لزوم نظارت بر عملکرد استخرها و مدارس شنای غیر قانونی !

متاسفانه در سالهای اخیر شاهد رشد روز افزون مدارس شنا بصورت غیر قانونی در استان مازندران بوده ایم که این امر مشکلات زیادی را برای هیات شنا استان و شهرستانها به وجود آورده است.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،شنا ورزش جذابی است که کوچک و بزرگ را به استخرها می کشاند. تنی به آب زدن در فصل گرما شور و شعف بسیاری را برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد.
اما زمانی که خانواده ها میخواهند فرزندان خود را برای یادگیری شنا راهی کلاس های آموزشی کنند با چالش های زیادی مواجه می شوند که از جمله ی آنها می توان به مناسب بودن فضای آموزشی و همچنین صلاحیت مربیان اشاره نمود.

رشد مدارس شنا غیر قانونی
متاسفانه در سالهای اخیر شاهد رشد روز افزون مدارس شنا بصورت غیر قانونی در استان مازندران بوده ایم که این امر مشکلات زیادی را برای هیات شنا استان و شهرستانها به وجود آورده است.
طبق اعلام فدراسیون شنا مدارس شنا باید با ارئه مدارک مورد نیاز و گذراندن مراحلی، مجوز لازم برای تاسیس مدارس شنا را از این فدراسیون دریافت نمایند و این در حالی است که فقط تعداد محدود و انگشت شماری از مدارس شنای استان مازندران دارای این مجوز بوده و بقیه بصورت غیر قانونی از این نام برای بازارگرمی و رونق کسب و کار خود استفاده میکنند. حال باید دید راهکار و برخورد دستگاههای نظارتی و مسئول با این پدیده چه خواهد بود.

عدم نظارت بر عملکرد این استخرها

اما تعداد زیادی استخر در استان ما فعال است که نظارت چندانی بر عملکرد این استخرها وجود ندارد چون مکانیزم نظارتی آنها بر عهده وزارت ورزش و جوانان و یک مقدار هم بر عهده هیئت نجات غریق در بحث ناجیان غریق استخرها است. ولی هیئت شنای استانی نظارت چندانی ندارد. بهره برداری از استخرها بیشتر تفریحی، بلیط فروشی و آموزشی است و هنگام پروانه گرفتن به هیئت شنا مراجعه نمی کنند.

گویا فدراسیون شنا در این راستا نامه ای تدوین کرده است ولی هنوز وزارت ورزش و جوانان ملزم نشده است که پروانه بهره برداری استخرها را با نظارت هیئت شنا صادر کنند و قدرت نظارتی هیئت های شنا را بر استخرها افزایش دهند.

استخرها از یک فیلتری به نام هیئت شنا عبور کنند

طبق شنیده ها، یک استخر وقتی می خواهد مجوز بهره برداری بگیرد، از نظر مدیریتی، برنامه ریزی و از نظر بهره برداری هیچ گونه وابستگی به هیئت های شنا ندارد. در بحث نظارت بیشتر وزارت ورزش و جوانان استان ها نظارت دارند.
عدم نظارت هیئت شنا بر صلاحیت مدیران استخرها پیامدهایی دارد. هر استخری به دلخواه برای خود برنامه ریزی دارد. کارها و فعالیت های تعیین نرخ شهریه های آموزشی، تشکیل مدرسه های آموزش شنا، تیم داری و بلیط فروشی را با اختیار خودشان انجام می دهند و از جایی اجازه نمی گیرند. اگر مدیران استخرها از یک فیلتری به نام هیئت شنا عبور کنند، موقع گرفتن مجوز و پروانه بهره برداری آن را ملزم به تبعیت از قوانین فدراسیون شنا خواهند شد.
در بخشی دیگر، پایین بودن کیفیت کلاس های آموزشی، صلاحیت نداشتن برخی از مربیان آموزش شنا در استخرها و عدم استعدادیابی از کسانی که در حال آموزش و یادگیری شنا هستند، از دیگر پیامدهای عدم نظارت هیئت شنا است.

مدیران استخر ها نیز باید دارای استانداردهای خاصی باشند

یکی از استانداردها این است که مدیران استخرها تخصص و تجربه شنا داشته باشند، حداقل در کارگاه ها و دوره های آموزشی شرکت کنند، با مدیریت و برنامه ریزی در استخر آشنا شده و تابع ضوابط فدراسیون شنا باشد.
اما طبق تحقیقی که انجام داده ایم استخرها به عنوان مکان آموزشی مسابقاتی و تفریحی باید ملزم باشند. برای تایید مدیریت استخر و اخذ پروانه مقید به نظر هیئت شنا باشند و ضوابط هیئت ها را که نشات گرفته از سیاست های کلی فدراسیون است، رعایت کنند و در نهایت تمام استخرها ملزم به تیم داری باشند.