از قهرمان سازی تا شهر سازی/پارلمان شهری در محاصره ورزشی ها !

انتخابات شوراهای شهر و حضور پرتعداد ورزشی‌ها در هر دوره از این انتخابات بازتاب زیادی بین اهالی ورزش دارد. با حضور چند چهره مطرح ورزشی در این شورا در دوره‌های گذشته نظر اهالی ورزش را به این‌سو جلب شده است.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،در تقویم رسمی کشور ما (ایران) روز نهم اردیبهشت به‌عنوان روز شوراها یادشده است. شورا یک اصل عقلی است که آموزه‌های دین اسلام در کتاب و سنت نیز بر آن صحه گذاشته است.

انقلاب اسلامی ایران نیز که بر مبنای آموزه‌های اسلامی  در چارچوب هدف سلبی خود با استبداد و خودرایی فرمانروایان به مبارزه برخاست و تحقق مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشتشان را به‌عنوان یک هدف ایجابی برگزید. اصل ارزشمند شورا را موردتوجه جدی قرارداد و قانون اساسی هنگامی‌که در بیان اصول کلی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی در اصل ششم شیوه اداره امور کشور را بر آراء عمومی مبتنی کرد و روش آن را انتخابات قرارداد، به‌موازات اشاره به انتخاب رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از انتخاب اعضای شوراهای اسلامی نیز به‌عنوان ابزاری برای تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی یادکرده است.

شورا یک‌نهاد جمعی تصمیم‌گیری مبتنی بر شیوه دموکراسی است. در چنین چارچوبی جایی برای تک‌روی فردگرایانه باقی نمی‌ماند. بنابراین ضروری است آن دسته از افرادی که با نگرش غیرازاین به عضویت شوراها درآمده‌اند نگاه خویش را تغییر دهند. مردم نیز باید این نکته را مدنظر داشته باشند و در انتخابات آینده شوراها افرادی که دارای منش شورایی هستند برای این نهادها انتخاب کنند.

زندگی‌ شهری و مدرن معمولاً سلامت شهروندان را با تهدیدات مختلف مواجه ساخته است. معمولاً شهرنشینی و مشغله‌های فراوان در جوامع صنعتی باعث می‌شود شهروندان نشاط و سرزندگی لازم را از دست بدهند و بیشتر به افراد عبوس، خسته و گرفته تبدیل شوند که اعصاب و روان آرامی ندارند.

به همین دلیل امروزه یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تقویت سرزندگی و نشاط افراد و بهبود سلامت جوامع توجه و اهتمام به ورزش است. در کشورهای توسعه‌یافته  سرمایه‌گذاری‌های کلانی در ورزش صورت می‌گیرد و دولت‌ها نیز از ورزش حمایت جدی می‌کنند. زیرا به هر میزانی که به‌سلامت جوامع توجه شود به همان میزان نشاط سرزندگی و کارایی افراد نیز بالاتر رفته و میزان بزهکاری‌ها و جرم‌ها کاهش می‌یابد.

اما واقعیت این است که ورزش تنها به این دلیل که می‌تواند به تقویت سلامت جوامع کمک کند اهمیت ندارد بلکه ورزش به یکی از صنعت‌های پردرآمد جهان تبدیل‌شده است. درواقع ورزش، ارتباط مستقیم با رشد و شكوفايي اقتصادی جوامع نیز دارد.

صنعت ورزش، اثرات مستقيم و ملموسي در حوزه‌هاي مسائل اقتصادي و اجتماعي مانند كاهش هزينه‌هاي بهداشتي و درماني و كاهش آمار بزهكاري و … به همراه دارد.

به همین دلیل بسیار از کشورها  با صدور فن‌آوري ورزشی به ديگر كشورها توانسته‌اند سود فراوانی به دست آورند. اين فن‌آوري  شامل صدور انواع تجهيزات ورزشي و صدور ورزشكاران و مربيان ورزشي به ساير كشورها است كه با اين كار موفق شده‌اند ضمن افزايش اشتغال و ارز آوري  باعث توسعه اقتصادي در كشور خود شوند. به‌عنوان‌مثال کشور سویس سالانه بیش از چهل میلیارد دلار از ورزش اسکی درآمد دارد.

بنابراین ورزش در جهان به‌عنوان يك صنعت پول‌ساز و جذاب مي‌تواند بسياري از مشكلات اقتصادي و فرهنگي هر جامعه‌اي را بهبود ببخشد. همچنین نباید فراموش کرد که در تقویت ورزش هر کشور مؤلفه‌های بسیاری ازجمله سرمایه‌گذاری و حمایت مالی، توسعه نهادها، حمایت‌های دولتی، سازمان‌دهی و هدايت هواداران، بخش رسانه‌ای، نیروی انسانی، امکانات و فضاهای ورزشی، توسعه حقوقی و قانونی و توسعه علمی پژوهش، نقش محوري و اساسي دارند.

انتخابات شوراهای شهر و حضور پرتعداد ورزشی‌ها در هر دوره از این انتخابات بازتاب زیادی بین اهالی ورزش دارد. با حضور چند چهره مطرح ورزشی در این شورا در دوره‌های گذشته نظر اهالی ورزش را به این‌سو جلب شده است.

ورزش در بعد همگانی آن اصلی‌ترین امری است که باید در برنامه‌ریزی‌ها موردتوجه قرار گیرد زیرا این مهم نشاط، سلامت و پیشروی جامعه را در همه ابعاد به دنبال داشته و موجب ایجاد انگیزه و شور در میان اقشار جامعه می‌شود.

متأسفانه باوجوداین توجه هنوز کارکردهای این شورا برای بسیاری از جماعت ورزش آشنا نیست. برای اطلاع بیشتر از چندوچون کار شوراها در قبال ورزش پای صحبت چند کارشناس نشستیم. باهم صحبت‌های این کارشناسان ورزش را که مهمان پایگاه خبری تحلیلی مازنداسپرت بودند را مرور می‌کنیم.

حمید فرزانه : ورزشی‌ها صرفاً براى مسائل شخصى و مالى وارد شورا نشوند !

حمید فرزانه پیشکسوت فوتبال کشور که هم‌اکنون در عرصه مربیگری در حال فعالیت هست و در بسیاری از شهرهای کشور حضوری موفق داشته در خصوص حضور ورزشی‌ها در پارلمان شهری این‌گونه سخن گفت : ورزشی‌هایی که وارد شوراها می‌شوند اگر تحصيلات درزمینهٔ مديريت شهرسازى و ساختار شهرى داشته باشند و به‌صورت تخصصى اين كار را دنبال كنند به نظر من چون محبوبيت در آن منطقه يا شهردارند خيلى هم خوب هست و جوابم مثبت است ولی در غير این صورت جواب معكوس خواهد داد.

وی ادامه داد: ازنظر بنده چون ورزشكاران ما ازنظر مالى تأمین نيستند، در این عرصه وارد می‌شوند تا آينده خودشان را بسازند ولی قافل از این هستند که متأسفانه ٤سال شهر خودشان رو به عقب می‌برند.

این پیشکسوت ارزنده ورزش کشور مخالفت خودش را از حضور ورزشی‌ها در عرصه سیاست عنوان کرد و افزود :بنده معتقدم ورزشی‌های یا ورزشکاران نباید وارد این عرصه شوند و اينكه دلایل متعددى وجود دارد برای مثال ورزشی‌ها می‌توانند آكادمى بزرگ ورزشى داشته باشند و تجربيات خودشان را در اختيار جوانان و نوجوانان قرار بدهند و در حوزه آکادمى رشته تخصصى خودشان نظارت داشته باشند.

فرزانه نداشتن آگاهی لازم از فضای مدیریت شهری را ضعف ورزشی‌ها دانست و عنوان کرد: زمانی که ورزشی‌ها وارد پارلمان شهری می‌شوند بايد سطح معلومات خودشان را درزمینهٔ مدیریت شهری بالا ببرند و اينكه با علم و آگاهی به مسائل شهرى بپردازند و يك شهردار اصلح را از روى منطق نه از روى احساس انتخاب كنند.

وی ادامه داد :بايد به مسائل روز شهرسازی آگاهی كامل و وافر داشته باشند تا شهر به عقب برنگردد و اينكه انتظارات مردمى را كه به آن‌ها رأى داده‌اند را  برآورده كنند. برای نمونه شهردارى تهران را مثال می‌زنم که تمام قهرمانان نتوانستند انتظارات مردم تهران را برآورده كنند و هم‌اکنون موردانتقاد شدید مردم و رسانه‌ها قرارگرفته‌اند.

