نقش انكارناپذیر دبیران ورزش در زمینه اهداف آموزشی/لزوم توجه بیشتر به ورزش دانش آموزی !

یكی از مسایلی كه در سالیان اخیر کمتر به آن توجه شده است، بحث معلمان تربیت بدنی، ویژگی‎ها و نقش‎های آن‌ها در مدارس است. سال‎ها است كه در كشورهای پیشرفته، معلم ورزش اگر نقش و جایگاهی مهمتر و برجسته‎تر از سایر معلمان نداشته باشد، نقش كمتری ندارد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،چندین سال است که به مناسبت سالروز شهادت معلمی بزرگ و فرزانه، استاد شهید مطهری، از معلمان سراسر کشور تقدیر و تجلیل می شود. تکریم و تعظیم معلم تکریم و تعظیم علم است.

رسالت راستین معلم و رسالت پاک انبیاست. معلم، آنگاه که جز انسان سازی و کمال بخشیدن هدفی ندارد، همسایه انبیاست. رسول راستی و درستی و سفیر صداقت و سرفرازی است. معلم کسی است که تشنگان معرفت و دانش را به آب حیات می رساند. خدا معلم است و ۱۲۴ هزار رسول. همه اولیا و پاکان و برگزیدگان، که قله های آفتابی و دور دست های روشن را فرا چشم انسان می نشانند. معلم اند اگر ما قدردان معلم نباشیم، خوبی، زیبایی، عظمت و فضیلت رانادیده گرفته ایم.

یكی از مسایلی كه در سالیان اخیر کمتر به آن توجه شده است، بحث معلمان تربیت بدنی، ویژگی‎ها و نقش‎های آن‌ها در مدارس است. سال‎ها است كه در كشورهای پیشرفته، معلم ورزش اگر نقش و جایگاهی مهمتر و برجسته‎تر از سایر معلمان نداشته باشد، نقش كمتری ندارد.

گواه این ادعا نیز نقش انكارناپذیر دبیران ورزش در زمینه اهداف آموزشی و بهداشت روانی و جسمی دانش‎آموزان است. با وجود این، در كشور ما، دبیران ورزش نتوانسته‎اند آن‎گونه كه باید و شاید از عهده نقش خود برآیند. گذشته از این، دبیران ورزش در جهت لذت بردن دانش‎آموزان از زنگ ورزش هم تا حدی ناكام بوده‎اند.

شیما کاووسی که لیسانس علوم آزمایشگاهی دارد و فوق لیسانس تربیت بدنی است، حدودا ۱۱ سال سابقه ورزشی دارد و دو دوره اردوی تیم ملی نیز حضور داشته است.در  مسابقات کشوری،استانی، شهری و دسته یک و سوپرلیگ بازی کرده است و در حال حاضر مربی پایه هیئت والیبال و مربی پایه آموزش و پرورش است.

کاووسی در گفتگو با خبرنگار مازند اسپرت (مازند ورزش) در آمل ،در خصوص ورزش های دانش آموزی اظهار داشت : در زمینه ورزش دانش آموزی، دانش آموزانی داشتیم که افتخارات زیادی کسب کردند بعضی از این چیزها ذاتی می باشند و به پیگیری خانواده بستگی دارد که فرزندشان تو باشگاه ها بصورت تخصصی آموزش دیده اند و بعد وارد زمین ورزشی شده اند زمانی که ما وارد مدارس شدیم چون به عنوان مربی پایه بودیم از ابتدا یعنی کلاس اول ابتدایی تا پنجم ابتدایی با بچه ها بودیم و استعداد آنها را زیرنظر می گرفتیم مثلا الهه حسینیان که از پایه واقعا استعداد داشت و تو آمادگی جسمانی ژیمناستیک کار کردیم و بعد از ۳ سال به ما نتیجه داد و مقام سوم در شهر و مقام اول در استان را آورد و الان هم برای کشوری انتخاب شده است.

وی در ادامه گفت: بچه ها زنگ ورزش را خیلی دوست دارند چه معلم خوب باشد چه بد، تاثیری که مدرسه در ورزش بچه ها دارد این است که بچه ها در مدارس بصورت حرفه ایی و تخصصی ورزش نمی کنند. در مدرسه بچه ها ذوق دارند انگیزه دارند فقط می خواهند بازی کنند و صرفا انرژی شان را تخلیه کنند و با نشاط سر کلاس هایشان حاضر شوند اما در باشگاه قضیه فرق می کند بچه ها به صورت حرفه ای ورزش می کنند و دارای هدف می باشند و اینجا است که ما به آنها انگیزه استانی، شهری، کشوری می دهیم ولی در مدرسه اینظور نیست فقط قصد ما لذت بردن بچه ها از زنگ ورزش است.

