یادداشت هفته : نقش بازاریابی و مارکتینگ در ورزش

بازاریابی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین وظایف فدراسیون‌ها و هیات های ورزشی است. به گزارش مازند اسپرت؛شرکت‌ها از طریق بازاریابی محصولات خود را توسعه می‌دهند و به فروش می‌رسانند که این موضوع در برخی از رشته‌های ورزشی در داخل کشورمان مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال، تکواندو و کشتی جا افتاده است. بازاریابی اغلب به غلط از سوی […]

4114بازاریابی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین وظایف فدراسیون‌ها و هیات های ورزشی است.

به گزارش مازند اسپرت؛شرکت‌ها از طریق بازاریابی محصولات خود را توسعه می‌دهند و به فروش می‌رسانند که این موضوع در برخی از رشته‌های ورزشی در داخل کشورمان مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال، تکواندو و کشتی جا افتاده است. بازاریابی اغلب به غلط از سوی عموم مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازاریابی ورزشی چیزی بیش از فروش کالا است، چیزی بیش از روابط اجتماعی است و چیزی بیش از تهیه آگهی و روابط عمومی است. بازاریابی ورزشی فرآیند طرح و اجرای فعالیت‌هایی برای تولید، قیمت‌گذاری، توسعه و توزیع محصول ورزشی برای برطرف ساختن نیازها با خواسته‌های مشتریان و دستیابی به اهداف شرکت‌ها است.
چهار عنصر مهم بازاریابی را ترکیب بازاریابی Marketing Mix می‌نامند، ترکیب بازاریابی در بر دارنده محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و توسعه (Distribution Channels) است.
این چهار عنصر در بازاریابی جای پای محکمی دارند که باید مدنظر قرار گیرد. ارتباطات موثر یک مسئول بازاریابی نقش مهمی در جذب حامیان مالی دارد. باید با مردم ارتباطی روشن و صادقانه داشته باشد، مطمئن شود که پیام‌ها از لحاظ اجتماعی مسوولانه هستند، از روی تعاون با مردم کار کند و به علایق آنها پاسخ دهد، روابط سالم و خوبی با مدیران بازاریابی شرکت‌ها ایجاد کند. محصولات ورزشی جنبه بسیار مهمی در طرح بازاریابی است.
بازاریابی ورزشی یکی از مهمترین و حساس ترین موضوعاتی است که ورزش کشور به آن نیاز دارد تمام تحولات زندگی و موفقیت ها ناشی از نوع نگرش ما به پدیده بازار و بازاریابی است.
در دنیای حرفه ای ما نمی توانیم با تفکر سنتی حضوری موفق داشته باشیم. بازاریابی، علم مدیریت تقاضا است و ما باید در بازاریابی ورزشی به دنبال فرصت ها و خلق کردن باشیم.
ویژگی افراد موفق را میتوان در ۸ مورد تقسیم بندی کرد : ۱- افراد تمرکز بر کیفیت فراگیر داشته باشند ۲- مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات امروز باشند ۳- مشتری گرا باشند ۴-انعطاف پذیر و سازگار باشند ۵- زمان دار و مبتنی بر زمان حرکت کنند ۶- خلاق و نوآور باشند ۷- جهانی باشند ۸- تنگ نظر نباشند.
دنیای امروز ما، دنیای شبکه هاست و هیچ کس نمی تواند در بازاریابی منفرد عمل کند چرا که کار، کار تیمی است.
بازاریابی ورزشی عبارت است از شناخت بازار ورزش، نظام بازار ورزش، همه فعالان سازمان های ورزشی، کالاها و خدمات و ذی نفعان که باید جایگاه یک یک آنها را تعریف کنیم و برای این جامعه نیازسنجی کرده و به نیازها پاسخ دهیم. نیاز ورزش ما تنها بازاریابی نیست، بلکه ما نیازمند بازاریابی پاسخگو هستیم. ورزش ما نیازمند ارکان پاسخگویی یعنی پاسخ دادن، پاسخ یابی و پاسخگو ماندن است. همچنین برند عبارت است از آثار، اخلاق، رفتار و گفتار در طول حیات. مثلا برند استقلال و پرسپولیس را دولت ایجاد کرده است. آیا هواداران، مسئولان، کارکنان و ورزشکاران در برند کردن نقش داشته اند؟ دولت سال هاست که مسئولیت اداره کردن این دو باشگاه را بر عهده دارد.

 

مرتضی اسدپور – کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی