از ذبح آرزوها به دست داوران تا وداع تلخ پلنگ جویبار با المپیک

ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۱۶ برزیل با کسب مجموع هشت مدال شامل سه طلا، یک نقره و چهار برنز شب گذشته به کار خود پایان دادند که در این بین ورزشکاران مازندرانی سه نشان را از آن خود کردند. به گزارش مازند اسپرت، کاروان اعزامی ورزشکاران ایران اسلامی به رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ برزیل که با […]

033333ورزشکاران ایران در المپیک ۲۰۱۶ برزیل با کسب مجموع هشت مدال شامل سه طلا، یک نقره و چهار برنز شب گذشته به کار خود پایان دادند که در این بین ورزشکاران مازندرانی سه نشان را از آن خود کردند.

به گزارش مازند اسپرت، کاروان اعزامی ورزشکاران ایران اسلامی به رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ برزیل که با عنوان کاروان امام رضا (ع) در ریو حاضر شد، پس از تلاش نافرجام و وداع تلخ رضا یزدانی در کشتی آزاد به کار خود پایان داد.

کاروان امام رضا (ع) امسال با ۶۳ ورزشکار بزرگ‌ترین کاروان اعزامی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب به رقابت‌های المپیک را شکل داد که ۱۳ ورزشکار از خطه قهرمان‌پرور مازندران بودند.

مازندران شاخص‌ترین استان کشور در اعزام ورزشکاران به المپیک بوده که ورزشکاران آن در ۶ رشته ورزشی از هفت شهرستان مقابل رقبای خود صف‌آرایی کردند.

نوشاد عالمیان متولد ۳۰ آبان ۱۳۷۰ به همراه برادرش نیما عالمیان متولد ۳ دی ۱۳۷۱ تنها برادران المپیکی تاریخ رشته ورزشی تنیس روی میز حاضر در برزیل بودند که نخستین نبرد مازندرانی‌ها مقابل رقبا را رقم زدند و روز یک‌شنبه ۱۶ مرداد ماه تلاش‌های خود را آغاز کردند.

مازندرانی‌ها به کسب سکو توسط این دو برادر توانمند اهل بابل بسیار امیدوار بودند تا اینکه هر دو آنها زودتر از آنچه که تصور می‌شد از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

نوشاد عالمیان که سابقه حضور در المپیک گذشته را در کارنامه ورزشی داشت در روز نخست بازی‌های المپیک پس از استراحت در دور مقدماتی، با شکست مقابل حریف اسلوونی با المپیک خداحافظی کرد ولی نیما در دیدار نخست مقابل حریفی از آمریکا پیروز شده و در دومین بازی مقابل حریفی از کشور رومانی پس از پنج گیم نبرد شکست خورد و به کار خود خاتمه داد.

عادل غلامی والیبالیست آملی متولد ۲۰ بهمن سال ۱۳۶۴ به همره مجتبی میرزاجانپور جوان بابلی متولد ۱۵ مهر ۱۳۷۰ دو مازندرانی حاضر در ترکیب ثابت تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران در آوردگاه ریو بودند که نتوانستند به جمع چهار تیم برتر راه یافته و به جای گرفتن در بین هشت تیم برتر دنیا بسنده کردند.

مجتبی عابدینی متولد ۲۱ مرداد سال ۱۳۶۳ اهل سوادکوه بوده که در اسلحه سابر رشته شمشیربازی توانست در دومین رویداد المپیک کارنامه ورزشی خود رده چهارم جهان را از آن خود کند.

این ورزشکار که در المپیک ۲۰۱۲ لندن در دور نخست حذف شد، با درخشش مقابل رقبای اهل اوکراین، کره‌جنوبی و فرانسه برای نخستین بار در تاریخ شمشیربازی کشورمان راهی مرحله نیمه‌نهایی مسابقات اسلحه سابر شد.

عابدینی با شکست حریف آمریکایی برای نخستین بار راهی جنگ برای کسب مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ شد ولی در اوج ناباوری با شکست مقابل حریف کشور کره‌جنوبی از به گردن آویختن مدال برنز محروم ماند و جایگاه چهارم را از آن خود کرد.

با آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی، المپیک ۲۰۱۶ در ایران اسلامی به اوج هیجان رسید و در نخستین دیدار بشیر باباجان‌زاده ورزشکار بابلی وزن ۱۳۰ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی که متولد ۱۸ مرداد سال ۱۳۶۸ است، در دور نخست با قرعه استراحت روبرو شد و پس از آن حریف چینی را از پیش رو برداشت.

نماینده سنگین‌ وزن کشتی فرنگی کشورمان در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل حریفی از آلمان تن به شکست داد و از دور رقابت‌ها حذف شد.

تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان بهداد سلیمی و محمدرضا براری را به عنوان دو مازندرانی در ترکیب خود جای داد.

محمدرضا براری متولد ۱۱ فروردین سال ۱۳۶۷ از شهرستان ساری ملی‌پوش دسته ۱۰۵ کیلوگرم تیم ملی وزنه‌برداری امیدهای زیادی برای کسب مدال در رقابت‌های برزیل داشت و با توجه به حذف ناجوانمردانه بهادر مولایی و تصادف سنگین این ورزشکار در محور هراز، سعی داشت تا قلب دوست صمیمی‌اش را شاد کند.