وی اظهار کرد: مدرسه ما (ایران فردا) چون یک مدرسه غیردولتی است امکانات ورزشی را باید مدیر از بودجه مدرسه تهیه کند مثلا از اداره اگر بخواهند به ما کمکی کنند نهایتا حفاظ می باشد یا دو تا توپ چون معمولا بودجه آموزش و پرورش کم است حتی به مدارس دولتی هم نمی رسند مثلا ما امسال در مسابقات ژیمناستیک تخته های انعطاف نداشتیم که تمرین کنیم ولی اداره آموزش و پرورش به ما اعلام کردند که ما این تخته ها را اضافه بر سازمان داریم و در اختیار ما قرار دادند.

کاووسی در مورد معضلات مدارس گفت: یکی از مشکلاتی که در اکثر مدرسه ها وجود دارد فضای ورزشی می باشد اولا فضای ورزشی اصلا امن نیست جدیدا آموزش و پرورش آمده یک سری عایق هایی گذاشته اند که مخصوص میله ها است ولی بازم این ها تاثیری ندارند چون جمعیت تو مدارس دولتی بیشتر است. وقتی که به عنوان مربی تخصصی برای مسابقات استانی به مدارس دولتی می روم بیشترین معضلی که در مدارس وجود دارد فضای کم , جمعیت زیاد بچه ها و ایمن سازی کم می باشد حتی امکانات کافی هم نداریم کمبود وسایل ورزشی داریم  مثلا ممکن است ۴ تا توپ داشته باشیم هر چهار یا پنج نفر یک توپ بگیرند باز هم خیلی از بچه ها توپ ندارند یا راکد بدمینتون به تعداد نداریم اگر بودجه برسد خیلی از مشکلات و معضلات ورزش در مدرسه حل می شود اگر مدارس بتوانند سالن ورزشی اجاره کنند یک مشکل بزرگ حل می شود فضا زیاد می شود و همچنین ایمن سازی است و خیلی از تجهیزات و وسایل ورزشی هم در سالن وجود دارد و بچه ها با لباس آزاد و راحت می توانند بازی کنند. الان معضلی که در مدرسه ما وجود دارد این است که دور تا دور مدرسه ما خونه می باشد بچه ها نمی توانند آزادانه جیغ بکشند و بازی کنند زنگ ورزش آنقدر برایشان لذت بخش نیست.

کاووسی تصریح کرد: من در آموزش و پرورش مربی تخصصی ورزشی هستم که به مدرسه ها اعزام می شوم و استعدادیابی می کنم، در رشته والیبال بچه هایی که قد بلند هستند و خوب بازی می کنند و کسانی که استعداد دارند را انتخاب می کنم در واقع آموزش و پرورش یک طرحی دارد به صورت رایگان  بچه هایی که خیلی برجسته و مستعد هستند را انتخاب می کنند و وارد سالن هایی که زیر نظر آموزش و پرورش است مانند سالن شهید قنبری، سالن خانزاد،سالن حسن نژاد می کنند و آنها را پرورش می دهند ما در ورزش مدارس خیلی خروجی های خوبی داشتیم مانند شقایق کمالی و نگار حسین نژاد که برای اردوهای تیم ملی انتخاب شدند و رشد کردند، اکثر بچه هایی که استعدادیابی کردیم یا در مسابقات کشوری هستند یا دسته یک بازی کردند و دونفر آنها هم در اردوهای تیم ملی می باشند. در هیئت من مربی پایه هستم و در آموزش و پرورش مربی تخصصی تو سه رده می باشم خدارو شکراستعدادیابی در مدارس بوده و هست و امیدوارم که بچه های بیشتر و استعدادهای درخشان تری به جامعه تحویل بدهیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر برگردم به عقب صد درصد باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنم چون یک شغل پرنشاط و شاداب و پرانرژی ای است و کمتر خستگی دارد. ای کاش که زودتر وارد دانشگاه تربیت معلم می شدم که حداقل می توانستم  مستقیم وارد مدارس بشوم و به صورت رسمی باشم که ماندگاریش برای من بیشتر باشد.

شیما کاووسی در پایان گفت: امیدوارم که آموزش و پرورش بودجه بندی بزرگی برای ما ایجاد کند که بتوانیم این استعدادیابی را گسترده تر کنیم و زمان و سانس ورزش هم بیشتر شود تا تعداد بازیکن های خروجی ما افزایش یابد.

کاش همه می دانستیم که وامدار معلمانی هستیم که در هر شرایطی و با دغدغه های فکری و ذهنی بسیاری که دارند، هرگز از تربیت ما غافل نشدند، پا پس نکشیدند و عاشقانه شغل شان را انجام می دهند بی آنکه کمی حقوق و بسیاری از ناداشته ها را با سرنوشت علم و دانایی فرزندان مملکت گره بزنند.
معلمانی هم هستند که اینک در میان ما نیستند اما نتیجه تلاش و زحمات آنان را می توان در چهره نخبگان این مرز و بوم و قهرمانان،مدال آوران و افتخارآفرینان مملکت دید، باید به روح این از خود گذشتگان هم درودی بفرستیم.