بررسی عملکرد نساجی در فصل ۲۳ با سه تفکر در سه جام

از فرصت سوزی‌های رحمتی و روزهای تلخ آلکاراز تا فرشته نجاتی مثل الهامی

بیست و سومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور با بقای نساجی در لیگ موجی از شادی را به مردم مازندران و شهرستان قائمشهر همراه داشت.

به گزارش مازنداسپرت (مازندورزش)؛بیست و سومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور پس از ۳۰ هفته رقابت بین ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها به پایان رسید.تیم نساجی مازندران که فصل پر فراز و نشیبی را به پایان رساند با کسب نتایج خوب در هفته‌های پایانی موفق به ماندن در لیگ برتر شد.نساجی که ابتدای فصل را با سرمربیگری مهدی رحمتی آغاز کرد نتوانست نتایج خوبی کسب کند و این سرمربی را پس از حدود ۱۲ هفته از کار برکنار کرد و سراغ آلکاراز مربی اسپانیایی رفت، اما این سرمربی هم جواب نداد و گزینه سوم سرمربیگری نساجی کسی نبود به جز ساکت الهامی که پیش از این سابقه همکاری با این باشگاه را داشت.

الهامی در بازی‌های پایانی لیگ برتر با کسب نتایج خوب موفق به حفظ سهمیه مازندران در لیگ برتر فوتبال شد.تیم نساجی مازندران در هفته سی ام و پایانی لیگ برتر فوتبال، در ورزشگاه شهید وطنی قائم شهر مغلوب مهمانش فولاد خوزستان شد، اما با ۲۹ امتیاز در رده یازدهم جدول قرار گرفت.فولاد هم با این پیروزی در لیگ برتر ماندگار شد.

 

شروع بد نساجی در لیگ !

نساجی اما با تمام تکاپویی که داشت نتوانست لیگ را خوب شروع کند. نساجی که قرار بود این فصل در سه جبهه، لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا مبارزه کند، متاسفانه یارگیری خوبی نداشت و کادرفنی کم‌تجربه این تیم شرایط را به خوبی برای حضور در این سه جبهه مهیا نکرده بودند.نساجی مازندران نسبت به تیم فصل گذشته‌اش، پوست‌اندازی جالب‌توجهی داشت و آن‌ها در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه با جذب ۱۲ بازیکن جدید و جدایی ۱۸ بازیکن، رکوردی کم‌سابقه را در بازار نقل‌وانتقالات به نام خود به‌ثبت رساندند.

پوست‌اندازی که به‌واسطه تغییر و تحولات در کادرفنی انجام شد و مهدی رحمتی در تازه‌ترین تجربه سرمربیگری‌اش، پذیرفت که سکان هدایت قرمزپوشان قائمشهری را در اختیار گیرد؛ آن‌هم در شرایطی‌که در کنار حضور در لیگ برتر و جام حذفی، نساجی برای نخستین‌بار باید در لیگ قهرمانان آسیا هم حضور پیدا می‌کرد.

 

مسیر اشتباه سید مهدی رحمتی در نساجی

هواداران نساجی بعد از انتخاب مهدی رحمتی، با توجه به کارنامه قابل‌قبول او در دوران حضورش در شهرخودرو خراسان و آلومینیوم اراک، امید زیادی داشتند تا این سرمربی جوان با توجه به تغییر و تحولات انجام شده بتواند تیمی موفق را در فوتبال باشگاهی ایران بسازد و البته نساجی با هدایت او بتواند در لیگ قهرمانان آسیا هم نمایش‌های دلپذیری را از خود به جای بگذارد.
اما نگاهی به کارنامه رحمتی در دوران حضورش در نساجی نشان می‌دهد که با توجه به تغییرات پرشمار، هماهنگی میان بازیکنان این تیم به ۱۰۰ درصد نرسیده بود و همین مسئله زمینه‌ساز ثبت روندی پرنوسان برای تیم قائمشهری شده بود.

