یگانگی :قشنگ نیست که ما کاسه گدایی دست بگیریم و دنبال پول باشیم!

اختصاصی مازند اسپرت : هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری مازندران یکی از فعال ترین هیات های استان مازندران است و این رشته هم رشته ای است که هواداران و علاقمندان زیادی دارد . به همین منظور به سراغ علیرضا یگانگی رئیس هیات اتومبیل‌رانی و موتورسواری مازندران رفتیم  و با او به گفتگویی صمیمی پرداختیم که در […]

اختصاصی مازند اسپرت : هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری مازندران یکی از فعال ترین هیات های استان مازندران است و این رشته هم رشته ای است که هواداران و علاقمندان زیادی دارد . به همین منظور به سراغ علیرضا یگانگی رئیس هیات اتومبیل‌رانی و موتورسواری مازندران رفتیم  و با او به گفتگویی صمیمی پرداختیم که در ادامه صحبت های ایشان را میخوانید :

 

 

مازند اسپرت : قبل از هرچیزی توضیح مختصری راجب رشته خودتون برای بازدید کننده های ما بفرمائید :

 

اتومبیل رانی و موتورسواری داری یک جایگاهی بین جوان و پیر هست و پرطرفدارترین رشته بعد از فوتبال در دنیاست . مخصوصا در کشور ما که خیلی طرفدار دارد بخصوص در مازندران ، چون الان ۱۳ سال است که مازندران برتر کشور میشود ، خب این نشان دهنده این است که علاقمند در مازندران بسیار زیادند ولی چون یک مقدار این رشته ورزشی پرهزینه است و برای حفظ و نگهداری این رشته نیاز به سرمایه گذاری زیاد هست .همانطور که شما میدانید ما چندین ساله از بخش های خصوصی هم کمک گرفتیم در کل مازندران هفت کارتینگ احداث شده که این تعداد در استان های دیگر کمتر میباشد .با توجه به اینکه استان ما یک استان مسابقه خیز هست و میطلبد که پیست های دیگری نیز داشته باشیم که افرادی که برای مسافرت و توریست به اینجا سفر میکنند از آن استفاده کنند که این خودش باعث جذب توریست میشود .

 

مازنداسپرت : ما در مازندران چند پیست داریم :

ما در مازندران یک پیست کراس در نوشهر ، یک پیست موتو کراس در ساری و یک پیست هم در بهشهر احداث شده و هم اکنون هم یک پیست در بابلسر که حدود ۹ هکتارهست درحال احداث هست . ولی ما خواهان یک پیست هستیم که برای خود هیئت اتومبیلرانی استان باشد . همچنین ما یک پیست ریس نیاز داریم چون با توجه به اینکه موتور سنگین در مازندران خیلی پرطرفدار است و در خیابان ها مزاحمت های زیادی ایجاد میکنند و همچنین جمع کردن آنها خیلی سخت است و از طرفی هم موتورهای آنها هم که قانونی نبوده و اکثرا کالای قاچاق است ، بنابراین اگر یک پیست ریس در استان احداث شود بعدا اثرات مفیدش را خود مسئولین استان میتوانند بهتر ببینند .

 

مازند اسپرت : تیم رالی مازندران شرایطش چگونه است :

تیم رالی ما خیلی قوی بوده اما مثلا چندتا از بهترین راننده های ما که پیش ما بزرگ شدند الان در تیم سایپا و ایران خودرو هستند .

 

 

مازند اسپرت : آیا شرایط برای حضور در مسابقات خاورمیانه مهیا است ؟

ببینید ما دیروز پیش مدیرکل بودیم ، الان ما دو مسابقه بزرگ خاورمیانه داریم که برای این مسابقات هزینه مربوط به دو ماشین ما ۴۲۰ میلیون شده ، چون همانطور که میدانید برابر قوانین فدراسیون جهانی باید تمامی خودروها بروز و جدید باشد.. این دو ماشینی که ما آماده کردیم در کل ایران فقط مازندران بصورت تکی آماده کرده ، بقیه بصورت کشوری آماده میکنند و این دو ماشین از استان مازندران در مسابقات خاورمیانه شرکت میکنند .

