معین نبی بخش : هندی ها بیشتر از ایرانی ها من را میشناسند / خانه کبدی باید راه اندازی شود!

لژیونر مازندرانی کبدی گفت : مهمترین نیاز کبدی مازندران داشتن یک باشگاه استاندارد کبدی است که داخل آن حداقل یک زمین مناسب داشته باشد تا استعدادهای این رشته خودشان را معرفی کنند.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)، کبدی در کشور ما ورزشی است که این روزها سیر صعودی خوبی را گذرانده و حالا دیگر جزو یکی از پرطرفدارترین رشته های ورزشی کشور است. در استان مازندران هم هستند ورزشکاران زیادی که در این رشته ورزشی حضوری موفق داشته اند اما یک ستاره در بین ستاره های کبدی این روزها به ستاره ای تمام عیار تبدیل شده است.

معین نبی بخش با وجود اینکه از سال ۲۰۱۶ در تیم ملی کبدی ایران حضور دارد هرگز نتوانسته بود به اندازه دیگر بازیکنان تیم ملی به چشم بیاید. با وجود اینکه در رقابت های مسترکبدی در دبی ۲۰۱۸ همه نگاه ها به تیم ایران بود او کمتر از دیگران مورد توجه قرار گرفت و به همین خاطر بود که وقتی بنگال واریورز با مبلغ ۸۱ لاک او را به خدمت گرفت رسانه های هندی به این انتخاب با تردید نگاه می کردند.

تا قبل از آن بازیکنان مهاجم ایرانی به غیر از معراج شیخ نتوانسته بودند در لیگ کبدی هند امتیازات زیادی بگیرند و وقتی بنگال واریورز چنین پولی را هزینه کرد کسی فکر نمی کرد این یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد. در ایران، کشوری که بیشتر مدافعان خوبی در کبدی می سازد شاید معین نبی بخش یک اتفاق عجیب به حساب می آمد.

او مهاجم بود و در دیگر موقعیت‌ها بازی نمی کرد. نبی بخش در این باره می گوید:” در ایران بازیکنان علاقه زیادی به شیرجه رفتن دارند؛ این حرکت مدافعان در کبدی است و به همین خاطر همه بیشتر دوست دارند مدافع شوند. اما من متفاوت بودم. من دوست داشتم به سمت حریف حمله کنم ، سریع بودم و به همین خاطر مربی من را مهاجم می گذاشت. به همین خاطر است که من همیشه مهاجم بازی می کردم.” نبی بخش مانند بسیاری دیگر از مازندرانی ها ابتدا علاقمند به کشتی بود اما به توصیه مربی خود عباد دلیری که بعدا خودش نیز یک بازیکن کبدی شد از هفده سالگی به کبدی روی آورد. برای یک ورزشکار جوان تصمیم ساده ای بود:” من کبدی را دوست داشتم.این یک ورزش تیمی است در حالی که کشتی یک ورزش انفرادی است. اگر در کشتی اتفاقی بیفتد همه مسئولیت با خود شما است اما در کبدی تنها نیستید.

نبی بخش در شمال ایران و استان مازندران عاشق این ورزش شد چرا که با عباد دلیری مربی خود در آن زمان کبدی تمرین می کرد. با این حال او تا سال ۲۰۱۶ باید منتظر می ماند تا به عضویت تیم ملی در بیاید. او یکی از نفرات تیم در سری ۵ بازی ایران و پاکستان بود و نمایش خوبی داشت.

ایران بازی ها را در مقام دوم و پشت هند به پایان رساند اما نبی بخش کمتر مورد استفاده قرار گرفت و برای هواداران و کارشناسان این ورزش ناشناخته باقی ماند. سال ۲۰۱۸ تبدیل به نقطه عطف زندگی ورزشی او شد.

در مسابقات مستردبی او بهترین مهاجم ایران بود و تیم ایران در این مسابقات با شکست هند اولین مدال طلایش در این رشته را در قاره آسیا به دست آورد:” تمرین در تیم ملی باعث شد بتوانم از نظر فیزیکی پیشرفت کنم.مربی تمرینات متفاوتی را در نظر گرفته بود. ما صبح و عصر تمرین می کردیم. این تمرینات به من کمک کرد به آمادگی برسم.” نبی بخش با حضور در تیم ملی همچنین توانسته مهارت های دفاعی اش را ارتقا داده و ابعاد دیگری را به بازی اش اضافه کند.

