اسماعیل پور:نداشتن اردوی پیش فصل ضعف بزرگ ماست/فوتسال در ایران یتیم است! / طالبی :همیشه وقت میگذاریم و استعدادیابی می کنیم!

اما شاید مهمترین اتفاق مثبت چند سال اخیر این باشگاه اعتماد کردن به مربی بومی و جوان بود. شاید این موضوع به مذاق خیلی ها خوش نیامده باشد اما همینکه این تابو در شهروند شکسته شد و دغدغه انتخاب مربی پیش از فصل از بین رفت خودش یک گام بزرگ در جهت پیشرفت است.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،شاید یک تیم در کل کشور وجود داشته باشد با وجود تجربه ی بالا و قدمتی طولانی هر ساله برای نیافتادن یا برای صدرنشینی در کمر جدول تلاش می کند . تیمی که خیلی محبوب است و هواداران بی نظیری دارد. این تیم هر ساله خیلی دیر بسته می شود و نه اردوی پیش فصلی دارد و نه بازی های دوستانه آنچنانی ! با وجود تمامی ضعف های موجود، اما این تیم ریشه دار ترین تیم فوتسال کشور در لیگ برتر است و از بزرگترین تا کوچکترین تیم های کشور برای رویارویی با این تیم در قلعه عقاب هایشان، تنشان به لرزه می افتد. اما شاید مهمترین اتفاق مثبت چند سال اخیر این باشگاه اعتماد کردن به مربی بومی و جوان بود. شاید این موضوع به مذاق خیلی ها خوش نیامده باشد اما همینکه این تابو در شهروند شکسته شد و دغدغه انتخاب مربی پیش از فصل از بین رفت خودش یک گام بزرگ در جهت پیشرفت است.

اما در این خصوص، محمد اسماعیل پور سرمربی تیم فوتسال شهروند ساری در گفتگویی با خبرنگار ما در مورد آخرین وضعیت این تیم اظهار داشت : شهروند به مانند همه ی تیم های لیگ برتری فصل جدید را با یکسری برنامه های جدید قرار است آغاز کند.صرف نظر از اینکه هنوز وضعیت کادر فنی مشخص نیست ولی طی نشست هایی که با مدیریت باشگاه داشته ایم، احتمالا همان گروه فصل قبل هدایت تیم را در فصل جدید برعهده خواهیم داشت.

وی ادامه داد : یکسری صحبت هایی صورت گرفته و اسامی ای را برای جذب بازیکن به مدیریت باشگاه داده ایم که اگر شرایط خوب باشد این بازیکنان را جذب خواهیم کرد ولی تا این لحظه که بنده با شما صحبت میکنم هنوز هیچ بازیکنی از باشگاه ما خارج و هیچ بازیکنی به ما اضافه نشده است.

اسماعیل پور افزود : خیلی مشتاق هستیم که کار را زودتر آغاز کنیم. همه ساله شرایط تیم طوری است که ما سعی می کردیم دو سه هفته ای تیم را جمع کنیم، حتی سال گذشته ما طی ۱۲ روز تیم را برای حضور در مسابقات بستیم.

سرمربی تیم لیگ برتری شهروند ساری ادامه داد : این پیشنهاد را به باشگاه داده ایم که اگر قرار است ما کار کنیم، فرصت بیشتری برای جمع کردن تیم به ما بدهند تا بتوانیم استعدادهای بیشتری را برای حضور در تمرین تیم مشاهده کنیم.چون یکسری از بازیکنان هستند که قابل دیدن نبودند و اسم و رسم آنچنانی نداشته اند اما با برگزاری تست گیری ها و فرصتی که به آنها داده شود، استعدادهایشان نمایان می شود.خیلی دوست دارم این اتفاق بیافتد و ما ابتدا از پتانسیل استان مان استفاده کنیم و هر کجا که کم و کسری داشته ایم از بازیکنان خارج از استان استفاده کنیم.

وی در ادامه ضمن تمجید از پیشرفت فوتسال مازندران، اظهار داشت : مازندران قطب فوتسال و حتی ورزش کشور است.توانمندی های زیادی را ما در ورزش استان سراغ داریم و من به شخصه خیلی دلم می خواهد که این اتفاق بیافتد.