این ورزشکار مازندرانی در حرکات یک ضرب با بلند کردن وزنه ۱۸۶ کیلوگرم در رده ششم قرار گرفت و در دو ضرب هم از کسب مدال باز ماند.

قاسم رضایی پهلوان آملی متولد ۲۷ مرداد سال ۱۳۶۴ ورزشکاری در وزن ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی بود که یک روز قبل از زادروزش مقابل حریفان خوش درخشید و در دیدار رده‌بندی موفق به کسب مدال برنز شد تا کاروان جمهوری اسلامی ایران به کسب مدال امیدوار شود.

رضایی در دور نخست با قرعه استراحت روبرو شد و با پیروزی مقابل حریفی از ونزوئلا به مرحله یک‌چهارم نهایی رشید ولی در دور سوم یا شکست مقابل حریف کوبایی از حضور در مرحله نیمه‌نهایی باز ماند و با توجه به پیروزی حریف خود از کوبا راهی دیدار شانس مجدد شد.

روز ۲۶ مرداد برای رشته وزنه‌برداری خوشایند نبود زیرا بهداد سلیمی وزنه‌بردار قائمشهری متولد ۱۷ آذر سال ۱۳۶۸ در دسته مثبت ۱۰۵ کیلوگرم با بدشانسی روبرو شد.

این ورزشکار دسته فوق‌سنگین سی‌ویکمین دوره بازی‌های المپیک درحالی که وزنه سنگین را مهار و از داوران سه چراغ سفید دریافت کرد با نظر هیأت ژوری در اوج ناباوری از رقابت‌ها کنار رفت.

فرزان عاشورزاده تکواندوکار تنکابنی متولد نجم آذر سال ۱۳۷۵ یکی از کم‌سن‌ترین ورزشکاران المپیکی کشورمان بود که در وزن منهای ۵۸ کیلوگرم امید هموطنان زیادی را برای کسب مدال به سوی خود جلب کرده بود.

این ورزشکار در دور نخست مسابقات طی فاصله دو ثانیه مانده به پایان رقابت مقابل حریف مراکشی در حالی شکست خورد و حذف شد که به فکر کنترل بازی بود.

حسن یزدانی جوان جویباری متولد ۷ دی سال ۱۳۷۳ عضو تیم ملی کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران در وزن ۷۴ کیلوگرم پهلوان نام‌آشنایی بود که در نخستین حضور خود در رقابت‌های المپیک به گردن‌آویز طلا دست یافت.

یزدانی پس از قرعه استراحت در دور نخست، حریفانی از کشورهای هائیتی، ترکیه، قزاقستان، ازبکستان، آمریکا و آذربایجان را قدرتمندانه شکست داد و در دیدار فینال در حالی که حریف اهل روسیه این ورزشکار به دلیل شکاف از ناحیه ابرو چندین بار استراحت پزشکی کرد با نتیجه ۶ بر ۶ کار را پیش برد و با اقتدار مدال طلا را به گردن آویخت.

این پهلوان کشورمان مدال طلای خود را به موزه آستان قدس رضوی و امام هشتم شیعیان اهدا کرد و بعد از ۱۶ سال کشتی آزاد ایران را در المپیک صاحب مدال طلا کرد.

کمیل قاسمی ورزشکار متولد سال ۱۳۶۶ در جویبار نیز در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد مقابل رقبای خود به میدان رفت و کشتی‌گیرانی از کانادا، مصر، گرجستان و آمریکا را شکست داد.

قاسمی در دیدار فینال با شکست مقابل حریف ترکیه‌ای خود مدال نقره را به گردن آویخت و هشتمین مدال کاروان ورزشی ایران را به ثبت رساند.

رضا یزدانی پلنگ جویبار متولد سوم شهریور سال ۱۳۶۳ آخرین امید کسب مدال ایران اسلامی در میدان المپیک بود.

این کشتی‌گیر آزادکار کشورمان که مدال‌های مختلفی را به گردن آویخته است، از گذشته مصدومیت شدیدی داشت ولی با همه تلاش‌ها به المپیک رسید.

پلنگ جویبار در دور نخست مقابل حریفانی از ترکیه به برتری رسید و در دور یک‌هشتم نهایی مقابل کشتی‌گیر آذربایجان با ناداوری تن به شکست داد.

این ورزشکار در دیدار شانس مجدد حرف لهستانی را از پیش رو برداشت ولی در دور بعدی مقابل حریفش ضربه فنی شد و از رقابت‌های المپیک دست خالی بازگشت.

کاروان ورزشکاران المپیکی جمهوری اسلامی ایران در آوردگاه ۲۰۱۶ برزیل با کسب مجموع هشت مدال شامل سه مدال طلا، یک نقره و چهار برنز شب گذشته به کار خود پایان داده و بر سکوی بیست و پنجم تکیه زدند که در این بین ورزشکاران مازندرانی سه مدال را از آن خود کردند.

در المپیک ۲۰۱۲ لندن کاروان ایران اسلامی با کسب چهار مدال طلا، پنج مدال نقره و سه مدال برنز در مکان ۱۷ جدول المپیک جای گرفت که مازندرانی‌ها دو مدال طلا و یک مدال برنز را از آن خود کردند.

هم‌اکنون ورزشکاران کشورمان در حال بازگشت از کشور برزیل به زادگاه خود هستند که برای همه ورزشکاران در ادامه مسیر مدال‌آوری و قهرمانی آرزوی موفقیت داریم.