داربی شماره ۹۴/ نخستین دوئل فکری و گل‌محمدی دو مازندرانی در شهرآورد

دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس امروز نود و چهارمین داربی پایتخت را در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کنند.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،در مهم‌ترین دیدار نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران،‌امروز (دوشنبه) دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در چارچوب دیداری معوقه از هفته هشتم از ساعت ۱۶:۳۵ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند تا نود و چهارمین داربی پایتخت را برگزار کنند.

این دیدار – با حاشیه‌های زیادش – در حالی برگزار می‌شود که در ۹۳ تقابل قبلی دو تیم، ۲۶ بار استقلال و ۲۴ بار نیز پرسپولیس به پیروزی رسیده و ۴۳ دیدار به تساوی کشیده شده است. این سی و نهمین رویارویی لیگ برتری دو تیم است و پیش از آن، ۱۰ بار پرسپولیس و ۸ بار استقلال در لیگ برتر برابر یکدیگر به برتری رسیده‌اند.

پرسپولیسی‌ها در حالی تحت هدایت یحیی گل‌محمدی سومین داربی خود را تجربه می‌کنند که با ۱۱ امتیاز و ۲ بازی کمتر از استقلال در رده دهم قرار دارند. شاگردان فکری نیز با ۱۸ امتیاز در رده دوم قرار گرفته‌اند. سرمربی استقلال ۱۸ بار به عنوان بازیکن و ۴ بار به عنوان مربی داربی تهران را تجربه کرده و این نخستین بار است که به عنوان سرمربی آبی‌ها، شهرآورد را تجربه می‌کند. در ۲۲ تجربه قبلی، فکری چه به عنوان بازیکن و چه به عنوان مربی، ۷ پیروزی و ۵ شکست را تجربه کرده است. یحیی گل‌محمدی نیز در ۱۰ تجربه داربی خود به عنوان مربی و بازیکن، ۳ پیروزی، ۶ تساوی و یک شکست به دست آورده که البته آخرین تساوی او به عنوان سرمربی پرسپولیس در جام حذفی به دست آمد که سرانجام سرخ‌ها در ضربات پنالتی مغلوب استقلال شدند.

پرسپولیس در ۴ بازی اخیر خود رنگ پیروزی را ندیده و ۳ تساوی در لیگ برتر و یک شکست در فینال لیگ قهرمانان آسیا حاصل کار شاگردان گل‌محمدی بوده است. در سوی مقابل شاگردان محمود فکری در ۷ بازی آخر خود شکست‌ناپذیر بوده‌اند و ۴ پیروزی و ۳ تساوی کسب کرده‌اند. در ۵ تقابل اخیر دو تیم، استقلالی‌ها نتوانسته‌اند پرسپولیس را در وقت قانونی شکست دهند و تنها پیروزی آن‌ها، همان برتری در ضربات پنالتی در جام حذفی سال قبل است. در ۴ دیدار دیگر، سرخ‌ها دو تساوی و ۲ پیروزی کسب کرده‌اند.

آبی‌ها بدون مصدوم و محروم به مصاف رقیب دیرینه خود می‌روند و سبحان خاقانی علی رغم بهبودی مصدومیتش، هنوز به آمادگی ایده‌آل نرسیده است. در سوی دیگر، تنها محروم نایب قهرمان آسیا عیسی آل‌کثیر است و با توجه به تمرین کردن علی شجاعی با سایر بازیکنان، پرسپولیس نیز مصدومی برای داربی ندارد.

 

فکری: دوست دارم بازی بدون حاشیه، چالش و جنجال باشد/ عاشق داربی‌ام

محمود فکری در فاصله ۲۴ ساعت تا دیدار حساس استقلال و پرسپولیس در داربی ۹۴ پایتخت که مربوط به دیداری معوقه از هفته هشتم لیگ برتر در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی است، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید داربی حساسیت و شرایط خاص خود را دارد؛ اینکه نتیجه در این بازی می‌تواند شرایط را عوض کند و اتفاقاتی را رقم بزند. خدا را شکر در بازی‌های گذشته شرایطی را به وجود آوردیم که بازیکنان از نظر روحی وضعیت خوبی دارند و در این هفته تمرینات خوبی را برگزار کردیم و شرایط روحی و آمادگی خوبی در بازیکنان وجود دارد. امیدواریم یک بازی خوب را ارائه دهیم. برای ما مهم است در این دیدار که بیننده‌های زیادی در دنیا دارد، یک بازی خوب و بدون حاشیه، چالش و جنجال برگزار شود و در سال‌های آینده، از آن به نیکی یاد کنند.

