نقش شهرداری ها در توسعه ورزش/توجه به ورزش وظيفه قانوني شهرداري ها !

ورزش علاوه بر موثر بودن بر سلامت فرد موجب آرامش روح نیز می گردد و انسان را در تصمیم گیری ها و انجام کارهای سخت جسمی و روحی کمک میکند. جامعه ای که در آن ورزش نقش اساسی و راهبردی دارد جامعه ای سالم و با نشاط است و در نتیجه از بسیاری از ناهنجاری ها در امان می باشد.

اختصاصی مازند اسپرت (مازند ورزش) – علی ابراهیمی :توسعه و پیشرفت واقعی کشورها شاخص­های مختلفی دارد که یکی از مهمترین آنها ورزش می­باشد. رویکردهای متفاوتی نسبت به این پدیده وجود دارد که برخی از آنها با نگاه قهرمانی و در برخی موارد نگاه سلامت عمومی و نشاط جامعه و در رویکرد دیگر نگاه اقتصادی مدنظر قرار می­گیرد. تغییر در شرايط كنوني زندگي بشري و اسـتفاده از انـواع و اقسـام ماشين­ها، باعث گسترش بی­تحرکی و سبک زندگی غیرفعال شده است. به طوری که امروزه بیمارهای مدرن، یعنی بیماری­های سبک زندگی مسئول بیش از نیمی از تمام مرگ و میرها هستند. بنابراین توجه به اثرات و نقش محوری که ورزش و فعالیت بدنی بر حفظ سلامت دارند، روز به روز بیشتر می­شود.

اگر ما وظیفه توسعۀ ورزش و متولی آن را فقط وزارت ورزش و جوانان و ادارات تابعه بدانیم، نگاهی محدود و یک بُعدی خواهد بود. برای دستیابی به یک جامعۀ سالم، بانشاط و ورزشکار نیاز است که سایر دستگاه­ها نیز به این مقوله توجه جدی داشته باشند. یکی از بخش­هایی که در این زمینه وظیفۀ مهم و خطیری را برعهده دارد، شهرداری است.

امروزه اهمیت و کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی بشر بر کسی پوشیده نیست،امام راحل ملت ایران فرمود؛من ورزشکار نیستم ولی ورزشکاران را دوست دارم و اعتقاد داشت جامعه ایران برای پیشرفت و پویایی در علم و زندگی روزمره به طراوت و شادابی نیازمند است.

ورزش علاوه بر موثر بودن بر سلامت فرد موجب آرامش روح نیز می گردد و انسان را در تصمیم گیری ها و انجام کارهای سخت جسمی و روحی کمک میکند. جامعه ای که در آن ورزش نقش اساسی و راهبردی دارد جامعه ای سالم و با نشاط است و در نتیجه از بسیاری از ناهنجاری ها در امان می باشد.

در راستای توسعۀ ورزش، شهرداری بسیاری از شهرهای بزرگ، به دلیل گستردگی و حجم بالای فعالیت‌های ورزشی، دارای سازمان ورزش شهرداری هستند. هر چند تعدادی از شهرداری­ها در سطح قهرمانی دارای تیم هستند ولی اکثر آنها در زمینۀ ورزش همگانی و توسعۀ آن فعالیت می­کنند. به طوری که سازمان ورزش شهرداری بعضی شهرها، مأموریت خود را «تأمین و توسعۀ ورزش همگانی» قرار داده است. ورزش همگانی، اولین و مؤثرترین امتیاز و حق اجتماعی است، که برای توسعۀ اجتماعی عموم جامعه از همه گروه­های سنی، هر دو جنس، همۀ نژادها و با هر سطح توانایی جسمی و روانی، برنامه­ریزی، سازماندهی و اجرا می­شود. ورزش همگانی شکلی از فعالیت­های جسمانی یا حضور منظم در فعالیت­های جسمانی است که موجب تندرستی و سلامت بدنی و روانی شده، روابط اجتماعی را شکل داده و منجر به نتایج مثبت می­گردد. از سوی دیگر، با تقویت بنیۀ جسمانی و پرورش ابعاد روانی و اجتماعی، به ورزش قهرمانی پیوند می­خورد و می­تواند موجب پدید آمدن ارزش­ها و افتخارات ملی و بین­المللی گردد.

در کشور ما فراهم کردن زمینه ورزش فقط کار سازمان خاصی از جمله متولی اول آن سازمان تربیت بدنی نیست و یکی از دستگاه هایی که که در راستای خدمت به مردم در حوزه ورزش نقش پررنگی دارد شهرداری می باشد.در همین راستا سازمان های ورزشی و فرهنگی شهرداری ها در اکثر  شهر های بزرگ کشور تاسیس و فعالیت می کنند و از جمله  کارهای مهم وتاثیر گذار شهرداری ها در این حوزه می توان به برگزاری جشنهای فرهنگی ورزشی و تفریحات سالم،راه انداری انجمن ها و هیات های وررشی و تفریحی و همچنین توسعه فرهنگ عمومی با مشارکت همه سنین در ورزشهای همگانی اشاره کرد.

در بسیاری از استانها و شهرهای کشورمان شهرداری ها حتی پا را فراتر گذاشته و در حوزه قهرمانی در ورزش خدمات زیادی به جامعه ارائه می کنند.در استان مازندران نیز تیم ها و باشگاه هایی هستند که با حمایت شهرداری ها حضور خوبی در مسابقات در مسابقات لیگ های کشور داشتند و موجبات شادی و سرگرمی جوانان و آسودگی خیال خانواده ها را فراهم می کنند.

امروزه نگاهی که مردم به خدمات شهرداری ها دارند نگاهی آکنده از یک خدمت همه جانبه است و رفاه و آسایش خود را تنها در جمع آوری زباله و آسفالت و نظافت شهری نمی دانند،از جمله تلاشهای نهادهای ورزشی در شهرداری های کشور:معرفی استعدادهای ورزشی، مدیریت فضاهای ورزش و بهره گیری از کلیه امکانات شهرداری برای ارتقای تندرستی شهروندان می باشد.

این کارها در حالی صورت میگیرد که شهرداری دغدغه های زیادی در خصوص دیگر فعالیتهای خود دارند، اما هیچ کدام از آنها موجب غفلت ازورزش نشده است.

شهرداری و شورای اسلامی شهرهای استان مازندران نقش مهمی می تواند در توسعه و پیشرفت ورزش قهرمانی و حرفه ای داشته باشد و انتظار داریم حضوری پر رنگ در حمایت از رشته های ورزشی داشته باشند.