واکاوی چرایی نداشتن تیمی از مازندران در لیگ برتر فوتبال !

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،درحالی که مازندران رکورد بیشترین حضور بازیکن در لیگ برتر را دارد اما این استان هیچوقت نتوانسته افتخار چشمگیری در سطح اول فوتبال کشور داشته باشد . سالهاست که مازندران در فوتبال کشور افتخاری کسب نکرده ولی بازیکنان مازندرانی زیادی در سطح اول فوتبال کشور به مقام های قهرمانی رسیده […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،درحالی که مازندران رکورد بیشترین حضور بازیکن در لیگ برتر را دارد اما این استان هیچوقت نتوانسته افتخار چشمگیری در سطح اول فوتبال کشور داشته باشد .

سالهاست که مازندران در فوتبال کشور افتخاری کسب نکرده ولی بازیکنان مازندرانی زیادی در سطح اول فوتبال کشور به مقام های قهرمانی رسیده اند . بازیکنانی که حتی پایه ثابت تیم های باشگاهی خودهستند و حتی این بازیکنان در مراحل ملی نیز ستون های اصلی رده های مختلف تیم ملی را تشکیل میدهند که این نشان از استعداد های بی شمار در مازندران است .

اما چطور میشود استانی با این همه استعداد نمیتواند تیمی در لیگ برتر داشته باشد ؟ پاسخ آنقدر ها هم سخت نیست ، این استان برای حضور در لیگ برتر برنامه ریزی ندارد و تنها برای گذران امروز تصمیم گیری میکند . حضور در سطح اول فوتبال کشور به فاکتور های مهمی بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد .

برنامه درست مالی :
متاسفانه در استان مازندران صنعت خاصی وجود ندارد که بتوان از منابع مالی آن در ورزش و بخصوص فوتبال استفاده کرد ، همین ضعف درآمدزایی در استان باعث شده نه تنها فوتبال بلکه ورزش این استان نیز همواره با مشکلات شدید مالی رو به رو باشد . با نگاه به تیم های موفق لیگ برتر در می یابیم که این تیم ها از صنعت پر درآمدی نظیر فولاد ، نفت ، خودرو و … پشتیبانی میشوند که همواره توانسته اند نیاز های تیم های خود را براورده کنند .

در مازندران پول یکی از کم یاب ترین عنصر های ورزش محسوب میشود و در طول سالیان گذشته هر تیمی که از قدرت مالی بهتری برخوردار بوده نتایج به مراتب بهتر کسب کرده . نمونه بزرگ آن میتوان به کاله مازندران در ورزش والیبال اشاره کرد که با به همراه داشتن منابع مالی کافی توانسته افتخارات بسیاری در این رشته ورزشی کسب کند .

 

هیچ وقت تیم های فوتبال ما نتوانسته بودند از منابع مالی خوبی پشتیبانی شوند که به لطف حضور مالکان متمول ( نساجی و خونه به خونه ) در سالیان اخیر این ضعف تا حدودی برطرف شده اما با حضور این مالکان متمول هم فوتبال این استان نتوانسته بعد از شموشک تیمی در لیگ برتر داشته باشد چرا که مدیریت درستی از سوی این عزیزان صورت نگرفته است که در ادامه به آن اشاره بیشتری میکنیم .

این مالکان بجای استفاده از منابع مالی خود در جای درست آنها را خرج بازیکنان و مربیانی میکنند که از کیفیت لازم برخوردار نیستند ؛ میشود بجای هزینه های هنگفت در خرید بازیکن این هزینه را در ساخت ورزشگاه اختصاصی برای تیم ها استفاده کرد تا زیر ساخت و بستر لازم برای تیم داری در لیگ برتر فراهم شود یا میتوان از این هزینه ها برای بهبود وضعیت تیم های پایه استفاده کرد که متاسفانه خیلی کم به فکر این موارد ریز در فوتبال هستیم .

http://mazandsport.com/wp-content/uploads/2017/02/%D8%AE%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D9%88%D9%86%D9%87-31.jpg
مدیریت درست باشگاه :
همواره تیم های زیادی از مازندران مدعی اصلی صعود به لیگ برتر بودند که گاهی بخاطر اشتباهات مدیریتی از صعود جا ماندند . نمونه ای از آن خونه به خونه پارسال و نساجی امسال که بخاطر تعویض سرمربی نتایج به مراتب بدتر کسب کردند .

از دیگر شاهکار های مدیریتی میتوان به تزریق اشتباه مالی اشاره کرد که خیلی کم پیش آمده این تزریق ها به جا و درست انجام شود چرا که این پرداخت های مالی زمان مشخص خود را دارد و اگر دیر و زود شود به تیم ضرر میزند .

گاها مدیران برای حفظ صندلی خود به افرادی بیرون از باشگاه متصل میشوند تا بلکه از این طریق بر اشتباهات خود سرپوش بگذارند و به جای قبول اشتباهات دیگران را مقصر ناکامی ها میدانند .

اما اصلی ترین رکن کار یک مدیر ، گرفتن حق باشگاه از سازمان ها و ارگان های مختلف است که برای اینکار نیاز است تا مدیر مذکور ارتباط تنگاتنگی با افراد حاضر در این سازمان ها داشته باشد ولی همواره شاهد بودیم که برخی مدیران حتی نمیتوانستد با رئیس فدراسیون برای انجام امورات خود ارتباط بگیرند .

 

حمایت و یکدلی در استان :
تا وقتی که شهر های مختلف استان بجای همدلی برای یکدیگر خط و نشان میکشند ، نمیشود انتظار داشت در روز های سخت به راحتی از کنار مشکلات عبور کنند . در بسیاری از تیم های موفق هنگام رخ دادن اتفاق های مهم ؛ یک استان برای حمایت از یک تیم خاص و بدون در نظر گرفتن رنگ و شهر آن تیم به حمایت از آن می پردازند تا موفقیت را با هم تقسیم کنند . اما در مازندران متاسفانه این اتفاق بر عکس رخ میدهد و همه برای نابودی تلاش میکنند .

البته با روشن شدن افکار عمومی این اتفاقات خیلی کم شده اما همواره برخی افراد برای ضربه زدن به سطوح مختلف فوتبال استان ، بی توجه به خواسته مردم به منافع خود فکر میکنند .

 

 

حمایت همه جانبه مسولین :
عنصر نهایی و حیاتی فوتبال حمایت همه جانبه مسولین استان است که متاسفانه بسیار کم شاهد این اتفاق هستیم . مازندران همواره در ورزش سر آمد کشور بوده ولی مسولین آن تنها هنگام موفقیت آن هم برای عکس یادگاری کنار برترین ها می ایستن که این عمل باعث دلسردی جامعه ورزش و استان شده است .

فوتبال در ایران همواره به تشکل های سیاسی وابسته بوده و اگر تیمی از حمایت سیاسی استانش برخوردار نباشد خیلی سخت میتواند به حق و حقوق قانونی خود برسد . بطور مثال سالهاست در خوزستان تماشاگر نماها با حمله به کاروان و هواداران تیم های حریف عامل ایجاد اختشاش بودند ولی هیچ وقت برخورد جدی با آنها نشده و حتی دریغ از یک غذر خواهی که نشان از قدرت و نفوز این استان در فوتبال دارد .

نکته آخر
تنها با رعایت اصول حرفه ای که در مطالب فوق به آن اشاره شد میتوان موفق بود ؛ موفقیت را با حضور در لیگ برتر اشتباه نگیریم چرا که حق مازندران حضور در بالاترین حد فوتبال یعنی آسیا و جهان است که با برنامه ریزی درست این امر دور از دسترس نیست .