گفتگوی مفصل و پرحاشیه سرمربی مستعفی نساجی مازندران /محمود فکری:در فوتبال به کسی باج نمی‌دهم !

مازند اسپرت:در قائمشهر کسانی هستند که توهم این را دارند که می‌توانند این تیم را به‌عنوان سرمربی هدایت کنند و همان‌ها مشکلاتی را برای تیم به‌وجود آوردند/ما نتایج بسیار خوبی به‌دست آوردیم. حتی خیلی از تیم‌هایی که از نظر مالی شرایط بسیار خوبی داشتند، نتوانستند آن نتایجی که ما کسب کردیم را به‌دست آورند/طرفداران واقعی […]

photo 2016 12 18 21 20 46 mz

مازند اسپرت:در قائمشهر کسانی هستند که توهم این را دارند که می‌توانند این تیم را به‌عنوان سرمربی هدایت کنند و همان‌ها مشکلاتی را برای تیم به‌وجود آوردند/ما نتایج بسیار خوبی به‌دست آوردیم. حتی خیلی از تیم‌هایی که از نظر مالی شرایط بسیار خوبی داشتند، نتوانستند آن نتایجی که ما کسب کردیم را به‌دست آورند/طرفداران واقعی نساجی باید حواسشان باشد که اگر بیست‌وچند سال است که در سطح اول فوتبال کشور حضور ندارند، به دلیل فضا دادن به بعضی افراد است که تیشه به ریشه‌ی تیم نساجی و غرور این مردم می‌زنند/متأسفانه فضایی به‌وجود آمده که سرمایه‌گذاران تمایلی به حضور در استان ندارند

فوتبال مازندران علی‌رغم داشتن بازیکنان مستعد، سال‌ها است که نتوانسته در سطح اول فوتبال کشور به چیزی که شایسته‌اش است، دست پیدا کند. شاهدش بازیکنان مطرحی که در تیم‌های غیر مازندرانی می‌درخشند و عدم حضور تیمی از مازندران در لیگ برتر است.

نساجی مازندران هم که از تیم‌های قدیمی و محبوب است نیز به همین وضعیت دچار شده است. محمود فکری؛ بازیکن مازندرانی تیم ملی و استقلال که به‌عنوان سرمربی امسال نساجی انتخاب شد، خیلی‌ها امیدوار شدند که طلسم نساجی شکسته شود. نتایج خوب ابتدای این فصل نیز به این امیدواری اضافه کرد اما… . درباره‌ی این «اما»ی همیشگی فوتبال مازندران با محمود فکری صحبت کردیم. مردی که می‌گوید به پایان راه همکاری با نساجی مازندران رسیده است.

مازند اسپرت:-آخرین بازی حرفه‌ای‌تان چه سالی و با چه تیمی بود؟

سال ۸۶؛ در تیم شیرین‌فراز کرمانشاه بودم که در نیم‌فصل از فوتبال خداحافظی کردم.

مازند اسپرت:-چطور شد که وارد عرصه‌ی مربیگری شدید؟

به‌ هرحال با توجه به علاقه‌ای که به فوتبال داشتم و از آنجایی که علاقه داشتم تجربیاتی که به‌دست آورده‌ام را در اختیار جوانان قرار دهم، وارد این عرصه شدم.

مازند اسپرت:-شما چند سالی هم در تیم‌های معروف کشور، کمک مربی بودید. از نحوه‌ی ورودتان به سرمربیگری فوتبال و حضور در نساجی مازندران برایمان بگویید.