اسماعیل پور با بیان این موضوع که در این شب های ماه رمضان در حال استعدادیابی هستیم، افزود : شب های ماه رمضان به سالن های مختلف فوتسال سر میزنیم و استعدادهای مختلف را زیر نظر داریم و اگر بازیکنی چه در رده پایه و چه بزرگسالان مورد توجه ما قرار بگیرد و به درد شهروند بخورد و از نظرها پنهان مانده باشد، قطعا ما دوست داریم این بازیکنان را جذب کنیم.یکی از خواسته های قلبی من است که دوست دارم این اتفاق روزی بیافتد که ما شرایط را برای بچه های استان فراهم بکنیم که این ها وارد مجموعه شهروند شوند.

وی در خصوص عدم برگزاری اردوهای پیش فصل و بازی های دوستانه در باشگاه شهروند اظهار داشت : من لیستی این فصل در اختیار باشگاه قرار داده ام که در این لیست، آیتم شماره ۵ آن برگزاری اردوی پیش فصل است.خیلی دلم میخواهد که اردوی پیش فصل را برگزار کنیم. مخصوصا اگر بازیکنان جدید و غریبه را به تیم اضافه کنیم برای هماهنگ کردن این بازیکنان، برگزاری این اردو ها خیلی خوب است.ما کم و کاستی هایی به مانند اردو های پیش فصل، جشن لباس، معرفی کاپیتان و .. داریم.این ها جز مرسومات یک باشگاه است . ما اگر بخواهیم بروز باشیم، یکسری زیرساخت ها را باید رعایت کنیم.

اسماعیل پور ادامه داد :این برنامه ها را به باشگاه داده ایم، اما با توجه به اینکه ما از لحاظ مالی بسیار در مضیقه ایم و به مانند خیلی از تیم های دیگر خصوصی نیستیم و یا اینکه منابع مالی مشخصی داریم، نمی توانیم پیش بینی کنیم.مدیر ما امروز تیم را می بندد ولی در ادامه دغدغه مالی اش همچنان پشت سرش است.

این مربی از امکانات خوب شهروند سخن گفت و افزود : ما جز ۵ تیم اول فوتسال ایران هستیم که هم امکانات خوبی داریم چه از لحاظ البسه ورزشی چه از لحاظ اسکان در شهرهای مختلف و هم از این لحاظ که شرایط مالی بازیکنان مان به نسبت جاهای دیگر به نظر بنده خوب است.ما وقتی می توانیم بازیکن ۱۳۰ میلیونی، ۱۴۰ میلیونی و ۹۰ میلیونی داشته باشیم و بالغ بر ۸۰ درصد و بعضا تا ۹۰ درصد پرداختی داشته باشیم پس شرایطمان خوب است. این امکانات خوب است ولی زمان مشخصی ندارد که این موضوع یک مقدار کار ما را سخت می کند که بخواهیم برای اردوهای پیش فصل برنامه ریزی کنیم.

وی در خصوص علت فراموشی شهروند بعد از پایان لیگ اظهار داشت : قسمتی از این بحث برمی گردد به خاموشی چراغ شهروند و قسمتی هم به عدم پوشش خبری رسانه ها که باید از جانب باشگاه صورت بگیرد.شاید به اسم، بنده در بزرگسالان فعالیت می کنم ولی مجموعه بعد از پایان لیگ همچنان در تکاپو است.ما در تمامی رده های سنی در کنار بازیکنان بودیم و تمامی بازیکنان رده های مختلف را زیر نظر داشتیم.

وی ادامه داد : علت اینکه چرا یکدفعه ای تب فوتسال بعد از پایان لیگ برتر میخوابد و به کل شهروند فراموش می شود و باز بلافاصله بعد از شروع لیگ همه چی داغ می شود، بر می گردد به ماهیت فوتسال که هنوز به نظر بنده با اینکه یکی از معدود ورزش های گروهی موفق کشور هستیم ولی کلا فوتسال یتیم است و کلا کسی به فوتسال بها نمی دهد.

