اختصاصی ؛ مدرس برجسته داوری فوتبال آسیا و فدارسیون فوتبال : امروز به داوران مازندرانی حسودیم شد !

مدرس برجسته داوری فوتبال آسیا و فدارسیون فوتبال ایران گفت :هیچ موقع در دوران داوری ما همچین نگاهی از طرف مسئولین به داوری نبوده است .   به گزارش مازند اسپرت؛ حسین عسگری از مدرسان برجسته داوری فوتبال آسیا و فدارسیون فوتبال ایران در پایان همایش سراسری داوران و سرپرستان استان مازندران در گفتگویی با […]

033333مدرس برجسته داوری فوتبال آسیا و فدارسیون فوتبال ایران گفت :هیچ موقع در دوران داوری ما همچین نگاهی از طرف مسئولین به داوری نبوده است .

 

به گزارش مازند اسپرت؛ حسین عسگری از مدرسان برجسته داوری فوتبال آسیا و فدارسیون فوتبال ایران در پایان همایش سراسری داوران و سرپرستان استان مازندران در گفتگویی با واحد روابط عمومی هیات فوتبال استان مازندران در خصوص برگزاری این همایش گفت : وظیفه دارم از کلیه مسئولینی که در برگزاری این کلاس فعالیت کردند و امکانات لازم را فراهم کردند تشکر کنم . از مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان مازندران ،ریاست هیات فوتبال استان مازندران، رئیس اداره ورزش میاندرود و فرماندار محترم این شهرستان ، و همچنین از جناب آقای بهروش و کلیه کسانی که در این همایش زحمت کشیدند و ارزش و اعتبار برای داوران قائل شدند و تشریف آوردند.

عسگری برگزاری این همایشات برای داوران را تاثیر گذار دانست و افزود: یقینا این اقدامات و این فعالیت ها تاثیر موثری در توسعه داوری در فوتبال استان مازندران خواهد داشت ، چون یکی از مسائلی که در داوری کشور نیز مطرح است ، بحث مسائل احترام به داوران و بحث معنویت در داوری است .معنویت در داوری همینی است که مسئولین هر منطقه ، بخش و استانی واقعا به داوران احترام بگذارند . ببینید این احترام است که رئیس هیات فوتبال استان مازندران آقای مهندس بهروان ، برای برگزاری این کلاس از تهران در این مراسم حضور پیدا کرد . نگاه کنید با تمام مشغله ای که تمامی مدیران دارند ، از جمله مدیرکل ورزش استان ، فرماندار و سایر مسئولین در این مراسم حضور پیدا کردند که این نشان از آن دارد که آنها برای داوری احترام قائل شده اند و شک نکنید نتیجه خوبی خواهند گرفت و این کلاس ها میتواند خیلی موثر باشد به شرط اینکه تداوم داشته باشد و تا آنجایی که من اطلاع دارم این کلاس ها هر ساله در استان مازندران برگزار شده است که سال های گذشته نیز بنده برای این کلاس ها یکی دوبار به استان مازندران آمده ام .

 

مدرس برجسته داوری فوتبال آسیا و فدارسیون فوتبال ایران در ادامه صحبت هایش بیان کرد : امروز واقعا من اینجا به داوران مازندرانی حسودیم شد، چون هیچ موقع در دوران داوری ما همچین نگاهی از طرف مسئولین به داوری نبوده است . ببینید چیز هایی است که واقعا ربطی هم به بودجه ، هزینه و اینجور چیزها ندارد ، همین حضور ها هست که خیلی میتواند مهم باشد و از طرفی هم این حمایت ها وظیفه داوران مازندرانی را سنگین تر میکند ، یعنی واقعا داور ها باید خودشان را آماده تر کنند تا بتوانند جواب این لطف و محبت های مسئولین را بدهند .

عسگری ضمن اشاره به این موضوع که باید تمامی شرایط بین داوران و مسئولین دو طرفه باشد، افزود : همه شرایط باید دو طرفه باشد ، چون هر رفتی آمدی دارد ، فقط نمیشود رفت باشد یعنی اینکه داوران بگویند همه شرایط را برای مان مهیا کنید ولی آنها خودشان را آماده نکنند .

 

مدرس برجسته داوری وضعیت پیشرفت داور استان مازندران را رضایت بخش عنوان کرد و افزود : خوشبختانه بعد از یک دوران موقت رکود داوری مازندران ،الان ما شاهد این هستیم که مازندران داورای خوبی در سطح اول فوتبال و فوتسال کشور در بخش آقایان و بانوان دارد .یک نکته مثبت برای داوران مازندرانی این است که اکثر نفراتی که در هیات فوتبال استان مازندران مشغول به فعالیت هستند از قشر داوران هستند ، یعنی داوران بازنشسته ای هستند که در هیات حضور دارند و این یک امتیاز خیلی خوبی برای داوران مازندرانی است  و میتواند در موفقیت های آنها نقش بسزایی داشته باشد .