این فوتبالیست نه‌چندان دور کشور در خصوص این موضوع که شوراهای ورزشی بعد از حضور در پارلمان شهری چه‌کارهایی می‌توانند برای ورزش و ورزشی‌ها انجام دهند گفت: همه فكر می‌کنند چون ورزشی‌ها وارد پارلمان شهری شدند بايد در سطح كشور يا  استان يك تيم  ورزشى در سطح اول کشور داشته باشيم. به نظر من اين اشتباه محض است،ما بايد ساختار ورزشى خودمان را قوى كنيم .

وی ادامه داد:شوراها باید به مسائل زير بنائي توجه ويژه داشته باشند و فضاى تفریحی‌ورزشی را وسعت دهند و همچنین براى آيندگان و نسل جديد فضا را فراهم كنند نه اينكه صرفاً يك تيمى در سطح اول کشور داشته باشيم. ابتدا بايد سالن، زمين تمرين، وسایل موردنیاز تمرين  را فراهم كنيم و بعد تيمدارئ كنيم.

فرزانه در پایان خاطرنشان کرد : از ورزشی‌ها تقاضا دارم صرفاً براى مسائل شخصى و مالى وارد شورا نشوند و بامطالعه و دانش فراوان پا در این عرصه بگذارند، چون نماينده مردم هستند و سطح توقعات از آن‌ها بالا هست.

فلاح : ورزشی‌ها می‌توانند انرژی بیشتری را صرف خدمت به مردم کنند

رجبعلی فلاح پیشکسوت کاراته مازندران در خصوص این موضوع و حضور ورزشی‌ها و ورزشکاران در پارلمان شهری اظهار داشت : اگر ورزشی‌ها وارد دستگاه‌های دولتی یا غیردولتی و شهرداری‌ها شوند و کاندید هم باشند می‌تواند باعث نشاط و شادابی آن دستگاه شده و چرخ‌های خدمت به مردم با شتاب بیشتری حرکت نماید .

وی ادامه داد:-ازآنجایی‌که وابستگی عوامل ورزشی و ارتباط آنان با عامه مردم بیشتر است، مردم بدون هزینه و با سرعت بیشتر امورات خود را مطرح و پاسخ سریع دریافت می‌نمایند.

این پیشکسوت ورزشی حضور ورزشکاران در پارلمان شهری را مثبت ارزیابی کرد و افزود :ورزشی‌ها انرژی بیشتری را صرف خدمت به مردم  می‌نمایند و از مطالبات آنان قوی‌تر نیز دفاع خواهند کرد.جسارت و توان آنان و همچنین اراده و روحیه انتقادی نسبت به چگونگی اجرای طرح‌های ملی در حوزه‌های شهری و استانی در آنان قوی‌تر و کارآمدتر بوده و موجب خواهد شد مسئولین زیردستی و بالادستی با حساسیت بیشتری امور را پیگیری نمایند .

فلاح در پایان خاطرنشان کرد :آشنایی یک ورزشکار با حوزه‌ها خدمتی کشور و بالادستی مانند ریاست جمهوری یا مجلس و یا سایر نیروها و دستگاه‌های دولتی به لحاظ معروفیت طبیعتاً از غیر ورزشکار بیشتر خواهد بود و این خودیاری رساننده برای کسب و دریافت منابع مالی برای پایان دادن به پروژه‌های شهری هست.

 

کلانتری : داشتن افتخار و اشتهار در ببن مردم دردی از مشکلات جامعه را درمان نخواهد

حمید کلانتری یکی از قدیمی‌ترین کارشناسان رسانه در کشور و استان مازندران در خصوص این موضوع و حضور ورزشی‌ها در عرصه سیاست اظهار داشت : در ابتدا باید دید فلسفه حضور  افراد در عرصه انتخابات بر چه مبنا و دلایلی استوار است.