من در استقلال در کنار آقایان مظلومی و قلعه‌نویی کار کردم. با آقای مرفاوی در تیم‌های صبا و مس‌ کرمان کار کردم. با توجه به اینکه علاقه داشتم به‌عنوان سرمربی فعالیت کنم و آن توانایی را در خودم می‌دیدم، تصمیم گرفتم از لیگ پایین‌تر کارم را شروع کنم. به‌عنوان سرمربی، در شهرداری جویبار کار کرده‌ام و امسال هم مسئولیت نساجی را به‌عهده گرفتم و خدا را شکر با تمام مشکلات موجود، توانستیم نتایج خوبی را کسب کنیم؛ تا روزی که سرمربی آنجا بودم.

photo 2016 12 18 21 20 53 mz

مازند اسپرت:-الان وضعیت شما و تیم نساجی به کجا رسیده؟

آخرین خبر اینکه من تقریباً از دو بازی قبل، با توجه به مشکلات عدیده‌ای که وجود داشت، تشخیص دادم که ادامه‌ی همکاری ممکن نیست و تیم را ترک کردم. تقریباً نوزدهم یا بیستم همین ماه استعفای خودم را به مسئولین تیم، تقدیم کردم و فعلاً در کنار تیم نیستم.

مازند اسپرت:-به‌ هرحال فوتبال مازندران بزرگانی چون شما و استعدادهای خیلی خوبی داشته و دارد، اما مدت‌هاست که تیم‌های فوتبال مازندران در سطح اول کشور جایگاه خوبی ندارند. با علم به اینکه شما هم از این مسائل آگاه بودید، باز هم قبول مسئولیت کردید که البته نشان دهنده‌ی تعلق خاطر شما به مازندران و ورزش استان است. اما لطفاً کمی بیشتر در مورد مشکلاتی که با آن درگیر بودید برای خوانندگان تمشک صحبت کنید.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نساجی، بحث مالی آن بود که خیلی ما را آزار داد. از طرف دیگر در خود قائمشهر کسانی هستند که توهم این را دارند که می‌توانند این تیم را به‌عنوان سرمربی هدایت کنند و همان‌ها مشکلاتی را برای سرمربی تیم به‌وجود آوردند. عده‌ای از افراد، تماشاگر یا طرفدارانی که وابسته به همان افراد هستند، اهمیتی برای نتایج تیم قائل نیستند؛ اینکه تیم نتیجه بگیرد یا نگیرد، به لیگ برتر صعود کند یا نکند، برای آنها مهم نیست. آنها فقط خواستار حق و حقوق خودشان هستند، سرمربی وقت را آزار می‌دهند و برایش مشکل ایجاد می‌کنند، اینها مسائلی است که وجود دارد و از طرف دیگر، همراهی مسئولین هم بسیار کم است. در خیلی از شهرها می‌بینیم که شهرداران شهر، نمایندگان شهر، مسئولین دیگر شهر، آنهایی که می‌توانند کمک کنند، چه با زبان، چه با قلم، چه با قدم، چه کمک‌های مالی، کمک می‌کنند؛ اما در این شهر این کمک‌ها بسیار بسیار کمرنگ است. اگر منافعی برای خودشان باشد، کمک می‌کنند و اگرنه شاید حتی مشکلاتی هم ایجاد کنند. اینها مسائلی است که در تیم نساجی وجود دارد. تیم بزرگی مثل نساجی که طرفدارانش مختص مردم قائمشهر نیستند، یعنی در سطح استان هم این تیم طرفدار دارد، حتی مسئولینی که در استان حضور دارند به این تیم علاقه‌مندند، اما متأسفانه آن همدلی، رفاقت و همراهی وجود ندارد که بتوانند یک تیم را حمایت کنند و به لیگ برتر برسانند.

مازند اسپرت:-در ابتدای فصل شما با نساجی نتایج خوبی گرفته بودید. ما همه امیدوار شده بودیم که امسال بعد از مدت‌ها نساجی بتواند طلسم را بشکند اما متأسفانه این‌طور که گفتید، حمایتی صورت نگرفت. رابطه‌ی شما با کادر فنی خودتان و بازیکنان در این مدت چطور بود؟

