کانون هواداران نساجی مازندران؛ الگویی شایسته برای فوتبال ایران

هواداران پرشور و عاشقِ باشگاه ریشه‌دار ۶۰ ساله نساجی مازندران، شهره جامعه ورزشی کشورند و حرارت و عُلقه‌شان در طول این سال‌ها با توجه به فراز و فرودهای این تیم، هیچ‌گاه فروکش نکرده است.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،کانون‌های هواداری در فوتبال ایران از سال‌ها پیش در باشگاه‌ها در حال فعالیت هستند اما به‌دلیل نبود برنامه‌های مدون و اصولی، بسیاری از فوتبال‌دوستان هنوز تعریف درستی از کارکرد و اهمیت این تشکیلات مهم ندارند؛ موضوعی که باعث می‌شود عملکرد این نهاد در نظر هواداران مبهم جلوه کند.

شاید مهم‌ترین عامل در عقیم ماندن بیشتر کانون‌های هواداری در ایران بی‌توجهی به رابطه‌ای دوطرفه است که هواداران در عمل بابت هواداری از تیم محبوب خود خدماتی را که شایسته آن هستند، دریافت نمی‌کنند؛ موضوعی که کانون رسمی هواداران نساجی مازندران از ابتدا سعی کرده به دور از حواشی رایج، تمام تمرکز خود را بر روی پایه‌گذاری و نهادینه کردن این هدف مهم و اساسی قرار بدهد.

به همین منظور بخشی از برنامه‌های کانون هواداران تیم فوتبال نساجی مازندران که وارد فاز عملیاتی شده، بدین شرح است:

ـ برگزاری و پیگیری همایش‌های آموزشی که برای نخستین‌بار کلاس‌های آموزش داوری و مربیگری برای هواداران نساجی برپا شد؛ کلاس‌هایی که منجر به افزایش سطح آگاهی هواداران از مسائل روز داوری و فنی خواهد شد و همچنان ادامه می‌یابد.

ـ اهدای بلیت‌های رایگان به قید قرعه در بازی‌های خانگی، بین افرادی که به عضویت رسمی کانون درآمده‌اند.

ـ در اولویت قرار گرفتن اعضای کانون برای اعزام به بازی‌های خارج از خانه؛ عاملی که سبب می‌شود از هرج و مرج‌های رایج در سفرهای خارج از خانه جلوگیری شود.

ـ برگزاری همایش‌ها و نشست‌های صمیمی اعضای کانون با ارکان مختلف باشگاه برای درک بهتر شرایط

ـ صدور کارت هواداری

ـ برخورداری از تخفیف ویژه هواداران در فروشگاه‌های بزرگ سطح شهر

* اقدامات فرهنگی کانون هواداران نساجی مازندران که برای نخستین‌بار در فوتبال ایران شکل گرفت:

ـ تشویق و خوش‎آمدگویی تیم مهمان قبل از آغاز بازی

ـ استقبال جمعی از اعضای کانون هواداری از تیم مهمان در هتل محل استقرار

ـ راه‌اندازی کمپین ورزشگاه بدون زباله برای نخستین‌بار در ایران؛ بعد از هر بازی عده‌ای از اعضای کانون هواداران زباله‌های بجامانده در کل ورزشگاه را جمع‌آوری می‌کنند.

ـ ارتباط تنگاتنگ و همدلی با اعضای کانون؛ به‌طوری که به‌عنوان مثال اگر هواداری در بستر بیماری به‌سر می‌برد، اعضای کانون به عیادتش می‌روند و یا اینکه در مصائب و شادی‌های دیگر هواداران، خود را سهیم دانسته و به استقبال هوادار می‌روند.

به گزارش فارس، در حال حاضر مدیریت کانون هواداران نساجی مازندران را یکی از هواداران قدیمی این تیم «رضا نادری» به‌عهده دارد.

هواداران پرشور و عاشقِ باشگاه ریشه‌دار ۶۰ ساله نساجی مازندران، شهره جامعه ورزشی کشورند و حرارت و عُلقه‌شان در طول این سال‌ها با توجه به فراز و فرودهای این تیم، هیچ‌گاه فروکش نکرده است.

هواداران نساجی کاری به جایگاه این تیم در جدول لیگ یا صعود و نزول آن ندارند و حتی در کم‌اهمیت‌ترین بازی‌های خانگی، آنجایی که تیم روندی ناامیدانه به ادامه رقابت‌های فصلش را نیز دارد، آنها با حضور ثابت بیش از ۱۵ هزار نفری خود گرمای خاصی به فوتبال می‌بخشند؛ آنها تیم‌شان را دوست دارند و این عشق‌شان را بارها ثابت کرده‌اند.


راه‌اندازی کمپین ورزشگاه بدون زباله


برگزارى کارگاه آموزشى مسائل داورى فوتبال برای افزایش سطح آگاهى هواداران


استقبال از تیم‌های مهمان و خوش‌آمدگویی به آنها


عیادت از هواداران

 


همدردی با مردم حادثه‌دیده پس از وقوع حوادثی چون زلزله کرمانشاه، کشتی سانچی، سقوط هواپیما، حریق پلاسکو و …


راه‌اندازی فروشگاه محصولات هواداری


تنها نگذاشتن تیم در تمامی بازی‌های خارج از خانه


اعتراض مدنی و بی‌حاشیه نسبت به داوری‌ها


استفاده از جدیدترین و جذاب‌ترین ابزارها و شیوه‌های تشویق


خودکفایی در ساخت محصولات هواداری


ساماندهی و برنامه‌ریزی برای لیدرها و لیدریارها به‌منظور انسجام بیشتر سکوها


برگزارى کارگاه آموزشى مسائل فنی فوتبال برای افزایش سطح آگاهى هواداران


دعوت از معلولان ذهنى بهزیستى برای دیدن بازى‌ها


همدردی با هواداری که در سوگ فقدان مادرش بود

نشست هم‌اندیشى با گروهى از هواداران


هماهنگی برای اعزام هواداران به بازی‌های خارج از خانه


حضور لیدرها و هواداران نساجی در شهر همسایه «ساری» و تشویق تیم فوتسال شهروند