شروع کار برای نبی بخش در هند و تیم بنگال واریورز فوق العاده بود. او در اولین بازی ۱۰ امتیاز برای تیمش گرفت و بهترین مهاجم بود. هرچند سه ماه طول کشید تا او دوباره یک سوپر ۱۰ امتیاز برای تیمش بگیرد اما در این مدت با گرفتن بازوبند کاپیتانی نقش اصلی را در پیشبرد تیم به سوی موفقیت ایفا کرد. مربی تیم بنگال واریورز بعد از قهرمانی تیمش در رقابت های سوپرلیگ ستاره های کبدی هند گفت:” نبی بخش بازیکن بی‌نظیری است. شیوه حمله و یورش او غیرقابل توصیف است. هیچکس نمی داند که چه زمانی خواهد چرخید یا چه زمانی تماس برقرار می شود.هیچ الگویی برای حرکات او وجود ندارد. به همین دلیل گرفتن او دشوار است. او جدا از متفاوت بودن یکی از باهوش ترین نفرات است. او در اولین بازی نیمه نهایی بعد از مصدومیت وقتی کاپیتان تیم مصدوم شد این سمت را برعهده گرفت و نقشش را عالی ایفا کرد.او همچنین روحیه تیمی دارد و در نقاط مختلف بازی می کند. هیچکس شبیه او نیست. او ویژه است.

نبی بخش در این فصل به عنوان مهاجم اصلی و پیشرو بازی کرده اما عملکرد دفاعی اش هم چشمگیر بوده است. او در موقعیت پوششی نیز عملکرد بهتری با کسب نمره ۴۶ نسبت به دو بازیکن دیگر تیم بنگال واریورز که در این پست بازی کرده اند داشته است. او همچنین ۳۷ کمک دفاع را در این فصل به نام خودش ثبت کرده است. اما به عنوان مهاجم تکنیک یورش بی‌نظیرش او را به موفقیت رسانده است. بنگال فصل را با بیشترین پیروزی به پایان رساند و نبی بخش مطمئنا یکی از مهمترین دلایل آن بوده است. او در اولین فصل حضورش در هند به مقام قهرمانی رسید و به همه ثابت کرد که ارزش آن میزان هزینه را داشت. معین نبی بخش حتی توانسته پدرش که همیشه با کبدی مخالف و نسبت به آن با تردید نگاه می کرد را هم شگفت زده کند.

با حضور معین نبی بخش در دفتر خبرگزاری فارس مازندران، با این قهرمان ایرانی که اهل استان مازندران هم هست به گفتگو پرداختیم که در ادامه این گفتگو را مشاهده می کنید :

گروه خبری توپ پُر : معین جان از خودت بگو الان مشغول به چه کاری هستی؟

در اردوی تیم ملی ساحلی بودیم و حدود سه ماهی میشد که تمرین کردیم ولی بخاطر این ویروس جدید کرونای انگلیسی، میزبانی چین از مسابقات کبدی کنسل شد و فعلا  مسابقات به تعویق افتاد و فعلا برنامه هام برای این است که تمریناتم را برای پروکبدی استارت بزنم.

گروه خبری توپ پُر : چیشد که اصلا سمت کبدی رفتی ؟

من هم مثل سایر مازندرانی ها ابتدا کشتی کار می کردم. از سال ۱۳۸۶ از کشتی خداحافظی کردم و آن زمان مربی بنده آقای عباد دلیری عضو تیم ملی کبدی بود و من که کشتی را کنار گذاشتم به من پیشنهاد داد که به کبدی بیایم. من به پشتوانه آقای عباد دلیری به کبدی رفتم و حضورم هم موفقیت آمیز بود.

گروه خبری توپ پُر : بعنوان یک ایرانی درخشش در کشوری که مهد کبدی بود چه حس و حالی داشت ؟

خیلی به این موضوع فکر می کردم و دوست داشتم روزی در کشور هند و در لیگ کبدی این کشور بازی کنم. تلاش زیادی کردم و وقتی به آرزویم خودم رسیدم، فهمیدم که خواستن توانستن است. من خواستم و توانستم به بالاترین لول کبدی در جهان برسم در آنجا هم موفق باشم.