وی ادامه داد :گروهی فقط برای کسب شغل و منبع درآمد در این حوزه ورود پیدا می‌کنند،چون کار اداری مناسبی پیدا نکرده‌اند و با فلسفه موفقیت در انتخابات به‌نوعی امنیت شغلی خود را تضمین یافته می‌پندارند.گروه دوم که طرفداران خاص خود رادارند، به دنبال شهرت و معروف شدن هستند ومعمولا از افراد مرفه و متمول جامعه بوده و دغدغه‌های مالی ندارند وتلاش می‌کنند که بیشتر از آن چیزی که درواقع  هستند ،دیده شوند.گروهی دیگر که روزبه‌روز هم به طرفدارانشان افزوده می‌شود وبدترین حالت را در اولویت‌بندی دارند گروهی هستند که نگاه اقتصادی کلان و راه‌اندازی بنگاه‌های معاملاتی ملکی از رهگذر کسب کرسی شورا را هدف قرار داده‌اند که این دسته با توجه به نفوذهایی که دارند در خیلی از مسائل ورود کرده و باعث مشکلات و آسیب‌های رفاهی و اجتماعی می‌گردند.اما حالت چهارمی هم وجود دارد که این افراد باانگیزه و دلایل خدمت به جامعه و توسعه شهر و بهتر شدن امور ورود پیدا می‌کنند که تحقق این اهداف بسیار سخت و طاقت فرساست که با توجه به وجود دیدگاه‌های متفاوت و سلیقه‌های مختلف در بین دیگر نفرات شورا ،رسیدن به این اهداف بسیار سخت است.

این کارشناس زبده رسانه‌های ورزشی در ادامه صحبت‌هایش افزود :باید با توجه به این نکات کنکاش کرد که امروز افراد ورزشی حاضر در انتخابات به‌عنوان کاندید در کدام دسته قرار می‌گیرند.باید توجه داشت که دو نکته اساسی دراین‌بین وجود خواهد داشت:اول اینکه این گروه چقدر اطلاع از ماهیت کاردارند و دوم اینکه در ورزش به کجا رسیدیم که جمعی از نخبه‌های ما سودای رفتن به ارگانهای دیگری رادارند.درواقع چون بودجه کمی در حوزه ورزش وجود دارد،آن‌ها رغبتی پیدا نمی‌کنند تا در حوزه مربوط به خود فعالیت کنند و وجود فضاهایی مثل شوراها که پول و امکانات  در آن به‌اندازه کافی است مسیر هموارتری را برای اجرایی کردن برنامه‌ها و اهدافشان ویا بسترسازی لازم برای آینده را میسر می‌سازد.اگر قرار است شاهد حضور چنین نفراتی در حوزه شوراها باشیم  باید توجه داشته باشیم که چقدر نسبت به مسائل روز و مشکلات و معضلات رفاهی و اجتماعی مردم آگاهی کامل دارند و می‌توانند نقش مفیدی در تصمیم سازی‌ها تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند؟؟!!!

وی ادامه داد :درواقع شورای شهر تشکیل‌شده تا مشکلات حل‌وفصل شود یعنی کسی که ورود پیدا می‌کند هم باید به این مشکلات به شکل اصولی و حرفه‌ای آگاه باشد و هم راهکارهای برطرف کردن آن را بداند وبطور ساده‌تر سواد آن کار را داشته باشد،پس باید دید وتو جه کرد که تا چه حد این نفرات از این آگاهی و دانش برخوردارند وگرنه فقط داشتن افتخار و اشتهار در ببن مردم دردی از مشکلات جامعه را درمان نخواهد کرد و بیشتر به شخصیت و جایگاه ملی ورزشی آن‌ها خدشه وارد خواهد کرد.

کلانتری در پایان خاطرنشان کرد : اگر این علم آگاهی وجود داشته باشد جای بسی خوشحالی خواهد بود که این افراد می‌توانند با ایجاد فرصت‌ها و برطرف کردن تهدیدها،زیرساخت‌های مناسبی را در کنار دیگر امور شهر در حوزه ورزش شهر ایجاد کنند و نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند.

محمودی :ورزشی‌ها می‌توانند جامعه شهری را شاداب‌تر ببینند

بهزاد محمودی یکی از فعال‌ترین مربیان ورزشی در استان مازندران در خصوص این بحث و حضور ورزشکاران و ورزشی‌ها در سیاست و همچنین انتخابات شورا صحبت‌های جالبی داشت و گفت :به‌شخصه موافق حضور ورزشی‌هایی هستم که علاوه بر ورزش‌کار مدیریت کلان کرده باشند. چون شورا خیلی به ورزشی محض نیاز ندارد، بنابراین اگه از ورزشی‌ها کسی را داشته باشیم که بروکراسی اداری رو خوب بشناسد و اهل برنامه‌ریزی و مدیریت کلان باشد ایرادی ندارد.

