاکستان، ۲ بار قهرمان کبدی ساحلی کشور در سالهای ۹۵ و ۹۶، یک بار مقام دوم و یک بار مقام سوم کبدی ساحلی کشور، ۲ بار نائب قهرمان لیگ برتر کشور در سالهای ۹۵ و ۹۶
یکبار مقام سوم در لیگ برتر کشور، حضور ۱۰ ساله نماینده استان در لیگ برتر کشور در بخش اقایان،  حضور چندین ساله تیم بانوان در لیگ برتر و دسته اول کشور، کسب ۲ عنوان سوم کشور در بخش دختران و پسران رده سنی جوانان
کسب عنوان شومی کشور در رده سنی نوجوانان دختر

مازنداسپرت | چند ورزشکار سازمان یافته در حال حاضر داریم ؟

عباد دلیری:شهرستان دارای مسئول و چارت تشکیلاتی داریم و با آمار رسمی تقریبا ۲۰۰ ورزشکار و غیر رسمی حدود ۵۰۰ ورزشکار فعال داریم.

مازنداسپرت | بجز نبی بخش بازهم ملی پوش در این رشته داریم ؟

بله. بجز نبی بخش که بازیکن لژیونر است و مدال طلای بازیهای آسیایی جاکارتا و نقره جهانی هندوستان و برنز آسیایی گرگان و قهرمان لیگ ستارگان را در کارنامه دارد؛ آقای امیرحسین محمد ملکی لژیونر و مدال طلای بازیهای ساحلی آسیا در تایلند و مدال برنز آسیا در گرگان و کاپیتان تیم ملی در بازیهای مسترز آسیا از ملی پوشان ارزنده این استان است. و آقای مرتضی تلمادره لژیونر و دارنده عناوین بین المللی هم سالیان زیادی را در معیت تیم ملی بود. اقای میثم قنبری مدال برنز جهان را در سرکل کبدی دارد. اقای مصطفی فهیمی مدال برنز اسیا و مدال برنز جهان را در سرکل کبدی دارد. آقای مصطفی صادقی مدال برنز آسیا و مدال برنز جهان را در سرکل کبدی دارد و آقای مصطفی صادق زاده هم مقام چهارمی جهان را در این رشته ورزشی دارد.

 

( محمد اسماعیل نبی بخش. امیرحسین محمد ملکی. مرتضی تلمادره .هادی محمد نژاد. رضا شهریاری. امیرحسن محمد ملکی. حسن شفیع زاده. علی مهدوی. محمد بابانژاد. امین آهنگرارجمندی. محمد نوری. مهدی خدابخشی. ایلیا ابراهیمی. یاسین امینی. مصطفی فهیمی. میثم قنبری. مصطفی صادقی. مصطفی صادق‌زاده. علی سورتیچی.سجاد قنبر زاده.سینا فاریابی.شهاب شیرزاد.علیرضا خوشخو.فاطمه طوسی.حدیث وارسته.میترا محمدی فر .هستی ترابی)  رشته‌های مختلف کبدی استاندارد دایره ای و ساحلی هم به اردوهای تیم ملی در مقاطع و رده های سنی مختلف در دو بخش پسران و دختران دعوت شدند.

مازنداسپرت |از افتخارات کبدی استان هم بگید تا مردم بدانند چه افتخاراتی در این سال ها کسب شد.

عباد دلیری:
داشتن لژیونر در لیگ ستارگان جهان.
کسب مدال در رده سنی جوانان و نوجوانان.
حضور موفق در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ برتر و دستجات آزاد.
میزبانی شایسته رویدادهای کشوری.
برگزاری دوره های مربیگری و داوری با مدرسین بین المللی از کشور هند.
کسب کرسی در فدراسیون.
کسب ۱۴ مدال جهانی و بازیهای اسیایی و اسیایی و بین المللی

مازنداسپرت |در آینده چه برنامه و اهدافی در سر دارید ؟

عباد دلیری:
میزبانی رویدادهای بین المللی و جهانی.
ایجاد خانه تخصصی ورزش کبدی در سه منطقه شرق، مرکز و غرب استان.
برگزاری لیگ باشگاهی استان در رده های پایه.
افزایش ورزشکاران سازمان یافته و تربیت بیشتر مربیان و داوران.

مازنداسپرت | برای همگانی کردن کبدی چه اقداماتی صورت دادید ؟

عباد دلیری: برای همگانی کردن رشته کبدی چاره ای جز شناساندن بیشتر این رشته ورزشی نداریم. فعال سازی کمیته های همگانی در سطح هیات های شهرستانی و برگزاری جشنواره ها و همایش های همگانی و طرح های استعدادیابی با همکاری آموزش و پرورش، میزبانی رویدادهای کشوری و بین المللی و پوشش رسانه ای میتواند برای شناساندن و جذب علاقه مندان رویکرد موثری باشد.

مازنداسپرت | به نظر خودتان کبدی در طول این سالها رشدی داشته ؟

عباد دلیری:کبدی از لحاظ فنی و تخصصی رشد قابل ملاحظه ای در استان داشته و برای توسعه کمی نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسئولین است.

 

مازنداسپرت | رمز موفقیت کبدی مازندران و پیشرفت های اخیر را در چه چیزی میبینید؟

عباد دلیری: خوشبختانه انسجام و همدلی که از رموز موفقیت است در جامعه کبدی استان متبلور و مبرهن است انتظار بنده هم افزایی و همدلی بیشتر برای رشد و توسعه پایدار این رشته جذاب و افتخار افرین است.

مازنداسپرت |صحبت پایانی شما :

عباد دلیری: در پایان از شما و رسانه محبوب مازند اسپرت و همه عزیزانی که در دل در گرو این رشته ورزشی دارند بواسطه زحمات، حمایت ها و پشتیبانی ها صمیمانه قدردانی میکنم از توجه، عنایت و حمایت های بیدریغ جناب رنگرز مدیر کل ورزش و جوانان و اقای دکتر اورسجی ریاست محترم فدراسیون به کبدی مازندران قدردانی میکنم و از زحمات همه ی همکاران خوبم در هیات استان و شهرستان که خالصانه و عاشقانه پای این رشته ورزشی ایستادند خاضعانه سپاسگذاری میکنم.