المپیک ریو ۲۰۱۶ / هفته مازندرانی‌ها در المپیک ۲۰۱۶

«قاسم رضایی»، «بهداد سلیمی»، «محمدرضا براری» ، «فرزان عاشورزاده» و «حسن یزدانی» مازندرانی‌های امیدوار به کسب مدال در المپیک برزیل هستند که از امروز تا جمعه مسابقات خود را برگزار می‌کنند.   به گزارش مازند اسپرت؛چشم همه ورزش دوستان ایران و البته مازندران به درخشش آن‌ها در این آوردگاه بزرگ و معتبر جهانی است. ورزشکارانی […]

0233333«قاسم رضایی»، «بهداد سلیمی»، «محمدرضا براری» ، «فرزان عاشورزاده» و «حسن یزدانی» مازندرانی‌های امیدوار به کسب مدال در المپیک برزیل هستند که از امروز تا جمعه مسابقات خود را برگزار می‌کنند.

 

به گزارش مازند اسپرت؛چشم همه ورزش دوستان ایران و البته مازندران به درخشش آن‌ها در این آوردگاه بزرگ و معتبر جهانی است. ورزشکارانی که با توجه به نتایج کسب‌شده کاروان ایران تاکنون نقش مهمی در ارتقای جایگاه ایران در جدول رده‌بندی مسابقات داشته‌اند و می‌توانند باز هم مثل همیشه ورزش مازندران را در پایان المپیک در کشور رو سفید کنند. به جز این ورزشکاران، کمیل قاسمی و رضا یزدانی هم مازندرانی‌های حاضر در ریو هستند که رقابت‌هایشان شنبه و یکشنبه آینده آغاز می‌شود.

قاسم رضایی
 ساعت ۱۷:۳۰ امروز رقابت‌هایش در ریو آغاز می‌شود تا به سوی تکرار کسب مدال طلا در المپیک گام بردارد. او به صورت رسمی اعلام کرد پس از المپیک برزیل از کشتی خداحافظی می‌کند و شاید همین برنامه‌ریزی موجب شود رضایی از همه توان و قدرت و تجربه‌اش برای رسیدن به دومین مدال طلای المپیک استفاده کند و با خاطره‌ای خوش از دنیای قهرمانی خداحافظی کند. او در سومین تجربه حضورش در رقابت‌های المپیک به دنبال استفاده از تجربه ۱۷ ساله حضورش در دنیای کشتی است. رضایی که در المپیک پکن از دور رقابت‌ها حذف شده بود، در لندن و در شرایطی که شاید بسیاری از کارشناسان هم در مدال‌آوری او تردید داشتند، بر سکوی قهرمانی ایستاد تا نام خود را به عنوان یک ستاره جدید در این وزن کشتی فرنگی جهان مطرح کند. رضایی البته داستان پر پیچ و خمی تا رسیدن به مدال طلای المپیک لندن را پشت سرگذاشت. او که دلگیر از اتفاقات آن روزهای کشتی فرنگی ایران و دعوت نشدنش به تیم ملی، راهی کشور آذربایجان شده بود تا با دوبنده این کشور در مسابقات شرکت کند، حتی در رقابت‌های قهرمانی این کشور هم به مقام قهرمانی رسید. اما در نهایت حاضر به تغییر ملیت نشد و به ایران بازگشت. از طرف دیگر «امیر علی‌اکبری» و «بابک قربانی» که مدعیان جدی وزن ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی بودند به دلیل استفاده از مواد نیروزا محروم شدند تا این اتفاقات منجر به دعوت تجدید نظر «محمد بنا» و پایان دوری این فرنگی کار از تیم ملی کشتی فرنگی ایران باشد.

محمدرضا براری
 در بحبوحه بحران دوپینگ وزنه‌برداران کشورهای صاحب‌نام، وزنه‌برداران ایرانی این بخت را پیدا کرده‌اند تا به برندگان مطلق مسابقات این رشته در ریو تبدیل شوند. یکی از وزنه‌برداران مازندرانی حاضر در برزیل. «محمدرضا براری» در دسته ۱۰۵ کیلوگرم است که بامداد امروز روی تخته رفت. براری البته آن‌قدر در تمرینات آماده‌سازی پیش از اعزام به آمادگی رکوردهای مناسبی را به جا گذاشته بود که حتی در حضور رقبای دوپینگ کرده‌اش هم به کسب مدال او امیدواری بسیاری وجود داشت. براری که مدتی را به دلیل استفاده از مواد نیروزا محروم شده بود در بازگشت به دنیای وزنه‌برداری سخت می‌کوشد همه آن روزهای سخت را به فراموشی بسپارد و با کسب مدال ارزشمند این رقابت‌ها، در حافظه تاریخی مردم ایران ماندگار شود. «دیوید بژانیان» وزنه‌بردار نامدار روسیه و رقیب اصلی براری به دلیل محرومیت ناشی از استفاده مواد نیروزا در این رقابت‌ها غایب است و بر همین اساس می‌توان براری را نه تنها یکی از مدال‌آوران وزنه‌برداری ایران در این مسابقات، بلکه بخت شماره یک کسب مدال طلا دانست.

