هفته‌ای ‌که به کام آن‌ها و نام ورزش مازندران گذشت !

هفته نامه تخصصی ورزشی توپ پُر در قسمتی از این شماره اش که بدون شک جذاب ترین قسمت آن بوئ، برترین های هفته را تحلیل کرد که در ادامه می خوانید :

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،هفته نامه تخصصی ورزشی توپ پُر برترین های هفته را تحلیل کرد که در ادامه می خوانید :

چشم‌نوازترین‌ها

همیشه گفته‌شده و این به یک باور بدل گشته که رقابت در ورزش مازندران از همان باشگاه محل تولد ستاره شروع می‌شود. ورزشکاران استان در خارج از مرزهای مازندران کار به‌مراتب آسان‌ترین برای برگزیدگی دارند چون هم‌ولایتی‌هایشان به‌اندازه کافی رقیب و حریف هستند!این خاصیت مازندران است که در ۳۱ رشته ورزشی متفاوت ملی‌پوش و مدال دارد و تازه رشته‌های جمعی مثل روستایی و بازی‌های بومی محلی، انجمن‌های ورزشی، ورزش‌های کارگری و یا جانبازان و معلولین، ناشنوایان و نابینایان را هم فقط یک‌رشته حساب می‌کنیم. با این اوصاف می‌بینید که انتخاب بهترین‌ها از میان آن‌ها چقدر سخت است.البته انتخاب میان‌برترین‌های هفته پیش خیلی دشوار نبود، رقابت‌های ملی به حداقل خود رسیده و به‌واسطه شب‌های عزیز قدر؛ حتی تمرینات در رده‌های باشگاهی و ملی نیمه تعطیل شد. قاعدتاً مبنای انتخاب برترین‌های هفته به عمده فعالیت‌های بین‌المللی منتهی می‌شود که در این شماره در بخش‌های مختلف به‌گزینش چهره‌ها و حوزه‌های برتر پرداختیم.

پرملال

از هشت کشتی‌گیر مازندرانی در آزاد و فرنگی که به رقابت‌های بین‌المللی اعزام شدند ۷ تن مدال گرفتند که شامل سه طلا و چهار برنز بود. مازندرانی‌ها اطمینانشان به کشتی چنان زیاد شده که بی خوف و عاری از اضطراب منتظر نتیجه هستند ولی خود اهالی کشتی احساس می‌کنند که در مدال‌آوری زیاده‌روی می‌کنند چون به‌اندازه تشویق نمی‌شوند. عنوان پرملال ترین رشته هفته از آن کشتی دوست‌داشتنی ما می‌شوند که همچنان سرپاست و اقیانوس‌ها را باقدرت درمی‌نوردد. کاپیتان ثمربخش و یارانش به‌اندازه چند استان در هرسال مدال می‌گیرند.

جهانی‌ترین

لابد باید از کشتی یاد می‌شد اما این هفته تمام و کمال به فوتبال تعلق دارد. جام جهانی فوتبال در پیش است و مازندران سه جای مطمئن در تیم ۲۰۱۸ دارد. این نخستین بار است که در عالی‌ترین سطح رقابتی ورزش دنیا این تعداد مازندرانی به میدان می‌روند. فوتبال جهانی‌ترین رشته ورزشی هفته اخیر مازندران بود که پس از صدور اسامی نهایی تیم ملی دریافت که بیشترین دورانش را می‌گذراند. این‌یک امتیاز مهم در کارنامه غلامرضا بهروان است که سه بیست و سوم تیم ملی را مجموعه او تقدیم داشته‌اند.

 

همه‌جانبه

والیبال را هم باید به کشتی و فوتبال مازندران اضافه کرد که توانسته توسعه را در همه رده‌های ملی معنا کند. والیبال استان به درجه‌ای از توانمندی در معرفی ملی‌پوش دست‌یافته که تمامی تیم‌های ملی دستکم یک نفر از مازندران را در فهرست ۱۲ نفری خوددارند. در بانوان دو نفر در تیم ملی نوجوانان، یکی در جوانان و یکی هم در بزرگ‌سالان نفر ثابت تیم ملی هستند. در مردان هم دو نفر به نوجوانان آسیا می‌روند، دو نفر هم به جوانان خواهند رفت و دو نفر هم در حال بازی در لیگ ملت‌های والیبال جهان هستند! میلاد تقوی و والیبالی‌های پرکار حضوری همه‌جانبه در تیم‌های ملی دارند.

