از طلوع شموشک تا غروب غریبانه مالک فقیدش در فوتبال نوشهر

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،فوتبال یکی از مهیج‌ترین رشته‌‌های ورزشی است که طرفداران و هواداران بی‌شماری را در سراسر جهان به‌سوی خود جلب کرده است و به‌عنوان یکی از تفریحات سالم همواره سبب شادابی و نشاط برای علاقه‌مندان و طرفداران این رشته ورزشی بوده است. در استان مازندران نیز این رشته ورزشی هواداران بی‌شماری […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،فوتبال یکی از مهیج‌ترین رشته‌‌های ورزشی است که طرفداران و هواداران بی‌شماری را در سراسر جهان به‌سوی خود جلب کرده است و به‌عنوان یکی از تفریحات سالم همواره سبب شادابی و نشاط برای علاقه‌مندان و طرفداران این رشته ورزشی بوده است.

در استان مازندران نیز این رشته ورزشی هواداران بی‌شماری دارد و آنچه که نام مازندران را در فوتبال کشور و حتی آن سوی مرزها بر سر زبان‌ها انداخت، تیم فوتبال شموشک نوشهر بود که همواره به‌هعنوان یکی از تیم‌‌های قدرتمند و قابل احترام در فوتبال درخشید و تیم‌های بزرگی چون پرسپولیس، استقلال، سپاهان و… از رویارویی با شموشک نوشهر همواره واهمه داشتند چرا که می‌دانستند بازی برابر تیم شموشک نوشهر کار آسانی نخواهد بود و روز سختی را در پیش خواهند داشت.

شموشک نوشهر به لطف زنده‌یاد مسعود درویش مالک فقید این باشگاه پرطرفدار، در آسمان فوتبال ایران آن چنان اوج گرفت و درخشید که هرگز یادها و دل‌‌ها بیرون نخواهد رفت و تا ابد در آسمان قلب‌‌های عاشقان شموشک نوشهر درخشش خواهد داشت.

اما این تیم ریشه‌دار و بازیکن‌ساز پس از درگذشت مرد بزرگی به نام مهندس مسعود درویش مالک فقید باشگاه شموشک نوشهر، علی‌رغم تلاش‌هایی که برای ادامه حیات شموشک نوشهر کشیده شد ولی کم‌کم دچار مشکلاتی شد تا اینکه دیگر اثری از تیم فوتبال شموشک نوشهر باقی نماند. برای بررسی چرایی این موضوع با تنی چند از اهالی فوتبال و علاقه‌ندان این تیم محبوب گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

* امکانات رایگان در اختیار شموشک نوشهر بود

پیشکسوت فوتبال و رسانه‌های استان مازندران و کشور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه صحبت از شموشک نوشهر سخت است چون با حضور زنده‌یاد مهندس درویش فوتبال پویا و توانمندی داشتیم که با عشق و علاقه آن را در رده‌های مختلف سنی اداره می‌کرد و هر سال رو به رشد بود و پیشرفت بیشتری داشت، اظهار کرد: به‌صورت رایگان امکاناتی را برای فوتبال شموشک نوشهر گذاشت که بر کسی پوشیده نیست و واقعاً بی‌نظیر بود.

* فوتبال نوشهر و مازندران در داخل و خارج کشور به نام شموشک نوشهر می‌شناسند

محمدرضا عبدی با بیان اینکه زنده‌یاد درویش همواره در مدرسه فوتبال و تمرینات شموشک حضور مستمر داشت و عشقش همین بود، افزود: شموشک نوشهر توانست با حمایت‌ زنده‌یاد درویش خود را در سطح کشور مطرح کند و بلندآوازه شود تا جایی که در کشورهای خارجی هم بعضاً شموشک نوشهر را می‌شناختند و این که ما می‌بینیم در فوتبال، ایران را به نام علی دایی می‌شناسند، فوتبال نوشهر و مازندران را نیز در سطح کشور و حتی برخی کشورهای خارجی به نام شموشک نوشهر می‌شناسند و آنهایی که عاشقان واقعی فوتبال نوشهر بودند دست به دست هم دادند و از این قابلیت‌های زنده‌یاد درویش بهترین بهره را برای شناساندن فوتبال نوشهر بردند ولی برخی هم فقط به‌دنبال اعتبار و کسب درآمد بیشتر خودشان بودند که سبب بروز لطماتی به شموشک نوشهر شدند و البته مردم هم می‌دانند ولی واقعاً حیف بود.