 

 

نساجی با رحمتی اصلا موفق نبود و نه تنها به سادگی فرصت حضور و درخشش در لیگ قهرمانان آسیا را از دست دادند، بلکه از جام حذفی هم کنار رفتند و در لیگ هم در انتهای جدول قرار گرفتند تا موجی از نارضایتی و دلگرانی از سوی هواداران پرشور این تیم به سمت مالک باشگاه روانه شود.
قرمزپوشان قائمشهری کار خود را در فصل جدید با تساوی خانگی مقابل پیکان آغاز کردند و سپس در رفسنجان برابر مس متوقف شدند. شاگردان مهدی رحمتی در ۲ بازی پیاپی خانگی به میدان رفتند که دیدار نخست با شکست مقابل گل‌گهر خاتمه یافت و در دیدار دوم، نساجی توانست با نتیجه ۳ بر یک برابر صنعت‌نفت به پیروزی برسد. شاگردان مهدی رحمتی بعد از انجام ۴ بازی در لیگ برتر، در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کردند که نتایج پرنوسان نساجی در آسیا هم تداوم پیدا کرد؛ به‌طوری‌که آن‌ها با ۲ گل مقابل بمبئی‌سیتی هند به پیروزی رسیدند اما در گام دوم با ۳ گل مقابل الهلال عربستان مغلوب شدند.

پایان دوران ضعیف رحمتی و حضور آلکاراز

تیم فوتبال نساجی مازندران که با سیدمهدی رحمتی، لیگ برتر فوتبال را آغاز کرده بود، در ۱۳ بازی با ۲ برد، چهار مساوی و هفت باخت و با ۱۰ امتیاز در رده پانزدهم جدول قرار گرفت. عملکرد ضعیف این تیم سبب شد تا رحمتی در بیست و هشتم آذر با شکست نساجی برابر استقلال، مجبور به استعفا و جدایی شود.اما در نهایت مدیران باشگاه نساجی تصمیم گرفتند تا برای نجات نساجی دست به دامن سرمربی اسپانیایی شوند. کاری که از همان ابتدا هم مشخص بود به سرانجام نمیرسد و اشتباه بود.
اصرار مالک و مدیران باشگاه نساجی به استفاده از افراد اسپانیایی و ضعیف، سبب شد تا اوضاع نساجی روز به روز خراب تر شو‌د.لوئیز لوکاس آلکاراز گونزالس ۵۷ ساله تا قبل از حضور در نساجی، سابقه سرمبیگری ۱۶ تیم را در کارنامه خود داشت.گراندا، آلمریا، دوس هرماناس، رکریتیوو اوئلوا، راسینگ سانتاندر، خرس، رئال مورسیا، کوردوبا، لوانته، الچه، ساراگوسا، آلباسته، یو دی ایبیسا تیم‌های اسپانیایی هستند که آلکاراز هدایت آنها را بعنوان سرمربی برعهده داشت.

 

 

لوئیزهمچنین سرمربی تیم‌های باشگاهی آریس یونان و المپیاکوس نیکوزیا قبرس و تیم ملی فوتبال الجزایر بوده است.او از سال ۱۹۹۵ تاکنون در ۸۵۷ بازی، ۲۷۹ باخت، ۲۷۴ تساوی و ۳۰۴ برد را در کارنامه خود ثبت کرده است.آلکاراز ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ هدایت یک تیم دست سومی اسپانیایی به نام ایبیزا را برعهده داشت.
با توجه به ارزیابی سابقه وی، این سرمربی کارنامه چندان درخشانی را در طول این سال‌ها نداشته است.

نساجی آلکاراز هجومی اما ناکام

نساجی با آلکاراز هجومی‌تر شد و بازی‌های چشم نوازی را ارائه میداد اما هنوز آن شوک اساسی به بازیکنان وارد نشد.
کاملا مشخص بود که آلکاراز برای شناخت فوتبال ایران حداقل به یکی دو فصل حضور نیاز دارد و بعیید است بتواند نساجی را در لیگ حفظ کند.اما خیلی زود مدیران باشگاه نساجی به اشتباه بزرگ خود پی بردند و شبانه خبر از جدایی توافقی آلکاراز با نساجی روی خروجی باشگاه نساجی قرار گرفت.

 

بازگشت فرشته نجات! ساکت پاشا

مهمتر از جدایی آلکاراز، حضور ساکت الهامی‌ در نساجی بود. موجی از خوشحالی در بین هواداران نساجی با حضور الهامی‌ ایجاد شد و همه منتظر یک معجزه بزرگ از ساکت بودند.
الهامی که در گذشته موفقیت‌های خوبی با نساجی کسب کرد، محبوبیت خاصی نزد طرفداران مازندرانی داشت. او در زمان حضور در نساجی توانست این تیم را در شرایط بحرانی از قعر جدول بالا بیاورد و بعد از آن قهرمانی جام حذفی را با قرمزهای شمال تجربه کرده بود.