 

قهرمان

مدال ویژه هفته را کیوان قنبر زاده گرفت. هفت مدال بین‌المللی و آسیایی در سال ۹۶ گرفت تا حتماً برای مخاطبان این سؤال را ایجاد کند که مدال‌های این پرنده که تعجبی ندارد! اتفاقاً کیوان موفق شد تا دوباره به سر رکورد خودش بازگردد و ۲۲۶ سانتی‌متر را در رقابت‌های بین‌المللی آلمان ثبت کرد. رکورددار پرش ارتفاع ایران حالا اعتمادبه‌نفس لازم را برای گرفتن ورودی بازی‌های آسیایی به دست آورده است.

 

پدیده

علی شفیعی به این فرصت نیاز داشت و از آن استفاده کرد. تمجیدهای جهانی از بازی جوان مازنی که به ترکیب تیم ملی ایران در لیگ ملت‌های والیبال اضافه‌شده بود نشان داد که سرانجام دیده شد. شفیعی در سه سال متوالی به‌ندرت برای ایران بازی کرد و زیر سایه همشهری عادل غلامی قرار داشت اما به‌محض آنکه فرصت پیدا کرد، بالاتر از محمد موسوی توپ خواباند و همه را حیرت‌زده کرد. کمی برای سن و سالش دیر شده اما بی‌شک پدیده‌ی هفته بود.

مثل شاهین

پیش‌ازاین برای اینکه یک مازنی را در کادر فنی تیم‌های ملی ببینید نیاز بود به لابی و حتی جروبحث، اما حالا حتی عنوانی مثل سرپرستی را به مازندرانی‌ها می‌سپارند. این هفته شاهین نصیرایی سرپرست تیم ملی بسکتبال نوجوانان شد. او که خود از اهالی قدیمی کشتی است و در دوران قهرمانی بی‌مهری‌های زیادی دید، به‌عنوان سرپرست تیم‌های استان مازندران و گلستان موفقیت خوبی در رده‌های سنی به دست آورد تا فدراسیون بسکتبال تیم ایده آل سال‌های آتی‌اش را به او بسپارد. جالب است که نصیرایی گوش شکسته مأمور سرپرستی بلندقامتان شده، چون مثل شاهین مراقب تیمش است!

بانوی هفته

انتخاب زهرا پور اسماعیل برای ورزشی‌ها خوشایند بود چون از حالا می‌دانند این دختر جنگنده به بازی‌های آسیایی جاکارتا می‌رود و دیگر به مسیر سخت انتخابی‌ها نیازی نیست. پور اسماعیل در رقابت‌های آسیایی سوم شد و قهرمان المپیک را برد تا نظر قطعی و موافق کادر فنی را جلب کند. این دختر سزاوار استان دیگر هیچ جایی برای بهانه نمی‌گذارد و مکلف است اولین طلای تاریخ ورزش استان را دربازی‌های آسیایی بگیرد. هنوز ورزش استان در بخش بانوان، طلای بازی‌های آسیایی نگرفته، که انگار کار خود پور اسماعیل است!

اولین داور

تأییدیه نیما صادقی هم آمد تا این داور جوان نوری به المپیک جوانان برسد. در بوینس آیرس ۲۰۱۸ برای نخستین بار یک داور مازندرانی قضاوت می‌کند. همین کافی است تا از حالا داور سال هم مشخص شود. صادقی با رزومه‌ای عالی در دو سال گذشته سرانجام به جرگه داوران المپیکی اضافه شد و حالا هم فرصت سوت زدن در المپیک جوانان را یافته است. قدم بعدی نیما می‌تواند المپیک توکیو باشد. همین روند را ادامه بدهد، برای آویز کردن نام و تصویر خود به دیوار افتخارات مازندران تردیدی ایجاد نمی‌شود.