مرور عناوین و افتخارات عسگری محمدیان/ قدر داشته هایمان را بدانیم !

دارنده ۲ مدال نقره کشتی آزاد المپیک و یک نقره جهان که بدلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود حالش مساعد است.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،عسکری محمدیان پیشکسوت ساروی کشتی و عضو شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شد. این خبر شوک آوری بود که باری دیگر جامعه ورزش مازندران و مخصوصا دوستداران کشتی را رنجاند. این برای چندمین بار است که عسکری محمدیان این پیشکسوت ارزنده ورزش مازندران دچار چنین مشکلی می شود اما با پیگیری های صورت گرفته وضعیت این پیشکسوت مساعد اعلام شده است.

عسکری محمدیان در خصوص این موضوع اظهار کرد :حالم خوب است و خطر برطرف شده است.

وی ادامه داد: می دانم که خیلی ها را نگران کردم و ممنونم از همه کسانی که پیگیر سلامتی ام بوده اند.

این پیشکسوت در پایان صحبت هایش گفت :مخلص همگی هستم و به زودی باز هم کنار اهالی کشتی خواهم بود.

و اما به همین بهانه مروری کردیم بر بیوگرافی و افتخارات پیشکسوت کشتی مازندران که سال های نچندان دور خاطرات خوشی برای ورزش کشور و استان مازندران رقم زده بود.

عسکری محمدیان (زادهٔ ۱ اسفند ۱۳۴۱ در ساری) کشتی‌گیر آزادکار بازنشستهٔ ایرانی است که دو مدال نقرهٔ المپیک در ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون را به دست آورده‌است.

وی در المپیک سئول در فینال مغلوب سرگئی بلوگلازوف از شوروی شد که در این بازی کتفش دچار شکستگی شد که موجب شکست شش بر یک او شد و در بارسلون در فینال مغلوب جان اسمیت آمریکایی شد که نتیجه را شش بر صفر واگذار کرد و مدال نقره المپیک را برای دومین بار به گردن زد.

محمدیان در المپیک سئول یکی از رفتارهای عجیب تاریخ المپیک را رقم زد. او در بازی فینال پس از شکست از بلوگازوف به سوی او رفته، با او دست داد و او را روی دست بلند کرده و گرد تشک گردانید. بلند کردن حریف روی دست، گاه از سوی برنده صورت می‌گرفت اما تا آن زمان دیده نشده بود که کشتی‌گیر مغلوب فرد پیروز را بر دست بلند کند و پیروزی او را چنین شادباش گوید.

* اطلاعاتی در مورد عسگری محمدیان :

عسگری محمدیان در سال ۱۳۴۱ در ساری متولد شده است. او هنگامی که بیش از ۱۴ سال نداشت، تمرینات کشتی را در شهر خود زیر نظر رحیم تبریزی شروع کرد.

وی ابتدا در سبک فرنگی به تمرین پرداخت و چهار سال بعد به عضویت تیم ملی کشتی فرنگی ایران درآمد و درمسابقات جهانی ۱۹۸۱ در دسته ۵۲ کیلوگرم در اسلوا به صحنه رفت. در این مسابقات، او توان و تکنیک خود را به گونه‌ای قابل قبول عرضه کرد و اگر با اختلاف  امتیازی ناچیز به برنده نشان نقره این مسابقات آتسومی میاهارا، نمی‌باخت، می‌توانست مکانی در سطوح بالا را صاحب شود.

عسگری محمدیان دو سال در مسابقات قهرمانی ایران در این سبک شرکت کرد و صاحب یک نشان طلا هم شد؛ ولی از آن پس در سبک آزاد به تمرین و شرکت درمسابقات پرداخت. او در سال ۱۹۸۳ به عضویت تیم ملی ایران، که مربی آن رمضان خدر بود. درآمد و به مسابقات جهانی ۱۹۸۳ در کی‌یف اعزام شد. محمدیان در سال ۱۹۸۵ در مسابقات جهانی ۱۹۸۵ بوداپست، در زمانی که هفت ثانیه به پایان مسابقاه مانده بود. مغلوب حریف کوبایی‌اش به نام آلیاندر وپونترو شد و از دستیابی به نشان محروم شد.

* در بازی‌های المپیک
عسگری محمدیان در دو دوره از بازی‌های المپیک، ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلونا، در دسته‌های ۵۷ و ۶۲ کیلوگرم به نمایندگی ایران روی تشک رفت.

حاصل کار او بسیار رضایت‌بخش بود؛ به طوری که در هر دو نوبت،‌از سکوی افتخار بالا رفت و به کسب دو نشان نقره نایل آمد. دریافت این نشان در نوع خود یگانه است؛ زیرا در بین سی و شش نشان‌آور کشورمان از بازی‌های المپیک، کسی که صاحب دو نشان نقره می‌باشد، غلامرضا تختی است؛ ولی او یک نشان طلا هم بر سینه خود دارد؛ در حالی که محمدیان تنها دو نشان نقره را مالک است؛ دو نشانی که وضعیت او را در جدول نشان آوران یا صاحبان نشان نقره بازی‌ها متفاوت نموده است و می‌بینیم که بلافاصله پس از هشت صاحب نشان طلای المپیک، جای خود را در رده‌بندی باز کرده است.

