ورزش ناشنوایان مازندران در پیچ و خم کمبودها/زاهدی:صدای ما در ورزش مازندران بُرّا و با نفوذ نیست!!

اختصاصی مازند اسپرت:ورزش ناشنوایان، بی توجه به اتفاقاتی که پیرامونش می افتد، به دنبال پیدا کردن راهی برای رسیدن به افتخار و مدال و عنوان در مسابقات جهانی و آسیایی است.   توان بالای ورزشکاران ناشنوای مازندرانی آن‌ها را از رقابت در عرصه‌های داخلی خارج کرده و فقط بالا رفتن از سکوهای قهرمانی مسابقات برون […]

3000000000000اختصاصی مازند اسپرت:ورزش ناشنوایان، بی توجه به اتفاقاتی که پیرامونش می افتد، به دنبال پیدا کردن راهی برای رسیدن به افتخار و مدال و عنوان در مسابقات جهانی و آسیایی است.

 

توان بالای ورزشکاران ناشنوای مازندرانی آن‌ها را از رقابت در عرصه‌های داخلی خارج کرده و فقط بالا رفتن از سکوهای قهرمانی مسابقات برون مرزی است که اندکی خیال ناآرام و انگیزه‌های فوران کرده آنان را آرام خواهد کرد. با وجود این انگیزه‌های باور نکردنی، ناشنوایان ورزشکار پر امید و باانگیزه مازندران، کمبودها و مشکلات مالی فراوانی دارند که در برخی موارد حتی آن‌ها را به مرزهای خداحافظی از دنیای قهرمانی هم نزدیک کرده است. چه بسیار ورزشکارانی که تاب این کمبودها و نارسایی‌ها را نداشته و در عین شایستگی و لیاقت رسیدن به عناوین بالای قهرمانی، عطای آن را به لقایش بخشیدند و از دنیای ورزش خداحافظی کردند.
ورزش ناشنوایان مازندران با وجود این کمبودها به راه خود ادامه می‌دهد. برای نخستین بار، یک مازندرانی با سابقه درخشان حضور چندین ساله در تیم ملی فوتبال ناشنوایان، به عنوان رئیس کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه برگزیده شد تا ثابت شود ناشنوایان مازندرانی را نباید فقط در میادین ورزشی تصور کرد. لیاقت‌ها و شایستگی‌های فراوان آن‌ها در صورت حمایت و توجه بیشتر، قابل ارائه و توسعه به بخش‌های کلان مدیریتی در سطوح آسیایی و جهانی است.
با «آرش زاهدی» دبیر پرتلاش هیأت ورزش های ناشنوایان و کم‌شنوایان مازندران گفت‌وگو کردیم. زاهدی از اعضای ثابت تیم ملی فوتبال ناشنوایان است که به همراه این تیم موفق به کسب افتخارات فراوانی هم شده است:

•آقای زاهدی، چه خبر از ورزش ناشنوایان؟
اخبار ورزش ناشنوایان مازندران را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش نخست موفقیت‌ها و مدال‌آوری‌ها و بخش دوم مشکلات و کمبودها. در مورد اخبار خوشحال کننده ورزشکاران ناشنوای استان به جرات می‌توان گفت روزی نیست که خبری از یک مدال‌آوری، رکورد‌شکنی و دعوت به اردوی تیم ملی شنیده نشود. شرایط ورزشکاران ناشنوای استان به‌گونه‌ای است که در همه دعوت به اردوها نامی از حداقل یک مازندرانی دیده می‌شود. در برخی رشته‌ها تعداد مازندرانی‌ها زیاد و در برخی رشته‌ها کم است. اما استعدادهای فراوان ورزشکاران ناشنوای استان موجب شده در اغلب رشته‌ها رد و نشان مازندرانی‌ها دیده شود. این شرایط مطلوب و خوشحال کننده است.
اما در بخش دوم که مرتبط با کمبودهای مالی است، حرف و سخن بسیار است. در همه سال‌های اخیر، هر چه در توان داشتیم برای بیان کمبودهای مالی گذاشتیم. اما انگار گوش شنوایی در مازندران برای شنیدن درد‌دل‌های ناشنوایان وجود ندارد. شاید باور نکردنی باشد، اما در حال حاضر بخش زیادی از بودجه‌های هیأت از طریق کمک‌های نیکوکاران یا هزینه شخصی پرداخت می‌شود. دیگر هیأت‌های ورزشی هر کدام یک رشته را زیر پوشش دارند. اما هیأت ناشنوایان شامل چندین رشته ورزشی است. با این حال توجه و بودجه‌ای که به این هیات داده می‌شود با دیگر هیات‌ها برابر است.