اسماعیل پور افزود : تیم های زیادی در طول این چند سال به طور کل از تیمداری در فوتسال کنار کشیدند و این بدیل علت است که در فوتسال حمایت نمیشوند وگرنه چطور برای فوتبال اسپانسر پیدا می شود ولی برای فوتسال پیدا نمیشود !؟ به نظر من این نگاه، یک نگاه فراورزشی نیست. مثلا نگاه کنید، ما تنها نماینده استان مازندران در لیگ برتر فوتسال کشور بودیم و سال گذشته جز معدود سال هایی بود که یک کادر جوان و بومی هدایت شهروند را بر عهده داشت و کار کردن این کادر جوان و بومی بعد از بحث فنی نیاز به یک سری حمایت های معنوی دارد.من به شخصه خیلی دلم میخواست مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران یکبار بر سر تمرین ما می آمد.یکبار یک مسئولی نیامد بگوید شما کی هستید !؟اگر بنده داخل خیابان سلامی به آقای حسین زادگان کنم شاید ایشان بنده را نشناسد که به عنوان سرمربی تنها نماینده استان مازندران در لیگ برتر فوتسال کشور هستم و شاید فقط به عنوان یک شهروند ساروی جواب سلام بنده را بدهد.هیچ وقت ایشان نگاه ورزشی به بنده نداشته چون اصلا بنده را نمیشناسد ! این حمایت های معنوی می تواند در روند تیم تاثیرات مثبتی داشته باشد که ما از این حمایت ها محروم بودیم و سبب می شود چراغ شهروند ناخواسته کمرنگ و خاموش شود و کسی هم به آن توجه ای نمی کند.

وی در خصوص علت عدم نتیجه گیری مناسب شهروند در طول چند سال اخیر اظهار داشت :سال گذشته بارها تاکید کردم که ما دوست داریم شهروند ما با تیم های سال های گذشته متفاوت تر باشد که برای این حرف مان دلیل هم داشتیم. تیمی که سال گذشته ما در اختیار داشتیم نسبت به سال های قبلی که رتبه هفتم را کسب کرده بود خیلی تغییر و تحول داشت. از درون دروازه تا بازیکنان جلو ! تا نیم فصل اول بد کار نکرده بودیم. رتبه هفتمی بودیم که تا رتبه پنجم سه امتیاز اختلاف داشتیم و این دور نمایی که ما برای تیم سال گذشته داشتیم. دنبال جایگاه پنجم یا ششم بودیم.چشم انداز من برای رتبه پنجم ششم بود. در نیم فصل دوم متاسفانه یکسری اتفاقات ناخواسته گریبان تیم ما را گرفت. مصدومیت و از دست دادن بازیکن، از دست دادن موقعیت ها و یکسری مسائل حاشیه ای که شاید طبیعی بوذ که در اکثر تیم ها اتفاق می افتاد ولی انتهای همه این موارد را روی بی تجربگی من بگذارید ! شاید خواسته ای که من از خودم داشتم بر آورده نشد ولی خیلی تلاش کردیم که یکسری از مسائل را در این تیم جا بیاندازیم.واقعا سخت است که شما بخواهید یک نگرشی جدید به بازیکن بدهید که : ( در ساری و با وجود این همه هوادارا نباید ببازی ! ) یعنی اینکه باید تلاش بکنید و نوع نگاه تیم را به مسیری ببرید که اینجا جایی است که همه تیم ها باید بیایند و زانو بزنند.تا یک حدی توانستیم این موضوع را پیش ببریم ولی یکسری ضعف هایی بود که باید پوشش داده میشد.

سرمربی شهروند ساری در خصوص شرایط خاص سالن سید رسول حسینی اظهار کرد : بازی کردن در زمین سید رسول حسینی همانطور که برای تیم های دیگر سخت است قطعا برای ما نیز سخت است.من این نگاه را قبول ندارم که ما در بازی های غیر از زمین سید رسول حسینی بد بازی می کنیم.فوتسال ورزشی است که میزبان و میهمان باهم زیاد تفاوت ندارند ولی وقتی ما از شرایط میزبانی خوب استفاده می کنیم، تیم های دیگر هم از امتیاز میزبانی استفاده می کنند و این یک مقدار کار را سخت می کند.بازی کردن جلوی تیم های اسم و رسم دار واقعا برای تیم های ما سخت بود و پارسال جز معدود سال هایی بود که هیچ یک از بازیکنانمان در طول فصل به اردوی تیم ملی دعوت نمیشدند.با همه این اوصاف ما در بازی های بیرون خانه ۸ امتیاز جمع کردیم که عملکرد ما در بازی های بیرون خانه اصلا قابل دفاع نبود اما تلاش می کنیم همانطور که توانستیم یک مقدار بازی های داخل خانه را سر و سامان بدهیم، بیاییم و برنامه ریزی بکنیم که بازی های بیرون خانه را هم بتوانیم سر و شکل بهتری بدهیم.