* کسی برای زنده نگه داشتن نام مهندس درویش برای فوتبال نوشهر قدمی برنداشت

وی با تأکید بر اینکه نام زنده‌یاد «مسعود درویش» مالک فقید شموشک نوشهر در یادها زنده است، گفت: بعد از او کسی نیامد که بگوید به‌خاطر زنده نگه داشتن نام مهندس درویش برای فوتبال نوشهر قدمی بردارد و همه آنهایی که اطراف تیم بودند به‌نوعی کنار کشیدند و آنهایی هم که عاشق سینه‌چاک بودند دست‌شان به جایی بند نبود یعنی از نظر مالی توان نداشتند.

این پیشکسوت فوتبال و رسانه‌های استان مازندران و کشور خاطرنشان کرد: چند نفری به‌عنوان اسپانسر آمدند که حمایت‌هایی بکنند ولی آنها هم مسلماً نفع شخصی خود را در نظر گرفته بودند چون کسانی نبودند که به خاطر فوتبال شموشک و دل مردم نوشهر قدم پیش بگذارند.

* شموشک برای احیاء و بازسازی نیاز به عشق دارد

وی بیان کرد: شموشک برای احیا و بازسازی نیاز به عشق دارد و عشق باید باشد تا شموشک سرپا بایستد ولی متأسفانه ما افرادی این چنینی نداریم که مانند زنده‌یاد درویش به ورزش و شموشک نوشهر خدمت کند و بنابراین از شموشک فقط یک نام باقی مانده است.

* برخی مسؤولان به خاطر تشویق شدن خودشان و هورا و سوت، یک حرف‌هایی می‌زنند

عبدی تصریح کرد: در یک همایش خودجوش که برای شموشک نوشهر برگزار شد نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و نیز مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال کشور قولی داده بودند که یک تیم دسته دومی به نام شموشک به نوشهر بیاورند و حمایت کنند ولی متأسفانه برخی مسؤولان به خاطر تشویق شدن خودشان و هورا و سوت، یک حرف‌هایی می‌زنند که تاج یکی از آنها بود.

وی اضافه کرد: احمدی لاشکی نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تلاش خود را برای این موضوع کرد ولی باید کسانی باشند که در حمایت از این اقدام احمدی لاشکی استفاده کنند و این تیم را سرپا نگه دارند.

* در هیچ رده و رشته ورزشی تیمی به نام شموشک نوشهر نداریم

این پیشکسوت فوتبال مازندران و کشور با بیان اینکه اکنون در هیچ رده و رشته ورزشی تیمی به نام شموشک نوشهر نداریم، گفت: اگر کسی می‌خواهد در فوتبال نوشهر سرمایه‌‌گذاری کند نام شموشک نوشهر را نه به عنوان یدک، بلکه به عنوان همراه داشته باشد.

رئیس اداره ورزش و جوانان نوشهر که در دوره‌ای رئیس هیأت فوتبال این شهرستان بود نیز اظهار کرد: پس از درگذشت زنده‌یاد درویش، متولیان و مسؤولان شهرستان نوشهر ورود پیدا کردند و به نوعی هزینه‌ها را تأمین کردند که البته هزینه‌ها سرسام‌آور بود و احتمال می‌دادند که وراث زنده‌یاد درویش ادامه دهنده راه پدرشان باشند که نشد.

* بین برخی به‌دنبال منافع شخصی از کنار شموشک نوشهر بودند

شهرام کیا افزود: افرادی آمدند که تیم فوتبال شموشک نوشهر را نگهداری کنند که در این بین برخی به‌دنبال منافع شخصی بودند و برخی به خاطر اطلاعات نادرستی که به آنها داده شد از ادامه مذاکرات پیرامون این تیم منصرف شدند و رفتند.

* امتیاز شموشک نوشهر توسط فدراسیون فروخته شد

وی خاطرنشان کرد: به‌علت بدهی‌ای که خود این تیم به فدراسیون فوتبال داشت، امتیاز شموشک نوشهر توسط فدراسیون فروخته شد اما بِرَند شموشک نوشهر باقی است.

