نگاه کوتاه و گذرا بر تاریخچه نمایندگان مازندران در لیگ سراسری والیبال کشور

در بحث تیمداری در لیگ برتر در همه رشته های ورزشی که سوء استفاده های مالی و تخلفات غیرقانونی در غارت بیت المال در آینده با ذکر دلایل بسیار محکمه پسند با جامعه ورزشی مازندران سخن خواهیم گفت.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،به بهانه فرا رسیدن آغاز مسابقات لیگ سراسری والیبال باشگاههای کشور که از استان مازندران کاله آمل و سازمان عمران شهرداری ساری حضور دارند ، شایسته است که نگاهی کوتاه و گذرا داشته باشیم به تاریخچه حضور والیبال مازندران در لیگ باشگاههای کشور .

والیبال در مازندران همواره مورد علاقه مردم این دیار بوده و  باشگاههای همچون نئوپان ، ۲۲ بهمن ساری، بانک صادرات ساری ، وحدت ساری، مشیران ساری، کاله آمل ، نکاچوب ساری در شهرهای آمل ، بابل ، قائمشهر، ساری ، بهشهر، بابلسر ، محمودآباد ، نوشهر ، چالوس و … مشتاقان خوبی داشته است .

مازنی ها همواره تک ستاره در تیم ملی هم داشته اند البته قبل از جدا شدن گلستان از مازندران همواره مازندران در مسابقات قهرمانی کشور به عنوان یکی از سه تیم برتر مطرح بود .

در مسابقات نوجوانان و جوانان کشور مازنی ها یک پای ثابت قهرمانی بودند حتی در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان برترین ها را به خود اختصاص می دادند چرا که در گنبد ، بندرترکمن، گرگان ، کردکو والیبال جایگاه ویژه ای در مراسم اجتماعی از جمله عروسی ها و جشن طرفداران ویژه ای داشته است .

البته در کنار مزارع کشاورزی هم زمین والیبال در غرب استان مهیا شده است اما بعد از جداسازی گلستان ، والیبال مازندران متخص به آمل ، بابل ، محمود آباد، ساری، قائمشهر شده اما تیمداری در والیبال مازندران را باید به سوابق تیم های بانک صادرات اشاره داد که بنیانگذار تیمداری در باشگاهها بود و استاد محمد سبحانی زمانیکه مسئولیت تربیت بدنی بانک صادرات را قبول کرد به صورت کلاسیک تیمی را ساماندهی کرد که میزبان مسابقات بین المللی دهه فجر را هم قبول کرد و همه ستارگان والیبال غرب و شرق مازندران را از گنبد تا آمل گردهم جمع کرد ؛ از وجود اساتید بزرگ منصوری و کوچک زاده استفاده کرد. البته از ساری تا به امروز هیچ تیمی در حوزه باشگاهداری همچون بانک صادرات وجود نداشته که تشکیلات قانونی در تیمداری با شرایط و ضوابط قانونی کار کرده باشد.

البته هاشم قبادی در احیای والیبال مازندران تلاش بسیاری کرد ودر زمان مسئولیت محمد علی قره مدیرکل مشهدی اداره کل ورزش و جوانان با انتقال مدیرکل صدا و سیما که از هم ولایتی های خودش برای سکان هدایت والیبال مازندران اقدام کرد ، جنجال و اختلاف بر والیبال استان حاکم شد و طوسی مشهدی بلافاصله استعفا داد .

جالب اینکه زمانیکه یک مشهدی سرپرست و رئیس هیأت والیبال مازندران شد فدراسیون والیبال اعلام کرد نماینده تام الاختیار فدراسیون در مازندران هاشم قبادی است .

بهرحال بانک صادرات در لیگ ها تیمداری نکرد چون در آن زمان مسابقات باشگاهی در کار نبود بلکه مسابقات استانی مطرح بود در همان ایام مازندران میزبان مسابقات بین المللی والیبال بود تیم هایی از روسیه ، اکراین ، قطر و چند کشور دیگر در ساری به میدان رفتند و متأسفانه درست روز دوم مسابقات با رحلت حضرت امام(ره) همراه شد و مسابقات تعطیل گردید .

بنابراین هر فردی که ادعا دارد ساری در والیبال باشگاهی نماینده نداشته اطلاعاتی از ورزش دارد بانک صادرات نماینده والیبال ساری در مسابقات بین المللی بوده است چهره ای همچون عباس قاسمیان بیش از ۱۵ سال عضو تیم ملی والیبال کشور ما بود در مقطع سنی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان ملی پوش بود .

تنگ نظری برخی از افراد منکر جایگاه والیبال ساری از طرف برق مازندران مشیران و وحدت ساری در حد لیگ های برتر کشور در مسابقات باشگاهی فعالیت می کردند . تفاوت نماینده والیبال امروز ساری با سال های دور اولاً چرخش و گردش سالم در همه امور وجود بازیکنان بومی و خوش فکر و مربیان کاربلد می باشد .