بزرگ‌ترین حسنی که در تیم وجود داشت، رابطه‌ی بسیار خوب کادر فنی با هم و با بازیکنان بود. این رفاقت و ارتباط بسیار خوبی که بین ما بود، باعث شد تا بتوانیم،علی‌رغم تمام مشکلاتی که وجود داشت، نتایج بسیار خوبی بگیریم. واقعاً با وجود مشکلاتی که در نساجی وجود داشت، هر کسی و هر تیمی جای ما بود الان انتهای جدول بود، اما خدا را شکر بچه‌ها همت کردند، خیلی صبوری و خیلی کمک کردند. ما نتایج بسیار خوبی به‌دست آوردیم حتی خیلی از تیم‌هایی که از نظر مالی شرایط بسیار خوبی داشتند، نتوانستند آن نتایجی که ما کسب کردیم را به‌دست آورند.

photo 2016 12 18 21 20 57 mz

مازند اسپرت:-رابطه‌تان با هوادارن چطور بود؟ چون خیلی از هوادارن به ما رجوع می‌کنند و علاقه‌مندند که شما برگردید و آن روندی که به‌وجود آورده بودید، ادامه پیدا کند.

هوادارانی که تیم نساجی را دوست داشتند، ما را هم دوست داشتند و از نتایج راضی بودند. اما بخشی از هواداران، یا بهتر بگوییم تعدادی که دنبال شخص خاصی بودند و یا دنبال منافع شخصی بودند، حتی از کسب نتیجه‌ی مثبت ما ناراحت هم بودند و ما را آزار می‌دادند. اما هواداران واقعی نساجی و هواداران منصف، از کار ما راضی بودند و حمایتمان می‌کردند. طرفداران واقعی نساجی باید حواسشان باشد که اگر بیست‌وچند سال است که در سطح اول فوتبال کشور حضور ندارند، به‌دلیل فضا دادن به بعضی افراد است که تیشه به ریشه‌ی تیم نساجی و غرور این مردم می‌زنند.

مازند اسپرت:-از صحبت‌های شما این‌گونه برمی‌آید که خیلی‌ها با محمود فکری مشکل داشتند.

نه، با شخص محمود فکری مشکلی ندارند. آنها دنبال آدم‌هایی هستند که‌ به آنها باج بدهد؛ اگر شخص دیگری هم پیدا شود که به آنها باج ندهد، باز این افراد با او دچار مشکل می‌شوند، حالا فرقی ندارد که محمود فکری باشد یا هر شخص دیگری. به هرحال اینها دنبال باج‌خواهی و زیاده‌خواهی خودشانند. اگر محمود فکری به آنها باج بدهد، هوادارش هستند، دوستش دارند و حمایتش می‌کنند، درغیراین‌صورت کار خودشان را می‌کنند، فضایی را به‌وجود می‌آورند تا او اینجا را ترک کند. حالا نفر بعدی هرکه می‌خواهد باشد. فقط حق و حقوق آنها را بدهد.

مازند اسپرت:-من با ابراهیم تقی‌پور که یکی از فوتبالیست‌های به‌نام مازندران است هم صحبت کردم و همین گلایه‌ها را داشت. می‌گفت در مازندران آن همدلی که شما هم اشاره می‌کنید، وجود ندارد. چهره‌ها را می‌رانند. انگار این فرهنگ در مازندران به‌وجود آمده تا چهره‌های مثبت مازندرانی، عطای کار در این استان را به لقایش ببخشند و به استان‌های دیگر بروند. به نظر شما باید چه کرد تا این فضا از بین برود؟

نقش رسانه‌ها در این فضا بسیار مهم است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در مازندران گریبان‌گیر ما مازندرانی‌هاست این است که با توجه به شرایط آب‌وهوایی خوبی که داریم، شهرهای زیادی در این استان به‌وجود آمده و این مسئله باعث شده است که هرکسی فقط آن محدوده‌ی شهر خودش را در نظر داشته باشد؛ حتی اگر بخواهیم نقاط دیگر جهان را در نظر بگیریم، افراد موفق در همه جای دنیا، دنیا را به‌صورت یک جزیره می‌بینند. درحالی که ما در استان خودمان ببینید چند شهر داریم و این تعدد شهرها باعث شده که مسئولین شهرها، فقط به شهر خود اهمیت دهند و یا حتی مردم فقط به‌دنبال پیشرفت شهر خودشان باشند! این یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان و مردم مازندران است که این نگاه‌ها باید حداقل استانی شود. یعنی خودمان را در جغرافیای یک استان در نظر بگیریم. نقش رسانه‌ها بسیار مهم است که این نگاه را به‌وجود بیاورند تا ما از پتانسیلی که در استان وجود دارد، نهایت بهره‌برداری و استفاده را داشته باشیم.

