به بهانه هفته بسیج!

نقش تاثیرگذار بسیج در ترويج اخلاق قهرماني و منش پهلواني

ورزش عامل سلامتی و نشاط جسم و روح می‌شود و چیزی که ورزشکار بسیجی را مجزا می‌سازد، داشتن روحیه خودباوری و اخلاص و تواضع است.

به گزارش مازنداسپرت (مازندورزش)؛بسیج نقش اثرگذاری در فرهنگ‌سازی ورزش اسلامی ایفا می‌کند و از آن‌جایی که پیوند بسیج و ورزش در زمینه‌های مختلف منجر به توفیقات ارزشمندی شده است، باید در راستای پیوند عمیق آن تلاش کرد.

فرهنگ بسیج، فرهنگی بسیار قوی است که متجلی از دستورات دینی و ولایت است و بر آمده از تفکر، تعقل و تعمق است و هر دستگاهی که با چنین فرهنگی پیوند بخورد، قطعا زمینه رشد و شکوفایی آن در عرصه‌های مختلف دو چندان می‌شود.بسیج نقش مهمی در فرهنگ‌سازی ورزش ایفا می‌کند و در این زمینه باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که اهداف سازمان بسیج ورزشکاران در عمل اجرایی شود.

توسعه بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فعالیت در دو بخش بانوان و آقایان، سیاست‌گذاری، تشکیل کارگروه‌های مختلف ، استفاده از توانمندی سازمان‌های مردم نهاد در زمینه بسیج از مهم‌ترین نیازها است که ادارات ورزش و جوانان با همکاری سازمان بسیج ورزشکاران می‌توانند آن‌ها را برطرف کنند.

باید تمام ظرفیت‌های بالقوه جامعه ورزش به منظور بارور کردن و نشر فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی براساس دستورات مقام معظم رهبری بین ورزشکاران و فضاهای ورزشی مورد استفاده قرار گیرد و بسیج ورزشکاران به‌عنوان بازو و حامی ورزش می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

ورزش عامل سلامتی و نشاط جسم و روح می‌شود، و کسی که در انجام ورزش کوتاهی کند قطعاً نمی‌تواند در زندگی فرد موفقی باشد، و افرادی که از ورزش دوری می‌کنند غالباً در انجام کارهای روزمره نیز نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند، چراکه توان جسمی عامل تحرک و پویایی است و چیزی که ورزشکار بسیجی را مجزا می‌سازد، داشتن روحیه خودباوری و اخلاص و تواضع است.

فرهنگ بسیجی علاوه بر به صحنه آوردن همه همت و غیرت در کارزار ورزش، موجب حفظ سلامت و پاکدامنی و ارتقاء اخلاق و مروت و جوانمردی می شود، همان چیزی که بویژه ورزش امروز جهان به آن سخت نیازمند است.

ورزشکاران ایران اسلامی و خطه دلاورخیز مازندران، بهترین ظرفیت خلق حماسه های فرهنگ بسیجی را در خود دارند و مکرر نیز تجلی این فرهنگ را به خصوص در موضوع فلسطین و حمایت از مظلومان و مسلمانان جهان به ظهور و بروز رسانده و این اشتهاء مقدس را در جهانی سازی فرهنگ بسیج در عرصه ورزش را در عمل اعلام کرده اند که جای تلاش مسئولان در این زمینه همچنان خالی است.

*نقش سازنده بسيج در ورزش کشور

بسيج را بايد يكي از نهادهاي تأثيرگذار در ورزش ايران دانست، نهادي كه تاكنون ورزشكاران زيادي را به عرصه قهرماني معرفي كرده است.

از ابتداي تشكيل سازمان بسيج تلاش زيادي شد تا اين نهاد در ورزش حضوري فعال داشته باشد. خوشبختانه از دهه ۷۰ به بعد روند شكوفايي ورزشكاران بسيجي سير صعودي به خود گرفت و تا به امروز قهرمانان زيادي از اين نهاد ارزشي بر سكوهاي قهرماني در رشته‌هاي مختلف ايستاده‌اند. در تبيين نقش بسيج در توسعه ورزش نكاتي از جمله تأثير در قهرمان پروري، ورزش همگاني، فرهنگسازي، تشكيل پايگاه‌هاي استعداديابي و ساخت سالن‌هاي استاندارد ورزشي بايد مدنظر قرار بگيرد. پيوند ورزش و بسيج پس از پيروزي انقلاب اسلامي رشد ورزش كشور را به همراه داشت. در سال‌هايي كه توجه كمتري به استعدادهاي ناب ايراني می‌شود، جوانان و نوجوانان زيادي از طريق تيم‌هاي ورزشي بسيج از جمله تيم‌هاي نيروي مقاومت و فجر پا به مسابقات مختلف گذاشتند و در نهايت با اثبات توانايي‌هاي خود راه خود را براي رسيدن به تيم ملي و پوشيدن پيراهن ملي هموار كردند. درخشش ورزشكاران بسيجي در تركييب تيم‌هاي مختلف مؤيد اين ادعاست.