 

سرمربی نام‌آشنای نساجی و محبوبِ هوادارانِ این تیم که تنها قهرمانی مازندران در فوتبال ایران با نام و حضور او گره خورده، یک بار در فصل بیستم و زمانی که نساجی گزینه اصلی سقوط بود و ۱۳ مسابقه تا پایان فصل در پیش داشت هدایت نساجی را به عهده گرفت و توانست این تیم را از سقوط نجات دهد.
الهامی در فصل جاری نیز دقیقا زمانی هدایت نساجی را پذیرفت که این تیم ۱۳ مسابقه تا پایان فصل در پیش داشت و دوباره گزینه جدی سقوط بود.

 

حاصل حضور رحمتی و آلکاراز؛ ناکامی

حاصل حضور سید مهدی رحمتی در نساجی از ۱۲ مسابقه لیگ برتری و ۶ مسابقه در لیگ قهرمانان آسیا، ثبت ۱۱ شکست، چهار برد و سه تساوی بود. این تیم با رحمتی از ۱۲ مسابقه در لیگ برتر فقط ۹ امتیاز کسب کرده بود و همین نتایج نیز سبب شد که در این فصل هم سرنوشت نساجی با تغییر سرمربی گره بخورد.

 

پس از رحمتی لوکاس آلکاراس به عنوان سرمربی نساجی انتخاب شد. البته تا رسیدن آلکاراس به ایران نساجی یک مسابقه را در قائمشهر با هدایت مربیان این تیم برگزار کرد که با نتیجه ۲ – ۲ پایان یافت.پس از روی کار آمدن آلکاراس این امیدواری ایجاد شد که نساجی از بحران خارج شود. اما سرمربی لالیگایی هم در چهار مسابقه با نساجی نتوانست انتظارها را برآورده کند و نساجی از رتبه چهاردهم به قعر جدول یعنی رتبه شانزدهم سقوط کرد.آلکاراس در چهار مسابقه روی سکوی نساجی نشست و جز یک تساوی و یک امتیاز که در هفته شانزدهم مقابل پیکان به دست آورد، نتوانست نتیجه دیگری کسب کند تا امیدواری را به اردوی نساجی برگرداند.
پس از شکست خانگی ۳ – ۰ نساجی مقابل مس رفسنجان هواداران این تیم در ورزشگاه با سر دادن شعارهایی خواستار برکناری آلکاراس و بازگشت ساکت الهامی شدند و بلافاصله نیز کادر مدیریتی باشگاه تصمیم به برکناری سرمربی تازه‌وارد اسپانیایی و سپردن هدایت نساجی به الهامی گرفت تا الهامی در شرایطی کاملا مشابه با لیگ بیستم یک بار دیگر سکان هدایت نساجی بحران‌زده را در اختیار بگیرد و ناجی این تیم قعر جدولی شود.

ماموریت غیرممکن الهامی در نساجی

الهامی ماموریتش را که بقا در لیگ بود به خوبی توانست انجام دهد. نساجی با ساکت جان گرفت و به قول خیلی از فوتبالی‌ها نساجی زمانی توانست در لیگ بماند که ساکت الهامی‌ بعد باخت تیم، در شب برفی تیم را بلافاصله بعد شکست به تمرین شبانه برد.

 

شاید آن لحظه نقطه عطفی در دوران حضور ساکت الهامی‌ بود. جریمه‌ای که سبب شد تا بازیکنان نساجی خودشان را بیشتر باور کنند.موضوعی که سبب شد تمام نگاه‌ها به نساجی بیاید و همین موضوع بود که ترس از باخت را در وجود بازیکنان نساجی انداخت تا برای حفظ سهمیه مازندران بجنگند.

