مهندسی مهندس تاج و شرکا !

طبق قرعه‌کشی (یا برنامه‌ریزی) سازمان لیگ طی چهار فصل اخیر تیمهای اصفهانی سالی یک مرتبه همزمان با هم و در یک هفته به مصاف سرخابی‌های پایتخت رفته‌اند. اتفاقی که تکرارش تصادفی بودن این قرعه را غیرقابل باور می‌کند.     به گزارش مازنداسپرت سازمان لیگ طی چند سال اخیر در آستانه شروع لیگ با برگزاری […]

طبق قرعه‌کشی (یا برنامه‌ریزی) سازمان لیگ طی چهار فصل اخیر تیمهای اصفهانی سالی یک مرتبه همزمان با هم و در یک هفته به مصاف سرخابی‌های پایتخت رفته‌اند. اتفاقی که تکرارش تصادفی بودن این قرعه را غیرقابل باور می‌کند.

 

 

به گزارش مازنداسپرت سازمان لیگ طی چند سال اخیر در آستانه شروع لیگ با برگزاری مراسم قرعه‌کشی به استقبال فصل جدید رفته است. هرچند این مراسم به نسبت پرطمطراق در دو سال اخیر حتی به صورت زنده از شبکه سه پخش شده اما هنوز کسی نفهمیده چگونه می‌شود که برخی قرعه‌ها بیش از آنکه تصادفی باشند از پیش برنامه‌ریزی شده و تعمدی به نظر می‌رسند.

جدای از همزمانی مشکوک داربی شهرهای مختلف با هم که نمونه‌اش هفته پیش با برگزاری توامان شهرآوردهای اصفهان و تبریز اتفاق افتاد یا زمان برگزاری شهرآورد بزرگ پایتخت یکی از دیگر از ابهاماتی که قرعه‌کشی سازمان لیگ را زیر سوال می‌برد برگزاری همزمان دیدار تیمهای اصفهانی با سرخابی‌هاست که طی چند فصل اخیر سالی یک بار تکرار شده است. تکرار این اتفاق این سوءظن را به وجود می‌آورد که آنچه که در قالب قرعه‌کشی به خورد اهالی فوتبال داده می‌شود کاملا هم قرعه‌کشی نبوده و اندکی هم مهندسی است.

برای نمونه، سپاهان سال گذشته در هفته سوم در ورزشگاه فولادشهر میزبان استقلال تهران بود و ذوب‌آهن هم درست همان هفته در استادیوم آزادی به مصاف پرسپولیس رفت. تنها تفاوت امسال با پارسال این است که در هفته سوم فقط جای استقلال و پرسپولیس با هم عوض شده است. شاید رویارویی اصفهانی‌ها با تیمهای پرطرفدار تهرانی در هفته سوم کاملا تصادفی باشد اما دیگر قابل باور نیست که قرعه به دفعات حکم به مصاف همزمان سبزها و طلایی‌های فوتبال اصفهان با سرخابی‌های پایتخت در یک هفته بدهد به خصوص که مشابه این اتفاق در هفته دوم لیگ سیزدهم هم افتاده بود با این تفاوت که با عوض شدن جای دو تیم اصفهانی، سپاهان درست در همان هفته‌ای در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال رفت که ذوب‌آهن در فولادشهر پذیرای پرسپولیس بود.

قدمت این حسن تصادف(!) البته حتی از این هم بیشتر است و در هفته پانزدهم لیگ دوازدهم هم به وقوع پیوسته جایی که سپاهان و ذوب‌آهن به ترتیب در اصفهان و تهران به مصاف استقلال و پرسپولیس رفتند. باز جای شکرش باقی است که سازمان لیگ این آش را آنقدرها هم شور نکرده و به این همزمانی سالی یک بار اکتفا می‌کند تا مثلا هفته آینده که ذوب‌آهن در ورزشگاه آزادی با پرسپولیس مسابقه می‌دهد سپاهان در فولادشهر نه با استقلال که با فولاد رو در رو ‌شود.

با این حال، رویارویی توأمان اصفهانی‌ها با سرخابی‌ها ظرف چند فصل اخیر آنقدر تکرار شده که نمی‌توان تصادفی بودنش را باور کرد. سازمان لیگ باید یک بار برای همیشه روشن کند که چه اصراری به این همزمانی دیدارهای این تیمها با هم دارد و مهمتر از آن اینکه آیا آنچه که در قالب قرعه‌کشی به اهالی فوتبال ارائه می‌دهد واقعا قرعه‌کشی است یا با چاشنی مهندسی و برنامه‌ریزی همراه است.

منبع:ورزش۳