آلیش بانوان مازندران؛ نیازمند تبلیغ و پشتوانه

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،مسابقات قهرمانی کشتی آلیش بانوان کشور هفته گذشته به میزبانی اراک برگزار شد و تیم مازندران مانند مردان، اقتدار خود در این رشته را هم به رخ استان‌های کشور کشید و با اقتدار روی سکوی قهرمانی ایستاد. «محدثه جعفری گرجی»، جوان‌ترین عضو تیم مازندران و ورزشکاری آینده‌دار است که با […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،مسابقات قهرمانی کشتی آلیش بانوان کشور هفته گذشته به میزبانی اراک برگزار شد و تیم مازندران مانند مردان، اقتدار خود در این رشته را هم به رخ استان‌های کشور کشید و با اقتدار روی سکوی قهرمانی ایستاد.
«محدثه جعفری گرجی»، جوان‌ترین عضو تیم مازندران و ورزشکاری آینده‌دار است که با وجود ناتوانی در کسب مدال در این رقابت‌ها، انگیزه و امید فراوانی برای رسیدن به قهرمانی‌های مداوم در این رشته دارد. با او در مورد آلیش زنان مازندران، انتظارت و کمبودهای این رشته گفت‌وگو کرده‌ایم.
•  از مسابقات کشوری چرا دست خالی برگشتید؟
مسابقات قهرمانی کشور سطح فنی بالایی داشت و رقبا با آمادگی کامل در رقابت‌ها شرکت کرده بودند. از مدت‌ها پیش تمرینات آماده‌سازی برای دفاع از اعتبار ورزش مازندران و بهشهر را آغاز کرده و گمان کردم می‌توانم یکی از مدال‌های وزن ۶۰ کیلوگرم را دریافت کنم. اما در نخستین مسابقه اتفاقاتی افتاد که ناخواسته مرا از رسیدن به دورهای بعدی محروم کرد. در حالی که در مسابقه اولم با فن کمر، پشت حریف را به تشک چسبانده بودم و انتظار اعلام ضربه فنی از طرف داور را داشتم، با یک امتیازی که نصیبم شد، شوکه شدم. پس از آن در چند ثانیه مانده به پایان مسابقه اخطار ناباورانه‌ای از داور گرفتم و بر اساس آن، یک امتیاز به حریف داده شد. چون آخرین امتیاز از سوی حریف گرفته شده بود و مسابقه با تساوی به پایان رسید، دست حریف به عنوان فرد برنده بالا رفت و در ناباوری مسابقه را واگذار کردم. از آن‌جایی که این حریفم در بازی بعد شکست خورد از حضور در جدول بازنده‌ها باز مانده و بدون کسب مدال به کار خود پایان دادم.
 •از چه زمانی به ورزش کشتی آلیش روی آوردید؟
شاید کمتر از ۵ ماه است که آلیش را به صورت جدی و حرفه‌ای تمرین می‌کنم. پیش از آن مشغول انجام رشته‌های آمادگی جسمانی، والیبال، کیک بوکسینگ و ژیمناستیک بودم و در آنها مقام‌های استانی و کشوری هم به دست آوردم، اما هیچ کدام نتوانست انگیزه لازم برای ماندگاری بلندمدت را ایجاد کند. از زمان راه‌اندازی آلیش بانوان در بهشهر و حضور در یک جلسه تمرین این رشته به این نتیجه رسیدم که می‌توانم آلیش را به‌عنوان ورزش اصلی و حرفه‌ای خود انتخاب کنم. چند ماه پس از آغاز تمرینات جدی، در رقابت‌های قهرمانی مازندران شرکت کرده و سهیمه حضور در رقابت‌های کشوری را کسب کردم.
•وضعیت آلیش بانوان در مازندران چگونه است؟