محمودی از حضور ورزشی‌ها در عرصه سیاست و پارلمان شهری حمایت کرد و افزود: خیلی خوب است که یک ورزشی وارد پارلمان شهری شود اما به شرطی که شرایطی که بیان کرده‌ام را داشته باشند وتک بعدی نباشند. آن‌ها می‌توانند جامعه شهری را شاداب‌تر ببینند و اهل رخوت و خستگی نیستند.

وی در خصوص انتظارات جامعه ورزش از کاندیدای ورزشی این‌گونه سخت و گفت و اظهار داشت :انتظاری که از ورزشی‌ها می‌رود این است که بتوانند در تصمیمات کلان مشارکت کنند و به ورزش همگانی و محلات اهمیت بدهند. مثلاً شما بینید هر جا که پارکی احداث می‌شود در کنارش باید فضای ورزشی هم دیده شود که متأسفانه چنین نیست، بنابراین وقتی میگوییم و تأکید می‌کنیم که شخص موردنظر کار مدیریت کرده باشد، یعنی اینکه بتواند در توسعه ورزش و غیره برنامه‌های خوبی ارائه دهد.

این مربی ارزنده والیبال کشور بابیان اینکه کار ورزش نیاز به کمیسیون ورزشی دارد، خاطرنشان کرد: در مرحله اول باید مکانیسمی تعریف کرد که ورزش همگانی و قهرمانی در آن مستتر گردد. ورزش همگانی مثل ورزش‌های پارکی و تشکیل گروه‌های محلی پر کردن اوقات فراغت جوانان و .. اما ورزش قهرمانی برنامه‌ریزی خاص خود را دارد، ایجاد فضای ورزش هدفمند، مثل خانه کشتی، والیبال، هندبال و… تخصیص بودجه مشخص به همراه تعریفی درست جهت کمک به هیات های ورزشی جهت رشد و توسعه ورزش قهرمانی و مرحله آخر حمایت از گروه‌های لیگی و قهرمانان نخبه (ورزشکاران .داوران مربیان……) هست.

محمودی در پایان گفت : امیدوارم هریک از دوستانی که در رقابت‌های انتخاباتی شورا برنده می‌شوند به این نکته باید توجه کنند که در هر زمینه فعالیت باید برنامه‌ریزی درست داشت تا به یک‌چشم انداز صحیح دست پیدا کرد و آن‌هم با متخصصین آن رشته عملی خواهد شد.

اسدی : نياز مبرم شهرداری‌ها به تأسیس يك سازمان ورزشي

رضا اسدی یکی از کارشناس ورزشی استان در موردبحث حضور ورزشی‌ها در پارلمان شهری اظهار داشت: شورای شهر، شورای شهرداری نیست، نیاز به هنرمند و ورزشکار هم دارد، به نظر من شهر نياز به فضايي پويا و شاد دارد و بايد از تمامي افراد در اين عرصه استفاده كرد تا بتوان از اين پتانسيل فضاي شهري را شكوفاتر كرد.

وی ادامه داد : در ابتدا بايد پارلمان شهري را تعريف كرد، شوراهای اسلامی شهر و روستا که به نام پارلمان‌های شهری هم شهرت دارند، نهادی هستند که به‌صورت جداگانه با رأی مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند. شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان‌های تابعه هر استان تشکیل می‌شود.پس می‌توان گفت ورزشی‌ها با تحصيلات دانشگاهي  هم می‌توانند وارد اين عرصه رقابت شوند و با توجه به ارتباطات خوبي كه با آحاد مردم جامعه دارند مؤثر باشند و مشكلات خود را حل نمايند.

