به‌سرانجام نرسیدن بهسازی یک زمین فوتبال بعد از ۷ سال

زمین فوتبال شهر زیراب از حدود ۷ سال قبل برای اجرای پیشنهاد احداث پیست دو‌ومیدانی تخریب شد و بنا بر دلایل مختلف همچنان در حال تخریب است.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،زمین مناسب برای برگزاری تمرین و مسابقات فوتبال از شرط‌های اساسی و واضح است و اشکال در این موضوع در ابعاد مختلف خود را نشان می‌دهد.

زمین فوتبال شهر زیراب از حدود ۷ سال قبل برای اجرای پیشنهاد احداث پیست دو‌ومیدانی تخریب شد و بنا بر دلایل مختلف همچنان در حال تخریب است و در سال‌های اخیر دارای بودجه مصوب است ولی به دلیل رانشی‌بودن و عدم تقبل هزینه آن توسط اداره کل ورزش و جوانان و قرار‌دادن هزینه آن بر دوش شهرستان دچار رکود شد که در بازدید روز‌های گذشته مسؤولان انتخابی و انتصابی بر حذف موانع تأکید‌ شده است.

*پیست دو‌ومیدانی مانع استفاده از زمین فوتبال

توفیق دانشمند بازیکن پیشکسوت فوتبال زیراب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با یادآوری این مسئله که تصمیم احداث پیست دو‌ومیدانی در کنار زمین فوتبال شهر زیراب از حدود ۷ سال قبل مطرح شد که به دلایل مختلف مانع اصلی در استفاده از زمین فوتبال شهر زیراب است، اظهار کرد: در گذشته علاقه‌مندان به دو‌ومیدانی در کنار زمین فوتبال تمرین می‌کردند و از ابتدای موضوع احداث پیست دو‌ومیدانی بحث کردیم که زمین فوتبال تخریب نشود.

وی گفت: انتظار ما آن است که زمین فوتبال مناسب شهر برای استفاده به علاقه‌مندان داشته باشیم.

 بازیکن پیشکسوت فوتبال زیراب که پیگیر ترمیم زمین فوتبال شهر زیراب است با تقدیر از شهردار زیراب که ده‌ها کامیون مصالح برای زمین فوتبال را در ۲ روز منتقل کرد، گفت: برداشتن رانش‌های اطراف زمین فوتبال اولویت متولیان برای ترمیم زمین فوتبال باید در دستور کار قرار گیرد.

*مصوبه ۳۵۰ میلیون تومانی برای تجهیزات پیست‌ دو‌ومیدانی زیراب

خردمند حیدری قهرمان بین‌المللی دوی ماراتن با اشاره به اینکه ۳۵۰ میلیون تومان برای تجهیزات پیست‌ دو‌ومیدانی مصوب شده است، گفت: احداث پیست دو‌ومیدانی و ترمیم زمین فوتبال باید به موازات هم انجام شود.

وی با اشاره به روابط مثبت خود با اداره ورزش و جوانان و هیأت فوتبال شهر، گفت: احداث پیست دوومیدانی باعث جذب هر چه بیشتر علاقه‌مندان به دو‌ومیدانی می‌شود و مشکلات منابع‌طبیعی و میراث فرهنگی مرتبط با آن هم حل‌ شده است.

* کاهش قابل توجه فعالیت‌ها در رشته فوتبال زیراب

کاظم امیر‌پور مدیر و مربی یکی از مدارس فوتبال سوادکوه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه که مدیر مدرسه فوتبال نخبگان سوادکوه را هم بر عهده دارد، گفت: به عنوان مدیر و مربی مدرسه فوتبال باید به فکر آموزش و آمادگی برای حضور در مسابقات باشم ولی با تخریب زمین فوتبال در ۷ سال گذشته شاهد کاهش قابل توجه فعالیت‌ها در رشته فوتبال هستیم.

وی افزود: در زمین‌های فوتبال مناطق دیگر با پرداخت اجاره و هزینه‌های ایاب و ذهاب و سایر هزینه‌ها در حال فعالیت هستیم و انرژی و زمان و انگیزه زیادی از ما صرف می‌شود.

مدیر و مربی یکی از مدارس فوتبال سوادکوه با بیان اینکه حدود ۱۲۰ فوتبالیست در رده‌های مختلف را آموزش می‌دهم و سالن ورزشی را برای تمرین انتخاب می‌کنیم که با مسابقه در زمین‌های فضای آزاد متفاوت است، گفت: چندین فوتبالیست شهر زیراب به شهرستان‌ها و استان‌های دیگر جذب شدند که شاهد برخی سو‌استفاده‌های مالی از آنان هستیم و خانواده‌های علاقه‌مند به فوتبال در شهر زیراب از وضعیت زمین فوتبال راضی نیستند.

*پیگیری نمایندگان مجلس برای رفع موانع ترمیم زمین فوتبال شهر زیراب

سید‌علی ادیانی نماینده مردم سوادکوه، قائم‌شهر، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ در بازدید از زمین فوتبال فوتبال شهر زیراب از قول همکاری خود برای رفع موانع خبر‌ داد و گفت: هماهنگی برای اعزام ماشین‌آلات برای برداشت و حمل رانش‌ها، انجام می‌شود.

*سوالات بی‌پاسخ درباره زمین فوتبال زیراب سوادکوه

مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در سال‌های گذشته و مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان برا سال ۱۳۹۷ برای ترمیم زمین فوتبال اختصاص یافت و ۱۶۰ میلیون تومان هم به پیمانکار پرداخت شده است.

سؤالی که در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال وجود دارد آن است که مسؤول تأخیر ۷ ساله زمین فوتبال که باعث هدر‌رفت دست‌کم چهار نسل فوتبالی با توجه به رده‌بندی سنی در فوتبال را باعث‌ شد، چه کسی است؟ و ده‌ها یا صد‌ها کامیون خاکی که از زمین فوتبال خارج‌ شد به چه هزینه اقتصادی حساب‌ شد؟ و این مبلغ برای چه فعالیت مربوط به رشته فوتبال هزینه شد؟ و اگر شرکت راهداری اقدام به جابجایی خاک‌ها کرد و اقدام دیگری را در زمین فوتبال شاهد نیستیم، مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان به پیمانکار برای چه موضوعی پرداخت شد؟ و ناظر ترمیم زمین فوتبال شهر زیراب تا چه اندازه به اهمیت هزینه‌های اقتصادی و فنی آن نظارت دارد.

نگاه غیر‌فنی و غیر‌مالی ما حاکی از آن است که تراش‌های عمودی به طول چندین‌متر که امنیت ساکنان اطراف یا افرادی که قصد گذر از آن منطقه را دارند خطرناک است که تلف‌شدن یک دام در هفته‌های گذشته یکی از این مسائل است.

جاده دسترسی به زمین فوتبال و جایگاه تماشاگران با توجه به رانشی‌بودن منطقه و هزینه بالای پلکانی، تأخیر‌های طولانی ترمیم زمین فوتبال از مسائل دیگری است که باید به آن پرداخته شود و تا عدم حل این مشکلات باعث تنزل انتظارات و بازگشت وضعیت آن به ۷ سال قبل، بدون هیچ پیشرفتی نشود.

گزارش از عمران اکبرنژاد