دبیر هیأت کشتی استان مازندران :همه کشتی‌گیران مازندرانی قابلیت کسب مدال المپیک را دارند

اغراق نیست اگر بگوییم بار اصلی مدال‌آوری کاروان ورزش ایران در رقابت‌های المپیک برزیل همانند دوره‌های گذشته، بر دوش کشتی مازندران است. ورزشکارانی که با امکاناتی اندک اما روحیه و انگیزه‌ای مثال زدنی می‌کوشند پرچم ایران را در جمع رقبای نامدار و پرادعای خود بالا ببرند و شادمانی را به جمع خانواده‌های ایرانی بیاورند.   […]

2اغراق نیست اگر بگوییم بار اصلی مدال‌آوری کاروان ورزش ایران در رقابت‌های المپیک برزیل همانند دوره‌های گذشته، بر دوش کشتی مازندران است. ورزشکارانی که با امکاناتی اندک اما روحیه و انگیزه‌ای مثال زدنی می‌کوشند پرچم ایران را در جمع رقبای نامدار و پرادعای خود بالا ببرند و شادمانی را به جمع خانواده‌های ایرانی بیاورند.

 

به گزارش مازند اسپرت؛«غلام نوری‌زاده» دبیر هیأت کشتی مازندران به فاصله ۲۲ روز مانده به آغاز رقابت‌های المپیک برزیل با اطمینان معتقد است ۵ کشتی‌گیر مازندرانی اعزامی به این رقابت‌ها دارای بخت فراوان برای قرار گرفتن در سکوی توزیع مدال این رقابت‌ها هستند. علاوه بر موضوع المپیک، با نوری‌زاده درباره دیگر بخش‌های کشتی مازندران گفت‌و‌گو کردیم.

  • روزهای پرکاری را سپری می‌کنید. نزدیک شدن هر چه بیشتر به آغاز رقابت‌های المپیک برای‌تان اضطراب‌آور نیست؟

کشتی مازندران این‌گونه لحظات و روزها را بارها تجربه کرده و قرار گرفتن در آن برای ما اتفاق عجیب و غریبی نیست. اما با این حال، انتظار فراوان مدال‌آوری مردم ایران و به ویژه مازندران از کشتی‌گیران المپیکی هم در ما و هم در ورزشکاران اضطراب ایجاد می‌کند. آن‌چه بیش از همه برای ما مهم است، فراهم کردن همه امکانات و شرایط لازم برای المپیکی‌ها است تا آن‌ها با بهترین شرایط روانه این رویداد بزرگ بین‌المللی شوند. خوشبختانه آن‌چه این روزها بر کشتی مازندران حاکم است، آرامش قابل تحسینی است که موجب اطمینان خاطر کشتی‌گیران المپیکی شده و ما را به کسب نتایج قابل انتظار امیدوارتر کرده است.

  • تاکنون کسب چند سهمیه برای کشتی مازندران در المپیک برزیل قطعی شده است؟

«رضا یزدانی»، «حسن یزدانی» و «کمیل قاسمی» در کشتی آزاد و «قاسم رضایی» و «بشیر باباجان‌زاده» در کشتی فرنگی، مازندرانی‌هایی هستند که به برزیل اعزام می‌شوند. شرایط آمادگی کنونی این کشتی‌گیران به گونه‌ای است که از همه آن‌ها انتظار کسب مدال وجود دارد و نمی‌توان هیچ‌کدام از آن‌ها را بدون بخت بالا رفتن از سکوی توزیع مدال این رقابت‌ها دانست.

  • در کادر فنی کشتی هم مازندرانی‌ها حضور دارند؟

 یکی از مواردی که به شدت به دنبال برآوردن آن هستیم، اعزام مربیان مازندرانی کشتی به المپیک برزیل است. کشتی مازندران با پیشینه‌ای درخشان و طولانی در مدال‌آوری مسابقات بزرگی چون المپیک، تاکنون آن‌گونه که انتظار می‌رفت نتوانست سهم عمده‌ای در اعزام مربی به این مسابقات داشته باشد و با حسرت به حضور مربیان دیگر در کنار تشک این رقابت‌ها می‌نگرد. تنها مربی مازندرانی اعزام شده به رقابت‌های المپیک، «اسماعیل دنگسركی» بود که در رقابت‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن در کنار «محسن فرح‌وشی» مربی و «محمود معزی‌پور»، سرمربی تیم ملی، مسئولیت هدایت کشتی‌گیران را بر عهده داشت. در آن مسابقات، «سید مراد محمدی» کشتی‌گیر مازندرانی تیم ملی با کسب نشان برنز، تنها مدال کاروان کشتی ایران را به‌دست آورده بود. دانش فنی و تجربه بالای مربیان مازندرانی، حضور آن‌ها در مسابقات المپیک را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. در حال حاضر «حسین کریمی» در تیم ملی کشتی آزاد و «حمیدرضا اسماعیل‌نژاد» در تیم ملی کشتی فرنگی حضور دارند که امیدواریم بتوانند تیم ملی را در مسابقات المپیک برزیل همراهی کنند. حضور این مربیان در المپیک ریو، انگیزه فراوانی به دیگر مربیان کشتی استان خواهد داد و آن‌ها را به استمرار در مربیگری و فراگرفتن آموزش‌های لازم برای رشد و ترقی بیشتر رهنمون خواهد کرد.

