کولاییان: چالش تأمین علوفه در باشگاه‌های سوارکاری/ آینده‌نگری سیاسی ندارم !

رئیس هیأت سوارکاری مازندران از تلاش برای افتتاح ۴ باشگاه استاندارد سوارکاری در استان خبر می‌دهد و در ادامه می‌گوید؛ اکنون باشگاه‌های سوارکاری در بحث خوراک به دلیل گرانی علوفه و خوراک به چالش خورده‌اند، ما با جهادکشاورزی مکاتبه کرده‌ایم که به باشگاه‌هایی که دارای مجوز و پروانه هستند خوراک به قیمت دولتی ارائه دهند که تا به امروز جوابی ندادند.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،سوارکاری از ورزش‌هایی است که در چند دههٔ اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفته، با این وجود سابقه‌ای طولانی داشته است و می‌توان آن را از کهن‌ترین ورزش‌ها به شمار آورد. این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته است و با این‌که نسبت به بسیاری از ورزش‌ها پرهزینه به نظر می‌رسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب می‌کند.

 

آقای رامتین کولائیان به شرح فعالیت این رشته ورزشی در استان پرداخت و امیدوار است که این رشته از جایگاه دو استان آخر به رتبه‌های بالا دست پیداکند.

 

فارس: از سوارکاری برای ما بگویید؛ اوضاع هیأت شما چگونه است و تا این لحظه چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

کولاییان: روند صعودی خوبی داریم. البته این روند صعودی با کمک مجموعه هیأت استان و شهرستان‌ها بوده است چرا که مطمئنا بنده به تنهایی نمی‌توانم کاری از پیش ببرم، مگر با همدلی و یکدستی خانواده سوارکاری استان مازندران؛ ما تا به این لحظه ساختار شهرستان‌ها را شکل داده‌ایم، برنامه‌های ارائه شده به استان نیز در حال عملی شدن است و سعی کرده‌ایم با برگزاری مسابقات و کلینیک‌های آموزشی، رشته سوارکاری را در میان اقشار جامعه پررنگ‌تر کنیم. البته کرونا خیلی در روند کار ما تاثیر گذاشت، اما مجموعه ما باز هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برنامه‌ها را اجرا کرده است.

فارس: سوارکاری را بیشتر با گلستان و اطراف آن می‌شناسند؛ آیا در مازندران هم شرایط اجرای خوب رشته سوارکاری مهیا است؟

کولاییان: بله ـ  البته سابقه گلستان در این رشته ورزشی خیلی بالاتر است، اما ذکر این نکته هم لازم است که گلستان نیز زمانی جزو استان مازندران محسوب می‌شد. بعد از آنکه گلستان کلا از مازندران جدا شد، ما هم سعی کردیم ارتباط‌های لازم را برقرار کنیم، استان ما به تازگی روی خط ریل افتاده است.

فارس: رشته سوارکاری یک مقدار به رشته ثروتمندان معروف است؛ برای همگانی کردن سوارکاری و استفاده مشترک همه اقشار مردم چه‌کار کرده‌اید؟

کولاییان: بله همینطور است؛ مخصوصا به دلیل تورم در حال حاظر سوارکاری رشته بسیار پر هزینه‌ایی محسوب می‌شود اما در اینجا لازم می‌دانم از بخش‌های خصوصی (باشگاه‌ها) که در این مورد همکاری لازم را برای بهره‌مندی تمام اقشار جامعه از امکانات انجام می‌دهند تشکر کنم.

* ۱۳ شهرستان استان مازندران در رشته سوارکاری فعال‌اند

فارس: آیا رشته سوارکاری در تمام شهرهای استان فعال است؟

کولاییان: این رشته در بیشر شهرهایی که حداقل بستر را برای سوارکاری یا برگزاری کلینیک‌های مربوط به این رشته دارند فعال هستند که مجموعا ۱۳ شهرستان می‌شوند و خدا را شکر تا امروز به طور جدی بازوی کمکی هیأت استان بوده‌اند.

فارس: شرایط برگزاری مسابقات در این ورزش چگونه است؟ آیا لیگ یا مسابقات درون استانی هم دارید؟ اگر دارید آیا با وجود هزینه بالا استقبالی هم می‌شود؟

کولاییان: تعداد استاندارد باشگاه‌های ما که واجد شرایط برگزاری مسابقه باشند محدود است، شرایط برگزاری مسابقه به این شکل است که رئیس شهرستان مربوطه درخواست کتبی به استان ارائه می‌دهد و بعد از بررسی‌های لازم با موافقت استان، مسابقه در آن شهرستان با کمک بنگاه‌های اقتصادی و مسئولان شهرستان برگزار خواهد شد. در خصوص استقبال هم گزارش‌های تصویری بیان‌گر استقبال علاقمندان به این رشته ورزشی است.