این مربی در پاسخ به سخت گل زدن و راحت گل خوردن شهروند در فصول اخیر اظهار داشت : ما سال گذشته از لحاظ گل خورده رتبه دوم بهترین تیم های جدول بودیم.از لحاظ گل خورده و نظم خط دفاعی ما رتبه دوم را در جدول داشتیم.ما تنها تیمی در جدول بودیم که در یک بازی بیش از ۴ گل دریافت نکرده ایم.حتی تیم هایی مثل مس هم در یک بازی ۵ گل دریافت کرده بودند که آمار ما نسبت به این تیم ها خیلی بهتر بود.در جدول سال های گذشته نگاه کنید ما به راحتی گل میخوردیم اما ما سال گذشته پتانسیل های خیلی خوبی داشتیم.مثلا درون دروازه سینا پرکاس روزهای خوبی را داشت، در خطوط دفاعی خوب بودیم و در کل مجموعه ما در فصل گذشته رضایت بخش عمل کرده بودند.

اسماعیل پور میدان دادن به بازیکنان جوان را مثبت ارزیابی کرد و گفت : در سنوات گذشته هیچ مربی ای اجازه حضور بازیکن جوان بر سر تمرینات را نمی داد.ما سال گذشته ۸ بازیکن جوان در تیم داشتیم.این خودش یک پتانسیل خوب است که یک بازیکن جوان بیاید و در کنار با تجربه ها تمرین کند تا در آینده برای خودش اعتماد به نفسی درست کند که این اتفاق برای بازیکنان جوان ما علی الخصوص رضا قنبری افتاد.ما در اکثر بازی ها به بازیکنان جوان میدان دادیم.

وی ادامه داد : شاید به مذاق هواداران خوش نمی آمد که بنده مرتضی عظیمایی و دیگر بزرگان تیم را کمتر بازی می دادم و از بازیکنان جوان استفاده می کردم ولی باید قبول کرد، این نکته مثبتی برای شهروند فصل قبل بود.ما باید دورنگری می کردیم و برای سال های بعد شهروند آینده سازی می کردیم.مثلا وقتی محمود لطفی بازنشسته می شود ، یک جایگزینی به مانند مهدی قلی زاده باید داشته باشد تا این شهروند زنده بماند.درست است که ما یکسری کم و کاستی هایی داشتیم ولی چون خودمان جوان هستیم سعی می کنیم بیشتر به بازیکنان جوان بها بدهیم .

این مربی در خصوص اختلافاتش با لیدرهای باشگاه که در زمانی از فصل صورت گرفته بود عنوان کرد : لیدرها و یا هواداران باشگاه در طول فصل به بازیکنانی دل می بندند.مخصوصا بازیکنانی که در سال های گذشته برای تیم زحمات زیادی کشیده اند و افتخارات خوبی کسب کرده بودند.مرتضی عظیمایی بازیکن بزرگی است و تماشاگران هم انتظار داشتند بازیکنان بزرگ تیم بیشتر بازی کنند یا مثلا این انتظار را داشتند که چرا تیم شهروند قهرمان نمی شود !برای قهرمان شدن و برای گام های بزرگ برداشتن یکسری فاکتورهای خاص نیاز است.

وی ادامه داد : یک مصاحبه ای از بنده در یکی از رسانه ها منعکس شد که برداشت خوبی از این مصاحبه بنده توسط هواداران و لیدرهای باشگاه نشده بود و همین امر باعث ایجاد دلخوری شده بود که بعدها این سوتفاهمات برطرف شد.