 

مازنداسپرت :  شما در مسابقات کشوری حضور پیدا کرده اید؟  آیا مازندارنی ها مقامی کسب کردند یا خیر ؟

 

ما درسال ۹۳ در آفرود بین المللی برتر کشور شدیم و همینطور برترین تیم بین استانها شدیم .درسال ۹۳ ما ۶۸ مسابقه در داخل مازندران برگزار کردیم . و در مسابقاتی که اعزام شده ایم بطور مثال در ارمنستان دو نقره گرفتیم . همچنین ما در مسابقات اسلالوم قهرمانی کشور شرکت کردیم که یک طلا و سه برنز گرفتیم . همینطور در بخش موتو کراس هم یک مقام سومی کسب کردیم که شرکت کننده ی ما سن بسیار کمی داشت که این نشان دهنده این است که ما از سنین پایین شروع کردیم .

 

مازنداسپرت : شما در داخل استان چه کمبودها و نقایصی در این رشته ورزشی دارید ؟

 

مشکل اول ما بودجه است. بطور مثال همین تیمی که ما قصد داریم برای مسابقات خاورمیانه اعزام کنیم، ما به دنبال این هستیم تا ببینیم از چه کسی کمک بگیریم . ۴۰ میلیون هزینه شرکت در مسابقات میباشد که شامل هتل و … میباشد همچنین برای شرکت در مسابقات باید نفری هزار دلار پرداخت کنیم . همچنین هتل ، امداد ، مکانیک و  بلیط هواپیما ، بردن ماشین ها با تریلی به مکان مسابقات و … سایر هزینه های برای شرکت در این مسابقات هستند . بهرحال ما دیروز پیش مدیرکل تربیت بدنی بودیم و ماهم میدونیم که وزارت ورزش در امور مالی ضعیف است و به استانها پول چندانی نمیدهد . و طی صحبتی که ما با ایشون داشتیم علاقه نشان دادند به ورزش ما و قول مساعدت بخشی از هزینه ها رو دادند . آقای حسین زادگان قبلا هم به ما کمک کردند و در تمامی مسابقات ما حضور داشتند و پیگیر هستند .همچنین ما با جناب نجاریان از اعضای شورای شهر جلسه داریم تا ما بتونیم انشاا.. یک کمکی هم از ایشون بگیریم .

مازند اسپرت : حالا با توجه به این کمبودها آیا شما این امکان را میبینید که مازندران به جایگاه بالاتر از این جایگاهی که است برسد ؟

 

هرچقدر هم کمبود داشته باشیم ما نمی ایستیم و تماشا نمی کنیم چون ما عاشق این رشته هستیم و هرطور که شده سعی میکنیم تا این پول را تهیه کنیم .فقط دوست داریم تا یک مقدار مسئولین مارا حمایت کنند. الان نامه ای رو هم نوشتیم و قرار هست خدمت جناب استاندار هم بریم تا ایشون هم یک کمکی به ما بکنند چون این مسابقات خیلی مهم هست و دوست داریم تا با قدرت شرکت کنیم .

مازنداسپرت: پیشنهاد شما برای آنهایی که وضع مالی خوبی ندارند ولی علاقه زیادی به این رشته دارند چیست ؟

 

الان خیلی از استانها و شهرها هستند که افراد علاقه مند و با استعدادی دارند که توانایی مالی شرکت کردن را ندارند و همونطور که عرض کردیم در حال انجام یک برنامه ریزی هستیم تا پولی جمع شود و تعدادی ماشین خریداری بشود تا این افراد را جذب کنیم و از استعدادشون استفاده کنیم .

 

مازنداسپرت : در مورد حضور بانوان در این مسابقات چه اقدام یا راهکاری رو در نظر دارید ؟

 

ما جمعه همین هفته یک مسابقه گذاشتیم برای شادروان بهروش که یکی از زحمات کشان استانمون بودند و پیشکسوت در چند ورزش بودند . بچه های ما جمع شدند و یک مسابقه گذاشتند که بانوان ما هم شرکت میکنند .

مازند اسپرت : چه ساعتی ؟ کجا ؟

این مسابقات از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه در استادیوم شهدای ساری شروع خواهد شد و تا ساعت ۵ بعدازظهر روز جمعه ادامه دارد .

