یادداشت هفته :ضرورت ایجاد موزه مدال‌های ورزشی در مازندران !

مازند اسپرت : «هادی خناری‌نژاد» که یکی از ارزشمندترین مدال‌های ژیمناستیک ایران در رقابت‌های جهانی را کسب کرد در اقدامی بسیار ارزشمندتر، این مدال بسیار با ارزش خود را به شهدای غواص تقدیم کرد تا نشان دهد پیش از همه عناوین قهرمانی، ارج گذاری به قهرمانان واقعی میهن اسلامی که همان شهدا هستند برای وی […]

445555مازند اسپرت : «هادی خناری‌نژاد» که یکی از ارزشمندترین مدال‌های ژیمناستیک ایران در رقابت‌های جهانی را کسب کرد در اقدامی بسیار ارزشمندتر، این مدال بسیار با ارزش خود را به شهدای غواص تقدیم کرد تا نشان دهد پیش از همه عناوین قهرمانی، ارج گذاری به قهرمانان واقعی میهن اسلامی که همان شهدا هستند برای وی به عنوان یک ورزشکار مازندرانی دارای ارزش و اعتبار است.

در ورزش مازندران مدال‌های بسیار زیادی کسب شد. اما آنچه موجب افزایش ارزش و اعتبار ورزشکاران مدال‌آور می‌شود نه فقط کسب آن موفقیت‌ها، بلکه چگونگی استفاده از عنوان به دست آمده است.

چه بسیار مدالی که در مسابقات معتبر جهانی و المپیک توسط ورزشکاران مازندرانی کسب شده که در حال خاک خوردن در گوشه‌ای از خانه ورزشکاران است. اما «هادی خناری‌نژاد» با مدال خود نه تنها این عنوان را برای همیشه پراعتبار کرد، بلکه ارزشی بسیار بیشتر از حد معمول به مدال خودبخشید. 

باید این گونه اقدام‌ها در ورزش مازندران عمومیت یابد تا علاوه بر توسعه و رشد ورزش قهرمانی شاهد رواج هر چه بیشتر اخلاق و منش‌های پهلوانی هم باشیم. تردیدی وجود ندارد که در ورزش مازندران ورزشکارانی مانند خناری‌نژاد باز هم یافت می‌شوند.

اما چرا این‌گونه رفتارهای پسندیده رواج بیشتری نیافت؟ شاید یکی از دلایل آن، نبود مکانی مناسب برای نگهداری این مدال‌های اهدا شده است. به عنوان نمونه در حرم مطهر امام رضا(ع) و در موزه آستان قدس، بخش مشخصی برای نگهداری مدال‌های اهدایی ورزشکاران وجود دارد که همواره در دسترس و دید علاقه‌مندان قرار دارد. 

به نظر می‌رسد این نکته در ورزش مازندران همواره مورد غفلت قرار گرفته و ایجاد مکانی برای نگهداری مدال‌های اهدایی ورزشکاران مازندرانی از دید مسئولان پنهان مانده است. در مواردی ممکن است یک ورزشکار بخواهد مدال خود را به آستان قدس رضوی اهدا کند که تکلیف مکان نگهداری آن مشخص است.

اما اگر یک ورزشکار بخواهد مانند «هادی خناری‌نژاد» مدال خود را به شهدای غواص اهدا کند، آن را باید در چه مکانی نگهداری کرد؟ یا مثلا یک ورزشکار مدال خود را به کودکان سرطانی هدیه دهد، در آن صورت چه مکانی را در استان می‌توان یافت که قابلیت نگهداری دائمی از این مدال‌ها را داشته باشد؟ برنامه‌ریزی برای ساخت مکانی مناسب که در خور شأن مدال‌ها، جام‌ها، هدایا و دیگر لوازم اهدایی ورزشکاران مازندرانی باشد، می‌تواند زمینه‌ساز یک جاذبه بسیار ارزشمند برای مسافران باشد.

شاید در حال حاضر این ایده، غیرقابل اجرا به نظر برسد. اما وقتی مکانی شایسته و آبرومند ساخته شده که علاوه بر نگهداری مناسب از هدایای ورزشکاران، شاهد حضور گردشگران و مسافران زیادی است، ورزشکاران مازندرانی رغبت خواهند یافت به جای تماشای شخصی این مدال‌ها، آن را در معرض دید عده بیشتری قرار دهند. «هادی خناری‌نژاد» شاید آغازگر یک جریان بزرگ در ورزش مازندران باشد.