رئیس اداره ورزش و جوانان نوشهر تصریح کرد: اگر کسی بخواهد سرمایه‌گذاری در فوتبال نوشهر انجام دهد می‌تواند از بِرَند آن طبق ضوابط و مقررات اداره‌کل ورزش و جوانان مازندران استفاده کند ولی چون یک بدهی از قبل برای شموشک نوشهر باقی مانده است و باشگاه قبلی آن هنوز منحل نشده است اگر کسی بخواهد ورود پیدا کند این ذهنیت برای طلب‌کاران حقیقی و حقوقی پیش می‌آید که باید سراغ سرمایه‌‌گذار بروند تا طلب خود را وصول کنند.

* تیم‌داری در فوتبال نیاز به منابع مالی دارد

وی با تأکید بر اینکه تیم‌داری در فوتبال نیاز به منابع مالی دارد، ابراز کرد: همه شهروندان، هواداران و مسؤولان علاقه‌مند هستند شموشک نوشهر دوباره احیاء شود ولی کسی باید در حد و اندازه زنده‌یاد درویش پیدا شود تا بتواند کار کند.

کیا یادآور شد: تاج رئیس فدراسیون فوتبال کشور در مراسمی در نوشهر قول داد که تیم فوتبال دسته دومی کشور را به نوشهر می‌دهد اما چگونه باید این تیم مدیریت شود و چگونه باید هزینه‌های تیم‌داری تأمین شود مهم است چون فوتبال نیاز به منابع مالی قوی دارد.

* می‌توانستند شموشک نوشهر را نگه دارند ولی مباحث سلیقه‌ای مانع شد

یکی از لیدرهای قدیمی و عاشق شموشک نوشهر هم با بیان اینکه می‌توانستند شموشک نوشهر را نگه دارند ولی متأسفانه مباحث سلیقه‌ای یا چیزی دیگر مانع شد، اظهار کرد: زنده‌یاد درویش مالک فقید تیم فوتبال شموشک نوشهر، آدمی نبود که بخواهد به هر کسی امتیاز مفتی بدهد چون به کسی بدهکار نبود.

* دل «درویش» برای ورزش و جوانان شهرش می‌تپید

شاپور صالحی افزود: ۱۸ سال مدیریت تیم فوتبال شموشک نوشهر را به بهترین شکل ممکن و بدون ادعا انجام داد و دلش برای ورزش و جوانان شهرش می‌تپید و عاشق بود.

وی با اشاره به اینکه زنده‌یاد درویش دوست داشت فرصتی برای جوانان شهرش فراهم شود تا بتوانند ورزش و فوتبال بازی کنند، تصریح کرد: پس از درگذشت او، دلایل مختلفی سبب شد تا شموشک نوشهر نتواند زنده بماند.

صالحی با تأکید بر اینکه هنوز هم فرصت هست، بیان کرد: همه دست به دست هم بدهیم و همت جمعی کنیم تا دوباره شموشک نوشهر زنده شود و به جایگاه واقعی خودش برسد.

* می‌توان تیمی با نام «شموشک خزر نوشهر» و یا عناوین دیگر را تشکیل داد

وی گفت: علی‌رغم اینکه نام اصلی شموشک متعلق به بستگان زنده‌یاد درویش است ولی می‌توان تیمی با نام «شموشک خزر نوشهر» و یا عناوین دیگر را تشکیل داد.

* باتجربه مدیریت کلان خود روند حرکتی تیم را کنترل می‌کرد

بازیکن و مربی اسبق تیم فوتبال شموشک نوشهر نیز اظهار کرد: تیم فوتبال شموشک نوشهر چون قائم به فرد بود و این قائم به فرد بودن هم دلیل داشت و آن هم این بود که زنده‌یاد مهندس درویش اشراف کامل به مجموعه مدیریتی که تیم را هدایت می‌کرد داشت و می‌دانست آنها هیچ وحدت رویه در اجرای امور ندارند و باتجربه مدیریت کلان خود روند حرکتی تیم را کنترل می‌کرد.

بهمن رضوانی افزود: در چهار سال آخر که شرایط اقتصادی کشور دچار نوسان شد مدیریت تیم هیچ تکاپوی جدی برای جذب اسپانسر نکرد و تیم به سوی سقوط حرکت کرد.

* هیچ کشته‌ای را نمی‌شود زنده کرد

وی با تأکید بر اینکه هیچ کشته‌ای را نمی‌شود زنده کرد مگر با خود خانواده ادامه راه میسر شود، تصریح کرد: باتوجه به بدهکاری به وجود آمده، از لحاظ قانونی امکان تشکیل تیمی با نام «شموشک نوشهر» وجود ندارد مگر با رفع مشکل قانونی و استفاده از افراد مکتب شموشک، نه افرادی که از نزدیکی مکتب شموشک هم رد نشدند.