* تلاش برای افتتاح ۴ باشگاه استاندارد سوارکاری در مازندران

فارس: آیا هیأت استان اقدامی برای جذب سرمایه‌گذار در این رشته داشته است؟

کولاییان: جذب سرمایه‌گذار در قدم اول بستگی به گام برداشتن و تحرکات این رشته ورزشی در استان دارد که فعالیت‌های ما هم کاملا مهمترین معیار برای جذب سرمایه‌گذار بوده است، خدا را شکر تا به امروز موفق عمل کردیم و از همین جا اعلام می‌کنم تا پایان دوره چهار ساله خود که فکر می‌کنم دو سال و اندی از آن باقی مانده است، چهار باشگاه استاندارد با مجوز افتتاح خواهیم کرد.

فارس: فدراسیون و اداره کل ورزش در طول این مدت چه حمایتی از رشته سوارکاری داشته‌اند؟

کولاییان: قاطعانه خدمت شما عرض کنم، ریاست فدراسیون جناب خلیلی، مجموعه فدراسیون و رنگرز مدیر‌کل ورزش و جوانان استان و همچنین جناب بریمانی معاونت قهرمانی نگاه ویژه‌ای برای ارتقا این رشته ورزشی دارند و همین نکات بالاترین حمایت و قوت قلب برای مجموعه محسوب خواهد شد.

فارس: در حال حاضر ضعف یا کمبود سوارکاری مازندران را در چه چیزی می‌بینید؟

کولاییان: در خصوص ضعف در رشته سوارکاری می‌شود به این نکته اشاره کرد که تا الان مسیر مشخصی برای علاقمندان به این رشته نبوده است و همه خودمختار و به صورت ایالتی عمل می‌کردند که با ساماندهی و شکل‌دهی ساختار، راه برای تمام شهرستان‌ها و ورزشکاران مشخص شد.

فارس: آینده‌نگری و سقف آرزوهای شما در سوارکاری چیست؟

کولاییان: سقف آرزوی من نگاه ویژه مسؤولان مربوطه استانی به این رشته ورزشی و بخش خصوصی (باشگاه‌ها) است. اینکه وقتی در این رشته برای ورزش سرمایه‌گذاری می‌کنند از آن حمایت شود نه اینکه نادیده گرفته شود، درخواست دیگر هم آموزش و پرورش مربیان سازنده و دلسوز در مازندران و معرفی سوارکاران برتر استان به کشور است.

*دنبال هیچ منفعت شخصی نیستم؛ معتقدم هر کسی را بهر کاری ساختند

فارس: بعضی افراد برای چهره‌شدن، مسؤولیت هیأت‌های ورزشی را بر عهده می‌گیرند و اهدافی سیاسی دارند و از ورزش سوء استفاده می‌کنند؛ شما چنین هدفی ندارید؟

کولاییان: دل ما هم از این موضوع خون است! بی‌ادعا وارد شدیم، با کمک دیگران زحمت می‌کشیم اما در نهایت به گوش ما می‌رسد که کولاییان دارد از سوارکاری برای خود سکوی پرش درست می‌کند تا به اهداف شخصی‌اش برسد!

از همین جا اعلام می‌کنم، نه دنبال برنامه‌ریزی شخصی هستم نه آینده‌نگری سیاسی و نه حضور در انتخابات شورای‌ شهر و جایگاه‌های دیگر، چون هر کسی را بهر کاری ساختند..!

خودم از جنس ورزش هستم و مستندات ورزشی بودن من هم موجود است؛ خوشحال می‌شوم تمام ظرفیتم را در ورزش استان به کار گیرم و دنبال هدف دیگری هم نیستم. از پرسنل شهرداری هستم و خدا را شکر می‌کنم.

فارس: کلا نظر شما به‌عنوان رئیس هیأت در خصوص استفاده ابزاری برخی سیاسیون از ورزش چیست؟

کولاییان: بدون تعارف بگویم، این موضوع باعث آسیب جدی به ورزش خواهد شد. من باب مثال؛ خدا شاهد است من وقتی در حال خدمت هستم اصلا وقت آن را نمی‌کنم که به هیچ جا و به چیز دیگری فکر و تمرکز کنم، چون خدمت به ورزش برایم مهم است، مسلماً فردی که می‌خواهد هم اهداف سیاسی و هم جایگاه ورزشی را حفظ کند نمی‌تواند تمام توان صدردرصدی خودش را بگذارد و ورزش آسیب می‌بیند، همچنین باعث می‌شود تا نگاه اذهان عمومی هم به خود ما به این شکل باشد و این کلمه را به ما وصله بزنند ( برای ارتقا جایگاه سیاسی آمده است ).

فارس: آینده سوارکاری را در مازندران و حتی کشور چگونه می‌بینید؟

کولاییان: تمام سعی ما بنا بر پیشرفت است و خواهد بود. اما خب تا حمایت‌ها همه جانبه نباشد کار سختی خواهیم داشت؛ الان باشگاه‌ها در بحث خوراک به دلیل گرانی علوفه و خوراک به چالش خورده‌اند، ما با جهاد کشاورزی مکاتبه کرده‌ایم که به باشگاه‌هایی که دارای مجوز و پروانه هستند خوراک به قیمت دولتی ارائه دهند که تا به امروز جوابی ندادند.

*مازندران شرایط میزبانی مسابقات بزرگ کشور را دارد

فارس: رتبه امسال هیأت سوارکاری مازندران در کشور در چه جایگاهی بود؟ امیدوار هستید که این رتبه را ارتقا دهید؟

کولاییان: رتبه مازندران اگر اشتباه نکنم در جدول استان‌ها دو تا مانده به آخر بود، چون به عملکرد مجموعه خودمان اعتقاد داشتم زیاد دقت نکردم و مسلما اتفاق‌های خوبی رخ خواهد داد که کاملا قابل لمس خواهد بود.

فارس: آیا مازندران شرایط میزبانی مسابقات بزرگ کشور را دارد؟

بله مازندران شرایط میزبانی را دارد و ان‌شالله سال بعد این اتفاق خواهد افتاد.

فارس: از اسب‌ها و مدل‌های مختلف آن بگویید؛ اصلا اسب چه قیمت است؟

کولاییان: اسب‌ها نژادهای مختلفی دارند اما مجموعه ما سعی بر این دارد که نژاد اسب خزری که اصالتا متعلق به شمال کشور است را به همه معرفی کند. قیمت‌ اسب هم متفاوت است؛ شما مشتری باش درست می‌کنیم (با خنده)

فارس: اگر افراد کم بضاعت به این رشته تمایل داشته باشند هیأت برای در اختیار قرار دادن امکانات می‌تواند کاری انجام دهد؟

کولاییان: بله حتما؛ خدمت شما عرض کنم، بخش‌های خصوصی ما به صورت کلی حامی هستند و بارها این اتفاق افتاده که حتی اسب را به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار دادند و اصلا هم احتیاج به هماهنگ کردن نیست، چرا که خود بزرگواران هم به این اصول پایبند هستند.

فارس: آیا استعدادیابی دراین رشته وجود دارد؟ یا هر کسی سرمایه دارد می‌تواند سوارکاری کند؟

کولاییان: بله کمیته‌ها نگاه ویژه‌ای به این مسئله دارند تا افراد مستعد را به مجموعه استان معرفی کنند، خلاصه بدون هزینه نیست، سعی بر همگانی شدنش هم داریم.

فارس: در تیم ملی هم ورزشکار یا مربی داریم؟

در انتخابی تیم‌ملی ورزشکار از شهرستان آمل داشتیم که با کم لطفی به حق خودشان نرسیدند.

فارس: صحبت پایانی؛ انتظارتان از مردم و مسؤولان چیست؟

کولاییان: در پایان از شما و اصحاب رسانه که حامی اصلی ورزش استان هستید تشکر می‌کنم و به این نکته اشاره کنم که بنده نیامده‌ام یک حکم بابت رزومه بگیرم و بروم، تمام سعی خودم را با کمک همکارانم برای پیشرفت این رشته ورزشی خواهم کرد. نگاه نقاب استفاده ( ابزار سیاسی ) را کنار بگذارند و دیدگاه ورزشی به ما داشته باشند تا انگیزه بیشتری برای ادامه خدمت داشته باشیم. از خانواده سوارکاری در هیأت استان مازندران و همکاران در هیأت شهرستان‌ها و کمیته‌های مربوطه نیز کمال تشکر را دارم و برای همه جوانان زحمت‌کش کشورم نیز آرزوی عاقبت به‌خیری می‌کنم و موفقیت ورزشکاران، مربیان و خانواده سوارکاری استان در تمام مراحل را آرزومندم. همچنین برای همه عزیزان که این مطالب را می‌خوانند آرزوی توفیق روز افزون از خداوند منان و متعال را خواستارم.

به گزارش فارس؛ سوارکاری از ورزش‌هایی است که سفارش شده پیامبران و امامان ما بوده و حالا این رشته در استان مازندران هم در حال ترویج است.