هدف کبدی بانوان کسب مدال طلای جاکارتا است/ هند شکست ناپذیر نیست

سرمربی تیم ملی کبدی بانوان ایران با بیان اینکه هدف این تیم کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی است، گفت: اعتقاد دارد تیم هند شکست ناپذیر نیست

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،محمد صالحی: کبدی بانوان ایران از ابتدای فعالیتش تا کنون پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کرده و پس از کسب مدال برنز در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ و مدال نقره در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴، اکنون به کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ می‌اندیشد. اما یکی از ارکان اصلی موفقیت‌های تیم ملی کبدی بانوان در هشت سال اخیر کسی نبوده جز «اعظم مقصودلو»، سرمربی تیم ملی کبدی بانوان و مدیرفنی تیم‌های ملی که اهل گلستان و گرگان است.

وی که تحصیلاتش را در مقطع دکترای مدیریت ورزش دنبال می‌کند در سال ۹۴ به عنوان بهترین سرمربی بانوان کشور انتخاب شد و البته این عنوان را در سال ۹۳ هم از سوی یکی از سایت‌های معتبر کسب کرده بود. مقصودلو در کنار مسائل فنی همواره در اخلاق هم زبانزد بوده و در سال‌های ۹۰ و ۹۵ به عنوان مربی اخلاق بانوان کشور انتخاب شد.

سرمربی گلستانی تیم ملی کبدی بانوان در گفتگویی از آغاز فعالیتش در این رشته، روند رو به رشد کبدی بانوان ایران و اهداف تیم ملی سخن گفته که متن این گفتگو در ادامه آمده است.

* از چه زمانی و چگونه وارد رشته کبدی شدید؟

در سال ۸۰ که کبدی رشته نوپایی محسوب می‌شد برای اولین بار یک مربی خارجی برای برگزاری کلاس به گلستان آمد و من با شرکت در این دوره مربیگری، کارت توجیهی دریافت کردم و سال بعد موفق به اخذ مدرک درجه سه مربیگری کبدی شدم. به عنوان بازیکن هم در کبدی فعالیت می‌کردم و با اینکه برای نخستین بار به طور رسمی به عنوان داور وارد رشته کبدی شدم اما هدفم در این ورزش مربیگری بود.

* تجربه مربیگری شما چگونه آغاز شد؟

در سال ۸۴ انجمن کبدی تبدیل به فدراسیون شد و من هم به عنوان نایب رئیس هیئت کبدی استان معرفی شدم و هدایت تیم گلستان را در دست گرفتم، آن زمان در استان سه تیم داشتیم که من این تیم‌ها را با یکدیگر ادغام کردم و توانستیم در همان سال مقام نخست کشور را کسب کنیم و در سال‌های ۸۵ و ۸۶ هم در رقابت‌های المپیاد ایرانیان قهرمان شویم.

* فعالیت در تیم ملی کبدی بانوان را چگونه آغاز کردید؟

تیم ملی کبدی بانوان در سال ۸۳ برای نخستین بار به مسابقات قهرمانی آسیا در هندوستان اعزام شد که نتیجه‌ای کسب نکرد و همین موضوع موجب شد تا فدراسیون در تیم ملی تغییر و تحولی ایجاد کند و سرمربی هندی بیاورد و من هم در سال ۸۵ به عنوان کمک مربی تیم ملی انتخاب شدم و سال ۸۶ در مسابقات قهرمانی آسیا در تهران توانستیم با شکست تیم‌های قدرتمتدی مانند سریلانکا، پس از تیم هند نایب قهرمان شویم تا پایه ریزی خوبی برای کبدی بانوان ایران شود. در سال ۸۷ هم به عنوان کمک مربی به مسابقات قهرمانی آسیا در هند اعزام شدم که دوباره با شکست مقابل هند عنوان نایب قهرمانی را تکرار کردیم.

* چه شد که به عنوان سرمربی تیم ملی کبدی بانوان انتخاب شدید؟

پس از اینکه دو فینال پیاپی در رقابت‌های آسیایی را به هند واگذار کردیم، فدراسیون تصمیم گرفتم تا از سرمربی ایرانی برای تیم ملی کبدی بانوان استفاده کند و من در سال ۸۷ به عنوان سرمربی به همراه تیم ملی جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدم که در فینال بازی را با اختلاف چهار امتیاز به هند واگذار کردیم و نایب قهرمان شدیم، این نتیجه قابل قبول موجب شد تا فدراسیون کبدی در سال ۸۸ من را به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب کند.

پس از قهرمانی در مسابقات جوانان آسیا بدنه تیم ملی بزرگسالان را با همین تیم ساختیم و در مسابقات قهرمانی آسیا فقط دو بازیکن بزرگسال داشتیم و موفق به کسب مقام سوم شدیم که با توجه به تغییر نسل تیم ملی نتیجه خوبی بود.

* بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو چین آغاز سرمربیگری شما در تیم ملی کبدی بانوان بود، از آن دوران بگویید.

