قِزل سیدِ بزرگ فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی !

هفتمین مرحله از طرح استعدادیابی زیر ۱۴ سال مناطق ۹ گانه کشور با برگزاری اردوهای ۳ روزه زیر نظر مربیان منتخب مناطق برگزار گردید که هدایت این تیم را یک مازندرانی بر عهده دارد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،سال هاست که مازندرانی ها علی رغم داشتن ورزشکاران توانمند در رشته های مختلف ورزشی، سهم خیلی ناچیزی را از هدایت تیم های ملی بر عهده داشته اند.

بدون شک، این حق مربیان مازندرانی است که در کنار ورزشکارانی که پرورش می دهند، حضور داشته باشند و از نزدیک شاهد درخشش آن ها در تیم های ملی باشند، اما انگار دوری یا دور کردن مربیان مازندرانی از تیم های ملی به همین سادگی ها و بی رابطه اصلح پذیر نیست !

در حالی که در طول این سال ها ورزشکاران و مدال آوران ارزشمندی از مازندران در رشته های مختلف ورزشی از جمله : کشتی، والیبال، فوتبال، تکواندو، کاراته و … در تیم های ملی حضور داشته اند و مدال های رنگارنگ و درخشش های خیره کننده ای را داشته اند، اما در سوی دیگر میدان، مربیان سازنده قهرمانان جایی در تیم های ملی نداشته و مازندرانی ها همیشه از این موضوع متضرر شده اند.

اما این روزها خبر خوش حضور یک مربی مازندرانی در بدنه ی تیم ملی فوتبال، جامعه ورزش مازندران را خوشحال کرده است و امیدوار به اینکه، شاید پای مربیان مازندرانی در راس تیم های ملی باز شده باشد.

حسین قزل سفلو یکی از مربیان با تجربه فوتبال کشور که خودش از مدرسین برجسته AFC نیز می باشد، چند وقتی است هدایت تیم ملی مناطق کشور را بر عهده دارد و بعد از موفقیت در این زمینه، زمزمه حضورش در یکی از تیم های پایه ملی فوتبال ایران نیز شنیده می شود.

این مربی مازندرانی که از طرح استعدادیابی زیر ۱۴ سال مناطق ۹ گانه کشور، سربلند بیرون آمده است، بدون شک توانایی هدایت تیم های ملی در رده های مختلف سنی را هم دارد.

* استقبال پر شور استان های شمالی کشور از طرح استعدادیابی فدراسیون

حسین قزل سفلو سرمربی تیم ملی منطقه ۴ طرح استعدادیابی معتقد است این طرح می تواند موجب توسعه فوتبال کشور در سطوح گوناگون شود و به همین دلیل، این طرح در کلیه مناطق خصوصا استان های شمالی کشور با استقبال قابل توجهی مواجه شده است.

قزل سفلو در خصوص روند برگزاری طرح در این ۷ مرحله اظهار داشت: ارزیابی بازیکنان تیم منتخب منطقه ۴ از ابتدا تا امروز در هفت مرحله اردوهای برگزار شده در مورد مسائل فنی و رفتارهای  فنی و حرفه ای در مورد بازیکنان آغاز شده و موضوعات مختلف در سه بخش سه ماهه اول ، سه ماهه دوم، سه ماهه سوم پیگیری می شود.

وی ادامه داد: در واقع تلاش شده در هر اردو بخش هایی از درس ها و تمرینات ویژه فردی یا گروهی بر اساس زمان بندی مشخص مرور شود که نتایج بسیار خوبی داشته است. در واقع بازیکنان گام به گام درس ها و تمرینات را پشت سر می گذارند تا به سطح آمادگی لازم برسند و همچنین آموزش های مورد نظر و پیش بینی شده در هر اردو را به خوبی سپری کنند.

این مربی مازندران از پیشرفت بازیکنان در این چند مرحله گفت و بیان داشت:طبیعتا این روش و شکل آموزش ها موجب پیشرفت قابل توجه بازیکنان حاضر در اردوها بوده و آموزش های بسیار مفیدی دیده اند که به رشد بازیکن کمک می کند. در واقع لازم است که بازیکن در همین اردوها چنین آموزش های مهمی را پشت سر بگذارد و به سطح قابل قبولی از توان مهارت فردی همچنین فهم تاکتیکی برسد.

حسین قزل سفلو در پاسخ به این سوال که خانواده ها چه واکنشی نسبت به برگزاری این اردوها نشان داده اند، گفت:طبیعتا بسیار مشتاق و پیگیر هستند که شکل فعالیت و پیشرفت فرزندان خودشان را دنبال کنند. تلاش می شود از طریق فضای مجازی و دیگر امکانات موجود آخرین اطلاعات و شرایط هر بازیکن هم به خانواده ها منتقل شود تا در جریان این روند قرار بگیرند. بر همین اساس خانواده ها استقبال خوبی از طرح می کنند و امیدوارند شاهد پیشرفت فرزندان خودشان در سطوح بالاتر باشند.

مدرس AFC از اهمیت بالای این طرح گفت و افزود: این پروژه یکی از بهترین طرح های ممکن جهت کشف و جذب و پرورش فنی بازیکنان به منظور شناسایی و معرفی همچنین آماده کردن بازیکنان نخبه به تیم های ملی است.

قزل سفلو ادامه داد: بر همین اساس طبیعتا چنین طرحی با استقبال بسیار خوبی روبرو شده و همه مدیران استان ها و پیشکسوتان و مربیان همچنین خانواده های بازیکنان این طرح را بسیار موفق می دانند به دلیل اینکه طرح زیر ۱۴ سال پل ارتباطی به تمام رده های ملی نونهالان ، نوجوانان ، جوانان و امید می باشد و می تواند افق روشنی برای آینده فوتبال کشور ترسیم کند. به همین دلیل باید بگویم در استان های شمالی کشور طرح استعدادیابی با استقبال پر شور و خوبی رو برو شده است.

استان مازندران در تمامی رشته های ورزشی ورزشکاران و قهرمانان زیادی دارد، اما مربیان مازندرانی علی رغم شایستگی های زیاد جایی در تیم های ملی ندارند و امیدواریم فدراسیون های ورزشی نگاه ویژه تری به این مربیان سازنده داشته باشند تا مربیان مازندرانی بتوانند از نزدیک شاهد افتخار آفرینی های ورزشکاران شان باشند.