 

وی ضمن تمجید از فعالیت کمیته داوران هیات فوتبال استان مازندران ، گفت : بنده چندین سال است که از نزدیک آقای بهروش را میشناسم ، ایشان  همیشه پرتلاش بوده و برای کمیته خودش وقت میگذارد .کسی که مسئول کمیته داوران هیاتی است باید برای این مسئولیتی که در اختیار دارد باید وقت بگذارد ، اینجور نباشد که من فقط به اسم رئیس کمیته باشم ولی در هفته فقط یک ساعتی به هیات سر بزنم و هیچ اقدام و فعالیتی در بحث مسائل آموزشی داوری نداشته باشم .ولی اینطور که بنده از نزدیک اطلاع دارم آقای بهروش در کمیته داوران هیات فوتبال مازندران ، هم خودش و هم از افراد علاقمند و جوان استفاده کرده است متنها برای موفقیت در داوری در سطوح بالا نیازمند زمان است ، اینطور نیست که شما بعد دو سال فعالیت بخواهی یکدفعه در داوری کشور رتبه اول را کسب کنی و اول شوید .

وی در خصوص وضعیت فعلی داوری استان مازندران اظهار داشت : در حال حاضر وضعیت داوری در استان مازندران خوب است چون چند داور با شرایط خوب سنی در مازندران هستند که حداقل تا هفت – هشت سال دیگر هم اگر اینها خودشان را حفظ کنند  میتوانند در لیگ کشور قضاوت کنند.البته هشت سال زمان کمی نیست و کمیته داوران استان مازندران میتواند جایگزین های خوبی برای این داوران بسازند تا در سالهای آینده این جایگاه برای داوران مازندرانی خالی نماند.

 عسگری در خصوص تداوم موفقیت های داوران مازندرانی پیشنهاداتی داد و عنوان کرد : نیاز هر منطقه داشتن داور های استاندار برای توسعه فوتبال است ، ببینید من در کلاس هم توضیح دادم ، بخش های مهمی که خیلی تاثیر گذار است در توانایی داوران و استاندارد بودن یک داور  برای قضاوت این است که خود داور باید خیلی برای موفقیت خودش وقت بگذارد . هرچقدر هم که تشکیلات ، کمیته ، دپارتمان ، هیات بحث آموزشی را برای داوران فراهم کنند ولی اگر خود آن داور تلاش نکند به جایی نخواهد رسید .

ایشان ضمن ابراز رضایت از قضاوت اشکان خورشیدی و سایر داوران مازندرانی در لیگ برتر فوتبال کشور ، بیان کرد : کارنامه ی آقای خورشیدی خیلی قوی تر از سایر داوران است به دلیل اینکه تجربه و سوابق بیشتری دارد ، آقای وحید کاظمی نیز آینده خوبی دارد اما ایشان اول راه هستند و برای موفقیت بیشتر باید زحمت بکشند و تلاش کنند چون در شرایطی است که رقیب زیادی دارد . آقای خورشیدی تقریبا خودش را الان در داوری کشور اثبات کرده است و جز هشت داور  خوب کشور است ولی سایر داوران مازندرانی حاضر در لیگ های کشور هنوز کار دارند تا به آقای خورشیدی برسند .

وی ادامه داد : رسیدن به جایگاه بالا سخت نیست ، دیگر داوران هم اگر تلاش کنند یقینا به جایگاه آقای خورشیدی خواهند رسید و حتی این توانایی در دیگر داوران مازندرانی وجود دارد که در صورت تلاش حتی از آقای خورشیدی هم قوی تر باشند ، منتها برای رسیدن به این هدف باید تلاش زیادی بکنند ، اینطور نباشد که خیلی زود ارضا بشوند و افق دیدشون تا یک جایی باشد که خیلی زود بهش دست پیدا کنند ، نه آنها باید تصمیم بگیرند اگر میتوانند بین المللی بشوند و اگر نمیتواند ، حداقل برای خودشان هدف تعیین کنند تا روزی بهترین داور کشور شوند.

عسگری در خصوص خاص بودن شرایط قضاوت در دربی پایتخت و علت عدم قضاوت داور مازندرانی در این دیدار حساس را توضیح داد و بیان کرد : بازی دربی را باید از همه ی بازی ها جدا کنید ، تشکیلات داوری به این صورت نیست که بخواهند احساسی برای دربی داور انتخاب کنند. در یک شرایط و مشکلات خاص خودش داور دربی انتخاب میشود ، خب ببینید همه داوران دوست دارند این افتخار نصیبشان شود و روزی دربی را قضاوت کنند ولی مسئولین به این چیزها فکر نمیکنند ، برای مثال من به این موضوع فکر نمیکنم که آقای خورشیدی الان پنج سال است که دارد زحمت میشکد و بیاییم و دربی را به ایشان بدهیم ، نه خیلی چیزهای دیگر هست که باید به آن توجه کنیم و از روی آن محاسبات داور دربی را انتخاب کنیم .