در بازی‌های آسیایی گوانگژو با کسب مدال برنز به عنوان شگفتی ساز رقابت‌ها معرفی شدیم و نخستین رشته تیمی بدون توپ بودیم که در بازی‌های آسیایی مدال کسب می‌کردیم، پس از آن در سال ۹۰ به همراه تیم ملی جوانان مقام سوم آسیا را کسب کردیم و در مسابقات جهانی تیم‌های قدرتمند ژاپن و تایلند را مغلوب کردیم و در دیدار فینال با اختلاف کمی مغلوب هند شدیم تا مقام نایب قهرمانی جهان را کسب کنیم، در سال ۹۲ هم در المپیک سالنی آسیا برای نخستین بار موفق به کسب مقام دوم شدیم.

* بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی آغازی برای تحول کبدی بانوان بود، چه برنامه‌ای برای تغییر نسل تیم ملی در نظر داشتید؟

در بازی‌های آسیایی اینچئون با وجود شاستگی در فینال نتیجه را به هند واگذار کردیم و مدال نقره را به دست آوردیم تا نسبت به دوره گذشته نتیجه بهتری کسب کنیم، پس از این رقابت‌ها احساس کردم تیم ملی نیاز به تغییر نسل دارد. مسابقات کبدی قهرمانی جوانان آسیا در سال ۹۵ به میزبانی ارومیه برگزار شد که ما برای نخستین بار توانستیم تیم هند را در فینال شکست دهیم و عنوان قهرمانی را کسب کنیم. پس از قهرمانی در مسابقات جوانان آسیا بدنه تیم ملی بزرگسالان را با همین تیم ساختیم و در مسابقات قهرمانی آسیا فقط دو بازیکن بزرگسال داشتیم و موفق به کسب مقام سوم شدیم که با توجه به تغییر نسل تیم ملی نتیجه خوبی بود.

* کمتر از یک سال و نیم به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی باقی مانده، چه برنامه‌ای برای موفقیت در این رقابت‌ها دارید و هدف شما چیست؟

امسال مسابقات قهرمانی جوانان و بزرگسالان آسیا را پیش رو داریم که می‌تواند تجربه خوبی برای بازیکنان جوان ما باشد. در همین راستا اردوهای تیم ملی را از فروردین ماه در گرگان آغاز کردیم و اردوی بعدی هم هفته آینده در تهران برگزار می‌شود. برنامه‌های خود را به فدراسیون کبدی اعلام کرده‌ایم و درخواست ما از فدراسیون و وزارت ورزش و جونان این است که بازی‌های تدارکاتی بین المللی بیشتری برگزار کنیم تا اعتماد به نفس بازیکنان جوان ما افزایش یابد.

* پس از شکست هند در رده جوانان، فکر می‌کنید در رده بزرگسالان هم بتوانید این تیم را شکست دهید؟

مشکل اصلی ما نداشتن اعتماد به نفس بازیکنان است که هیچ گاه نتوانستیم از ابتدای بازی مقابل هند با اعتماد به نفس بازی کنیم، اما خوشبختانه در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا مشخص شد که تیم هند شکست ناپذیر نیست و اگر اعتماد به نفس بیشتری داشته باشیم در رده بزرگسالان هم این تیم را مغولب خواهیم کرد، امیدواریم این اتفاق در بازی‌های آسیایی جاکارتا رخ دهد و مدال طلای این رقابت‌ها را به دست آوریم.

مشکل اصلی ما نداشتن اعتماد به نفس بازیکنان است که هیچ گاه نتوانستیم از ابتدای بازی مقابل هند با اعتماد به نفس بازی کنیم، اما خوشبختانه در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا مشخص شد که تیم هند شکست ناپذیر نیست

* شما هشت سال است که هدایت تیم ملی کبدی بانوان را در اختیار دارید، آیا طی این سال‌ها مربی دیگری هم در کبدی پرورش داده‌اید؟

یکی از مهم‌ترین اهداف من طی این سال‌ها پرورش مربی بوده و از آنها در سبک‌ها و رده‌های سنی مختلف استفاده کرده‌ایم تا تجربیات خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم. در بسیاری مواقع هم مربیان هندی را به ایران آوردیم تا از دانش آنها برای پرورش مربیان داخلی و شکست دادن هند استفاده کنیم.

* وضعیت کبدی بانوان استان گلستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برای پشتوانه سازی کبدی بانوان استان طرح استعدادیابی را با همکاری اداره کل ورزش و جوانان برگزار کردیم تا نسل جدیدی را پرورش دهیم. در رده سنی جونان هم کارهای خوبی انجام شده و سال گذشته مقام سوم را به دست آوردیم و با همین تیم می‌توانیم در سال‌های آینده قهرمان کشور شویم.

* چه استان‌هایی کبدی بانوان گلستان را تهدید می کنند؟

قدرت کبدی گلستان به حدی بوده که بازیکنان و تیم‌های دیگر استان‌ها در کنار ما پیشرفت کردند و فدراسیون بازیکنان دیگر استان‌ها را به تیم ملی دعوت می‌کرد تا کسب تجربه کنند. اکنون کبدی بانوان در استان‌های دیگر مانند اصفهان، مرکزی، مازندران و خراسان رضوی پیشرفت خوبی کرده اما استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان بزرگ‌ترین تهدیدهای ما هستند و با این وجود گلستان هنوز هم قدرت نخست کبدی بانوان در کشور است./مهر