اسماعیل پور از مشخص نبودن منابع مالی باشگاه گفت و اظهار داشت: ما پیش از فصل نمی دانیم چه مقدار می توانیم هزینه کنیم. منابع مالی مشخصی نداریم و برای جذب بازیکن نمی دانیم چه بازیکنانی و با چه قیمتی را می توانیم جذب کنیم.این موضوع دست ما را می بندد و مجبوریم بازیکنانی را به خدمت بگیریم که با شرایط ما سازگار باشند که این یک مقدار کار را برای ما سخت می کند.ما هنوز که هنوزه یک بازیکن نتوانستیم جذب کنیم ولی سایر رقبای ما کلی بازیکن جذب کرده اند.

سرمربی شهروند ساری افزود : ای کاش شرایطی مهیا شود تا ما هم یکسال بتوانیم حداقل برای حضور در پنج تیم اول جدول رقابت کنیم و سال های بعدش تیم را برای قهرمانی ببندیم.ما باید آرام آرام با اضافه کردن جوانان به تیم این شرایط را مهیا کنیم تا بتوانیم به این اهداف مان برسیم.

سرمربی تیم شهروند ساری ضمن تمجید از بانوان ایرانی در خصوص قهرمانی مجددشان در آسیا اظهار داشت: ما پیگیر بازی های بانوان در آسیا بودیم.هر اتفاقی که در این ورزش می افتد برای ما فوتسالی ها جذاب است.این اتفاق یک اتفاق خوش آیند است . اگر تیم ملی فوتسال بانوان را در برابر تیم آقایان قرار دهیم شاید کمتر از بازی ایران و ژاپن به تیم آقایان فشار نیایید.بازی کردن در برابر تیم ملی بانوان برای آقایان ما هم مطمئنن سخت خواهد بود.این افتخار آفرینی و این درخشش بانوان ما در آسیا باعث غرور است که فوتسال ما به این اندازه پیشرفت کرده است که چه در آقایان و چه در بانوان می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

این مربی جوان به حضور بانوان در استادیوم های ورزشی اشاره کرد و گفت : نگرش اینکه بانوان نباید در ورزشگاه ها باشند یک فکر قدیمی و بی اساس است و بیشتر به ورزش ما آسیب میزند و نشاط را از بانوان ما سلب میکند.چقدر خوب میشد حداقل در بازی های ملی ما حضور بانوان و خانواده ها در استادیوم ها آزاد میشد و کاش این اتفاق بیافتد که ما با خانواده های مان در استادیوم ها حضور پیدا کنیم.

اسماعیل پور در خصوص لیست ورودی و خروجی تیم برای فصل جدید اظهار داشت: قطعا خروجی برای فصل جدید خواهیم داشت و یکسری ورودی نیز داریم.در حال رایزنی هستیم تا اتفاقات خوبی را برای شهروند در این ایام رقم بزنیم. مطمئن باشید دوست نداریم پتانسیل های بومی خودمان را به راحتی از دست بدهیم ولی اگر بازیکن خودش به دنبال جدایی و تجربه کردن شرایط جدید باشد نمی توانیم جلوی آن بازیکنان را بگیریم.

رامین طالبی مربی تیم فوتبال شهروند ساری که سال های زیادی در رده های پایه نیزفعالیت دارد در گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص استعدادهای ناب فوتسال استان و نحوه حضورشان در تیم شهروند ساری اظهار داشت: شهروند تنها باشگاهی است که در کل ایران در تمامی رده های سنی تیم داری می کند و همیشه ۹۹ درصد تیم از بازیکنان بومی تشکیل شده است.

وی ادامه داد : همیشه وقت میگذاریم و استعدادیابی می کنیم و بازی های مختلفی را مشاهده می کنیم.لیگ های خوبی در رده های جوانان و نوجوانان داریم و مربیان با دانشی هم در این لیگ ها هستند که همین موضوع باعث شده تا بازیکنان خوبیدر استان پرورش پیدا می کنند.

طالبی حضور استعدادهای فراوان در استان مازندران را علل اصلی پیشرفت فوتسال در استان دانست و افزود : بازیکنان و استعدادهای زیادی حضور دارند و همه با هم کمک می کنیم که یک تیمی به نام شهروند در لیگ برتر کشور حضور پیدا کند.امسال در لیگ برتر امیدهای کشور بازیکنان زیادی از شهرهای مختلف استان داشته ایم.امسال برای اولین بار بود که یک بازیکن غیر بومی داشتیم.متین محمدی دروازبان تیم ملی بود که از گلستان در تیم ما را همراهی می کرد و باعث افتخار این بازیکن بود که در باشگاه شهروند بازی می کند.

