جعفری :داوری بسیار پر استرس زاست و روحیات قوی و تمرکز بالا میخواهد

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،جعفر جعفری داور ملی نکایی، در گفتگو با خبرنگار ما در شرق استان گفت :در سالهای گذشته داوران مطرح نکایی در استان و کشور داشتیم که بدلیل عدم حمایت قضاوت را کنار گذاشتند. در ادامه این گفتگو را میخوانید : • با عرض سلام و ادب خدمت شما، لطفا خودتون […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،جعفر جعفری داور ملی نکایی، در گفتگو با خبرنگار ما در شرق استان گفت :در سالهای گذشته داوران مطرح نکایی در استان و کشور داشتیم که بدلیل عدم حمایت قضاوت را کنار گذاشتند.

در ادامه این گفتگو را میخوانید :

• با عرض سلام و ادب خدمت شما، لطفا خودتون رو معرفی بفرمایید:

_ بنده هم سلام عرض میکنم خدمت شما و اهالی مازند اسپرت، جعفر جعفری هستم، متولد ۵۷، دارای مدرک لیسانس مترجمی زبان انگلیسی، داور رسمی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی با درجه ملی می باشم.
از سال ۸۰ قضاوت را شروع کردم و تا کنون به این حرفه مشغولم.
در طول این مدت خاطرات تلخ و شیرین زیادی را به خاطر دارم.

• هدف شما از انتخاب این حرفه چه بود؟

_ بنده از یک خانواده ی کاملا ورزشی هستم و از دوران نوجوانی به فوتبال علاقمند بودم و مسائل مرتبط با فوتبال را نیز پیگیری میکردم. از سال ۷۲ الی ۷۷ بخاطر شرایطی کاری که در حین تحصیل برایم رغم خورده بود چند سالی را در خدمت جناب آقای سعید وفائیان یکی از داوران پیشکسوت شهرستان، سپری کردم و البته در کنار ایشان توانستم هم با اصول و قواعد ابتدایی حرفه ی داوری و هم با تعداد زیادی از داوران آشنا شوم که جرقه ی علاقه مندی من به حرفه داوری نیز از همان جا شکل گرفت تا اینکه همزمان با ورود به دانشگاه و تشویق اعضا خانواده ام و تنی چند از دوستانم تصمیم به انتخاب حرفه ی داوری بصورت حرفه ای گرفتم.

• آیا حرفه ی داوری توانسته در محیط اجتماعی و یا کاریتان تاثیری داشته باشد؟

_ صد در صد همین طور است. بگذارید با یک مثلا به سوال شما پاسخ دهم: داور از زمانی که برای امر قضاوت وارد زمین بازی میشود بایستی روح قانون را اعمال نماید و با اتخاذ تصمیمات درست موجب شود تا خدای ناکرده حقی از تیمی ضایع نشود. سالها فعالیت در این رشته ی ورزشی بطبع، تاثیرات خود را در محیط کاری و اجتماعی بخصوص خانوادگی ام گذاشته است که بارها و بارها شاهد آن هستم.

• الگوی شما در داوری چه کسی است و چرا؟

_ سوال سختی است … بنده عقیده دارم که هر زمان نکته و یا توصیه مفید و سازنده ای در جهت رشد و ارتقاع کیفیت قضاوتم از کسی بیاموزم، یقینا از نکات مثبت آن لگو میگیرم.

•  جواب می خواهیم، الگوی شما کیست؟!

_ در گذشته مارکوس مرک، پیر لوئیجی کولینا، روشان ایرماتف و کیم میلتون نیلسن …(خنده…)

• وضعیت داوری را در نکا چطور می بینید؟

_ به جرات میتوانم بگویم که نکا داوران بسیار خوب و مستعدی دارد ولی متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید از فرصتهایی که ایجاد میشود استفاده های لازم را ببریم. ما در سالهای گذشته در نکا داوران مطرحی در سطح کشور و استان داشتیم که به تدریج یا به دلیل عدم انگیزه و یا بدلیل عدم حمایت های لازم از قضاوت کنار گذاشته و یا تصمیم به کناره گیری گرفتند. بعنوان مثال دوستان خوبم آقایان : جلال اسدی و مهدی لازری که هنوز بر این باورم که این دو عزیز به حقشان نرسیدند و با رعایت احترام به کلیه ی داوران استان باید عرض کنم همین دوست خوبم آقای مجتبی ستوده که در حال حاضر هم به امر قضاوت مشغول است، چیزی از داوران مطرح هم سطح خود، کم ندارد ولی متاسفانه نه تنها به حقش نرسید بلکه انگیزه های لازم را نیز برای ادامه ی کار، از دست داده است.
در خصوص خودم باید بگویم که مشکل بنده نیز همانند دیگر دوستانی که نام برده ام میباشد، ولی به مراتب بیشتر و بزرگتر که در اینجا مجال و فرصت بازگو کردن مشکلات نیست ولی فقط به همین نکته بسنده کنم که یکی از دلایلی که باعث شده داوران جوان ما انگیزه های لازم را برای ادامه کار از دست بدهند همین موضوع میباشد حتی بارها این مطلب را به من گفته اند.
ما باید به گذشته رجوع کنیم که چطور نکا بطور همزمان در یکروز، سه و شاید هم چهار کوبل داوری، جهت قضاوت در رده های مختلف راهی مسابقات میکرد ولی در حال حاضر در تشکیل یک کوبل داوری جهت قضاوت در استان با مشکل مواجه هستیم!