اسدی در خصوص انتظارات جامعه‌ی ورزشی از نمایندگان ورزش در پارلمان شهری گفت : شورای شهر نمایندگان مردم هستند که می‌بایست از حقوق مردم درجاهای مختلف دفاع نمایند. لذا مردم باید توجه داشته باشند که چه کسانی را با چه عملکردی انتخاب می‌کنند آیا آن‌ها برنامه‌ای عملیاتی برای شهردارند؟ آیا به الفبای مقررات اداری آشنا هستند؟ آیا سابقه مدیریت و کار اجرایی دارند؟ همچنین بايد انتظار داشت تا اعضاي ورزشي شورا ، سرانه ورزشي در فضاي شهري افزايش دهند و با توجه به معضلات فرهنگي و اجتماعی جامعه ، ورزش همگاني را گسترش دهند و خصوصاً بايد به اعضا شورا شهر يادآوري كرد كه  كار شورا فقط آسفالت خيابان و راه گشايي خیابان‌ها نيست.

وی در پایان افزود :با توجه به اينكه شهرداري به‌عنوان يه نهاد مؤثر در امر ورزش به شمار می‌رود و عملكرد اين ارگان در عرصه ورزش  اين مهم را نشان داده است ، نياز مبرم به تأسیس يك سازمان ورزشي در شهرداري هست كه تخصيص و هزينه مالي ورزش به عدالت در بين هيات هاي ورزشي شهر تقسيم شود، نه اينكه فقط چند رشته ورزشي از آن بهره‌مند شوند كه چه‌بسا رشته‌های ورزشي در شهر داريم كه قهرمان المپيك و جهان دارند اما متأسفانه هيچ كمكي مالي از شهرداري دريافت نكردند .انتظار می‌رود اعضاي شوراي ورزشي شهر در اين زمينه قدمي بردارند تا عدالت و توازن در بين رشته‌های ورزشي برقرار شود.

انگار کلیدی‌ترین ویژگی برای پیروز شدن در شوراها همان شهرت است که برای عده‌ای بادآورده به‌دست‌آمده و حالا می‌خواهند باهمان، طوفانی در اخبار روز به پا کنند. این واقعیتی تلخ است که عده‌ای از چهره‌ها قصد دارند با برخی اقدامات، خبر تاپ سایت‌های خبری و تیتر یک روزنامه‌ها را به خود اختصاص دهند. برخی دیگر نیز با بوهای خوش مادی که از سمت تالارهای شهرداری به مشام می‌رسد، راهی فرمانداری‌ها می‌شوند.

اما حضور ورزشی‌ها در پارلمان شهری چند آن‌هم بد به نظر نمی‌رسد .شاید خیلی‌ها مخالف حضور ورزشکاران و روسای ورزشی در این عرصه باشند اما ورزشی‌ها با توانایی‌های خاص خودشان می‌توانند تأثیر خوبی در پیشبرد اهداف شهری نیز باشند.

اما تشکیل سازمانی ورزشی در شهرداری‌ها شاید مهم‌ترین اقدامی باشد که فقط و فقط از دست ورزشی‌های حاضر در پارلمان شهری بربیاید.تأکید بر تشکیل این سازمان می‌تواند به پیشرفت ورزش و ایجاد شورونشاط در شهرها کمک کند .

ظرفیت‌های تربیت‌بدنی از دید شهرداری‌ها صرفاً ورزش کردن تعدادی جوان نیست، بلکه باید به‌عنوان یک پدیده اجتماعی به آن نگاه کرد و همچنین به فضای ورزش از منظر ارتباطات اجتماعی باید نگاه ‌کنیم.

سازمان ورزشی یکی از نهادهای وابسته به شهرداری خواهد بود که مهم‌ترین وظیفه آن می‌تواند توسعه و ترویج ورزش همگانی در شهرها باشد.

مأموریت ورزشی شهرداری‌ها می‌تواند” تأمین و توسعه ورزش همگانی ” اعم از فعالیت‌های ورزشی سازمان‌یافته و سازمان نیافته، بسترسازی برای شناسایی و معرفی استعدادهای ورزشی و مدیریت فضاهای ورزشی در کلیه مناطق و محلات شهرها با به‌کارگیری فن‌آوری نوین و اتکا به نیروی انسانی متعهد و متخصص و بهره‌گیری از کلیه امکانات و تجهیزات شهرداری و ظرفیت و توانایی‌های بخش عمومی و خصوصی برای دسترسی آسان و ارزان به امکانات ورزشی و ارتقای تندرستی شهروندان باشد.