  • فکر می‌کنید چرا کشتی مازندران با فاصله زیاد از دیگر استان‌های کشور، به یکه‌تازی مشغول است؟

نکته مهم و اساسی در مورد کشتی مازندران، علاقه تاریخی مردم استان به این رشته ورزشی است. حتما شنیده‌اید که می‌گویند کشتی در خون مازندرانی‌ها است. این جمله حرف گزاف و بیهوده‌ای نیست. مصداق عینی آن، حضور پرتعداد علاقه‌مندان به کشتی در همه شهرهای استان است. امکان ندارد مسابقه‌ای حتی در سطح و معیار محلی در یکی از شهرهای مازندران برگزار شود که در آن شاهد حضور انبوه علاقه‌مندان به تماشای آن نباشیم. همین ریشه‌های محکم و تاریخی است که مازندران را به یکی از قطب‌های اصلی این رشته در کشور تبدیل کرده است. شهر کوچکی مانند جویبار به واسطه تعدد ملی‌پوشان و مدال‌آوران مسابقات جهانی و المپیک به عنوان پایتخت کشتی جهان نامیده می‌شود و همه این‌ها ثابت می‌کند که فاصله موجود میان مازندران و دیگر استان‌های کشور به آسانی طی شدنی نیست.

  • می‌توانیم احتمال دهیم که برخورداری از ریشه تاریخی موجب شده تا هیات کشتی مازندران نسبت به اجرای برنامه‌های مربوط به رشد و توسعه این رشته در شهرها بی‌تفاوت باشد؟

خیر. هیات کشتی مازندران در همه این سال‌ها کوشیده تا از این ظرفیت بزرگ برای ارتقای هر چه بیشتر کشتی استفاده کند. باید پذیرفت که قهرمان‌پروری، فرایندی طولانی و زمان‌بر است. نباید انتظار داشت اجرای برخی طرح‌ها در کوتاه مدت منجر به معرفی یک ستاره جدید شود.
یکی از برنامه‌هایی که هیات کشتی مازندران به اجرای آن اصرار دارد، برگزاری مسابقات متعدد داخلی و حمایت از رقابت‌های منطقه‌ای و ملی با هدف کشف استعدادهای جدید و میدان دادن به استعدادهای شهرهای استان است. معتقدیم عاملی که می‌تواند مسیر رسیدن کشتی‌گیران به رده‌های بالای این رشته در کشور و جهان را هموار کند، شرکت در مسابقات گوناگون برای شناسایی نقاط ضعف و قوت است.

  •  خوشبختانه اعضای هیات کشتی در همه شهرها و چند بخش مازندران مشغول فعالیت مستمر و مداوم هستند و توانسته‌اند نقش زیادی در موفقیت کشتی مازندران در کشور و جهان ایفا کنند.

در حال حاضر، بخش عمده‌ای از ملی‌پوشان کشتی در رده‌های سنی گوناگون را مازندرانی‌ها تشکیل می‌دهند که رسیدن به این موفقیت بزرگ، نتیجه تلاش موثر هیات‌ها، برنامه‌ریزی مربیان و تلاش والای کشتی‌گیران است.
برنامه‌ریزی مبتنی بر دانش روز کشتی، تاکید همیشگی هیات کشتی مازندران است که نتیجه آن، پیشتازی در کشتی کشور و مدال‌آوری مستمر در مسابقات معتبر جهانی و المپیک است.
هم اکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در شهرهای مازندران به صورت سازمان یافته‌کشتی می‌گیرند که اگر بخواهیم تعداد کشتی‌گیرانی که به صورت تفننی در باشگاه‌های استان تمرین می کنند را اضافه کنیم، این رقم افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

  • کشتی مازندران با این حجم از افتخارات و مدال‌آوری‌ها با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند؟

همانند همه رشته‌های ورزشی، کمبود بودجه و اعتبار، بزرگترین مانع برنامه‌ریزی گسترده‌تر برای کشتی مازندران است. با این‌که کشتی مازندران مدال‌های زیادی برای ورزش کشور به دست آورده، اما اعتبارات در نظر گرفته شده آن بسیار اندک و ناامید کننده است.
اگر بخواهیم مقایسه‌ای از اعتبارات کشتی مازندران داشته باشیم باید بگوییم، بودجه یک سال ورزش اول مازندران از مبلغ قرارداد یک بازیکن درجه سوم فوتبال کشور هم پایین‌تر است. می‌طلبد مسئولان ورزش کشور و مازندران، برای باز نایستادن جوش و خروش چشمه همیشه پویای کشتی مازندران در مسیر قهرمان پروری و مدال‌آوری، امکانات و بودجه‌های بیشتر را در اختیار این هیات قرار دهند.