از نقدهای وارده تا خوبی‌های یک جشنواره!

در اختتامیه جشنواره ورزشی نمایشگاه قائمشهر چه گذشت!؟

نمایشگاه ورزشی در قائمشهر با تمامی کمی و کاستی‌هایی که داشت، با معرفی غرفه‌های برتر به پایان رسید.

به گزارش مازنداسپرت (مازندورزش)؛هرچند به نخستین نمایشگاه ورزشی انتقادات زیادی وارد هست اما این نمایشگاه با استقبال خوبی که داشت، طی چهار روز برگزاری، جمعه شب با حضور رجبی مدیرکل ورزش و جوانان، سلیلی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری، کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل و عضو هیات رئیسه مجلس، سرهنگ غفارپور مسئول تربیت بدنی سپاه پاسداران و مسئول بسیج ورزشکاران استان مازندران و دیگر مسئولان استانی و شهرستان قائمشهر، اختتامیه نخستین جشنواره عزت و پیشرفت و نخستین نمایشگاه تخصصی ورزش مازندران در محل نمایشگاه بین المللی قائمشهر برگزار شد.

در این مراسم اختتامیه، از تولیدکنندگان برتر لوازم ورزشی، هیات های ورزشی برتر، رسانه های برتر و عوامل اجرایی تجلیل بعمل آمد.

علی رجبی مدیر کل ورزش و جوانان استان مازندران در آیین اختتامیه جشنواره ورزشی عزت و پیشرفت مازندران و نمایشگاه ورزش، تولیدات، تجهیزات، لوازم ورزشی و صنایع وابسته که شامگاه جمعه ۲۶ آبان ماه در محل نمایشگاه بین المللی قائمشهر برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی و حضور و استقبال مردم از نمایشگاه، اظهار کرد: با وجود ۱۳۳ تیم مازندران در لیگ های کشور، ۲۷٠٠ باشگاه موجود و قریب ۵ تیم لیگ برتری، مازندران سرآمد ورزش کشور است.

وی افزود: در سال جاری تاکنون ورزشکاران مازندران ۲٠۸ مدال در رشته های مختلف ورزشی کسب کردند که کسب این افتخارات، مایه مباهات همه ی مردم استان است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران در ادامه به ۵۶٠٠ شهید ورزشکار کشور اشاره کرد و افزود؛ از این تعداد شهدا، یک پنجم آن متعلق به استان پرافتخار مازندران می باشد.

این مقام مسئول در ادامه هدف از برگزاری این جشنواره ورزشی را ایجاد انگیزه، ترویج فرهنگ ورزش، حفظ سلامتی، افزایش شور، نشاط، امید و ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی دانست.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های ورزشی مازندران نیازمند تمهیدات لازم و اساسی می باشد، اظهار کرد: کمتر از دو ماه دیگر استان مازندران میزبان یک جشنواره بزرگ کشوری خواهد بود که مقرر است شرکت های بین المللی در این جشنواره و نمایشگاه حضوری فعال داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران در بخش دیگر صحبت خود از برگزاری دو رویداد ورزشی دوچرخه سواری عمومی و استعداد یابی با همکاری اداره آموزش و پرورش خبر داد.

رجبی در پایان از تمام زحمت کشان حوزه ورزش مازندران، هیات های ورزشی، تولیدکنندگان و تمام افرادی که تلاش کردند جشنواره با این کیفیت برگزار شود که هیات های ورزشی و تولیدکنندگان ورزشی خدمات ارائه دهند تقدیر و تشکر کرد.

سید علی سلیلی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران استانداری مازندران در آیین اختتامیه جشنواره ورزشی عزت و پیشرفت مازندران و نمایشگاه ورزش، تولیدات، تجهیزات، لوازم ورزشی و صنایع وابسته که در قائمشهر برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی و حضور و استقبال مردم از نمایشگاه، اظهار کرد: اگر امروز شاهد پیشرفت چشمگیر تیم نساجی طی دو سال گذشته بوده ایم این امر مرهون ریل گذاری های استاندار مازندران بود و بر کسی پوشیده نیست و باید در تاریخ ثبت و ضبط شود که چنین استاندار پیگیری داریم.

وی در بخش دیگر صحبت خود ضمن استقبال از نمایشگاه موجود، تصریح کرد: از زحمات ارزشمند آقای رجبی مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران و همکاران شان تشکر ویژه دارم و بنده به شخصه از برپایی چنین نمایشگاهی لذت برده ام.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با بیان اینکه تداوم چنین نمایشگاه های پرباری در طول سال باید در دستور کار باشد، خاطرنشان کرد: مازندران در ورزش در سطح کشور سرآمد است و ما در بخش نشاط و شور اجتماعی حامی هیات ها، ورزشکاران و تیم های ورزشی خواهیم بود.

وی در ادامه عنوان کرد: نمایشگاه عزت و پیشرفت را به رهبر معظم انقلاب تقدیم خواهیم کرد، که به فرموده ایشان باید از تولیدات داخلی حمایت شود و ما با عزت و افتخار با عزیزان و زحمتکشان این عرصه همراه و همگام خواهیم بود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه بانوان می توانند با حجاب و نجابت خود در عرصه ورزش حضور پرقدرت داشته باشند، اظهار کرد: مایه مباهات ماست که بانوان ورزشکار این طلایه داران جبهه ورزشی موجبات عزت و پیشرفت را در جامعه ایجاد کنند و ما هم باقدرت و با تمام توانمان از این عزیزان حمایت خواهیم کرد.

