روانشناسی ورزشی انگیزه موفقیت و پایداری در ورزشکاران !

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،روانشناسی علم مطالعه رفتار انسان و روانشناسی ورزشی مطالعه رفتار ورزشی و کاربرد یافته های روانشناسی برای بهبود عملکرد و ارتقاء تندرستی است. از حوزه های مهم مورد مطالعه روانشناسی ورزشی که به ویژه در آمادگی قهرمانان کاربرد دارد، آمادگی روانی برای عملکرد است که ورزشکار را برای مسابقه آماده […]

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،روانشناسی علم مطالعه رفتار انسان و روانشناسی ورزشی مطالعه رفتار ورزشی و کاربرد یافته های روانشناسی برای بهبود عملکرد و ارتقاء تندرستی است. از حوزه های مهم مورد مطالعه روانشناسی ورزشی که به ویژه در آمادگی قهرمانان کاربرد دارد، آمادگی روانی برای عملکرد است که ورزشکار را برای مسابقه آماده می سازد.

روان شناس ورزشی فردی است که به پرورش، افزایش و هدایت انرژی روانی و ذهنی ورزشکار در زمینه اعتماد به نفس ،تورکز، مدیریت صحنه و جایگزینی سریع تر اثرات تمرینات جسمانی بر ذهن می پردازد.

هر ورزشکار از فرهنگ، رفتار و محيط مختلفي برخوردار هستند و مربي و سرمربی نمی‌توانند به‌تنهایی روي آن‌ها تأثیرگذار باشند. در چنين شرایطی حضور روانشناس باعث دلگرمي و انگيزه و اعتمادبه‌نفس به بازيكن براي برقراري ارتباط باهم بازی‌ها و موفقیت در مسابقات می‌شود.

يكي ديگر از مشكلاتي كه در گروه‌ها،مخصوصاً در رده پايه به شكل زياد ديده می‌شود ، از دست دادن انگيزه رقابتي پس از دعوت هم‌بازی‌هایشان به گروه ملي و گروه‌های بالاتر است.

اگر بازيكني ببيند هم‌گروهی‌اش دعوت‌شده و او دعوت نشده، حس رقابت باهم گروهي خود می‌گیرد و به‌نوعی دچار شكست روحی می‌شود و از حضور خود در بازی‌ها و تمرینات امتناع می‌کند .

در چنين شرایطی حضور يك روانشناس براي بالا بردن توانايي بازيكن تأثیر مثبتي را خواهد داشت.

تحمل حضور در مسابقات فشرده و ایجاد انگيزه در بین بازيكنان براي شركت دربازی‌های رقابتي، يك نوع ضعف رواني است كه تنها با حضور روانشناس در كنار گروه مرتفع می‌شود. يك مربي در صورتی می‌تواند در رفتار و عملكرد بازيكن خود ازنظر رواني تأثیرگذار باشد كه با ايجاد تعامل با يك روانشناس اطلاعات خودش را نسبت به مهارت‌های رواني آن‌ها كسب كند .

ستاره اسماعیلی یکی از مربیان موفق مازندرانی در رشته کشتی آلیش در گفتگو با خبرنگار مازند اسپرت (مازند ورزش) در خصوص بحث روانشناسی در بین ورزشکاران و قهرمانان و حضور روانشناس در باشگاه‌ها اظهار داشت: يك مربي بايد همیشه ازنظر رواني آماده باشد كه بتواند بازیکنانش را آماده كند كه چگونه در میدان مسابقه حضوری موفق داشته باشد.

وی ادامه داد :زماني كه يك مربي نتواند روانشناس خوبي باشد، نمی‌تواند عملکرد قابل‌توجه ای داشته باشد و جدا از آن گروه‌های كه تعداد بازیکن‌ها در آن‌ها زياداست (مثل: فوتبال) نيازاست كه يك روانشناس در گروه حضورداشته باشد .

اسماعیلی حضور یک روانشناس در کنار قهرمانان را نیاز باشگاه‌ها دانست و عنوان کرد :مطمنا اين نظريه شما نظریه‌ای است كه من با قطعيت می‌پذیرم ،چون واقعاً داشتن روانشناس نياز يك باشگاه است. من يك کشتی‌گیر را مثال می‌زنم، اينكه قبل مسابقه ،در حین مسابقه و بعد مسابقه بتواند خودش را آماده نگه دارد مسلماً به مربي بستگی دارد كه ازنظر روحی رواني آن را در حيطه خودش نگه دارد. يك مربي باید باشد كه بعد باخت طوری برخورد نكند كه آن ورزشكار به‌کل ورزشش را کنار بگذارد .باید به‌نوعی با این ورزشکار برخورد شود كه اگر در میدان مسابقه موفق ظاهر نشد،این امید را به ورزشکار بدهد که بازهم فرصت درخشش هست و اين اميد را به ورزشكارش بدهد كه اينجا خانه آخر و نقطه پايانت نيست .

این مربی بادانش مازندرانی در پایان صحبت‌هایش گفت:در عصر حاضر ،يك مربي بايد روانشناس خوب باشد ،همه‌ی مربیان خوب و موفق ، روانشناسان خوبي هستند. شايد يك مربي فن عالي نداشته باشد ولي آن‌قدر به يك ورزشكار انرژی می‌دهد كه آن ورزشكار از چیزی كه هست فراتر می‌رود .

 

نبايد فراموش كرد كه فشار رواني بيش ازهر عامل ديگري باعث تحليل انرژي جسمي ورزشكار و كاهش لذت بردن آن‌ها از ورزش و پيروزي و موفقيت می‌شود. ضعف رواني عملكرد آنان را در مسابقات تحت تأثیر قرار می‌دهد، فشار رواني سبب تعارض در قهرمانان می‌شود و صدمات بدني را به‌شدت افزايش می‌دهد. فشارهاي شديد رواني ورزشکار را زودتر به مرز بازنشستگي می‌رساند و خوشبختانه امروزه می‌توان با داشتن برنامه‌ای حساب‌شده، تنش‌های موجود را با داشتن يك روانشناس خوب درتيم حل كرد.

اريكسون روانشناس مشهور اعتقاد دارد كار روانشناس، “گروه كاري است برتر از وظيفه او “چراکه این کار تخصصي است و اگر قرار است كسي به روان بازيكن بپردازد بهتراست در كارش تخصص داشته باشد .او می‌گوید امروزه برخورد با مسائل رواني و احساسي بازيكنان بیشتر از هميشه در ورزش موردتوجه قرار خواهد گرفت اريكسون می‌گوید: مابه عنوان مربي کار خود را ازنظر تكنيكي هر آنچه در توان ماست انجام می‌دهیم اما ازنظر روحي و احساسي هر چیزی قابل‌تغییر است.

 

با این توضیحات متوجه می‌شویم که قلمرو روانشناسی ورزش و تمرین بسیار گسترده است روانشناسی ورزش به ما کمک می‌کند تا بتوانیم رفتار ورزشکار را پیش‌بینی کنیم .

 

************************

گزارش از سیده رجا شجری

************************