آلکساندر مدوید: هنگام کشتی با تختی انگار به دیوار می‌خوردم/ مبارزاتش از آئیک بهتر بود

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،به نقل از فدراسیون کشتی، علیرضا حیدری، رئیس فدراسیون کشتی پهلوانی و عضو کمیته ورزش‌های سنتی اتحادیه جهانی کشتی، روز گذشته با حضور در شهر مینسک پایتخت بلاروس با آلکساندر مدوید، دارنده چندین مدال طلای کشتی آزاد المپیک و جهان دیدار کرد. در این جلسه، مدوید رئیس افتخاری فدراسیون جهانی […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،به نقل از فدراسیون کشتی، علیرضا حیدری، رئیس فدراسیون کشتی پهلوانی و عضو کمیته ورزش‌های سنتی اتحادیه جهانی کشتی، روز گذشته با حضور در شهر مینسک پایتخت بلاروس با آلکساندر مدوید، دارنده چندین مدال طلای کشتی آزاد المپیک و جهان دیدار کرد.

در این جلسه، مدوید رئیس افتخاری فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی قول همکاری برای المپیکی شدن کشتی پهلوانی را به علیرضا حیدری داد.

مدوید یکی از حامیان کشتی پهلوانی در جهان است و اولین دوره رقابت‌های جهانی کشتی پهلوانی زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی نیز چند ماه گذشته در شهر مینسک بلاروس با حضور نزدیک به ۴۰ کشور دنیا برگزار شد.

وی پیش از این در اظهار نظری عنوان کرده بود: کشتی پهلوانی جذابیت‌های بسیاری دارد که اعتقاد دارم با توجه به پتانسیل موجود علاقه مندان بسیاری را به خود معطوف خواهد کرد و به همین منظور هم قول می‌دهم طی چند سال آینده سر اینکه چه کسی یا کسانی مدیریت این رشته را در جهان بر عهده داشته باشند دعوا خواهد شد.

همدوره جهان پهلوان تختی تصریح کرد: این رشته با برطرف کردن برخی نقاط ضعفش قابلیت المپیکی شدن را هم دارد. این رشته با اصالت را خیلی دوست دارم و از این که یک ایرانی عنوان دار ریاست آن را بر عهده گرفته خیلی خوشحال هستم.

در ادمه این دیدار که با حضور عیسی مومنی، رئیس کمیته کشتی‌های سنتی فدراسیون کشتی برگزار شد، حیدری یک جلد قرآن به زبان عربی و روسی را به مدوید هدیه کرد.

* الکساندر مدوید: تختی یکی از بهترین کشتی‌گیران دنیا بود

آلکساندر مدوید قهرمان افسانه‌ای کشتی آزاد المپیک و جهان که در زمان قهرمانی برای شوروی سابق به میدان می‌رفت با بیان این مطلب افزود: زمانی که با تختی کشتی می‌گرفتم انگار با دیوار برخورد می‌کردم. یادم می‌آید مربی‌ام به من گفت تختی زیر را از بالای زانو می‌گیرد و اگر تو بتوانی دستت را زیر کتف او کنی به راحتی می‌توانی تختی را بتابانی و خاک کنی.

دارنده چندین مدال المپیک و جهان ادامه داد: من هم در کشتی با تختی به محض اینکه او زیرم را گرفت خواستم دستم را زیر کفت او کنم و از راهنمایی مربی‌ام استفاده ببرم، اما مگر دست من زیر کتف تختی می‌رفت؛ هر کاری کردم نتوانستم دستم را زیر کفت او ببرم. در تایم استراحت مربی‌ام به من گفت چرا اینکار را نکردی و من به او گفتم او قدرت بدنی بسیار بالایی دارد و مثل دیوار می‌ماند.

مدوید در مورد اینکه کشتی‌های تختی بهتر بود یا احمد آئیک ترک، خاطرنشان کرد: البته که تختی بهتر بود او چندین مدال جهان و المپیک در کارنامه خود داشت و یک کشتی‌گیر معمولی هرگز به چنین درجه‌ای نمی‌رسد./فارس