رهنما: خدا «هروی» را بیشتر از من دوست دارد/ نگاه داوران به رقبای ژاپنی مهربانانه بود

سرمربی پیشین تیم ملی کاراته گفت: یک نکته‌ای در شهرام هروی صرف‌نظر از توانایی فنی وجود دارد و آن این است که خدا او را بیشتر از من دوست دارد.

به گزارش مازند اسپرت (مازند ورزش)،مسعود رهنما  در خصوص عملکرد تیم ملی کاراته ایران در بازی‌های جهانی کاراته اظهار داشت: بچه‌های ایران در این چند سال در مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و تورنمنت‌های مختلف با وجود همه محدودیت‌های مالی و قول‌هایی که برآورده نشد باز هم کاراته خود را به بهترین نحو انجام دادند.

وی ادامه داد: با عملکرد بسیار خوب کاراته ایران در مسابقات اخیر و المپیکی شدن این رشته حالا دیگر وظیفه مسئولان فراتر از فدراسیون کاراته است تا دید بهتری به این بچه‌ها داشته باشند تا کاراته ایران به عنوان ضلع پنجم رشته‌های المپیکی موفق شود ورزش ایران را در المپیک ۲۰۲۰ به مدال برساند.

سرمربی سابق تیم ملی کاراته ایران با تبریک به اعضای کادرفنی و بازیکنان تیم ملی بابت نتایج درخشان اخیر تصریح کرد: من به بازیکنان و کادرفنی تیم ملی باید تبریک بگویم اما ما مجموع قوانین این رشته را قبول کردیم. این مجموعه قوانین در بخش‌های مختلف شامل داوری هم می‌شود که از عمده دلایل ضعف رشته کاراته است.

رهنما تاکید کرد: کاراته پس از سال‌ها پیگیری به المپیک رسیده‌ و اگر در کاراته قوانین مطلقی مانند رشته‌های رکوردی بود شاید زودتر از این می‌توانسیم به المپیک برسیم. مسابقه حمیده عباسعلی با حریف ژاپنی‌اش من را به این فکر وا داشت تا اقداماتی در کمیته فنی فدراسیون جهانی مطرح کنیم تا نقش داوران در تعیین سرنوشت مسابقه حداقل کمرنگ شود. در این مسابقات به دلیل حضور نماینده کمیته ملی المپیک از ژاپن باعث شده بود نگاه داوران به رقبای ژاپنی‌ به نسبت بازیکنان ایران، مهربان‌تر باشد. ما با توجه به این شرایط نیز باید به قوانین را قبول کنیم. فاصله بین طلا و نقره کم است اما تلاش زیادی را می‌خواهد.

وی در خصوص عملکرد بازیکنان تیم ملی کاراته گفت: پورشیب با شکست آراگا در این مسابقات کاری  کرد کارستان. من در شکل مسابقه سجاد گنج‌زاده را بازنده دیدم اما در واقعیت او بازنده نبود. آسیابری بزرگان کاراته جهان را تحقیر کرد و هر چیزی که در کاراته جهان وجود دارد را او در این مسابقات پیاده کرد. مهدی‌زاده نیز خوب بود اما این مسابقات برای من از آن جهت جالب بود که پورشیب تابوی عدم شکست ناپذیری آراگا را از بین برد و در جایی که باید به مدال طلا می‌رسید با کمک خدا به آن رسید.

عضو کمیته مربیان فدراسیون جهانی با تقدیر از نقش مسئولان فدراسیون کاراته در موفقیت‌های تیم ملی تصریح کرد: مسئولان فدراسیون برای این اعزام زحمات زیادی را کشیدند. آشوری مانند یک پدر، شبانه روز در کنار بچه‌ها بود و زحمات زیادی را متقبل شد و تماس مکرر فرجی نیز در این پیروزی‌ها نقش زیادی را داشت. باید همه دست به دست هم بدهیم و فکری به حال بچه‌های کاراته ایران کنیم. به نظر من عناوین این بچه‌ها با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست اما امکانات ملی نیز که به آنها اختصاص یافته است نیز بسیار کم است.

وی افزود: امیدوارم برای مدال‌های بازی‌های جهانی پاداش ویژه‌ای در نظر گرفته شود. من می‌دانم فدراسیون بدهی و مشکلات مالی دارد اما این بچه‌ها نیز اکثرا متاهل هستند و باید مشکلات آنها نیز حل شود. کاراته این قابلیت را دارد در بازی‌های آسیایی جاکارتا مانند دوحه یک چهارم مرغوبیت مدال‌ها را به خود اختصاص بدهد.

رهنما در خصوص عملکرد کادرفنی تیم ملی کاراته خاطرنشان کرد: یکسری مسائل و موارد وجود دارد که باید در جلسه تخصصی کمیته فنی بررسی شود. باید نقاط ضعف از بین برود و نقاط قوت تقویت شود . هر اشکالی هم وجود داشته باشد یک نکته‌ای در شهرام هروی صرف نظر از توانایی فنی وجود دارد و آن این است که خدا او را بیشتر از من دوست دارد. به نظر من بازیکنان ما هنوز این توانایی را دارند که بهتر از این ظاهر شوند و فقط نیاز به حمایت‌های تشویقی در آنها وجود دارد.

وی در خصوص اینکه منظور او این است که هروی خوش شانس است، تصریح کرد: هرگز من این حرف را نمی‌زنم. من اعتقاد دارم خیلی‌ها بودند که توانایی فنی بالاتری از من داشتند اما در امارات دیدید چه اتفاقاتی افتاد. توانایی فنی و مجموع موارد موفقیت یک تیم را رقم می زنند. هروی به سه اصل اعتقاد دارد که یکی از آنها این است که به اندازه‌ای که تلاش می‌کند نتیجه می‌گیرد. در کنار آن به خدا توکل می‌کند و از نقطه نظرات دیگران هم استفاده می‌کند.

/تسنیم