مازند اسپرت : از این مسابقات استقبالی هم میشه ؟

خیلی هارو ما برای این مسابقات دعوت کردیم و شرکت کنندگان زیادی هم در بخش آماتور و هم در بخش حرفه ای حضور دارند .

مازند اسپرت : آیا مازندران امسال میزبانی رویداد مهمی در این رشته ورزشی را برعهده خواهد گرفت ؟

 

ما امسال میزبان مسابقات بین المللی ، مسابقات قهرمانی کشور آفرود ، مسابقات رالی قهرمانی کشور در مهرماه و همینطور اسالالوم هستیم .

 

مازند اسپرت: نزدیک ترین مسابقات پیشروی شما که ظاهرا مسابقات شیراز هست و قصد شرکت در  آن مسابقات را دارید . شرایط حضور شما در این مسابقات به چه شکل است ؟

 

ما با تیم کامل در این مسابقات شرکت خواهیم کرد و ماشین هایی که ما داریم استان های دیگر ندارند و ما میتونیم در بخش خارجی شرکت کنیم  که روی هم ۴۸۰ میلیون هزینه ی ماشین های ما شده است .

 

مازند اسپرت: چه انتظاری از مسئولین ورزش دارید ؟

 

ما شدیدا نیازمند کمک مسئولین هستیم . متاسفانه خیلی از مسئولین ما نمیدانند که مسابقات اتومبیلرانی اصلا چی هست . بطور مثال فوتبال را همه میشناسند ولی اتومبیلرانی را بسیاری از مسئولین نمیدانند که چندین بخش داشته و هزینه های زیادی دارد . ما همچنین نمیتوانیم یک اسپانسر بگیریم حتی اسپانسرهای ما هم ظاهرا پارنی بازی شده اند !

 

 

مازند اسپرت : آیا هیات های شهرستانی شما هم فعالیت دارند ؟

ما تنها استانی هستیم که ۱۲ هیئت داریم در شهرستان ها که در هیچ استانی این تعداد هیئت وجود ندارد . و ما صادقانه از مسئولین میخواهیم که این رشته پرطرفدار رو حمایت کنیم .

 

مازند اسپرت :در خصوص موضوع قاچاقش موتورهای سنگین برای ما بگویید :

درمورد موتورهای سنگین ما از دادستانی میخوایم که ما بنشینیم و با گمرک  این مسئله قاچاقش رو حل کنیم و سازماندهی شود که در یک روزهای بخصوص این ها در پیست تردد کنند و ما پیگیر این مسئله هستیم و میدانیم که خیلی ها در مسیرها و معابر با انجام تک چرخ یا حرکات نمایشی مزاحمت ایجاد میکنند آنها ورزشکارهای ما و افراد سازماندهی شده ما نیستند ولی ما میخواهیم با آنها یک تعاملی داشته باشیم تا این دوستان سازماندهی شوند .

 

مازنداسپرت : در پایان اگه صحبت خاصی باقی مانده بفرمایید :

 

ما دو ماه نیم دیگر یک مسابقه بزرگ داریم که الان پوسترهای آن در سطح شهر است ، مسابقات جایزه بزرگ آفرود که محل آن در بندر امیرآباد ، برق اتم هست که ۴۰ هکتار زمین را در اختیار ما گذاشتند و درحال طراحی نقشه پیست هستیم که میتوانیم بگوییم این پیست بزرگترین پیست آفرود آسیاست .

صحبت پایانی اینکه قدراسیون اتومبیلرانی هیچ کمکی به ما نمیکند ، اداره کل گاهی بخشی از هزینه را به ما کمک میکند اما اینطور نمیشود . بنظر من زمانیکه سازمان تربیت بدنی بود بهتر بود و حالا که وزارتخونه شد باید کارها وسیع تر شده و کارهای بزرگ انجام شود . الان هزینه ها بالاست و بودجه خبری نیست . و این مسابقاتی هم که ما شرکت میکنیم با کمک خودم و یکسری از دوستان شرکت میکنیم و اینطور بنظر من قشنگ نیست که ما کاسه گدایی رو دست بگیریم و دنبال پول باشیم .

 

 

 

 

گفتگو : مهدی رضی
تنظیم : علی فروتن علیزاده