علی کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل و عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این نمایشگاه به حضور استعدادهای خوب در ورزش مازندران اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تلاش ها و همت مدیرکل محترم ورزش و جوانان این استعدادها شکوفا شود.

وی با اشاره به ظرفیت های استان مازندران در تولیدات ورزشی تاکید کرد؛ برگزاری چنین نمایشگاهی به اقتصاد ورزش کمک خواهد کرد.

نقد‌ها و پیشنهاداتی که بر این نمایشگاه وارد است را به شرح ذیل اعلام میکنیم:

_ از خوبی های این نمایشگاه به آشنایی مردم با رشته های مختلف ورزشی و مخصوصا کودکان و نوجوانان با ورزش اشاره کرد که واقعا ترویج ورزش به روایت واقعیت بود.

_ آشنایی هیات های ورزشی با هم و ایجاد وفاق و همدلی در خانواده بزرگ ورزش.

_ مشاهده نحوه فعالیت هیات های ورزشی و انتخاب رشته مناسب ذاعقه فرزندان از دیگر نکات مهم این نمایشگاه بود.

_ ارائه خدمات رایگان پزشکی ورزشی شاید بهترین بخش این نمایشگاه بود.

_ عدم حضور فروشندگان تجهیزات ورزشی مختص هیات های ورزشی از نقطه ضعف های این نمایشگاه بود. مثلا در فوتبال فروشگاه های ورزشی فوتبالی و یا شطرنج، والیبال، تیراندازی و ….

_ در چینش غرفه‌ها میشد سلیقه ای بهتری به خرج داد تا دو سوله اینجور تفاوت فاحش نداشته باشند. بعنوان مثال میشد غرفه‌های جذابی مثل هیات پرورش اندام و اتوموبیل رانی را در کنار سایر هیات های ورزشی قرار داد و یا میشد یکی از فروشنده‌ها را به غرفه دیگر برد تا جذابیت در هر دو غرقه تعادل داشته باشد.

_ عدم حضور پرسنل، معاونین دستگاه ورزش کاملا تو ذوق میزند و بهتر بود پرسنل اداره کل ورزش و جوانان و مخصوصا امور اداری و معاونت توسعه منابع، ترتیبی اتخاذ میکردند تا هر شب در نمایشگاه تعدادی از پرسنل و مخصوصا معاونین و مدیران اداره ورزش حضوری فعال در نمایشگاه داشتند و پاسخگوی مراجعه کنندگان بودند.

_ نداشتن پیوست فرهنگی در چنین برنامه و نمایشگاه بزرگی جای تعجب داشت که نیاز است در سال‌های آینده روی این موضوع توجه ویژه ای داشت. البته عدم حضور معاونت فرهنگی اداره‌کل ورزش و جوانان در این نمایشگاه خودش علت نداشتن پیوست فرهنگی این برنامه بود! کاش کمی این موضوع برای معاونت این حوزه اهمیت داشت!

_ ناراحتی هیات‌های ورزشی در پایان مراسم و عدم تقدیر از آنها و توجه ویژه به فروشگاه ها و برندهای تجاری بخشی دیگر از حواشی اختتامیه بود. اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران می‌توانست حداقل با ذکر نام و یا تقدیر خشک و خالی از هیات های ورزشی، انگیزه آنها را برای حضوری بهتر در نمایشگاه های بعدی تقویت کنند. این را نباید فراموش کنیم که حتی برخی هیات‌های ورزشی حاضر نشدند در این نمایشگاه غرفه بگیرند و برخی از هیات‌هایی هم که در نمایشگاه غرفه داشتند، بی اهمیت به این موضوع غرفه غیرفعال داشتند که نیاز است تا معاونت امور ورزشی اداره کل علت عدم کم کاری این هیاتها را پرسجو کند تا دفعات بعد با چنین موضوعی مواجه نشویم.

_ هیات های پرطرفداری مثل کشتی اصلا در این نمایشگاه غرفه ای نداشت که این خودش جای بحث دارد. در استانی که بیشترین مدالش برای کشتی است و علاقمندان زیادی هم دارد، در چنین نمایشگاهی هیچ غرفه ای ندارد.

_ عدم حضور قهرمانان و چهره های نامی ورزش مازندران در این نمایشگاه از ضعف های برگزار کنندگان بود که نتوانستند چندین چهره شاخص را به این نمایشگاه بیاورد. شاید حضور چهره هایی مثل حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و یا چهره‌ای فوتبالی و یا رشته های دیگر ورزشی به جذابیت این نمایشگاه می افزود.

_ انتخاب شهر نمایشگاه هم شاید یکی از بزرگترین ایرادات این نمایشگاه بود. هرچند شهرداری قائمشهر برای این نمایشگاه سنگ تمام گذاشت و جای تقدیر دارد، اما مسیر رسیدن به این نمایشگاه اصلا مناسب نبود و شاید شهرهای دیگر با استقبال راحت تری همراه میشد.

به گزارش مازنداسپرت؛ در کل برای سال اول و برای نخستین بار برپایی چنین نمایشگاهی با این سطح از استقبال جای تقدیر دارد و قطعا با تجربه ای که امسال بدست آمد، در سال‌های آینده می شود نمایشگاه در سطح بالایی را با حضور برندهای مختلف و با جذابیت بهتر برگزار کرد.

گفتنیست؛ رسانه مازنداسپرت در پایان این نمایشگاه بعنوان غرفه برتر در حوزه رسانه و اطلاع رسانی انتخاب شد و با تقدیم تندیس ویژه تقدیر شد.