* مدال محمدیان تنها نشان ایران
نشان نقره عسگری محمدیان تنها نشان کاروان ۲۷ نفره ورزشکاران ایران در بازی‌های سئول بود و با همین نشان ایران در رده‌بندی(غیررسمی) نشان ها چه از لحاظ مرغوبیت و چه در جمع نشان‌ها بین ۱۵۹ کشور در رده سنی و ششم ایستاد.
محمدیان در بارسلون در یک دسته بالاتر(دسته ۶۲ کیلوگرم) پیکار نمود.او نظیر سئول، پنج دوره مسابقه داد و در دور ششم، به قید قرعه استراحت کرد تا به مسابقه نهایی راه یابد. در بارسلون قرعه بسیار با محمدیان یار بود و او در عین احتیاط امتیازهای لازم را از آنها گرفت.

سه حریف دوره‌های اول تا سوم محمدیان را کشتی‌گیران از سوییس، یونان و لیتوانی تشکیل می‌دادند. او مارتین مولر را پنج بر یک، موستوپولوس را چهار بر صفر و ادوارد روکوفس را یازده برصفر مغلوب کرد و در دور چهارم با حریفی قدر روبه رو شد و چنانچه احتیاط لازم را به کار نمی‌بست از بخت دریافت نشان محروم می ماند؛ روسن واسیلیوف بلغاری در مقابل عسگری محمدیان چهار نمره داد و دو نمره گرفت.

در دور بعد موسی الحان از استرالیا شش بر صفر مغلوب عسگری شد و به این ترتیب، محمدیان روانه برگزاری مسابقه نهایی گردید تا در مقابل سرگروه دیگر قرار گیرد. از گروه دیگر جان اسمیت، از ایالات متحده بالا آمده و رو در روی محمدیان ایستاد. عسگری محمدیان با دادن شش نمره، نشان طلا را به اسمیت داد و خودش نقره گرفت.

عناوین و افتخارات عسگری محمدیان را بطور کامل در ذیل مشاهده می کنید :
*بازی‌های المپیک
۱۹۸۸ سئول، کره نشان نقره(دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۹۹۲ بارسلونا، اسپانیا نشان نقره(دسته ۵۷ کیلوگرم)
*مسابقات جهانی
۱۹۸۱اسلو، نروژ موفقیتی کسب نکرد (دسته ۵۲ کیلوگرم فرنگی)
۱۹۸۹ مارتینی، سوئیس نشان نقره (دسته۶۲ کیلوگرم)
۱۹۹۰ توکیو، ژاپن رتبه دهم (دسته ۶۲ کیلوگرم)
*بازی‌های آسیایی
۱۹۸۲ دهلی‌نو،‌هندوستان نشان نقره (دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۹۸۶ سئول، کره نشان طلا(دسته ۵۷ کیلوگرم)
*قهرمانی آسیا
۱۹۸۲ دهلی‌نو، هندوستان نشان نقره (دسته ۵۷ کیلوگرم-آزاد)
۱۹۸۳ تهران نشان طلا(دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۹۸۹ اورانی،‌ژاپن نشان نقره (دسته ۵۷ کیلوگرم)
*مسابقه‌های بین‌المللی
۱۹۷۹ فرابیورگ، آلمان موفقیتی نداشت
۱۹۸۳ مینسک،‌شوروی نشان برنز(جام دوید)
۱۹۸۳ یامبول، بلغارستان موفقیتی نداشت(جام دانکولف)
۱۹۸۹ ولیکونتارنو، بلغارستان نشان برنز (جام مدوید)
۱۹۹۰ بوداپست، مجارستان نشان طلا(جام لاگا)
۱۹۹۰ پیونگ یانگ، خلق کره رتبه چهارم(دسته ۶۲ کیلوگرم)
*مسابقات ارتش‌های جهان
۱۹۸۲ کارکاس ، ونزوئلا نشان نقره
*جام ۲۲ بهمن
۱۳۶۲ تهران نشان طلا (دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۳۶۳تهران نشان برنز(دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۳۶۴تهران نشان طلا(دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۳۶۵تهران نشان برنز(دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۳۶۶اصفهان نشان طلا(دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۳۶۷ ساری نشان طلا(دسته ۵۷ کیلوگرم)
*جام بین‌المللی تختی
۱۳۶۳ تهران نشان طلا(دسته ۵۷ کیلوگرم)
*قهرمانی ایران
۱۳۵۹ بروجرد رتبه پنجم(دسته ۵۷ کیلوگرم-فرنگی)
۱۳۶۰یزد نشان طلا(دسته ۵۷ کیلوگرم-فرنگی)
۱۳۶۳ سنندج نشان طلا (دسته ۵۷ کیلوگرم)
۱۳۶۴تهران نشان طلا(دسته ۵۷ کیلوگرم-آزاد)
۱۳۶۶مشهد نشان طلا (دسته ۵۷ کیلوگرم-آزاد)
۱۳۶۷مشهد نشان طلا (دسته ۵۷ کیلوگرم-آزاد)
۱۳۷۰ساری نشان طلا(دسته ۶۲ کیلوگرم)

امیدواریم مسئولین ورزش کشور قدر چنین پیشکسوتانی را که افتخارات فراوانی را برای کشور بدست آورده اند را در تا زمانی در قید حیات هستند بدانند.