خطر بیخ گوش ورزشکاران/مسئولین ورزش از حوادث تلخ عبرت آموزی کنند!

اختصاصی مازند اسپرت : بنده زمانیکه در بحث هشدار به آلوده شدن جامعه ورزشی در استفاده از مواد نیروزا یا دوپینگ ورزش ما را تهدید می کند ، مطالبی را از نظر مخاطبین گرانمایه گذراندم بسیاری از دوستان معترض بودند که بنده با نگاه منفی به ورزش می نگرم اما به یاد دارم چندی قبل […]

58585855اختصاصی مازند اسپرت : بنده زمانیکه در بحث هشدار به آلوده شدن جامعه ورزشی در استفاده از مواد نیروزا یا دوپینگ ورزش ما را تهدید می کند ، مطالبی را از نظر مخاطبین گرانمایه گذراندم بسیاری از دوستان معترض بودند که بنده با نگاه منفی به ورزش می نگرم اما به یاد دارم چندی قبل در اواسط بازی یکی از بازیکنان از حال رفت و بیهوش شد ، بلافاصله پزشک بر بالین او حاضر شد در اولین گام گفت: مصرف بیش از حد مواد نیروزا و مکمل های غذایی و غیرکاشناسی شده باعث این بیهوشی است اگر چند لحظه دیرتر به مراکز درمانی می آمد سرنوشت او را باید در مجلس ختم تعریف می کردیم .

بعضاً به چشم می خورد که در همین راستا اکثر تیم های ورزشی ، قهرمانان و ورزشکاران اسیر چنین برنامه سازی های غیراصولی هستند و ارمغان آن مرگ چندین قهرمان بلند آوازه در پی تزریق مواد نیروزا و مصرف انواع مکمل های غذایی در ورزش قهرمانی است و متأسفانه هیچ مقام مسئولی در مبارزه با دوپینگ احساس مسئولیت نمی کند.

نگارنده اشاره به این موضوع دارد که دوپينگ علاوه بر تخلف ورزشي، يك تقلباجتماعي بزرگ و عامل بزهكاري در جامعه به حساب مي آيد. بر كسي پوشيده نيست كه فرد دوپينگي به لحاظ اخلاقي و بهداشتي بر روي خانواده و جامعه تاثير منفي خواهد گذاشت. به همين دليل جرايم و موارد برخورد با حركت غير اخلاقي و ورزشي دوپينگ در حيطه كار قانون گذاران دولت ها قرار داده شده است و براي آنكه مبارزه با دوپينگ در منشور كاري تمام دولت هاي جهان دنبال مي شود، يونسكو آن را به صورت يك برنامه لازم الاجرا به تمام كشور ما معرفي كرده است. طوري كه اگر كشوري تا پايان سال ۲۰۰۸ميلادي نسبت به امضاي كدوادا كوتاهي كند از حضور در ميادين بين المللي محروم خواهد شد.

موفقيت ايران در امر مبارزه با دوپينگ افتخاري بزرگ براي ورزش كشورمان محسوب مي شود. اما اين افتخار زماني ماندگار خواهد بود كه آمار ارائه شده به حداقل ممكن برسد. اين امر ميسر نمي شود جزء با ادامه حركت فدراسيون هايي كه در اين زمينه فعال بوده اند و همچنين آغاز به كار ساير فدراسيون هاي ورزشي.

صاحب قلم به مدد ۳۰ سال تجربه حضور در عرصه ورزش خاطر نشان می سازد ساخت و تولید مکمل های غذایی مانند تولید دارو نیست و شرایط بهداشتی و کنترل کیفی ای که برای تولید دارو اعمال می شود، در تولید این مکمل ها تفاوت دارد در نتیجه امکان آلودگی در آنها بسیار زیاد است. وقتی ساخت مکمل های غذایی را یک شرکت غیردارویی و شرکت تولیدکننده مواد غذایی و مکمل های غذایی بر عهده داشته باشد، احتمال آلودگی بیشتر خواهد بود.

یاد آوری می شود اگر مصرف مکمل های مجاز ویتامین با مشاوره با پزشک یا متخصص تغذیه باشد، مصرف آنها مشکلی ندارد و ورزشکاران چه در سطح قهرمانی و چه در سطح همگانی می توانند با مشورت پزشک، ویتامین هایی نظیر امگا ۳، ویتامین E، Bکمپلکس، B۱۲، B۶یا کپسول های مولتی ویتامین، فارماتون و… را که وزارت بهداشت تایید کرده است، مصرف کنند.