یادداشت هفته : آیا میدانید ورزش شنا چه تاثيراتی بر روان انسان ها دارد !؟

اختصاصی مازند اسپرت: در ادامه بحث های علمی و روانشناسی این هفته قصد داریم بحث اثرات ورزش شنا بر روح و روان انسان ها و ورزشکاران را برای شما تشریح کنیم . يك دسته از بيماريهاي انسان بيماري رواني است كه مربوط به كاركرد مغز است. در خيلي از موارد علت آن مشخص نيست بنابراين […]

5252222اختصاصی مازند اسپرت: در ادامه بحث های علمی و روانشناسی این هفته قصد داریم بحث اثرات ورزش شنا بر روح و روان انسان ها و ورزشکاران را برای شما تشریح کنیم .

يك دسته از بيماريهاي انسان بيماري رواني است كه مربوط به كاركرد مغز است. در خيلي از موارد علت آن مشخص نيست بنابراين با نامشخص بودن علل اين بيماري درمان آن مشكل است.
يكي از روشهاي درماني كه امروزه تاكيد ميشود نقش ورزش خصوصا ورزش شنا است كه در پيشگيري و درمان بيماري موثراست .

آمادگي جسماني:

آمادگي جسماني در افرادی که مشکل رواني دارند و از جامعه كناره گرفتند و فعاليت جسمي خاصي ندارند بسيار پايين است .تحقيقات نشان داده كه داشتن آمادگي جسمي به بهبود بيماري رواني تاثير خاصي دارد.

فعاليت عضلاني در فشارهاي عاطفي موجب ميشود مقداري از واكنش فيزولوژيكي ناشي از هيجان از بين برود ،اضطراب يا ساير هيجانها باعث ميشود كه بدن دستخوش تغييراتي شود كه اين تغييرات شامل :آزادشدن زياد هورمون سيستم اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك مثل آدرنالين و استيل كولين(افزايش جريان خون واختلال در جريان ترشحات معده است پس به دنبال هيجان ممكن است اختلال عملكرد دربعضي از ارگانهاي بدن مثل معده يا اختلال درجريان خون ،مغزايجادشود اما اگر در پي هيجانهاي شديد فعاليت بدني انجام شودهورمونهاي ناشي از هيجان صرف انجام فعاليت بدني ميشود بنابراين اين راه كمتر باعث آسيب روان ميشود.

مشخص شده بسياري از ناراحتي هاي رواني و فشارهاي هيجاني مكرر در افراداسترسي ايجاد ميشودكه با فعاليت بدني منظم ازجمله شنا مي توان جلوي اين آسيب رواني ناشي از هيجان را گرفت
در نتيجه به افراد استرسي توصيه ميشود به دنبال هر هيجان يا استرس از ورزش مداوم پر تحرك ازجمله شنا داشته باشند تا بدين ترتيب از افزايش هورمون فيزيولوژيك بدن ناشي از استرس در فعاليت عضلاني مصرف شودو آسیب كمتري بر روان فرد بگذارد.

البته بايد اشاره داشت  يكي از مشكلات اين گونه افراد بي ميلي آنها بر فعاليت بدني نقش يك مربي تربيت بدني دقيق و متعهد و ايجاد انگيزه حائز اهميت است.

 

نویسنده :

کارشناس روانشناسی سرکار خانم روجا شجری