علاوه بر اين پايگاه‌هاي استعداديابي سازمان بسيج زمينه‌ساز رشد بسياري از فرزندان اين مرزوبوم شد. نوجوانان و جوانان زيادي در اين پايگاه‌ها كشف شدند و به جاي آنكه به بيراهه بروند در مسير موفقيت قرار گرفتند.

در حالي كه هنوز هم توجه به تيم‌هاي پايه و كشف استعدادها از سراسر كشور در بسياري از رشته‌ها و فدراسيون‌ها مفهومي ندارد سازمان بسيج مستضعفين با برقراري پايگاه‌هاي پرتعداد خود اقدام به جذب ورزشكاران مستعد در تمامي رده‌هاي سني مي‌كند. در فوتبال، تا همين چند سال گذشته باشگاه نيروي مقاومت و فجر سپاسي به دور از هياهوهاي مرسوم فوتباليست‌هاي زيادي را تربيت كرده و در اختيار تيم‌هاي بزرگ باشگاهي و تيم ملي قرار داده است. كشف، پرورش و رشد نخبگان ورزشي تا رسيدن به عرصه قهرماني از جمله اهدافي است كه مسئولان بسيج به جد پيگير آن هستند و تاكنون نيز به اهداف بزرگي دست يافته‌اند. سرمايه‌گذاري در رشته‌هاي مدال‌آور از ديگر نمونه‌هاي تلاش براي رشد و تعالي ورزش كشور بوده است.

تأمين بخش عظيمي از امكانات ورزشي مورد نياز كشور يكي ديگر از فعاليت‌هاي قابل تقدير بسيج به شمار مي‌رود. با تلاش اين نهاد تمامي شهرهاي ايران از وجود سالن‌هاي ورزشي كه توسط نيروي مقاومت و به دست متخصصان داخلي ساخته شده‌اند بهره مي‌برند. اگرچه كشورمان هنوز از نبود امكانات كافي و پايين بودن سرانه ورزش رنج مي‌برد اما ساخت سالن‌هاي چند منظوره و تخصصي از سوي سازمان بسيج كمك شاياني به حل اين معضل كرده است.

توسعه امكانات سخت‌افزاري اگرچه در ورزش ايران همواره به زمان زيادي نياز داشته اما تلاش‌هاي بسيجي‌وار اهالي بسيج سبب شده تا اين پروسه در كمترين زمان ممكن به نتيجه برسد. امسال نيز همزمان با هفته بسيج در سراسر ايران سالن‌هاي ورزشي زيادي مورد بهره‌برداري قرار خواهد گرفتند. فرهنگ بسيج آميخته از آموزه‌هاي ايراني – اسلامي است، فرهنگي كه در عرصه ورزش هم نمود پيدا كرده است. ورزشكاران بسسيجي با حضور در ميادين مختلف ضمن غلبه بر حريفان ارزش‌هاي ديني و اسلامي را زنده نگه داشته‌اند.

حال آنكه بسيج در زمينه ترويج اخلاق قهرماني و پهلواني نقش پررنگي را ايفا كرده است. در شرايطي كه احساس مي‌شود در برخي رشته‌ها روح پهلواني جاي خود را به بي‌اخلاقي‌ها داده ورزشكاران بسيجي همواره توجه به اخلاق ورزشي را سرلوحه رسيدن به قهرماني قرار داده‌اند. بسيج سال‌هاست پيوندي ناگسستني با ورزش ايران برقرار كرده و خدمات بزرگي را براي رشد ورزش كشور به مرحله اجرا رسانده است. بدون شك اهالي و دست‌اندركاران ورزش مي‌توانند با بهره گرفتن هرچه بيشتر از پتانسيل بسيج بسياري از مشكلات فرهنگي و سخت‌افزاري خود را مرتفع كنند.