این مربی جوان با بیان این موضوع که اولویت باشگاه شهروند توجه ویژه به بازیکنان رده پایه است، عنوان کرد: در این چند سال ثابت شده است که اولویت باشگاه شهروند تیم های پایه است اما انتقادی که بنده هم به مدیران باشگاه داشته ام این بود که چند وقتی است در این خصوص ضعیف شده ایم.ما بازیکنانی داشته ایم که از رده های پایه به بزرگسالان آمدند و مطرح شدند.در طول این چند سال اخیر ما بازیکنان زیادی را از رده پایه شهروند به بزرگسالان آوردیم و نسل های جدیدی را شکل داده ایم که هم اکنون هم این بازیکنان حضور دارند.امسال تیم امیدهای ما در نیم فصل اول به مقام دومی رسید که در این تیم بازیکنان خوبی هستند که حقشان هست که در بزرگسالان هم به آنها میدان داده شود.

طالبی در خصوص علت فراموشی شهروند بعد از پایان لیگ نیز اظهار نظر کرد و گفت : در بیرون از مجموعه فنی شاید حرف شما درست باشد ولی در بحث فنی اینگونه نیست. چون ما واقعا بعد از پایان لیگ شروع به استعدادیابی می کنیم و در لیگ ها و بازی های مختلف حضور پیدا می کنیم تا بازیکنان مستعد را شناسایی کنیم. بعد از پایان لیگ بزرگسالان ما لیگ امیدهای کشور را داشتیم که بعد از پایان لیگ امیدها به مدارس فوتبال مان سر زدیم و در آن رده استعدادیابی کردیم.در بحث فنی بعد از پایان لیگ کم نگذاشتیم و اکثرا تمامی بازی های فوتسال در سطح استان را زیر نظر داشتیم.

وی در خصوص ضعف بدنی شهروند در نیم فصل دوم بیان داشت :ما متاسفانه فصل بدنسازی خوبی اصلا نداریم.اصولا تیم هایی در نیم فصل دوم رقابت ها خوب نتیجه می گیرند که در ابتدایی فصل بدنسازی هشت هفته ای را انجام داده باشند، اما این شرایط برای تیم ما مهیا نبود ولی امسال در برنامه هایمان این پیشنهاد را به باشگاه داده ایم. البته بازیکنان تیم همه با ما هماهنگ هستند و کلیه تمرینات بدنسازی انفرادی بازیکنان را زیرنظر داریم که یک وقت به آنها آسیبی وارد نشود.

طالبی شانس حضور بازیکنان جوان شهروند در لیست نهایی بزرگسالان را زیاد دانست و افزود : قطعا در لیست ورودی این فصل شهروند نام چند بازیکن جوان را مشاهده خواهید کرد و امسال شهروند با جوانگرایی بیشتر به میدان خواهد رفت.

مربی شهروند ساری در پاسخ به این سوال که آیا باشگاه آنالیزور اختصاصی دارد یا خیر عنوان کرد : برای اینکار از مربیان بومی شهر و استان تقاضا کردیم در تست گیری ها و تمرینات بازیکنان را زیرنظر داشته باشند و به نوعی شرایط بازیکنان را آنالیز کنند.دید باشگاه شهروند به اینصورت است که همه مربیان می توانند در تیم حضور داشته باشند و به موفقیت شهروند کمک کنند.از مربیان مازندرانی میخواهیم ما را کمک کنند و دعوت ما را برای انجام اینکار قبول کنند تا بتوانیم این فصل تیم خوب با بار فنی بالا ببندیم.

طالبی نیز ضمن تمجید از درخشش بانوان ایرانی در آسیا اظهار داشت: بانوان ایرانی خیلی مظلوم هستند و این باعث افتخار است که بانوان ما توانستند در قهرمانی آسیا دبل کنند.امیدوارم این قهرمانی ها و درخشش ها ادامه داشته باشد.

این مربی جوان نیز در خصوص عدم حضور بانوان در استادیوم ها واکنش نشان داد و افزود : بانوان ما هم جزعی از این مملکت هستند و  حق دارند در استادیوم ها در کنار همسرانشان و خانواده هایشان بازی ها را تماشا کنند.