او درباره اینکه رکورددار داربی محسوب می‌شود گفت: بازی‌های تلخ و شیرینی را به عنوان بازیکن پشت سر گذاشتیم و چند بازی هم به عنوان مربی در کارنامه دارم. به عنوان سرمربی این اولین بازی من است. حس خیلی خوبی دارم. در دوران بازیگری و دستیاری، عاشق داربی بودم و حالا هم داربی را خیلی دوست دارم. شاید منتظر این بازی بودم ولی امیدوارم که بازی خوبی انجام شود. ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

فکری درباره اینکه  اگر بنا باشد پرسپولیس مانند بازی‌اش برابر سپاهان، در داربی هم بسته بازی کند، آیا او در بازی فردا از سه مهاجم استفاده خواهد کرد گفت: تیم پرسپولیس آنچنان هم بسته بازی نمی‌کند. پرسپولیس در اکثر بازی‌های خود تهاجمی بوده است و هفته گذشته بنا بر داشته‌هایش این اتفاق رخ داد. این تیم تهاجمی بازی می‌کند و برای همه رقبای خود مشکل‌ساز می‌شود. برای بازی فردا برنامه‌های خودمان را داریم. ببینیم تا فردا چه نفراتی را در نظر داریم. ان‌شاء الله یک بازی خوب ، روان و با آرامش داشته باشیم. تاکید زیادی کردم که بازیکنان آرامش خود را حفظ کنند و توانایی‌ها خود را ارائه دهند. نباید نگران نتیجه باشند چون برای من مهم است که با تمام توان بازی کنند.

او در واکنش به اینکه آیا بازیکنی در تیمش دارد که مانند محمود فکری در دوران بازیگری ظاهر شود گفت: فضایی در تیم استقلال به وجود آمده که فضای دوستی و رفاقت است. هفته گذشته هم گفتم که بازیکنان با جان و دل کار می‌کنند و صبوری و تلاش کردند و تیم را به اینجا رساندند. می‌توان گفت که ما الان یک تیم یکدست و رفیق هستیم و ان‌شاءالله دوستان دیگر قدر این بازیکنان را بیشتر بدانند و به امید خدا این روند را ادامه دهیم. فکر می‌کنم بازیکنان ما با تمام وجود بازی کنند. من مطمئنم ۱۱ بازیکن بهتر از محمود فکری خواهیم داشت و تعویضی‌ها هم بهتر هستند.

او درباره اینکه آیا ممکن است از بازیکنان جوان در داربی استفاده کند اظهار کرد: احتمال این اتفاق در داربی کمتر است اما بازیکنان جوانی داریم که در هفته‌های آینده و در لیگ برتر بیشتر از آنها استفاده می کنیم.

سرمربی استقلال در پاسخ به این سوال که آیا تیمش به دنبال نتیجه خوب در داربی و خلق نماد برای خوشحالی هواداران است، خاطرنشان کرد: به فکر خلق نماد خاصی نیستم. به فکر این هستم که هواداران استقلال را همیشه خوشحال نگه دارم. به این فکر هستم که با تمام وجود برای خوشحالی آن‌ها تلاش کنم و همیشه آنها را خوشحال ببینم. اتفاق‌هایی که در سال‌های گذشته رخ داده بود، خوب بود و ان‌شاءالله در سال‌های آینده هم رخ دهد.

وی درباره احتمال استفاده از بابک مرادی – که به تازگی محرومیتش بخشیده شده است – در داربی گفت: مرادی در اردوی ماست و اگر نیاز شد از او هم استفاده می‌کنیم.

سرمربی استقلال در واکنش به اینکه آیا دنبال نباختن است یا به بردن فکر می‌کند؟ اظهار کرد: اینکه بازنده بازی نباشیم خوب است. تیمی هم نیستیم که بخواهیم فقط برای نباختن به زمین برویم. فضایی را در تیم داریم که هم در بحث دفاع تیمی یک شکل خوب را پیدا کردیم و سعی می‌کنیم در بازی فردا هم ان‌شاءالله کلین شیت کنیم و دروازه ما بسته بماند. از طرف دیگر خط تهاجمی خوبی داریم که ان‌شاءالله بتوانند دروازه حریف را باز کنند.

فکری درباره اظهارات مدیران استقلال و پرسپولیس در شرایطی که بازیکنان و مربیان دو تیم ممنوع المصاحبه هستند گفت: فکر کنم مدیران، کادر فنی و بازیکنان را ممنوع المصاحبه کردند و خودشان آزاد بودند. من نمی‌دانم. من مصاحبه‌ها را نخواندم و ندیده‌ام. در مجموع مهم این است که مجموعه باشگاه استقلال و پرسپولیس احترام همدیگر را نگه داریم. مطمئنا همه ما دوستان خوبی برای هم هستیم. ما در مستطیل سبز رقابت داریم اما بیرون از زمین و در بازی‌های دیگر رفیق هستیم و خیلی از دوستان ما در تیم پرسپولیس هستند. خیلی از طرفداران پرسپولیس دوستان خوب ما هستند. فکر می‌کنم فضای مردانه و جوانمردانه را ایجاد کنیم و رفاقت خودمان را هم حفظ کنیم، بد نباشد.