مازند اسپرت:-مثلاً ما شموشک نوشهر را داشتیم که تیم بسیار خوبی بود، اما الان عملاً وجود خارجی ندارد. با این روند، خدای ناکرده ممکن است این اتفاق برای تیم ریشه‌داری مثل نساجی هم بیفتد.

وقتی حمایتی صورت نگیرد این اتفاقات می‌افتد، شما استان اصفهان را در نظر بگیرید. شهر اصفهان، شهر بزرگی است و مثلاً نمایندگان استان اصفهان به‌دنبال این هستند که شهر اصفهان را بزرگ‌تر کنند، از آن حمایت کنند و به این صورت نیست که تنها دو نفر پیگیر اتفاقات بزرگ برای این شهر باشند. به هرحال ما شهرهای مختلفی داریم که نمایندگان زیادی هم دارند؛ نمایندگان ما باید به‌صورت گروهی عمل کنند، یعنی فضایی باید در استان به‌وجود بیاید که نمایندگان استان از تیم‌های مختلف و از پتانسیل‌های مختلف، حمایت کنند. مثلاً در قائمشهر تیم فوتبالی مثل نساجی وجود دارد، در آمل ممکن است تیم والیبال وجود داشته باشد یا در بابل تیم دیگری داشته باشیم یا در شهر دیگری یک پتانسیل دیگری داشته باشد؛ یعنی همه‌ی این نمایندگان، یکی از این شهرها را که دارای پتانسیل است حمایت کنند و آن چیزی که حقش است از دولت، مجلس و… بگیرند. الان خیلی از تیم‌های داخل کشور، وابسته به کارخانه‌های بزرگ هستند. این کارخانه‌ها هم شخصی نیستند، دولتی هستند. خب این هزینه‌ها به‌گونه‌ای از جیب دولت تأمین می‌شود. همین مبالغ را می‌شود به‌صورتی از دولت گرفت و برای ورزش شهر، هنر شهر و خیلی موارد دیگر استفاده کرد. عرض کردم که آن همدلی و یکدلی کل نمایندگان استان، بسیار مهم است.

photo 2016 12 18 21 20 59 mz

مازند اسپرت:-در مورد عدم حمایت مسئولین که اشاره کردید، درحال حاضر به‌طور مثال آقای دکتر یوسف‌نژاد، نماینده‌ی ساری، عضو فراکسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی نیز هستند. شما با نمایندگان استان و مجمع نمایندگان هم جلساتی برای حل مشکل نساجی داشته‌اید؟

البته مطمئناً آقای یوسف‌نژاد در جریان مشکلات نساجی هستند، اما فرصتی پیش نیامد که بنده برای حل مشکلات نساجی، خدمت ایشان برسم. ما به اکثر دوستان مراجعه کردیم، غیراز استاندار که پنجاه‌میلیون در جلسه‌ای کمک کردند، کمک دیگری از مسئولین شهری و استانی نداشتیم.

مازند اسپرت:-هیأت فوتبال استان چطور؟

این هیأت، توانایی آنچنانی ندارند که بخواهند به‌صورت مالی به ما کمک کنند، حمایت‌های دیگری صورت گرفت اما از نظر مالی این توانایی را ندارند.

مازند اسپرت:-آقای پرهام هم برای سامان دادن به وضعیت نساجی، خیلی از سنگ‌اندازی‌هایی که در استان وجود دارد، شکایت داشتند. ظاهراً سرمایه‌گذاران شخصی که در استان حضور پیدا می‌کنند پس از مدتی آزار و اذیت و عدم بازگشت سرمایه‌شان، استان را ترک می‌کنند.