مازندران استعدادهای فراوانی در رشته‌های ورزشی دارد و این ادعا با مدال‌های فراوانی که مازندرانی‌ها در مسابقات گوناگون می‌گیرند ثابت شده است. در ورزش بانوان مازندران هم رقابت‌ها بسیار فشرده و رسیدن به ترکیب اصلی تیم استان دشوار است. هر چند از راه‌اندازی آلیش بانوان در مازندران زمان زیادی نمی‌گذرد، اما در همین مدت اندک شاهد ظهور ستاره‌های زیادی در شهرهای استان بودیم که با برنامه‌ریزی درست هیأت استان در کمک به رشد آنها، عنوان قهرمانی کشور با اقتدار کامل نصیب مازندران شد. حضور چند مربی کاربلد و صاحب سبک، مازندران را به یکی از استان‌های برتر کشور در رشته آلیش بانوان تبدیل کرده است.
•فکر می‌کنید این ورزش با چه کمبودهایی در مازندران روبه‌رو است؟
به دلیل نوپا بودن این رشته هنوز در همه شهرهای استان از جمله بهشهر که در آن زندگی می‌کنم، شرایط کافی و مناسب برای تمرین وجود ندارد. تبلیغات اندکی که برای راه‌اندازی این رشته شده، فرصت آشنایی دختران جوان با آلیش و حضور آنها در تمرینات را سلب کرده و به نظر می‌رسد توجه جدی‌تر به این بخش می‌تواند علاوه بر کشاندن پای دختران جوان به سالن تمرین، استعدادهای کم‌نظیر و فراوان شهرهای مازندران از جمله بهشهر را شکوفا و کارنامه مدال‌های ورزش استان را غنی‌تر کند. در حال حاضر در بهترین شرایط ممکن ۱۵ نفر در آلیش بهشهر تمرین می‌کنند که این تعداد در صورت انجام گسترده‌تر تبلیغات قابلیت بیشتر شدن را دارد. کمبود مربی تخصصی و آموزش دیده، دیگر مشکل آلیش بهشهر است که به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی انجام شده برای اعزام یکی از علاقه‌مندان به دوره‌های آموزشی، در حال برطرف شدن باشد. آلیش بانوان در کشور با برنامه‌ریزی فدراسیون روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و اگر می‌خواهیم عنوان قهرمانی خود را حفظ کنیم باید زمینه‌های لازم برای حفظ این برتری از جمله برخورداری از مربیان دارای مدرک را فراهم کنیم. در ورزشی که روز‌به‌روز به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود امکان رقابت با حریفان بدون مجهز شدن به امکانات و پشتوانه کافی وجود ندارد. در این شرایط است که برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد مربیان، انجام تبلیغات بیشتر برای باز کردن پای دختران جوان به آلیش و حمایت از ورزشکاران حرفه‌ای خواهد توانست انگیزه بیشتر را برای آلیش‌کاران حرفه‌ای ایجاد کند.
 •مسابقات بعدی که قرار است در آن شرکت کنید کدام است؟
چند روزی است که از مسابقات قهرمانی کشور برگشته‌ایم و باید با ریکاوری، به شرایط ایده‌آل اولیه برسیم. فعلا که زمان مسابقات بعدی معلوم نیست، اما از روزهای دیگر تمرینات فشرده خود را آغاز می‌کنم تا در صورت اعلام برگزاری مسابقات، از آمادگی کامل برخوردار باشم. جبران شکست و ناکامی در رقابت‌های قهرمانی کشور و رسیدن به تیم ملی، هدفی است که برای رسیدن به آن تلاش فراوانی خواهم کرد. نبود مربی ثابت در بهشهر را با حضور در تمرینات آلیش بانوان ساری جبران می‌کنم. برنامه‌ریزی بلندمدتم، حضور در تیم ملی همراه با کسب افتخارات و مدال‌های متعدد است. گذراندن دوره‌های سخت تمرینی همراه با یادگیری فنون جدید، از جمله راه‌های رسیدن به این اهداف است که به دلیل انگیزه و عشق زیاد به آلیش، حتی با حضور مرتب و مستمر در ساری از بهشهر، به آن خواهم رسید.

 

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/09/29/139409291821411416750574.jpg