او درباره شرایط بهتر استقلال نسبت به پرسپولیس یادآور شد: بازی داربی هیچ ربطی به شرایط جدول و وضعیت تیم‌ها ندارد. تاکید زیادی داشتم که بازیکنان دچار غرور بیجا نشوند. داربی دیداری است که هر دو تیم با تمام وجود بازی می‌کنند و درجه اول نباختن و در درجه دوم دنبال بردن هستند. سعی می‌کنیم منطقی وارد زمین شویم و بازی را کنترل کنیم و در پایان، بازی را ببریم.

سرمربی استقلال درباره وضعیت تیمش در آستانه این دیدار اظهار کرد: خدا را شکر در این هفته‌ و هفته‌های گذشته چیزی را که می‌خواستم تقریبا به وجود آمده است. این هفته بازیکنان آرامش خوبی داشتند و تمرینات خوب و شادابی داشتند و امیدوارم فردا روز خوب ما باشد.

او در واکنش به اینکه آیا از تجربیات خود برای موفقیت تیمش در داربی استفاده می کند گفت: باید ببینیم بعد از بازی چه اتفاقی می‌افتد. هر تجربه‌ای که در این مدت به دست آوردم، سعی کردم به بازیکنان انتقال دهم. ان‌شاءالله امشب و فردا تجربیات خودمان را به بازیکنان متتقل می‌کنیم. امیدوارم که جام‌هایی که در دوران بازیگری به عنوان کاپیتان و بازیکن گرفته بودیم، امسال هم برای استقلال بیفتد.

گل‌محمدی: فردا فرصت خوبی برای نشان دادن بزرگی پرسپولیس است

یحیی گل‌محمدی، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در نشست خبری پیش از دیدار با استقلال اظهار کرد:‌ جا دارد از این فرصت استفاده کنم و خسته نباشید به کادر درمانی و پزشکی عرض کنم. روزهای سختی را در این یک سال اخیر گذرانده‌اند. با ایثارگری این عزیزان سلامت جامعه تضمین می‌شود. به خانواده شهدای کادر درمان تسلیت می‌گویم.

او ادامه داد: بازی حساسی را در پیش داریم. داربی همیشه حساسیت‌های خاص خودش را دارد. طرفداران دو تیم با این بازی خاطرات خوب و بد زیادی دارند. امیدوارم بتوانیم فردا خاطره خوبی از خودمان به جا بگذاریم و دل هواداران را شاد کنیم. بازی سختی برای هر دو تیم خواهد بود. در داربی حفظ تمرکز مهم است و باید از موقعیت ها به خوبی استفاده کنیم. آنالیز خوبی روی حریف داشتیم و روی نقاط ضعف و قوتشان کار کردیم و امروز هم در آخرین جلسه تمرینی بیشتر کار می‌کنیم. امیدوارم فردا با یک روحیه خوب و تمرکز بالا ۳ امتیاز را بگیریم. از لحاظ جدولی این سه امتیاز برای ما مهم است. هدف اصلی ما گرفتن سه امتیاز است. بازیکنان از نظر بدنی و تمرینی شرایط خوبی دارند. امیدوارم بازی خوبی انجام دهیم و توانایی‌های خودمان را به اثبات برسانیم. فردا فرصت خوبی برای پرسپولیس است که نشان بدهد چه تیم بزرگی است.

سرمربی پرسپولیس درباره مصاحبه‌های مدیرانی از دو باشگاه پیش از داربی هم توضیح داد:‌ من به آقای سمیعی هم درباره این مساله زنگ زدم و صحبت کردم. احترام متقابل اولین چیزی است که دو رقیب باید رعایت کنند. اصل احترام لازمه رقابت است. هر دو باشگاه بزرگ هستند و مدیرانی در این دو باشگاه کار می‌کنند که شناخته شده هستند. من دوست دارم این فضا محترمانه باشد. وقتی مدیران بخواهند به این شکل صحبت کنند به سایر بخش‌ها انتقال پیدا می‌کند. زیبنده این دو باشگاه نیست که بخواهیم درباره این مسائل صحبت کنیم. داربی حساسیت‌های خاص خودش را دارد. درست نیست درباره مسائل حاشیه‌ای تیم‌ها صحبت کنیم چون تمرکز بازیکنان را هم به هم می‌زند. امیدوارم احترام متقابل وجود داشته باشد. به بازیکنان گفته‌ام اولین چیزی که برای شما باید مهم باشد احترام به حریف است ولی برای سه امتیاز بجنگید. باید مثل یک سرباز بجنگید و حق‌تان را بگیرید. با کری‌ خواندن چیزی تغییر نمی‌کند.

