کشتی گیران مدال آور مازندرانی در ادوار بازی های آسیایی چه کسانی بوده اند !؟

کشتی گیران مدال آور مازندرانی در ادوار بازی های آسیایی چه کسانی بوده اند. برای جواب این سوال کافیست این مطلب را تا انتها بخوانید

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،کشتی گیران مدال آور مازندرانی در ادوار بازی های آسیایی چه کسانی بوده اند. برای جواب این سوال کافیست این مطلب را تا انتها بخوانید :

  • امامعلی حبیبی اولین مازندرانی که مدال طلا در سال ۱۹۵۸ توکیو گرفت . خلیل رعیت پناه در ۵۲ کیلوگرم مدال نقره عبداله موحد ۱۹۶۶ توکیو و ۱۹۷۰ تایلند طلا گرفت.
  • ۱۹۷۴ تهران سبحان روحی نقره و رضا سوخته سرایی نقره
  • ۱۹۸۲ دهلی نو رضا سوخته سرایی طلا ، محمد حسین دباغی نقره ، عسگری محمدیان نقره و محمود گنجی برنز.
  • ۱۹۸۶ عسگری محمدیان طلا ، مجید ترکان طلا، یعقوب نجفی برنز و رضا سوخته سرایی در فرنگی طلا
  • ۱۹۹۰ پکن اویس ملاح طلا ، رضا سوخته سرایی طلا، آیت واگذاری نقره ، جلیل جهانشاهی برنز و مجید سیم خواه برنز
  • ۱۹۹۴ هیروشیما اویس ملاح برنز، رضا سیم خواه برنز
  • ۱۹۹۸ بانکوک تایلند بهنام طیبی مدال نقره
  • ۲۰۰۲ کره جنوبی مهدی حاجی زاده طلا
  • ۲۰۰۶ دوحه قطر مراد محمدی طلا ، اصفر بذری و رضا یزدانی طلا
  • ۲۰۱۰ چین رضا یزدانی و مهدی تقوی طلا
  • ۲۰۱۴ کره جنوبی مسعود اسماعیل پور طلا، عزت اله اکبری مدال نقره، رضا یزدانی طلا و بشیر باباجان زاده برنز

مازندرانی ها با ۱۶ مدال طلا ، ۸ نقره و ۷ برنز ، ۱۶ مدال طلا توسط رضا سوخته سرایی ۳ طلا، رضا یزدانی ۳ طلا، عبداله موحد ۲ طلا، امامعلی حبیبی / عسگری محمدیان / مجید ترکان/ اویس ملاح / مهدی تقوی / مسعود اسماعیل پور / اصغر بذری و سید مراد محمدی یک طلا.

۷ مدال نقره عسگری محمدیان / رضا سوخته سرایی/ محمد حسین دباغی / سبحان روحی / خلیل رعیت پرور/ آیت واگذاری / عزت اله اکبری و بهنام طیبی

۷ برنز محمود گنجی / یعقوب نجفی جویباری / رضا سیم خواه( ۲ برنز) جلیل جهانشاهی / مهدی حاجی زاده و اویس ملاح

جمع مدال های مازندرانی ها در طول ۱۹ دوره حضور در المپیک ۳۱ مدال طلا نقره و برنز بوده است .

قابل توجه که مازندرانی ها در کشتی آزاد سنگین وزن ۱۹۹۰ رضا سوخته سرایی آخرین مدال طلا مازندران را صید کرد طی ۱۶ سال مازنی ها نتوانستند مدال طلا صید کنند و در کشتی فرنگی تنها یک مدال طلا توسط یک فرنگی کار توسط رضا سوخته سرایی بوده است .

در صورتیکه ما در مسابقات المپیک ۲ مدال طلا  و برنز در قهرمانی جهان چند مدال طلا و نقره و برنز توسط سیم خواه، حسن رنگرز، قاسم رضایی و بشیرباباجان زاده صید کردیم .

عبداله موحد ، رضا سوخته سرایی، عسگری محمدیان، اویس ملاح و رضا سیم خواه بیش از یک مدال برای کشتی مازندران صید کردند و در مسابقات بازی های آسیایی جویباری ها در بازی های آسیایی جویباری ها ۸ مدال توسط رضا یزدانی، حاجی زاده، اکبری، یعقوب نجفی جویباری و آیت واگذاری و مسعود اسماعیل پور صید کردند.

ساروی ها ۵ مدال که ۳ طلا  و ۲ نقره رضا سوخته سرایی ۳ مدال طلا  و یک نقره پرافتخارترین کشتی گیر مازندرانی در طول تاریخ مسابقات بازی های آسیایی می باشد و وی تنها مازندرانی است که برای کشورمان هم در کشتی فرنگی و هم در کشتی آزاد صاحب مدال طلا شده است.

در بازی های آسیایی دوحه مازندرانی ها تیم ملی کشتی آزاد ایران صاحب ۴ مدال طلا گرفت که بذری و مراد محمدی و یزدانی سه مدال طلا برای مازندران و ایران صید کردند اما در بازی های آسیایی ۲۰۰۲ مازندرانی ها ضعیف ظاهر شدند و تنها مدال درجه ۳ حاجی زاده بزرگترین افتخار ما بود.

در ۱۹۹۴ هم سهم مازندرانی ها یک مدال برنز توسط اویس ملاح بود و بازی های آسیایی ۱۹۷۶ در سنول ایران تنها سه مدال طلا گرفت که دو مدال آن سهم ساروی ها بود و عسگری محمدیان و مجید ترکان دو مدال از سه مدال را صید کردند در همان مسابقات یعقوب نجفی جویباری یک برنز صید کرد.

در مسابقات ۱۹۸۲ دهلی برای تیم ملی ایران ساروی ها به تنهایی توسط عگسری محمدیان و محمدحسین دباغی دو مدال برنز و طلا صید کردند و سوخته سریی از گرگان آن زمان گنجی از نور و محمدیان و دباغی از ساری مدال آوران ایران بودند.

در کشتی آزاد رضا یزدانی درکشتی آزاد و فرنگی رضا سوخته سرایی رکورد دار هستند .

اولین مدال آور کشتی ایران در بازی های آسیایی از سال ۱۹۵۸ امامعلی حبیبی بود تختی و عباس زندی هم مدال طلا آورند عبداله موحد دومین مازندرانی بود که صاحب مدال طلا کشتی آزاد بازی های آسیایی که رضا سوخته سرایی بعد از حبیبی و موحد صاحب مدال طلا آسیا شد.

مجید ترکان و عسگری محمدیان چهارمین و پنجمین مازندرانی هایی بودند که از ساری صاحب دو مدال طلا شدند

مدال بازی های آسیایی بعد از مسابقات المپیک بر هر ورزشکار آسیایی بسیار با اهمیت می باشد.

در سال های نه چندان دور از حضور کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و کشورهای آسیایی مرکزی در این بازی ها خبری نبود و بعد از حضور آنها کلاس فنی مسابقات بهتر شد نمونه آن بعد از اینکه حاجی زاده در مسابقات جهانی تهران صاحب مدال طلا شد بلافاصله عازم بازی های آسیایی شد که در مکان سوم قرار گرفت.

مرحوم رمضان خدر آرزو داشت که یک بار در این مسابقات شرکت کند علیرغم اینکه در مسابقات انتخابی اول شد اما طرح ممنوعیت حضور ۲۷ سال به بالا در تیم ملی مانع حضور او در بازی های آسیایی شد و به ناچار مجبور به وداع با دنیای قهرمانی شد.