من فکر می‌کنم وقتی سرمایه‌گذاری، در هر حوزه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند، مسئولین استانی نباید به فکر منافع شخصی خودشان باشند. مسئولین نباید فکر کنند وقتی سرمایه‌گذاری می‌آید چه چیزی به خودشان می‌رسد. متأسفانه درحال حاضر فضا این‌گونه است. هر سرمایه‌گذاری که در هر حوزه‌ای درخواست سرمایه‌گذاری دارد، باید جذب شود. همین آقای پرهام، هفت- هشت سال در ورزش استان سرمایه‌گذاری کرده است، به هرحال در این هفت- هشت سال شاید خیلی امکانات بیشتری باید در اختیار او قرار می‌گرفت و فضایی ایجاد می‌شد تا ایشان و دیگر سرمایه‌گذاران فعالیت بیشتری در استان داشته باشند اما متأسفانه فضایی به‌وجود آمده که سرمایه‌گذاران تمایلی به حضور در استان ندارند.

مازند اسپرت:-همکاری شما به‌طور رسمی با تیم نساجی به پایان رسیده است؟ امکان بازگشتتان وجود ندارد؟

رفتن ما که آیه‌ی قرآن نیست که حتمی باشد.(می‌خندد) به مسئولین اطلاع داده‌ام که دنبال حق و حقوق خودم هم نیستم؛ اگر شرایط تیم، به‌خصوص شرایط مالی به‌گونه‌ای پیش برود که بازیکنان به حق و حقوقشان برسند و مشکلات مالی باشگاه تا حدودی حل شود من حاضرم برگردم. ولی اگر همان شرایط قبل وجود داشته باشد دیگر فضایی نیست که من بخواهم کمکی بکنم و دیگر کاری از دست من هم برنمی‌آید.

مازند اسپرت:-قرارداد شما هم هنوز تسویه نشده است؟ یا بخشی از آن پرداخت شده؟

من حدوداً ۱۰۵‌میلیون تومان از اعتبار خودم هزینه کرده‌ام و شاید چندین میلیون هم از جیب خودم برای تیم خرج کرده‌ام. شاید بالای ۱۱۰ تا ۱۱۵میلیون از اعتبار و جیب خودم وارد این مجموعه کرده‌ام، حالا اینکه پولی نگرفته‌ایم هم بماند (می‌خندد)

مازند اسپرت:-اگر با نساجی به نتیجه نرسید، برنامه‌ی بعدی شما چیست؟

اگر پیشنهاد خوبی وجود داشته باشد حتماً کار می‌کنم، حتی اگر برای لیگ دو باشد.

مازند اسپرت:-حاضر نیستید به‌عنوان کمک مربی کار کنید؟

در درجه‌ی اول علاقه دارم به‌عنوان سرمربی کار کنم ولی اگر فضا مهیا شود این اتفاق می‌افتد.

مازند اسپرت:- شما از آن دسته بازیکنان استقلال بودید که از نظر اخلاقی هم بازیکن برجسته‌ای بودید و مانند آقای زرینچه بین طرفداران پرسپولیس هم محبوب بودید. در مورد دربی‌ها بگویید. آیا دربی‌های آن دوره با دربی‌های الان حال و هوای متفاوتی دارد؟

حال و هوا که تفاوت چندانی نکرده، همان حساسیت‌ها وجود دارد، ولی فوتبال ما نسبت به سال‌های قبل دچار افت شده و شاید زیبایی آن دوره را نداشته باشد اما فضا همان فضا و همان حساسیت‌های سابق است.

photo 2016 12 18 21 21 03 mz

مازند اسپرت:در مورد استقلال و آقای منصوریان چه صحبتی دارید؟

چون شرایط خوب نیست درحال حاضر ترجیح می‌دهم در مورد وضعیت استقلال، صحبت نکنم اما ما استقلالی‌ها همیشه حمایت می‌کنیم.

مازند اسپرت:-ممنونم از وقتی که دراختیار مان قرار دادید.

من هم از شما ممنونم. امیدوارم اتفاق‌های خوبی برای فوتبال مازندران رخ بدهد. مازندران لیاقت بیشتر از این‌ها را دارد.