مسابقات کشتی شهید هاشمی‌نژاد؛ اعتبار ورزش مازندران !

کشتی مازندران، که در کشور رقیبی برای خود نمی‌بیند و قدرتمندانه همه سکوها و افتخارات را کسب کرده و در میادین مهم و معتبر جهانی هم بار مدال‌آوری را برای ورزش کشور به دوش می‌کشد، لحظه‌ای از برنامه‌ریزی برای شناسایی و پرورش استعدادها باز نایستاده است. به گزارش مازند اسپرت؛کشتی مازندران همواره می‌کوشد ستاره‌های جدید […]

1کشتی مازندران، که در کشور رقیبی برای خود نمی‌بیند و قدرتمندانه همه سکوها و افتخارات را کسب کرده و در میادین مهم و معتبر جهانی هم بار مدال‌آوری را برای ورزش کشور به دوش می‌کشد، لحظه‌ای از برنامه‌ریزی برای شناسایی و پرورش استعدادها باز نایستاده است.

به گزارش مازند اسپرت؛کشتی مازندران همواره می‌کوشد ستاره‌های جدید این رشته را در هر شهر و منطقه‌ای که باشند شناسایی و با تلاش‌های مربیان استعدادیاب، برای رسیدن به مدارج بالا آبدیده و تربیت کند. کشتی‌گیران شناسایی‌شده زیر نگاه‌های تیزبین مربیان پس از آموزش‌های اولیه، به مسابقاتی نیاز دارند تا با حضور در آن‌ها، خود را در مصاف با حریفان محک زنند و عیار خود را پس از مدت‌ها تمرین و تلاش بسنجند. بر همین اساس است که هر مسابقه‌ای که در مازندران برگزار می‌شود، هیأت کشتی مازندران از آن حمایت می‌کند و می‌کوشد به شیوه‌های گوناگون، بر کیفیت فنی و برگزاری آن بیفزاید.

 توقف در نیمه‌راه
 مازندران در سال‌های گذشته شاهد برگزاری مسابقات متعدد کشتی در سطوح گوناگون بود. از مسابقات جام ناطق‌نوری، شیرودی و کشوری، حبیبی و موحد که در حد و ‌اندازه‌های بین‌المللی برگزار می‌شد، تا رقابت‌های ریز و درشت داخلی که متأسفانه بسیاری از آن‌ها به دلایل گوناگون پس از چند سال برگزاری، متوقف شدند و دیگر نشانی از آن‌ها را در تقویم کشتی کشور نمی‌توان یافت.
دبیر هیأت کشتی مازندران به دلایل تعطیلی این‌گونه رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: هزینه‌های فراوان، ناتوانی در تأمین بودجه، اتکا به یک مدیر و برخی دلایل دیگر، عواملی بود که موجب می‌شد یک مسابقه بزرگ کشتی مازندران قادر به استمرار برگزاری نباشد و پس از چند سال به یکباره تعطیل شود.
«غلام نوری‌زاده» اظهار کرد: این مسابقات با توجه به سطح کیفی و فنی بالا می‌توانستند در آینده کشتی مازندران و ایران نقش‌آفرینی کنند؛ اما چون در برنامه‌ریزی دچار مشکل شدند و نتوانستند شرایط مناسب برگزاری را فراهم کنند، چاره‌ای جز لغو رقابت‌ها ندیدند و پس از مدتی هم آن را برای همیشه تعطیل کردند.
وی نبود انسجام لازم و نداشتن تیمی هماهنگ را از جمله عوامل کندی کارهای مربوط به برگزاری و میزبانی از یک رویداد بین‌المللی کشتی دانست و گفت: این بخش نادیده گرفته شده، اما بسیار مهم، نقشی کلیدی در تداوم برگزاری مسابقات ورزشی داشت که لازم است بیش از پیش به آن توجه شود.

دوام و پیشرفت مسابقات کشتی جام شهید هاشمی‌نژاد
 یکی از باداوم‌ترین مسابقات کشتی برگزار شده در مازندران که نقشی فراوان و انکارناشدنی در پهنه گسترده کشتی مازندران دارد، رقابت‌های بین‌المللی کشتی شهید هاشمی‌نژاد بهشهر است. این رقابت‌ها که در دوره‌های نخست به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد، آرام‌آرام و با تدبیر مسئولان وقت کشتی بهشهر به مسابقه‌ای ملی تبدیل شد و با توجه به نقش‌آفرینی آن در توسعه کشتی مازندران، با پشتیبانی مسئولان کشتی مازندران و تلاش بهشهری‌ها، تبدیل به مسابقاتی بین‌المللی با عیاری قابل اعتنا و تحسین‌برانگیز شد.
در اهمیت برگزاری این رقابت‌ها همین بس که سال گذشته در ورزش با اقتدار و سراسر افتخار مازندران، این رقابت‌ها تنها رویداد بین‌المللی برگزارشده توسط مازندرانی‌ها بود. دبیر هیأت کشتی مازندران با تأکید بر نقش مؤثر این رقابت‌ها در ظهور و معرفی ستاره‌های کشتی مازندران و ایران گفت: این مسابقات ابتدا در رده سنی بزرگسالان برگزار می‌شد؛ اما پس از آنکه مسئولان این مسابقات تصمیم گرفتند، این کشتی‌ها را در رده سنی جوانان برگزار کنند، بر اهمیت آن افزوده شد و این رقابت‌ها، به مسابقاتی درخور و مهم در تقویم استان‌های کشور تبدیل شد.

