باز هم تابستان و معضل مدارس فوتبال !

رئیس هیأت فوتبال مازندران با تایید این خبر که بیشتر مدارس فوتبال در حال فعالیت بدون مجوز هستند، گفت: حدود نیمی از مدارس فوتبالی که با نام‌های مختلف و حتی باشگاه‌های بزرگ در این استان فعالیت دارند، مجوز قانونی از این هیأت و یا اداره کل ورزش و جوانان را ندارند.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،هر ساله و بعد از پایان امتحانات خرداد، دانش‌آموزان خردسال و نونهال برای پر کردن اوقات فراغت در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کنند، فوتبال یکی از رشته‌هایی‌ است که اقبال بیشتری در بین بچه‌ها دارد و مدارس فوتبال جایگاه خاصی در نزد آنان دارد.

کافی است در یکی از روزها به اطراف ورزشگاه‌های سطح  شهر بروید که آگهی‌های زیادی برای ثبت‌نام در مدارس فوتبال خواهید دید.

کاری به نحوه آموزش و سایر موارد مدارس فوتبال نداریم و در این گزارش رشد قارچ‌گونه آنها موردنظر است که در هر نقطه از شهر شاهد فعالیت بی مجوز یا با مجوزهستیم و ظاهراً هیچ مرجع قانونی هم برخوردی با متخلفان ندارد و با فراغ بال به فعالیت خودشان ادامه دارند.

افزایش روزافزون مدارس فوتبال غیرمجاز در مازندران، تن ندادن این مدارس به اخذ مجوز قانونی از دستگاه‌های مرتبط وسهل انگاری درنظارت با وجود اذعان مسؤولان در مورد تخلفات ریز و درشت در این اماکن نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

دریافت شهریه‌های بالا، نداشتن فضای مناسب آموزشی و مربی با دانش، تعدد جذب نونهالان و نوجوانان در این کلاس‌ها و گم شدن استعدادیابی و برخی تخلف ریز و درشت دیگر در این مدارس باعث شده تا وجود این اماکن حتی دست اندرکاران ورزش استان را نیز نگران کرده باشد.

بعد از ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من تحت عنوان  ” تابستان و باز هم مدرسه های فوتبال ” به سراغ مسؤولان مربوطه رفته‌ایم و درباره نحوه فعالیت این مدارس به گفت‌وگویی پرداختیم.

جذب فله‌ای نونهالان و نوجوانان

رئیس هیأت فوتبال استان مازندران با تایید این خبر که بیشتر مدارس فوتبال در حال فعالیت بدون مجوز هستند، اظهار کرد: حدود نیمی از مدارس فوتبالی که با نام‌های مختلف و حتی باشگاه‌های بزرگ در این استان فعالیت دارند، مجوز قانونی از این هیأت و یا اداره کل ورزش و جوانان را ندارند.

غلامرضا بهروان دلیل اصلی کمرنگ بودن استعدادیابی در مدارس فوتبال را جذب فله‌ای نونهالان و نوجوانان در این مدارس و شهریه محوری آن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که باشگاه‌ها با شناسایی استعدادهای فوتبالی افرادی را جذب می‌کنند که بتوانند به صورت حرفه‌ای به درد فوتبال بخورند.

فعالیت ۸۵ مدرسه فوتبال دارای مجوز در مازندران

نایب رئیس هیأت فوتبال استان مازندران نیز در گفت‌‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری درباره مشکلات موجود در مدارس فوتبال اظهار کرد: برای تشکیل مدارس فوتبال یک فرایند خاصی وجود دارد و هر کسی هم نمی‌تواند خیلی راحت تشکیل مدرسه فوتبال بدهد.

هادی خلردی افزود: برای تشکیل مدرسه فوتبال باید از کانال‌های مختلفی عبور کرد، کسانی که به دنبال ثبت مدارس فوتبال هستند ابتدا باید مجوز باشگاه را از اداره کل ورزش و جوانان بگیرند و بعد در هر رشته‌ای که قصد فعالیت دارند به هیأت مربوطه مراجعه کنند و مجوز فعالیت بگیرند. برای مدارس فوتبال هم همین‌طور است، آنها باید به هیأت فوتبال مراجعه کنند و کسانی می‌توانند مجوز دریافت کنند که همه شرایط لازم را داشته باشند، در غیر این صورت به هیچ وجه مجوزی صادر نخواهد شد.

این مسؤول ادامه داد: در حال حاضر حدود ۸۵ مدرسه فوتبال در سطح استان داریم که دارای مجوز هستند و زیر نظر هیأت‌های فوتبال شهرستانی فعالیت می‌کنند. همچنین بازرسانی هم داریم که برای بازدید از این مدارس فوتبال در سطح شهرستان‌ها از مدارس در حال فعالیت نظارت می‌کنند.

*برخورد با مدارس فاقد مجوز

خلردی با بیان اینکه با مدارس بدون مجوز برخورد قانونی می‌شود، گفت: مکاتباتی را با ادارات ورزش، هیأت‌های فوتبال شهرستانی و همچنین دست‌اندرکاران اماکن که جلوی تخلفات را می‌گیرند، انجام داده‌ایم که آنها از این مدارس فوتبال بازدید کنند و مدارسی را که مجوز ندارند متوقف کنند.

نایب رئیس هیأت فوتبال استان مازندران ضمن گلایه از شهرداری‌ها بابت نصب بدون آگاهی بنرهای مدارس فوتبال اظهار کرد: برخی از مدارس فوتبال با همکاری شهرداری‌ها بنرهای مختلفی را در سطح شهر نصب می‌کنند و از عنوان آکادمی برای مدارس فوتبال خود استفاده می‌کنند که اینکار آنها غیرقانونی است و نیاز به داشتن مجوز مربوطه است.

وی ادامه داد: تقاضا داریم شهرداری‌ها بدون تأییدیه از هیأت‌های فوتبال شهرستانی هر بنری را در سطح شهر نصب نکنند تا خانواده‌ها با دیدن این بنرهای در سطح شهر گمراه نشوند.

خلردی استان مازندران را فاقد داشتن آکادمی عنوان کرد و افزود: ما در استان مازندران آکادمی نداریم ولی برخی از این مدارس فوتبال برای گمراه کردن خانواده‌ها از نام آکادمی در بنرها و تبلیغات‌های خودشان استفاده می‌کنند که اینکار آنها غیرقانونی است. ما در خصوص این تخلفات گزارش‌های لازم را می‌دهیم و اماکن طبق قانون با آنها برخورد می‌کنند.

رئیس سازمان لیگ فوتبال مازندران در ادامه افزود: نظارت مدارس فوتبال دارای مجوز بر عهده هیأت‌های فوتبال در شهرستان‌ها است. چون این مدارس فوتبال مجوز دارند و بر اساس آن مجوز، فعالیت می‌کنند ولی آن دسته از مدارسی که مجوز رسمی ندارند، اماکن طبق قانون با آنها برخورد خواهد کرد.

به هر حال اقبال به فوتبال در فصل اوقات فراغت بین بچه‌ها بیشتر است و می‌طلبد که نهادهای قانونی و والدین حساسیت بیشتری به خرج دهند تا شاید مدارس بی‌مجوز ریشه‌کن شوند.