یادداشت هفته :ﻓﻮﺍﯾﺪ ﻭﺭﺯﺵ ﺻﺒﺤﮕﺎﻫﯽ ﻭ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﻔﯿﺪ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ از دیدگاه روانشناسان

اختصاصی مازنداسپرت:ﺍﻭﺭﺯﺵ ﺻﺒﺤﮕﺎﻫﯽ ﺩﺭ ﺷﺮﻭﻉ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻋـﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺠـﺎﺩ ﻧﺸﺎﻁ ﻭ ﺷـﺎﺩﺍﺑﯽ ﻭﺗﺄﻣﯿﻦ ﺳـﻼ‌ﻣﺖ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﮔﯿﻬﺎﯾﯽ ﺧﺎﺹ ﺁﻥ ﺩﺭ ۳ ﺑﺨﺶ ﮔـﺮﻡ ﮐﺮﺩﻥ ، ﭘﯿـﺎﺩﻩ ﮐـﺮﺩﻥ ﻫـﺪﻑ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺣـﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻃـﺮﺍﺣﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺩﺭ […]

03333اختصاصی مازنداسپرت:ﺍﻭﺭﺯﺵ ﺻﺒﺤﮕﺎﻫﯽ ﺩﺭ ﺷﺮﻭﻉ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻋـﺎﻣﻞ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺠـﺎﺩ ﻧﺸﺎﻁ ﻭ ﺷـﺎﺩﺍﺑﯽ ﻭﺗﺄﻣﯿﻦ ﺳـﻼ‌ﻣﺖ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺑﺎﺷﺪ.

اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﮔﯿﻬﺎﯾﯽ ﺧﺎﺹ ﺁﻥ ﺩﺭ ۳ ﺑﺨﺶ ﮔـﺮﻡ ﮐﺮﺩﻥ ، ﭘﯿـﺎﺩﻩ ﮐـﺮﺩﻥ ﻫـﺪﻑ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺣـﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻃـﺮﺍﺣﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ ، ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺩﺭ ﺍﺑﺘـﺪﺍ ﺑـﺎ ﺍﻓـﺰﺍﯾﺶ ﺗـﺪﺭﯾﺠﯽ ﺿﺮﺑـﺎﻥ ﻗﻠﺐ ﺗﻮﺃﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﯽ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ .
ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻭﺭﺯﺵ ﺻﺒﺤﮕﺎﻫﯽ ﺑﻄﻮﺭ ﻣﻨﻈﻢ ﻭ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭﮐﺴﺐ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ، ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻭ ﻧﺸﺎﻁ ﻭ ﺷـﺎﺩﺍﺑﯽ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎﯼ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺑﺮ ﺑﺎﻓﺖ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ . ﯾﺎﻓﺘـﻪ ﻫﺎﯼ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﺑﯿـﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻭﺭﺯﺵ ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﻃـﻮﻟﯽ ﺍﺳﺘﺨـﻮﺍﻥ ﻭﻧﯿﺰ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺳﻠﻮﻟﻬـﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨـﻮﺍﻧﯽ ﺗـﺄﺛﯿﺮ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻧـﺎﭼﯿﺰﯼ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺍﻣـﺎ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﻌـﺎﻟﯿﺘﻬﺎﯼ ﻭﺭﺯﺷﯽ ﺩﺭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺗﺮﺍﮐﻢ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻋﺮﺿﯽ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻌـﺪﻧﯽ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗـﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑـﯽ ﺗﺤـﺮﮐﯽ ﻭ ﺣـﺬﻑ ﻓﺸﺎﺭ ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻌﺪﻧﯽ ﻭ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻡ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .
ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺯﻭﺍﻝ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﺩﺭﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﻦ ۱۱ ﺗﺎ ۱۴ ﺳﺎﻟﮕﯽ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺑﻠﻮﻍ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﺁﻧﻬـﺎﺳﺖ . ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻡ ﺍﺳﺘﺨـﻮﺍﻥ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺍﮐﻢ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﻌﺪﻧﯽ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺳﻠﻮﻟﻬﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﺩ .

ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭﺭﺯﺷﯽ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻣـﻮﺟﺐ ﺍﺭﺗﻘﺎﺀ ﺳﻄﺢ ﺁﻣﺎﺩﮔﯽ ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮﻭﻗﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺻﺮﻑ ﻭﻗـﺖ ﺯﯾـﺎﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺩﺭﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻧـﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﻻ‌ﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﺮﺑـﺎﻥ ﻗﻠﺐ ﺗﺎ ۱۴۰ ﺑـﺎﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﭘﻨﺞ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﯾﺎﺑﺪ .
ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻤﺮﯾﻨﯽ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺳﻪ ﻧﻮﺑﺖ ﺍﻧﻘﺒﺎﺿﻬﺎﯼ ﺍﯾﺰﻭﻣﺘﺮﯾﮑﯽ ۶ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺍﯼ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ۵ ﻫﻔﺘﻪ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺑﺮﻋﻀﻼ‌ﺕ ﮔﺮﺩﻥ ، ﺍﻧﺪﺍﻣﻬﺎ ﻭ ﯾـﺎ ﺗﻨﻪ ﻣـﻮﺟﺐ ﮐـﺎﻫﺶ ۱۶ ﺗﺎ ۴۲ ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮ ﺟﯿـﻮﻩ ﻓﺸﺎﺭ ﺳﯿﺴﺘﻮﻟﯽ ﻭ ۲۰ ﺗﺎ ۲۴ ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮ ﺟﯿـﻮﻩ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﯾﺎﺳﺘﻮﻟﯽ ﺷـﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

ﻫﻨـﮕﺎﻡ ﻭﺭﺯﺵ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﺮﺷﺤﯽ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻋﺼﺒﯽ ، ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺑﺮﻭﺍﮐﻨﺶ ﺑﺪﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺧﺎﺹ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪﻥ ، ﺍﺯﺟﻤﻠﻪ ﻣﮑﺎﻧﯿﺴﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻓﻌـﺎﻟﯿﺖ ﮐﻤـﮏ ﻣـﯽ ﮐﻨﺪ .

ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻫﺎﯼ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﺮﺷﺤﯽ ﺑـﺎ ﺗـﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺘﻐﯿﯿﺮﻫـﺎﯼ ﻫـﺮ ﻭﺭﺯﺵ ﺧـﺎﺹ ﻭ ﺧﺎﻟﺘﻬﺎﯼ ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮﮊﯾﮑﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ . ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻄﺢ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﯾﮏ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ، ﺭﻭﯼ ﺳﻄﺢ ﺍﺳﺘﺮﺳﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺤﻤﻞ ﮐﻨﺪ ﺍﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ  ﻓﻮﺍﯾﺪ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻧـﺮﻣﺸﻬﺎﯼ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺮ ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﻬﺎﯼ ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮﻭﻗﯽ ﺧـﻼ‌ﺻﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﺑﻠﮑـﻪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺍﯾﻤﻨﯽ ﺑـﺪﻥ ، ﺑـﺎﻻ‌ ﺭﻓﺘﻦ ﺳﻄﺢ ﺑﻬـﺪﺍﺷﺖ ﺭﻭﺍﻧﯽ ، ﺑﻬﺒﻮﺩ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ .

ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭼﻨﺪ ﺣﺮﮐﺖ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﻣﻨﻈﻢ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﺪﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻣﻘﺎﺑﻞ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺟﺴﻤﯽ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻣﺼﻮﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ .

ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭﺭﺯﺷﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﻨﺎﻭﺏ ﻭﺗﮑﺮﺍﺭ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ ، ﺷﺪﺕ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ ﻭ ﺩﺭﻧﻬﺎﯾﺖ ﻣﺪﺕ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ :
۱) ﺗﻨﺎﻭﺏ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ ﺣﺪﺍﻗﻞ ۵ ﺭﻭﺯ ﺩﺭﻫﻔﺘﻪ
۲) ﺷﺪﺕ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ، ﻧﻔﺲ ﺑﯿﻔﺘﯿﺪ . ﺍﯾﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺿﺮﺑﺎﻥ ﻗﻠﺐ ﺷﻤﺎ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﻪ ۶۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺿﺮﺑﺎﻥ ﻗﻠﺒﺘﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﺑﺪ .
۳) ﻣﺪﺕ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ . ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺗﺎ ۱۰ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺪﻥ ﻣﻔﯿﺪ ﻭﺍﻗﻊ ﮔﺮﺩﺩ .

ﻧﺮﻣﺶ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻧﺒﺴﺎﻁ ﺧﺎﻃﺮ ﻭﺷﺎﺩﺍﺑﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ، ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔـﯽ ﻫـﺎ ﺩﺭﮐـﻮﺩﮐﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺑﺘـﺪﺍﯾﯽ ﻭ ﺩﺭﻧﻮﺟـﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻭﺩﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯿﻬﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺯﺍﺋﯿﺪﻩ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻧـﺎﻣﻄﻠﻮﺏ ﺯﻧـﺪﮔﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ‌ً ﻧﯿـﺎﺯ ﺑﻪ ﺩﺍﺭﻭ ﻭ ﺩﺭﻣـﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﯾﺠـﺎﺩ ﮐﻨﻨﺪ ﻩ ﺁﻥ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﻮﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ .
ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ ﺑﺪﻧﯽ ﻭ ﻭﺭﺯﺵ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﻬﺎﯼ ﻋﻼ‌ﺝ ﻭ ﺗﺴﮑﯿﻦ ﻓﺸﺎﺭﻫﺎﯼ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﺯ ﺁﻧﺠـﺎ ﺋﯿﮑﻪ ﻓﺸﺎﺭﻫﺎﯼ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑـﺎﻋﺚ ﺑﺮﻭﺯ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﺷﻮﻧﺪ ،ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ ﺑﺪﻧﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺎﻻ‌ ﺭﻓﺘﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻋﻀﻼ‌ﻧﯽ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭﺧﻮﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﻭ ﺩﺭﺩﻫﺎﯼ ﻋﻀﻼ‌ﺗﯽ ﻧﺎﺷﯽ ﺍﺯ ﻓﺸﺎﺭﻫﺎﯼ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﻣﯽ ﮐﺎﻫﺪ .

ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎﺕ ﺑﺪﻧﯽ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺳﻄﺢ ﺍﻧﺪﺭﻭ ﻓﯿﻦ ﺧﻮﻥ ﻣـﻮﺟﺐ ﺑﺎﻻ‌ ﺑﺮﺩﻥ ﻧﺸﺎﻁ ﻭ ﺷﺎﺩﺍﺑﯽ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﻨـﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧـﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﻗﺎﺑﻠﯿﺘـﻬﺎﯼ ﺑﯿﺸـﺘﺮﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺎﺋﻖ ﺁﻣﺪﻥ ﺑﺮﻣﺸـﮑـﻼ‌ﺕ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﭘﯿـﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ . ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﻨﻈﻢ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﻭ ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭ ﮔﺸﺘﻪ ﻭﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﺯﯾـﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻫـﺪﺍﻑ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﻣﯽ ﺁﻭﺭﻧﺪ .
ﻭﺭﺯﺵ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺩﺭ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯿﻬﺎ ﻭ ﯾﺎ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺑﯿﻤﺎﺭﯾﻬﺎ ﺍﺳﺖ. ﺛـﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺮﻣﺸﻬﺎ ﯼ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ، ﺍﻓﺴﺮﺩﮔﯽ ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻭﺗﻌﺪﯾﻞ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ( ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﺜﺒﺖ ﺗﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ) ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .

 

نویسنده :

کارشناس روانشناسی سرکار خانم روجا شجری