تلاش برای رونق کشتی ساحلی در مازندران/نائب رییس کشتی ساحلی مازندران:کشتی در مازندران ریشه‌های بسیار عمیقی دارد

مازند اسپرت : کشتی پیشینه‌ای طولانی در ورزش ایران دارد. از سالیان بسیار دور این رشته در کوچه و بازار به شکل سنتی آغاز و بعدها با تغییر رویه و مدرن شدن ورزش‌ها، به یکی از رشته‌های اول ایرانیان بدل شد. کشتی در مناطق مختلف ایران با اندکی تغییر در ماهیت و نام اجرا می‌شد. […]

unnamed مازند اسپرت : کشتی پیشینه‌ای طولانی در ورزش ایران دارد. از سالیان بسیار دور این رشته در کوچه و بازار به شکل سنتی آغاز و بعدها با تغییر رویه و مدرن شدن ورزش‌ها، به یکی از رشته‌های اول ایرانیان بدل شد. کشتی در مناطق مختلف ایران با اندکی تغییر در ماهیت و نام اجرا می‌شد. در مازندران لوچو، در گیلان گیله‌مردی، در گلستان گورش و در خراسان کشتی باچوخه از جمله مشتقات کشتی در پهنه بزرگ ایران است. علاوه بر آن به تازگی شاخه‌ای دیگر در کشتی ایجاد شده که مازندران باز هم در آن مدعی پیشتازی و صدرنشینی در کشور است. «کشتی ساحلی» رشته جدید تشکیل شده در کشور است که چندماهی است فعالیت خود را به صورت جدی و رسمی آغاز کرده است.

 

به گزارش مازند اسپرت ؛ کشتی ساحلی تفاوت‌های اندکی با کشتی دارد. در این رشته هر کشتی‌گیری که به امتیاز ۳ برسد برنده مسابقه خواهد بود و مسابقات هم در یک وقت ۳ دقیقه‌ای بدون محاسبه وقت‌های اضافه برگزار می‌شود. در صورت تساوی (۱-۱ و ۲-۲) هر کشتی‌گیری که امتیاز فنی آخر را دریافت کرده باشد برنده مسابقه است و در صورت تساوی بدون امتیاز کشتی‌گیری که فعالیت بیشتری داشته باشد برنده مسابقه خواهد بود. با «هوشنگ جعفری» نائب رییس کشتی ساحلی مازندران در مورد برنامه‌های آینده این رشته به گفت‌و‌گو نشستیم:

   آقای جعفری! فعالیت رسمی کشتی ساحلی مازندران از چه زمانی آغاز می‌شود؟

کشتی در مازندران ریشه‌های بسیار عمیقی دارد. هنوز زمان زیادی از راه‌اندازی کشتی ساحلی استان نگذشته بود که برنامه فدراسیون برای برگزاری رقابت‌های انتخابی کشور به هیات کشتی استان رسید. با وجود زمان کمی که تا آغاز رقابت‌ها باقی مانده بود، چند کشتی‌گیر را روانه رقابت‌های انتخابی کشور کردیم و در پایان هم ۲مازندرانی ترکیب تیم ۴نفره ایران را به خود اختصاص دادند. همین کشتی‌گیران هم با توجه به استعداد زیادی که داشتند در رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق به بالا رفتن از سکوی قهرمانی شدند. کشتی ساحلی در ۴ وزن برگزار می‌شود و به همین دلیل داشتن نیمی از ترکیب تیم ملی توسط مازندرانی‌ها، افتخار بزرگی برای این رشته تازه تاسیس بود. کار رسمی ما از همان زمان آغاز شد و دیگر توفقی در اجرای برنامه‌های طراحی شده نداشتیم.

   چه برنامه‌هایی برای توسعه بیشتر این رشته در استان دارید؟

ریشه‌دار بودن کشتی در همه نقاط استان کار ما را برای رونق بخشیدن بیشتر به کشتی ساحلی تا حدود زیادی آسان کرده است. اما با وجود این شرایط مطلوب، تلاش خواهیم کرد این رشته را رونق بیشتری ببخشیم. کشتی ساحلی بر خلاف نامش، فقط در ساحل برگزار نمی‌شود. همه تمرین‌های این رشته در سالن اجرا می‌شود و کشتی‌گیران فقط زمان برگزاری مسابقه به ساحل می‌روند. مازندران سالن‌های کشتی فراوانی که دارد که این زیرساخت عالی، کمک زیادی به رونق آن خواهد کرد. علاوه بر سالن‌های متعدد، دریای مازندران و ساحل آن، فرصت مناسب دیگری برای کشتی ساحلی است تا از آن برای بالا بردن توان بدنی و فنی کشتی‌گیران استفاده شود. بهره‌مندی از این فرصت‌های عالی جزو برنامه‌های کشتی ساحلی مازندران است که امیدواریم بتوانیم فاصله خود با استان‌های دیگر را بیشتر کرده و همانند کشتی، در این رشته هم به استانی پیشرو و دست نیافتنی تبدیل شویم.

   ورزشکاران این رشته در استان مشخص و شناسایی شده هستند؟

هنوز نه. از برنامه‌های پیش‌بینی شده کشتی ساحلی، برگزاری مسابقات متعدد درون‌استانی برای شناسایی استعدادهای بیشتر و آشنا کردن کشتی‌گیران و علاقه‌مندان به این رشته است. در حال حاضر هنوز فدراسیون تفکیکی برای لزوم حضور کشتی‌گیران در یک رشته قائل نشده و به همین دلیل کشتی‌گیران می‌توانند علاوه بر کشتی، رشته ساحلی را هم به صورت حرفه‌ای و قهرمانی دنبال کنند. بر پایه همین شرایط بود که ۲ کشتی‌گیر قهرمان مازندرانی، در رقابت‌های ساحلی قهرمانی آسیا به میدان رفته و افتخارآفرینی کردند.

   آینده این رشته در مازندران را چگونه می‌بینید؟

بر خلاف انتظار اولیه، کشتی‌گیران زیادی از کشتی ساحلی استقبال کردند که شاهد آن، حضور تعداد زیادی از آن‌ها در رقابت‌های قهرمانی استان بود. با توجه به وجود استعداد زیاد کشتی در مازندران، عجیب نیست اگر در این رشته هم مدعی اصلی صدرنشینی در کشور باشیم. نیازمند نبودن کشتی ساحلی به امکانات جدید و تجهیزات زیاد، نقطه قوت و امید اصلی ما برای ساختن آینده روشن این رشته است.

یکی از نقاط قوت و مثبت کشتی ساحلی، مازندرانی بودن مربیان تیم ملی است که موجب می‌شود کشتی‌گیران انگیزه‌های زیادی برای رسیدن به دوبنده اوزان خود داشته باشند. این مربیان هم شناخت کامل و جامعی از کشتی‌گیران مازندرانی دارند که این شناخت کامل آن‌ها می‌تواند منجر به کمک‌های بیشتر درون اردویی برای رفع نقاط ضعف آن‌ها باشد.

   در شهرستان‌ها هم تشکیلات مجزا دارید؟

یکی از برنامه‌های جدی ما برای توسعه هر چه بیشتر کشتی ساحلی، راه‌اندازی شاخه‌های شهرستانی کشتی ساحلی است. در حال حاضر این مسئولیت‌ها بر عهده رؤسای هیأت‌های کشتی است و هنوز موفق به ایجاد ساختار و تشکیلات مجزا برای آن نشده‌ایم. با توجه به استقبال شهرستان‌ها از رقابت‌های قهرمانی استان، این برنامه هم در آینده نزدیک عملیاتی شده و بخش کشتی ساحلی شهرستان‌ها مجزا از ساختار فعلی هیأت کشتی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

   سخن پایانی؟

رقابت‌های قهرمانی کشتی ساحلی کشور مدتی دیگر برگزار می‌شود و در تدارک هستیم تا تیمی بسیار قدرتمند و مدعی را روانه این رقابت‌ها کنیم. هدف اول و اصلی ما، کسب عنوان قهرمانی در هر ۴ وزن این رشته است. اطمینان داریم کشتی‌گیران مازندران با توجه به بازآموزی فنون فراوان کشتی در تمرینات، آمادگی کافی برای اجرای آن در کشتی ساحلی را هم دارند.