• چه راهکاری را برای بهبود اوضاع پیشنهاد میکنید؟

_ بنده در مقامی نیستم راهکار ارائه نمایم چرا که دوست خوبم جناب آقای عیسی کشوری ریاست محترم کمیته داوران نکا با تمام مشکلاتی که در پیش و رویش می باشد سالهاست که تلاش مضاعفی به خرج داده است حتی  در خاطرمان هست که حدود هشت سال پیش ایشان با همکاری اداره ورزش و جوانان نکا به ریاست آقای عالیشان کلاس ارتقاء دانش داوری داوران استان را با دعوت از ریاست کمیته داوران وقت کشور  و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا جناب آقای “مسعود عنایت” و یکی از داوران برتر جام جهانی و مدرس AFC “سعد کمیل” برگزار نمود که میتوانست سهم بسزایی در ایجاد فضایی مناسب برای رشد و ارتقاء داوران و دوستان نکایی داشته باشد که متاسفانه این مهم دنباله دار نبود و جناب آقای کشوری نیز تنها نمیتوانست کاری از پیش ببرد.

• شما سالهاست که قضاوت میکنید و با رئسای کمیته ی داوران مختلفی در نکا کار کرده اید، بنظر شما کدام دوره را بعنوان دوران طلایی میتوان نام نهاد؟
_ جواب دادن به سوالات شما سخت و چالش برانگیز است… (خنده…)
بنده در زمان استاد عزیزم محمد لقمانی توانستم به حرفه ی شریف داوری روی بیاورم و با توصیات ایشان مسیر راهی که این بزرگوار برایم تعیین و ترسیم نمود را ادامه دادم. دو سال نیز در تنکابن خدمت استادان عزیز بهمن غفاری (ریاست اسبق کمیته ی فوتسال کشور ) و محمود نصیر لو(داور بین المللی فوتسال) گذراندم که تجربیات زیادی از این عزیزان کسب کردم.
منتها بعد از بازگشت از دانشگاه افتخار همکاری با آقای سعید وفائیان نصیب من گردید که با تلاشهای فراوان این بزرگوار و همچنین تلاش ریاست وقت هیئت فوتبال نکا، جناب آقای حاج رضا رستمی، داوران جوان زیادی به بدنه ی داوری نکا افزوده شدند که به نظر من بهترین دوران، همین زمان بود که توضیح آن کمی سخت است شاید به دلیل شور جوانی و فضای صمیمی حاکم در نحوه ی مدیریتی آنان بود.

• بهترین قضاوت شما ؟

_ دربی مشهد بین دو تیم پیام مقاومت و ابومسلم نوین در سال ۹۳

• چه پیشنهادی برای داوران جوان و یا کسانی که میخواهند وارد جرگه ی داوری شوند، دارید؟

_ داوری در کشور ما شغل محسوب نمیشود بلکه نوعی حرفه و فعالیت ورزشی است و کسی که این حرفه را انتخاب میکند بایستی دیوانه وار عاشق و علاقمند آن باشد در غیر اینصورت و فقط بصرف دوست داشتن نمیشود داور خوبی شد، چراکه این حرفه بسیار پر استرس زا بوده و فرد نیازمند روحیات قوی و تمرکز بالا میباشد و توصیه دیگر اینکه داوران جوان به توصیات و نظرات پیشکسوتان خود احترام گذاشته و راهنمایی های آنان را آویزه گوششان کنند در ضمن هیچگاه برای قضاوت و عجله نکنند و پله های ترقی را مرحله به مرحله طی نمایند و همچنین همواره پیگیر بازخورد داوری خویش از مسئولین مربوطه باشند تا روز به روز بر دانششان افزوده و اشتباهاتشان کمتر و کمرنگ تر گردد.

• سوالات تک جمله ای؟

داوری: عشق
داوران مازندران: فوق العاده
داوران نکا: مستعد
عیسی کشوری: متعهد
تماشاگر: هیجان
مسابقه: جوانمردی
اخراج: اجرای قانون
قوانین بازی: وجدان
اعلان خطا: اقتدار داور

• حرفی دارید که دوست داشته باشید بیان کنید؟

_ در طول این سالها خیلی ها برای من زحمت کشیدند که جا دارد همین جا از همه آنان تشکر کنم،
از روئسای کمیته داوران، آقایان: محمد لقمانی، سعید وفائیان(که شخصا به ایشان مدیون هستم و برایم خیلی زحمت کشید)، عیسی کشوری، حسن رحمتیان و غلام صدرایی.
همچنین دوستانی که به بودن در کنارشان افتخار میکردم، دوستانی همچون، آقایان: رضا غیبی، حسین سادات گوشه، محمود سالخورده، مرحوم جعفر خانی، هانی یزدانپناه، خلیل آستانی و محمد شکری  و …
همچنین از همسر عزیزم که همواره در بدترین شرایط نیز مشوق و همراه من بود …

• حرف آخر:
_ از شما تشکر میکنم که این وقت را در اختیار بنده گذاشتید.

• بنده هم از شما سپاسگزارم که وقت ارزشمندتون رو به ما اختصاص دادید، موفق و پیروز باشید.

 

 

*********************
تهیه و تنظیم:الهام زارعی

*********************