•کوششی برای حل این مشکلات نکرده‌اید؟ راه حل پایان این روزهای سخت چیست؟
یکی از راه حل‌هایی که بر آن اصرار داریم، واگذاری یک یا چند سالن ورزشی به هیأت ناشنوایان است. به دنبال آن هستیم که با در اختیار گرفتن این اماکن ورزشی، درآمدهای حاصل از آن را صرف کمک بیشتر به ورزش‌های ناشنوایان کنیم. این کار یک مزیت دیگر هم دارد و آن، برطرف شدن مشکلات مربوط به کمبود فضای تمرین مناسب ناشنوایان ورزشکار است. بارها پیش آمده که تیمی از ورزش ناشنوایان که در آستانه اعزام به یک مسابقات قهرمانی کشور است، با نبود زمین تمرین مواجه شده است. صدای ما هم که در ورزش مازندران بُرّا و با نفوذ نیست. در این شرایط مجبوریم تحمل کرده و با همان امکانات حداقلی خود را برای مصاف با تیم‌های دیگر کشور آماده کنیم.

•تمرینات ورزشکاران ناشنوای مازندران در حال حاضر چگونه است؟
ورزش ناشنوایان مازندران بیش از ۱۹ رشته ورزشی مردان و ۱۱ رشته ورزشی زنان فعال در شهرهای استان دارد. در بیشتر این رشته‌ها تعداد ورزشکاران مرد بیشتر از زنان است. اما حضور دلگرم کننده بانوان در رشته‌ها روز به روز در حال افزایش است. بانوان مستعد ناشنوای مازندرانی این امید را در هیات ایجاد کرده‌اند که می‌توان به افتخار‌آفرینی آن‌ها در مسابقات داخلی و برون‌مرزی بیش از پیش امیدوار بود. در برخی رشته‌ها با گرفتن زمان‌های تمرین ویژه ناشنوایان، تمرینات انجام می‌شود. در برخی رشته‌ها و به ویژه در شهرستان‌ها، ممکن است تعداد ورزشکاران ناشنوا برای گرفتن یک زمان تمرین اختصاصی اندک باشد که در این شرایط، ورزشکاران ما تمرینات خود را با ورزشکاران عادی برگزار می‌کنند. حتی برخی از این ورزشکاران به دلیل توان بالای بدنی و فنی، در مسابقات عادی رشته‌های خود هم شرکت کرده و به افتخاراتی هم دست پیدا کرده‌اند.

•پس با این کمبودهای مالی، هیأت ناشنوایان مازندران باید تقریباً نیمه‌فعال باشد.
خیر. اصلا این‌گونه نیست. با وجود مشکلات مالی فراوان هیأت و نبود عزم و اراده در مسئولان ورزش مازندران برای حل آن، هیات ورزش‌های ناشنوایان مازندران با قدرت به راه خود ادامه می‌دهد. گواه این ادعا میزبانی‌های متعدد، اعزام‌های فراوان و همچنین مدال‌های رنگارنگ مسابقات معتبر است.

•هزینه‌های اعزام و اعتبارات مورد نیاز را چگونه تامین می‌کنید؟
 بار اصلی تامین هزینه و اعتبارات هیات بر دوش دکتر آرام رئیس علاقه‌مند و پرتوان هیات است که از همه ظرفیت‌ها برای جبران خلأ بی‌توجهی به این ورزشکاران استفاده می‌کند. ورزشکاران ناشنوای مازندران سال‌هاست با نامهربانی‌ها، کمبودها و بی‌توجهی‌ها دست به گربیان هستند و انگار نباید به این زودی‌ها در انتظار رفع آن‌ها باشند.

•برای توسعه ورزش ناشنوایان برنامه خاصی هم دارید؟
یکی از برنامه‌هایی که به شدت اجرای آن را دنبال می‌کنیم، استعدادیابی و شناسایی چهره‌های جدید ورزشکار از میان ناشنوایان است. این کار علاوه بر آن که کارنامه ورزش ناشنوایان استان را پربارتر می‌کند، از انزوای ناشنوایان هم جلوگیری خواهد کرد. امکانات تفریحی برای این قشر در استان به گونه‌ای نیست که آنان بتوانند همانند افراد عادی به گذران امور بپردازند. برخی امکانات خاص باید در اختیار ناشنوایان باشد که از فاصله افتادن میان آن‌ها و جامعه جلوگیری کند. در نبود این امکانات، ورزش بهترین فرصت برای بازگرداندن این ناشنوایان به جامعه است. روحیه ناشنوایان ورزشکار با آنان که دل به حضور در ورزش نداده‌اند، بسیار متفاوت است و این تفاوت به خوبی از چهره و حتی موفقیت‌هایی که در زندگی شخصی به دست می‌آورند هویداست.