ماموریت ویژه با بازگشت عباس زاده

مهاجم اسبق نساجی، پرسپولیس، تراکتور و فولاد در نیم فصل و در شرایطی که نساجی اصلا اوضاع خوبی نداشت، طی عقد قراردادی به‌مدت یک‌فصل‌ونیم دوباره به تیم نساجی پیوست.عباس‌زاده در سال ۱۳۹۹ بعد از صعود نساجی به لیگ برتر از این تیم جدا شد و پس از سپری کردن دورانی در تیم‌های تراکتور و فولاد خوزستان به نساجی مازندران برگشت.نساجی در نیم‌فصل اول بیست‌وسومین دوره لیگ برتر عملکرد خوبی نداشت و با ۱۰ امتیاز در جایگاه پانزدهم به کار خود پایان داده بود.اما عباس زاده ماموریت‌های خاصی داشت.
شاید مدیران باشگاه نساجی در آن زمان که اوضاع روحی بازیکنان و هواداران چندان جالب نبود، به دلیل ناآماده بودن عباس زاده زیاد روی بازی کردن او تمرکز نکرده بودند و ماموریت ویژه عباس زاده ایجاد اتحاد در بین هواداران و بازیکنان بود.ماموریتی که عباس زاده از پس آن برآمد و حسابی سنگ تمام گذاشت.

 

بی شک اتحاد بین هواداران و بازیکنان را باشگاه نساجی مدیون محمد عباس زاده است. بازیکنی که شاید شرایط آمادگی و فنی ۱۰ سال پیش را نداشته باشد ولی درست مثل زمان صعود نساجی به لیگ برتر، ماموریت خودش را به درستی انجام داد و بخش اعظمی از این بقا را مدیون مدیریت و محبوبیت محمد عباس زاده هستند.

 

دیگر وقت اشتباه کردن نیست آقای حدادیان

نساجی در طول این چند فصلی که در لیگ برتر فوتبال ایران حضور دارد اشتباهات زیادی را تجربه کرده است.استفاده از مربیان جوان و کم‌تجربه و نداشتن ثبات در کادر فنی و مدیریتی شاید مهمترین اشتباهات این باشگاه در طول این فصول بوده است.
اما حالا، خواسته هواداران نساجی تمدید قرارداد بلند مدت ساکت الهامی‌ است. شخصی که حالا دیگر بخشی از شناسنامه باشگاه نساجی شده است. الهامی به خوبی جو باشگاه و رگ خواب هواداران نساجی را بلد است و شاید دیگر جدایی او از نساجی جایز نباشد.مدیران باشگاه نساجی باید بدانند که دیگر نساجی جای آزمون و خطا نیست.
دو بار از خطر سقوط نجات پیدا کردند و حالا دیگر وقت آن رسیده سروسامانی به باشگاه بزرگ نساجی بدهند.جنگیدن برای نیافتادن در شان و شخصیت باشگاه بزرگ نساجی نیست و نساجی باید ابتدا ثبات مدیریتی و ثبات در کادرفنی ایجاد کند و بعد با جذب چند بازیکن خوب، خودش را برای فصل جدید آماده کند.

 

نساجی را به مازندران برگردانید

شاید مهمترین خواسته هواداران پرشور نساجی، حضور نساجی در مازندران است. خواسته‌ای که سال‌هاست با مغلته عوامل باشگاه نساجی با بهانه‌هایی از این دست که «در مازندران زمین خوب پیدا نمی‌شود» و «شرایط برای تمرین وجود ندارد»، منتفی می‌شود.
درحالی که مازندران دنیایی از زمین و موقعیت‌های تمرینی مختلف دارد که شاید نساجی با نصف هزینه‌هایی که در تهران می‌کند می‌تواند در مازندران یک کمپ تمرینی حرفه‌ای بسازد.با هزینه سنگینی نظیر خابگاه، اجاره و نگهداری زمین در تهران، پرواز رفت و برگشت به مازندران و کلی اقدامات دیگر برای تمرین نساجی در تهران می‌شود به سادگی بهترین مکان تمرینی را در قائمشهر، ساری و حتی جویبار برای نساجی مهیا کرد.

 

 

اما متاسفانه نساجی این سال‌ها به زمین مافروجکی دلخوش است که معلوم نیست چه زمانی اجازه ساخت به آنها داده خواهد شد. بهتر است مسئولین استانداری و دستگاه ورزش ورود کنند و زمینی جایگزین به باشگاه نساجی تحویل دهند تا این باشگاه در مازندران کمپ تمرینی بسازد.

 

اما در پایان این نکته را بگوییم که این هواداران دیگر طاقت این همه سختی را ندارند، نساجی نباید در انتهای جدول باشد. به فکر نساجی باشید، تا فصل آینده تیمی قدرتمند روانه لیگ برتر گردد.