سقوط داربست در شیرود؛ حادثه اخطار می‌کند !

مازند اسپرت : سقوط داربست در حاشیه برگزاری رقابت‌های کشتی گیله‌مردی در روز ۲۱خرداد در شهر شیرود از توابع شهرستان تنکابن اگر چه خسارت جانی به دنبال نداشت، اما ضرورت توجه هر چه بیشتر به رعایت نکات فنی در زمان برگزاری رقابت‌های ورزشی را بیش از پیش عیان و آشکار کرد…   سقوط داربست در […]

مازند اسپرت : سقوط داربست در حاشیه برگزاری رقابت‌های کشتی گیله‌مردی در روز ۲۱خرداد در شهر شیرود از توابع شهرستان تنکابن اگر چه خسارت جانی به دنبال نداشت، اما ضرورت توجه هر چه بیشتر به رعایت نکات فنی در زمان برگزاری رقابت‌های ورزشی را بیش از پیش عیان و آشکار کرد…

 

سقوط داربست در حاشیه برگزاری رقابت‌های کشتی گیله‌مردی در روز ۲۱خرداد در شهر شیرود از توابع شهرستان تنکابن اگر چه خسارت جانی به دنبال نداشت، اما ضرورت توجه هر چه بیشتر به رعایت نکات فنی در زمان برگزاری رقابت‌های ورزشی را بیش از پیش عیان و آشکار کرد. در این اتفاق، داربستی که برای استقرار تماشاگران نصب شده بود، به دلیل ازدحام فراوان علاقه‌مندان فرو ریخت که به دنبال آن ۱۶ تماشاگر مصدوم و روانه بیمارستان شدند.

جراحت‌های وارده به این تماشاگران اندک بود و به جز ۲ تماشاگر که بستری شدند، بقیه آن‌ها با انجام درمان سرپایی مرخص شدند. اما نکته اینجاست که چه کسی مسئول توجه به تأمین امنیت و رعایت نکات فنی مسابقات ورزشی است؟ رئیس اداره ورزش و جوانان تنکابن در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: پس از مشاهده نحوه نصب داربست‌ها، نسبت به امکان بروز حادثه برای تماشاگران هشدار دادم. اما کسی توجهی به آن نکرد.  «روح‌الله امین شکوهی» اظهار کرد: اگر یک مسابقه ورزشی در مکانی متعلق به اداره ورزش و جوانان برگزار شود علاوه بر مباحث فنی، مسئولیت اجرای آن نیز بر عهده اداره ورزش و جوانان است. اما این مسابقات خارج از محدوده اداره ورزش و با مسئولیت شهرداری برگزار شد.

وی اظهارکرد: این رقابت‌ها بخشی از جشنواره ۲ روزه بومی و محلی بود که اجرای مسابقات کشتی گیله‌مردی با تلاش یکی از ورزشکاران این شهر به اجرا درآمد. میزبان اصلی این مراسم و جشنواره، شورای اسلامی شهر شیرود بود و به دلیل برخی گرفتاری‌های شخصی حتی موفق به حضور در این مسابقه و جشنواره نشدم.

رئیس اداره ورزش و جوانان تنکابن خاطرنشان کرد: روز پیش از وقوع حادثه نیز مسابقات کشتی گیله‌مردی برگزار شد و به دلیل تعداد زیاد شرکت‌کنندگان، انجام آن در روز بعد نیز ادامه یافت که متأسفانه در روز دوم اتفاق تلخ سقوط داربست رخ داد.

کشتی گیله‌مردی، یکی از ورزش‌های سنتی و بومی ایران است که به نظر می‌رسد مسئولیت آن با فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی است. اما «رضا بحرگرد» رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی مازندران هم از برگزاری این مسابقه در شهر شیرود اظهار بی‌اطلاعی کرد.

دبیر هیأت کشتی مازندران دیگر مرجع مرتبط با ورزش کشتی است. «غلام نوری‌زاده» هم در گفت‌و‌گو با همشهری با اظهار بی‌اطلاعی از برگزاری این مسابقه کشتی گیله‌مردی گفت: اگرچه پیش از این متولی کشتی‌های بومی و محلی، فدراسیونی به همین نام بود. اما با نامه اخیر وزارت ورزش و ابلاغ آن به فدراسیون‌ها و ادارات کل، همه رقابت‌های کشتی محلی مانند آلیش، لوچو، گیله‌مردی و مانند آن باید با نظارت مستقیم هیأت‌های کشتی استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار شود.

اما عضو شورای اسلامی شهر شیرود، یکی از برگزارکنندگان اصلی این جشنواره و مسابقه کشتی گیله‌مردی، در گفت‌وگو با همشهری، مسئول نصب داربست را مقصر اصلی این اتفاق تلخ دانست. «سعید امینی» اظهار کرد: نصب داربست یک فعالیت کاملاً فنی است و فقط کسانی که در آن سررشته دارند می‌توانند از درستی یا نادرستی سازه برافراشته شده توسط داربست اظهار نظر کنند. اعضای شورای شهر در این مورد و نصب داربست صاحب نظر نیستند و نمی‌توانند امنیت و کیفیت مناسب آن را تشخیص دهند.

وی به نحوه وقوع این حادثه اشاره کرد و افزود: در روز نخست برگزاری این مسابقه که جمعیت زیادی برای تماشای گیله‌مردی روی داربست‌ها استقرار یافتند، مشکلی به‌وجود نیامد، اما روز دوم و به دلیل شور و هیجان فراوان تماشاگران و همچنین هجوم بخش عمده آن‌ها برای فرار از آفتاب و پناه آوردن به این داربست‌‌ها که در سایه قرار داشت، داربست فرو ریخت. عضو شورای اسلامی شهر شیرود خاطرنشان کرد: خوشبختانه این سازه، آرام‌آرام شروع به فرو ریختن کرد و همین کافی بود تا بخش عمده از تماشاگران فرصت فرار به سمت مکانی امن را پیدا کنند. اگر داربست به صورت ناگهانی فرو می‌ریخت، به دلیل حضور تعداد زیاد تماشاگران بر روی آن، امکان بروز یک فاجعه نیز وجود داشت که خوشبختانه ختم به خیر شد. وی خاطرنشان کرد: شاید اگر عامل نصب داربست در نحوه بستن این سازه دقت بیشتری به خرج می‌داد، این اتفاق که به مصدومیت ۱۶ نفر انجامید رخ نمی‌داد. البته داربست مورد استفاده در این جشنواره، از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند است و خسارت‌های وارده به تماشاگران مصدوم جبران خواهد شد.

ورزش مازندران از این‌گونه رویدادهای تلخ به خود کم ندیده است. نمونه بسیار مشهور و تاریخی آن، فرو ریختن بخشی از سقف ورزشگار شهید متقی ساری در زمان برگزاری مسابقه تیم‌های فوتبال پرسپولیس تهران و شموشک نوشهر بود. رعایت نکردن نکات ایمنی در آن مسابقه به فوت یک هوادار و وارد شدن آسیب جدی به چند تماشاگر انجامید.
انگار این اتفاق‌ها نمی‌خواهد درس عبرتی برای مسئولان ورزش مازندران باشد. اگرچه این اتفاق تلخ سقوط داربست در تنکابن، در خلال برگزاری این رویداد ورزشی رخ داد. اما مسئولان گفتند مسئول نصب داربست، مقصر این ماجرا بود!