* باید در مکتب شموشک نوشهر زندگی کرده باشید

بازیکن و مربی اسبق تیم فوتبال شموشک نوشهر گفت: باید در مکتب شموشک نوشهر زندگی کرده باشید تا خود را وقف آن کنید وگرنه بقیه به دنبال مطرح کردن و سهم الارث خودشان از این تیم هستند.

* بزرگ‌ترهای تیم احساس خطر کردیم و دریافتیم که شموشک دیگر از دست رفت

دروازه‌بان اسبق شموشک نوشهر که سابقه بازی در تیم‌های فوتبال سایپا و صبای قم و صنعت نفت آبادان را هم دارد با بیان اینکه شموشک نوشهر پس از درگذشت مهندس درویش با جلساتی که با دختر ایشان برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترهای تیم احساس خطر کردیم و دریافتیم که شموشک دیگر از دست رفت و کاری هم از دست ما ساخته نیست.

* سر و کله طلبکاران از قصاب گرفته تا سوپرمارکتی و رستوران‌دار پیدا شد

داریوش شمس افزود: پس از درگذشت مهندس درویش به مرور زمان سر و کله طلبکاران از قصاب گرفته تا سوپرمارکتی و رستوران‌دار پیدا شد و طلب‌های خودشان را می‌خواستند و البته حق هم داشتند وهمان‌جا مشخص شد که شموشک نوشهر روند رو به سقوط برایش پیش آمد و این در روحیه بازیکنان تأثیر منفی گذاشت.

* شموشک دست کسانی افتاد که هیچ‌کاری برای این تیم ریشه‌دار مازندرانی نکردند

وی خاطرنشان کرد: تضعیف روحیه بازیکنان سبب شد تا باخت پشت باخت رقم بخورد و شموشک از لیگ برتر به لیگ سوم فوتبال کشور سقوط کرد و در لیگ سوم هم با همه بدهکاری‌ها و مشکلات، شموشک دست کسانی افتاد که هیچ‌کاری نتوانستند برای این تیم ریشه‌دار مازندرانی بکنند و حتی شاید پشت سر مهندس درویش هم بدگویی می‌شد.

* هر کسی به خودش اجازه می‌داد که درباره شموشک اظهارنظر کند

دروازه‌بان اسبق شموشک نوشهر با اشاره به اینکه هر کس آمد و قول‌هایی می‌داد که چنین و چنان می‌کنیم اما نتوانستند، تصریح کرد: شموشک نوشهر تیم بسیار بزرگی بود ولی پس از درگذشت مهندس درویش کار به جایی رسید که هر کسی به خودش اجازه می‌داد که درباره شموشک اظهارنظر کند.

* آوازه شموشک نوشهر در خارج از کشور پیچید

وی خاطرنشان کرد: وقتی تیم ملی را بررسی می‌شود حضور بازیکنان مازندرانی را مشاهده می‌کنیم که درخشش فوتبال خود را مدیون شموشک نوشهر هستند و حتی در دوران بازی به‌عنوان یک شمالی فقط از عظمت شموشک نوشهر اسم می‌بردند و این حتی در مدتی که برای گذراندن کلاس‌های مربی‌گری به خارج از کشور رفته بودم نیز در آنجا شموشک نوشهر را کاملاً می‌شناختند و به نیکی از این تیم یاد می‌شد.

* بندر نوشهر می‌توانست شموشک نوشهر را حفظ کند اما هیچ‌کاری برای آن نکرد

شمس با تأکید بر اینکه نوشهر این ظرفیت را داشت که شموشک را حفظ کند که نمونه‌اش همین بندر نوشهر بود ولی هیچ کاری نکردند، گفت: حال که همه چیز از آن زمان گذشت ولی باید فکر تازه‌ای برای فوتبال نوشهر کرد چرا که استعدادهای فوتبالی نوشهر و چالوس تمام شدنی نیست و البته نباید اجازه دهیم تا هر کسی از جاهای دیگر بیاید و از جوانان منطقه تست بگیرد و آنها را ببرند بلکه باید زیرساخت‌های فوتبالی منطقه را فراهم کرد تا تیمی قوی روانه لیگ برتر فوتبال کنیم.

گزارش از محمدحسین ملایی کندلوسی/فارس