او اضافه کرد: اولین هدف ما بردن این مسابقه است. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم با یک تمرکز خوب سه امتیاز را بگیریم. این هدفی است که می‌خواهیم به آن برسیم.

گل‌محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا تیمش مانند بازی با سپاهان با سه هافبک دفاعی به زمین می‌رود یا خیر توضیح داد:  تا فردا باید صبر کنیم. خیلی چیزها مشخص می‌شود.

او درباره اینکه آیا دوباره فرصتی به مهدی شیری و آرمان رمضانی برای اثبات خودشان می‌دهد یا خیر بیان کرد: این صحبت‌ها تکراری شده است. همه بازیکنان ما لیاقت و شایستگی حضور در این باشگاه بزرگ را دارند. وقتی بازیکنان فرصتی به دست می‌آورند باید با همه وجود از آن استفاده کنند.

سرمربی پرسپولیس درباره اینکه تیمش ۴۰ روز است که پیروز نشده هم اظهار کرد:‌ ما ۴۰ روز است که نبرده‌ایم ولی بازی‌هایی که انجام دادیم برای بردن یک تیم کافی بود. خیلی تلاش داشتیم که سه بازی اخیر را ببریم. مقداری بدشانسی و استفاده نکردن از موقعیت‌ها باعث شد که برنده نشویم. مساله‌ای نیست که ما را اذیت کند. این فرصت را داریم که بردن را از فردا ادامه دهیم.

او درباره از دست دادن بازیکنانش طی چند ماه اخیر هم گفت:‌ما در این چند ماه اخیر بازیکنان زیادی را از دست دادیم و ترکیب ما هر ماه تغییر پیدا می‌کرد. نمی‌توانیم به این مشکلات فکر کنیم. باید از این مشکلات سکویی برای جهش به جلو درست کنیم. نمی‌خواهیم بحث مشکلات در ذهن و و روح بازیکنان رسوخ کند. باید از این مشکلات دربیاییم. دوران واقعا سختی را در چند ماه اخیر گذراندیم. این تیم در ۴ سال اخیر موفقیت‌های زیادی کسب کرده و بیشترین درآمدزایی را در فوتبال داشته است. فرصت نداریم که به مشکلات فکر کنیم؛ مشکلاتی که کمی عجیب بودند. باید به آینده فکر کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا خط حمله تیمش می‌تواند برابر استقلال موفق شود هم بیان کرد:  تمرینات اختصاصی خوبی در این چند وقت داشتیم. فکر می‌کنم اگر موقیتی باشد بازیکنان ما می‌توانند از آن استفاده کنند. باید تلاش کنیم با دوندگی خوب و ایجاد فضا خودمان را در موقعیت قرار دهیم. باید خوب از این موقعیت ها استفاده کنیم.

سرمربی پرسپولیس درباره نبودن هواداران در ورزشگاه هم، گفت: فوتبال همیبشه با تماشاگرانش جذاب و دیدنی است. این شرایطی که پیش آمده برای هر دو تیم یکسان است. حریف هم از داشتن هوادارانش محروم است. بازی کردن در یک ورزشگاه خالی لطف و جذابیت خاص داربی را از بین می‌برد. فکر می‌کنم داربی قرمز و آبی همیشه جذاب بوده؛ چه با تماشاگر و چه بدون تماشاگر.

او درباره نیمکت‌نشین کردن عبدی و رمضانی پیش از داربی هم توضیح داد:‌ ما یک تیم هستیم و همه بازیکنان ما تقریبا در یک سطح هستند. من از بازیکنانم می‌خواهم وقتی به آن‌ها فرصتی داده می‌شود از آن خوب استفاده کنند و در جهت کمک به تیم باشند. فکر می‌کنم همه بازیکنان اندازه توان خودشان در این فصل بازی کرده‌اند. به نظرم می‌توانم بیشتر از این هم پیشرفت کنند، به شرطی که تمرکز خوبی در کارشان باشد.

گل‌محمدی درباره حمایت افرادی مثل علی پروین از پرسپولیس با وجود از دست دادن امتیازات در چند بازی اخیر هم اظهار کرد:‌ به جز نیمه دوم بازی برابر ذوب‌آهن در بقیه بازی‌های اخیر خوب بودیم و از نیمه دوم بازی با ذوب‌آهن هم خیلی درس‌ها گرفتیم که در جهت پیشرفت و اصلاح تیم خیلی اثر داشت. تجربه خبی برای بازیکنان شد که اصلاح بشوند و خیلی از نکات فنی را در آن نیمه یاد گرفتیم. همه بازی‌ها برای ما ارزش زیادی دارد و در همه بازی‌ها برای گرفتن سه امتیاز تلاش می‌کنیم.