بهداد سلیمی
 بهداد از ساعت ۲:۳۰ بامداد چهارشنبه برای جدال با سنگین‌ترین وزنه‌های ریو روی تخته می‌رود. او امید اول وزنه‌برداری ایران برای کسب مدال در المپیک برزیل است. در این میان کسی به مصدومیت‌های فراوانی که این وزنه‌بردار مازندران ماه‌ها با آن دست به گریبان بود توجهی نمی‌کند. همین است دیگر. «بهداد سلیمی» توقعات و انتظارات مردم ورزش دوست را بالا برده و دیگر در مسابقات معتبر و مهم ورزش دوستان ایران به مدالی کمتر از طلا توسط «بهداد سلیمی» رضایت نمی‌دهند. رقبای اصلی روس او به دلیل دوپینگی بودن حضور ندارند. اما سلیمی هم اعلام کرده ترسی از حضور آنها نداشت و در هر شرایطی خود را برای کسب دومین مدال طلای المپیکش آماده کرده بود.
  المپیک ۳ شعار مهم دارد: سریع‌ترین، بلندترین و قوی‌ترین. سریع‌ترین مربوط به مسابقات دو ۱۰۰ متر، بلندترین مربوط به مسابقات پرش ارتفاع و قوی‌ترین مربوط به مسابقات دسته سنگین وزن وزنه‌برداری است. به همین دلیل است که رقابت‌های این دسته دارای اهمیت فراوانی است و چشم بسیاری ورزش دوستان جهان برای اختصاص لقب مهم قوی‌ترین فرد جهان به آن دوخته شده است. بهداد در المپیک ریو با «آلکسی لوفچف» و «روسلان آلبگوف» از روسیه رقبای نامدار و مدعی خود به دلیل دوپینگ مبارزه نمی‌کند. اما ممکن است مسابقات این دسته به علت حضور رقبای مدعی دیگر، همچنان دشوار باشد. یکی از رقبای اصلی بهداد در این مسابقات وزنه‌بردار گرجستانی

«لاشا تالاکادزه» است. تالاکادزه هر چند به باور برخی کارشناسان بخت اول کسب مدال طلای المپیک برزیل است، اما «بهداد سلیمی» اگر همان رکوردهای قبلی‌اش را در ریو تکرار کند، مدال طلای ارزشمند این مسابقات را به گردن خواهد آویخت.

فرزان عاشورزاده
 تکواندوکار جوان و کاربلد مازندرانی از ساعت ۱۶:۳۰ چهارشنبه رقابت‌های خود را در ریو آغاز می‌کند. سونامی تکواندو جهان در نخستین تجربه حضور در المپیک، مدعی کسب مدال و بالا رفتن از سکوی توزیع مدال این رقابت‌ها‌ست. عاشورزاده که همه ویژگی‌های تبدیل شدن به یک فوق ستاره در تکواندو جهان را دارد، با وجود سن و سال اندکش، موفقیت‌های کم‌نظیری کسب کرده و با توجه به آمادگی‌های فراوان بدنی، همگان را به کسب مدال در المپیک برزیل امیدوار کرده است. تکواندو ایران تاکنون در المپیک‌های پیشین توسط «هادی ساعی»، «یوسف کرمی» و «محمد باقری‌معتمد» موفق به کسب مدال شد که رنگ هیچکدام از این مدال‌ها طلا نبود.
تکواندوکار پرامید مازندرانی که همگان او را یکی از بخت‌های کسب مدال در ریو می‌دانند می‌خواهد تاریخ‌سازی کند و با ادامه روند موفقیت سال‌های اخیرش، خود را به به نخستین طلایی تکواندو ایران در المپیک تبدیل کند.
فرزان در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۱۵ موفق به کسب مدال طلا شد و به دلیل رشد روز افزون و شهرت جهانی‌اش، دقت نظر حریفان به او افزایش چشمگیری یافت و رقبان با شناخت کامل در المپیک به مصاف او می‌روند. همین اتفاق ممکن است کار را برای مدال‌آوری عاشورزاده دشوار کند. اما ورزش ایران به توانایی‌های این جوان مازندرانی ایمان دارد و آرزوهای برباد رفته سال‌های اخیر تکواندو ایران در کسب مدال طلای المپیک را در فرزان عاشورزاده جست و جو می‌کند.

حسن یزدانی
 کشتی‌گیر با آتیه جویباری از ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه ۲۹ مرداد روی تشک می‌رود تا در ریو هم حماسه‌سازی کند. یزدانی بی‌تردید یکی از پدیده‌های سال‌های اخیر کشتی جهان است که با تکنیک ناب، جسارت، شجاعت و آشنایی کامل با فنون اصیل کشتی، کسب هر پیروزی را برای حریفان نامدار و مدعی خود ممکن می‌کند. این کشتی‌گیر جوان جویباری در نخستین تجربه حضور در المپیک، رویاهای بلندی را در سر می‌پروراند که بی‌تردید رسیدن به آن‌ها برای او در دسترس و امکان‌پذیر است. یزدانی که با مهارت کم‌نظیرش ستاره نامداری چون «مهدی تقوی» را هم کنار زد، حالا آماده است تا «جردن باروز» افسانه‌ای را در ریو زمینگیر کند و به دوران پادشاهی این کشتی‌گیر پرآوازه پایان دهد. «حسن یزدانی» می‌تواند حکمران مطلق وزن ۷۴کیلوگرم کشتی آزاد جهان باشد. بسیاری از کشتی‌دوستان جهان بی‌صبرانه منتظر جدال سخت و نفسگیر او با «جردن باروز» هستند؛ مسابقه‌ای که می‌تواند یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین مسابقات کشتی المپیک برزیل باشد.