یادداشت هفته : نقش ورزش در سلامت دختران نوجوان

مازند اسپرت – نیلوفر ابراهیمی : تحصیل ، تهذیب و ورزش سه رکن اساسی در جهت سلامت و پویایی هر شهروند در جامعه است.   به گزارش مازند اسپرت ؛ ورزش، پديده اي مهم و اجتماعي است كه داراي ابعادي مختلف است. پيچيدگي روز افزون ورزش و كاركردهاي گوناگونش، ما را به تأمل و احتياطي […]

14122222مازند اسپرت – نیلوفر ابراهیمی : تحصیل ، تهذیب و ورزش سه رکن اساسی در جهت سلامت و پویایی هر شهروند در جامعه است.

 

به گزارش مازند اسپرت ؛ ورزش، پديده اي مهم و اجتماعي است كه داراي ابعادي مختلف است. پيچيدگي روز افزون ورزش و كاركردهاي گوناگونش، ما را به تأمل و احتياطي بيشتر براي قضاوت درباره اش، فرا مي خواند.

 

در سالهاي اخير در كشور ما گرايش به ورزش به شكل قابل ملاحظه اي بالا گرفته و مي توان گفت كه همه مردم، از پير و جوان و زن و مرد را تحت تأثير قرار داده است، اما متأسفانه اين علاقه مندي و توجه روزافزون به ورزش را نمي توان كاملاً مثبت و مفيد ارزيابي كرد؛ چرا كه اولاً علاقه مندي آنان بيشتر در محدوده تماشاگري، هواداري و دنبال كردن نتيجه مسابقه ها خلاصه مي شود و پرداختن به خود ورزش كمتر مورد توجه است، و ثانيا، كاركردهاي گوناگون ورزش و جنبه هاي مثبت و منفي آن، براي همه به خوبي روشن نيست و همين مي تواند زمينه اي مناسب براي فرصت طلبان و حتي دشمنان خارجي فراهم آورد.

بنابراين، يكي از رسالتهاي سنگين مسؤولان و صاحب نظران، تبيين دقيق و همه جانبه پديده ورزش و شناسايي راهكارهاي گرايش مردم به جنبه هاي سازنده آن است

.

اهمیت ورزش را در بین آحاد مردم با اهمیت است. هدف ما داشتن دخترانی پویا و سالم است و باید تلاش همه مسئولان در راستای بستر سازی در زمینه های مختلف فرهنگی ورزشی و علمی دو چندان شود، ورزش کمک می کند که استخوان ها، عضلات و مفاصل ساخته و حفظ شوند، وزن کنترل شود و وقوع فشار خون بالا را به تاخیر می اندازد. در حقیقت میزان ورزش دختران نوجوان بین ۱۸-۱۲سالگی یک عامل مهم در پیشگیری از شکستگی لگن در سنین میانسالی است.

 

یک دختر در طی نوجوانی از هر زمان دیگر (غیر از زمان نوزادی) رشد سریع تری دارد؛ در سنین نوجوانی وی نیاز به انبوهی از ویتامین ها ؛ مواد معدنی و همچنین به طور متوسط ۲۲۰۰ کالری روزانه دارد که در غذاها یافت می شود، اما اغلب دختران نوجوان میزان کافی از این مواد غذایی حیاتی دریافت نمی کنند، کمبود کلسیم را از مشکلات تغذیه ای در دختران نوجوان است. زمانی که دختران به نوجوانی می رسند میزان مصرف شیر را کاهش می دهند در حالی که  تقریبا نیمی از توده استخوانی زنان در طی نوجوانی تشکیل می شود و مصرف کم کلسیم در این زمان ممکن است بعدها منجر به پوکی استخوان شود.

 

همچنین فقر آهن را از مشکلات شایع این رده سنی است، دختران آهن کافی دریافت نمی کنند چون هم از طریق قاعدگی آهن از دست می دهند و هم این که ممکن است از رژیم غذایی جهت لاغری پیروی کند و یا این که رژیم غذایی متنوعی نداشته باشند و یا غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز به اندازه کافی مصرف نکنند که در این صورت مبتلا به کم خونی می شوند.

 

بدل شدن ورزش به مطالبه همگانی و قرارگرفتن آن جزو سبد فرهنگی و سلامت خانواده. ترویج ارزش وسبک زندگی اسلامی ایرانی با ورزش، اشاعه فرهنگ ورزش همگانی جهت کسب سلامت جسمی و روانی، ارتقاء شاخص سلامتی و بالا برده و مقاومت بدن و جهت مقابله با بیماری های مختلف، پیشگیری و کاهش ناهنجاری ها و بزهکاری های اجتماعی، توسعه کمی و کیفی ورزش دختران و دسترسی آسان دختران و نشاط اجتماعی دختران در گرو سلامت روحی و جسمی دختران بوده و برای دستیابی به این امر دختران باید ورزش را سرلوحه کار خود قرار دهند.

 

 

به ورزش گرای و سرافراز باش

که فرجام سستی سرافکندگی است

ز ورزش میاسای و کوشنده باش

که بنیاد گیتی به کوشندگی است