گروه خبری توپ پُر : با توجه به حضورت در بالاترین سطح کبدی دنیا، به نظرت کبدی در استان ما چه چیزی نیاز داره که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؟

مهمترین نیاز کبدی مازندران داشتن یک باشگاه استاندارد کبدی است که داخل آن حداقل یک زمین مناسب داشته باشد.متاسفانه در استان مازندران باشگاه خوبی برای فعالیت کبدی وجود ندارد و اگر شرایط را برای کبدی کارهای مازندرانی فراهم کنیم، این استان پتانسیل بالایی در کبدی دارد که قطعا اگر حمایت شوند در آینده حرف های زیادی از کبدی مازندران خواهیم شنید.

گروه خبری توپ پُر : بازتاب حضورت در لیگ هند خیلی خوب بوده و مردم هند هم خیلی شما را دوست دارند. نگاه مردم هند به شما که یک ایرانی هستی چطور بود ؟

اگر بگویم که در هند خیلی معروف تر از شهر و کشور خودم هستم شاید باورتان نشود. من وقتی در شهرهای مختلف هند برای مسابقات که میرفتم اصلا نمی توانستم در خیابان حضور داشته باشم. مردم آنجا به گرمی از من استقبال می کنند ولی در شهر خودم شاید کسی من را نشناسد ! من در هند معروف تر از شهر خودم ساری هستم.

گروه خبری توپ پُر : علت این موضوع به نظرت چی میتونه باشه !؟

بخاطر این است که کبدی برای هندی ها خیلی با ارزش است و بازی های کبدی در هند در چهار شبکه پخش مستقیم می شود و مردم شناخت کامل از بازیکنان و بازی های کبدی دارند و نگاه ویژه ای به کبدی دارند و میخواهند کبدی را به کریکت که ورزش اول هند است برسانند.

گروه خبری توپ پُر : شما که این مسیر و این آرزو را دنبال کردید چه پیشنهادی به جوانان این رشته دارید ؟

من که اول در این راه حضور پیدا کرده بودم خیلی ها بنده را مسخره می کردند. آنها به من می گفتند کبدی دیگر چه رشته ای است که در آن قرار گرفتی!؟ به من میگفتند ” زو ” هم شد ورزش! چرا به این ورزش رفتی!؟ ولی الان که قرارداد من را میبینند و می شنوند که چه افتخاراتی کسب کرده ام و به این محبوبیت رسیدم خیلی ها حتی فامیل های نزدیکم از ما سوال میپرسند که بچه های خودشان را به کبدی بفرستند. قبلا کسی کبدی را نمیشناخت ولی الان خیلی ها و حتی راننده های تاکسی هم که من را میبینند سوال میپرسند و از وضعیت کبدی پیگیری می کنند. الان هر جوانی که در این راه از مشاوره بخواهد حمایتش می کنم و راه درست را به آنها نشان میدهم که زودتر به هدف خودشان برسند.

گروه خبری توپ پُر : شنیدیم که زندگی خیلی سختی داشتی و دشورای های زیادی در طول مسیر زندگیت وجود داشت، الان که هم به ثروت رسیدی و هم به محبوبیت چه حسی داری!؟

قطعا اگر سختی های دوران زندگی ما نبود من الان اینجایی که هستم نبودم. کسانی که بنده را از نزدیک می شناسند میدانند که در زندگی چه سختی های زیادی داشتم.چندین بار بخاطر همین مشکلات قصد خداحافظی از کبدی را داشتم ولی مربی من آقای دلیری اجازه اینکار را ندادند ولی و دوباره این راه و این هدف را ادامه دادم و الان میفهمم که کار خوبی انجام دادم و به هدفم رسیدم و با کمک خدای بزرگ، اوضاع زندگی ام بهتر شده است.

گروه خبری توپ پُر : آینده کبدی را چطور پیش بینی می کنی !؟

هندی ها از نظر امکاناتی از ما خیلی بالاتر هستند و آن ارزش و اعتباری که هندی ها برای کبدی قائل هستند اگر ۱۰۰ باشد ما در ایران ۴۰ هستیم. ولی فرق ایرانی ها با هندی ها این است که ایرانی های استعدادهای بالایی دارند و غیرتی دارند که زبانزد خاص و عام است. ما اگر در بازی های آسیایی جاکارتا اگر هند را شکست دادیم فقط بخاطر این بود که بچه ها همدل بودند و غیرتی بازی کردند وگرنه لول هند در کبدی خیلی بالا است و سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه دارند و خیلی به این ورزش بها می دهند. قطعا ایران با این استعدادهایی که دارد در آینده موفق تر خواهد شد و با این بازیکنانی که داریم بازهم می توانیم هند را شکست دهیم.