قهرمان‌سازی
 نوری‌زاده اظهار کرد: این رقابت‌ها آن‌قدر سطح کیفی بالایی دارند که مطابق بررسی‌ها، همه مدال‌آوران این رقابت‌ها در سال‌های گذشته، موفق به عضویت در تیم ملی و کسب افتخار برای کشتی کشور در مسابقات گوناگون شده‌اند. شاید یکی از نامدارترین کشتی‌گیران شرکت‌کننده در این رقابت‌ها که امروز به کشتی‌گیری بین‌المللی و شناخته‌شده در جهان تبدیل شده است، «حسن یزدانی»، دارنده مدال طلای المپیک برزیل باشد.

لزوم حضور حداکثری کشتی‌گیران مازندرانی در جام هاشمی‌نژاد
 نوری‌زاده خاطرنشان کرد: استان‌های کشور که می‌دانند مربیان و اعضای کادر فنی تیم ملی جوانان در این مسابقات حاضر می‌شوند و مسابقات را به‌طور کامل زیر نظر دارند، از ماه‌ها پیش تمرینات آماده‌سازی خود را آغاز می‌کنند و با برگزاری رقابت‌های انتخابی چند مرحله‌ای، تیمی قدرتمند و منسجم را روانه بهشهر می‌کنند. یکی از منافع کشتی مازندران از این رقابت‌ها، اهتمام به حضور چند تیم از استان در این رقابت‌هاست.
این مسئول افزود: مازندران و بهشهر برای برگزاری این رقابت‌ها متحمل هزینه‌های فراوانی می‌شود؛ بنابراین باید برای استفاده هرچه بیشتر از شرایط به وجود آمد

ه، کشتی‌گیران جوان و مدعی استان در این مسابقات به میدان بروند و عیار خود را در مصاف با رقبای نامدار خود از استان‌های دیگر محک بزنند.

استقبال خارجی‌ها
 نوری‌زاده به حضور چند کشور خارجی در این رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از تیم‌های همیشه‌حاضر این رقابت‌ها، جمهوری داغستان روسیه است. داغستان یکی از مناطق کشتی‌خیز روسیه است که بسیاری از ستاره‌های مدال‌آور و نامدار کشتی روسیه از این منطقه برخاسته و به دنیای کشتی معرفی شده‌اند. داغستانی‌ها هر سال کشتی‌گیران نامدار و مدال‌آور خود را به بهشهر می‌آورند و موجب می‌شوند سطح کیفی این رقابت‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند.
به گفته نوری‌زاده ارمنستان و آذربایجان، دیگر کشورهای شرکت‌کننده در این رقابت‌ها هستند که به دلیل تعیین جوایز دلاری مناسب، با تیم کامل خود وارد مسابقات می‌شوند و این‌گونه فرصت زورآزمایی کشتی‌گیران وطنی را با نامداران جوان خود فراهم می‌کنند.

هزینه ثبت در تقویم اتحادیه جهانی کشتی
 دبیر هیأت کشتی مازندران وارد شدن نام این مسابقات را در فهرست فدراسیون جهانی هزینه‌بر دانست و اظهار کرد: اگر این مسابقات بخواهد با معیارهای بین‌المللی مسابقات تقویم جهانی برگزار شود، باید فاکتورهای زیادی مانند پرداخت ورودی به همه تیم‌های خارجی و رعایت استانداردهای جهانی انجام شود که مستلزم صرف هزینه‌های فراوانی است و پرداخت آن از توان کشتی بهشهر و حتی مازندران خارج است.  نوری‌زاده خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات کشتی شهید هاشمی‌نژاد با همین سبک و البته تلاش برای رفع نواقص موجود، بهترین راهکار برای ادامه نقش‌آفرینی بهشهری‌ها در معادله کشتی جوانان ایران است. در نتیجه برگزاری مستمر این رقابت‌ها، کشتی بهشهر به ویژه در رده‌های سنی پایه رشد مطلوبی یافته و بهشهری‌ها در این رده سنی موفقیت‌های فراوان داخلی و خارجی کسب کرده‌اند.