در گذشته تیم های ورزشی ساری برای حضور در مسابقات کشوری از استعدادهای غنی ورزش این دیار استفاده می کردند و از خارج از مرزها بازیکن جذب نمی شد که نام ساری در تالار بدنامی و بدهکاری در ورزش جهان به ثبت برسد این سبک تیمداری خدمت به ورزش ساری و مازندران نیست و باید از آن به عنوان مصداقی بارز از خیانت یاد کرد .

اما دیگر نماینده مازندران کاله آمل که در همه ارکان موفق بود چه لیگ مازندران و چه لیگ برتر کشور و مسابقات آسیایی و جهانی ، نماینده سرافرازی در ورزش کشور بوده است و بعد از چند سال آقایی در والیبال باشگاهی در کلاس بین المللی و قاره ای و جهانی ، نیمی از اعتبارات خود را برای احداث سالن بزرگ ورزشی اختصاص داد .

به هر حال والیبال مازندران همواره از جایگاه ارزشمندی بهره مند بوده است ؛ زمانیکه بانک صادرات از ساری در والیبال کشورمان ظهور کرد و همگان به پاکی و صداقت در تیمداری اعتقاد دارند برق مازندران و مشیران وحدت ساری نماد پاکی های ورزشی و باشگاهی در والیبال بودند .

در فصل گذشته تنها تیمی که توانست از هویت واقعی والیبال مازندران با جوانگرایی و باور به بازیکنان مازندرانی و حمایت از کشف استعدادهای ناب والیبال استان خدمت به این رشته ورزشی در مازندران کرده باشد کاله بود که با همان اسکلت تیمی به تیم ملی والیبال نوجوانان کشور در قهرمانی آسیا خدمت کرد و به هیچ عنوان بازیکنان غیربومی و بی تعصب را جذب نکرد که با تأخیر در دریافتی های خود براحتی تن به شکست های سنگین می دادند و بر روی اعصاب تماشاگران با دنده سنگین راه می رفتند .

امیدواریم نمایندگان والیبال مازندران در این فصل از مسابقات لیگ برتر به دنبال احیای نام مازندران در ورزش کشور و مجامع بین المللی و آسیایی و جهانی باشند نه اینکه هر لحظه در سایت ها و خبرگزاری ها و روزنامه ها خبر از بدنامی ورزش استان در عدم پرداخت حق الزحمه بازیکنان و مربیان خارجی و بازیکنان غیربومی که این جریان سازی های کثیف ضربات جبران ناپذیری بر ورزش استان می زند .

باید توجه داشت که جذب بازیکنان غیربومی و خارجی با هزینه های سنگین مالی و ارائه بازی های ضعیف و شکست های مفتضحانه و ساختگی ، بی توجهی به تعصبات شهری و علاقمندان به ورزش خیانتی بزرگ و غیرقابل بخشش است .

والیبال مازندران همواره ستارگان بزرگ و نامداری تحویل تیم های ملی داده و در جهان والیبال هم نامدار بوده و هستند .

در حوزه تیمداری بزرگترین ضربه ای که به این رشته وارد شد عدم وجود اسپانسرهای مالی و پایدار که حداقل در یک دهه بتواند به والیبال مازندران خدمت کند . استانی که در رده های مختلف سنی ستارگان بزرگی را تحویل تیم ملی داده باید از پشتوانه ای عظیم و تدارکات و تأسیسات مناسب برخوردار باشد .

وجود صدها کانون جذب نونهالان و نوجوانان و جوانان حکایت از استقبال عالی این رشته از سوی رده های سنی مختلف دارد اما در همین استان با وجود این همه استعداد دریغ از حتی یک سالن تخصصی والیبال ؛ در این استان حداقل ۵۰ سالن اختصاصی والیبال نیاز است و باید مدارس والیبال به صورت علمی و ساماندهی شده با نظارت عالیه فدراسیون و آموزش علمی و تخصصی همراه باشد .

مازندران باید میزبان مسابقات بین المللی ، آسیایی و قاره ای و حتی جهانی باشد ؛ آنچه که مهم است مازندران تماشاگر دارد ، استعداد هم دارد اما اسپانسرمناسبی که بتواند این استعدادها را شکوفا سازد نیست البته مازندرانی ها در والیبال ساحلی نیز سرآمد همه استان ها هستند و اگر کاله در فصل گذشته به فینال راه پیدا نکرد چون تیمی را ساماندهی کرده بود که با هدف جوانگرایی و تنها برای بقاء در لیگ برتر می جنگید .

در بحث تیمداری در لیگ برتر در همه رشته های ورزشی که سوء استفاده های مالی و تخلفات غیرقانونی در غارت بیت المال در آینده با ذکر دلایل  بسیار محکمه پسند با جامعه ورزشی مازندران سخن خواهیم گفت.