گروه خبری توپ پُر : تفاوت کبدی ایران و هند در چه چیزی است !؟

در ایران توجه کافی به کبدی ندارند.مثلا ما بازی های آسیایی به مقام اول رسیدیم. این برای اولین بار در تاریخ این رشته بود که هم در بانوان و هم در آقایان توانستیم به قهرمانی آسیا برسیم. به ما گفتند ۸۰ سکه به شما میدهیم. آن زمان سکه ۵ میلیون تومان بود ولی به ما ندادند و بعد از یک سال به ما ۲۴۰ میلیون دادند. ولی هندی ها میگفتند اگر ما مثل شما قهرمان میشدیم نفری ۷ الی ۸ میلیارد تومان میگرفتیم. مثلا هندی ها از ما سوال می کنند که شما که مدال طلای آسیایی دارید چه شغلی در ایران دارید، وقتی میگفتیم شغلی نداریم آنها تعجب می کردند. میگفتند در هند اگر ما بازی های آسیایی برویم و قهرمان بشویم تا فرزند و نوه ها هم از همه نظر ساپورت می شوند. خیلی از بچه های ما در تیم ملی کبدی هستند که بیکار هستند و را رانندگی و کارگری خرج و مخارج زندگی را در میاورند.

گروه خبری توپ پُر : انتظار شما بعنوان یک قهرمان از مسئولین کشوری، استانی و شهری چه است ؟

انتظارم این است که یک سالن خوب درست کنند و خانه کبدی استان مازندران را راه اندازی کنند تا نسل بعد ما یک نسل خوبی بشود چون ما این پتانسیل را داریم که همیشه روی سکوی قهرمانی باشیم. پیگیر باشند و اینطور نباشد که بعد از نسل ما کبدی به پایان برسد. الان بچه های زیادی هستند و انگیز دارند و اگر امکانات فراهم شود قطعا آینده درخشانی برای کبدی خواهیم داشت.

گروه خبری توپ پُر : تا حالا شده با جوانان شهر و استان صحبت کنی و در خصوص رشته کبدی این ورزشکاران را نصیحت کنید؟

همیشه صحبت می کنم و به آنها میگویم که ببنید من تا چند وقت پیش هیچی نداشتم و در زندگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردم ولی الان زندگی من را ببینید و الگو بگیرید. من الان اراده کنم به هر چیزی که بخواهم به آن میرسم. بعد از قهرمانی ما در آسیا و انتقالم به لیگ هند بازتاب خوبی برای اطرافیانم داشت و خیلی ها به سمت کبدی آمدند و من تا آنجایی که از دستم بر بیاید به همه جوانانی که به این رشته روی آوردند کمک می کنم.

گروه خبری توپ پُر : مبلغ قراردادت شنیدیم در هند خیلی بالا بود و همه را شوکه کرد. میشه بدونیم دقیق چه مقدار قرار داد بستی؟

( با خنده ) بله حتما؛ سال گذشته قراردادم با این تیم هندی یک میلیارد و نیم بود .

گروه خبری توپ پُر : بعد از درخشش در هند، رسانه های هندی لقبی بهت داده بودند، درسته !؟ این لقب چی بود ؟

لقبی که به من داده بودن ( prince of persia ) بود. یعنی شاهزاده ای از دیار پارس ! بعد از اینکه در اولین فصل مسابقات هند ۱۰۰ امتیازی شده بودم این لقب را به من داده بودند. چون خیلی کم پیش می آید که بازیکن خارجی ای به هند برود و در همان فصل اول به این امتیاز برسد. من در پایان فصل بیش از ۱۰۰ امتیاز گرفتم و همین موضوع سبب شد تا لقب های شاهزاده ای از دیار پارس و گلادیاتور را به من بدهند.

گروه خبری توپ پُر : مهمترین خواسته شما از ورزشکاران این رشته چه است ؟

اولین و مهمترین چیزی که من از این ورزشکاران میخواهم این است که صبر داشته باشند. صبر کنند و به مرور زمان به خواسته دل خودشان خواهند رسید. البته باید تلاش و کوشش داشته باشند. بدون تلاش و پیگیری قطعا به هدف خودشان نخواهند رسید. ورزشکاران این رشته باید حداقل هفته ای شش یا هفت جلسه تمرین داشته باشند تا بتوانند به سطح عالی برسند.

انتهای پیام/۸۶۰۵۹