چشمان جامعه به بلندهمتی کوتاه‌قامتان بینا شود !

کوتاه‌قامتان به‌دلیل به چشم نیامدن در جامعه مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند اما آنها با توجه به همت بالایی که دارند می‌خواهند چشم جامعه را بینا کنند.   به گزارش مازند اسپرت ، بعضی از انسان‌ها زمانی دچار کوتاه‌قامتی می‌شوند که هیپوفیز مغز قادر به تولید مقدار کافی هورمون رشد در کودکی نیست و سبب […]

0022کوتاه‌قامتان به‌دلیل به چشم نیامدن در جامعه مشکلات بسیاری را تجربه می‌کنند اما آنها با توجه به همت بالایی که دارند می‌خواهند چشم جامعه را بینا کنند.

 

به گزارش مازند اسپرت ، بعضی از انسان‌ها زمانی دچار کوتاه‌قامتی می‌شوند که هیپوفیز مغز قادر به تولید مقدار کافی هورمون رشد در کودکی نیست و سبب تأخیر در رشد و کوتاه‌قامتی می‌شود.

هیپوفیز عضوی به اندازه یک انگشت درست زیر مغز قرار دارد که به غده غالب معروف است زیرا ترشحات این غده فعالیت سایر غدد درون‌ریز را تنظیم می‌کند و سبب رشد و تکامل می‌شود.

شکل‌گیری کوتاه‌قامتی در میان برخی از انسان‌ها نسبتا نادر است و به‌دلیل سو تغذیه یا بیماری‌های مادرزادی قلب، رشد متوقف می‌شود و اگر کودکی از میزان رشد پیش‌بینی‌شده در جدول راهنمای رشد برخوردار نبود، پزشک علاوه بر بررسی علل شایع‌تر، میزان هورمون رشد خون کودک را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت کشف زودرس می‌تواند کوتولگی هیپوفیز را با تزریق هورمون رشد انسانی که توسط مهندسی زیستی تولید می‌شود، درمان کرد.

* کوتاه‌قامتان را در جامعه نمی‌بینند

نائب رئیس انجمن کوتاه‌قامتان مازندران در گفت‌وگویی از مشکلات کوتاه‌قامتان بلندهمت در جامعه، گفت: با تلاش و پشت‌کار کوتاه‌قامتان مازندران برای شناساندن و به اثبات رساندن خود، تصمیم گرفتیم انجمن کوتاه‌قامتان را در مازندران راه‌اندازی کنیم و اکنون دو سال است که این انجمن در حال فعالیت است.

آمنه جهان‌بخشی با بیان اینکه از اینکه در جامعه به‌عنوان یک فرد کوتاه‌قامت زندگی می‌کنم، ناراحت نیستم زیرا باید به بلندهمتی خودمان افتخار کنیم، خاطرنشان کرد: مشکلات بسیاری به‌دلیل بی‌توجهی جامعه برای کوتاه‌قامتان به‌وجود آمده است اما آنها دارای اهداف بلندی هستند و برای رسیدن به آن همه تلاش خود را به‌کار می‌برند.

وی با اشاره به اینکه اولین قدم انجمن کوتاه‌قامتان استان مازندران، برگزاری مسابقات فوتسال بین کوتاه‌قامتان سراسر کشور بود که با همت مسئولان قائم‌شهری برگزار شد، بیان کرد: این مسابقات از سطح بالایی برخوردار بود، از سراسر کشور برای شرکت در مسابقات حضور پیدا کردند اما استقبال مناسبی از این مسابقات نشد.

جهان‌بخشی ادامه داد: از مسئولان شهرستانی و استانی انتظار داشتیم که در این مسابقات شرکت کنند و در نهایت هیچ‌کدام حضوری نداشتند اما در برگزاری این مسابقات اداره ورزش و جوانان و آموزش و پرورش قائم‌شهر تلاش‌های بسیاری کردند.

نائب رئیس انجمن کوتاه‌‌قامتان مازندران با تاکید به اینکه برای خانواده‌های شرکت‌کنندگان مکانی برای پذیرایی وجود نداشت، تصریح کرد: آموزش و پرورش قائم‌شهر مکان اسکان خود را در اختیار خانواده‌های شرکت‌کنندگان قرار داد. 

وی یادآور شد: تمامی تراکت‌های مربوط به مسابقات در سطح شهر پخش شد و اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه شکل گرفت اما هیچ‌کسی برای تماشای این مسابقات نیامد و انتظار داشتیم اگر مسئولان براساس دلایلی نتوانستند حضور پیدا کنند مردم پا به صحنه بگذارند و از نزدیک به توانایی‌های کوتاه‌‌قامتان بلندهمت پی ببرند.

جهان‌بخشی با بیان اینکه بسیاری از کوتاه‎قامتان به‎دلیل بی‎رحمی‌هایی که در جامعه نسبت به خودشان شاهد هستند، گوشه‌نشینی و دور از چشم جامعه بودن را انتخاب کرده‌اند، افزود: برای شناسایی افراد کوتاه‌قامت با مشکلات بسیاری مواجه هستیم زیرا آنها حاضر نیستند در جامعه به چشم بیایند.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران بیشترین آمار کوتاه‌قامتان در ایران را دارا است، اضافه کرد: باید تمامی کوتاه‌قامتان مازندران عضو انجمن شوند تا در کنار یکدیگر بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

جهان‌بخشی با تاکید به اینکه بسیاری از کوتاه‌قامتان زیرپوشش بیمه نیستند و در این زمینه دارای مشکلات بسیاری هستند، تصریح کرد: این انجمن‌ همه تلاش خود را به‌کار می‌برد تا در این زمینه مشکلات را با اقدامات لازم برطرف کند.

وی درباره مشکلات اشتغال کوتاه‌قامتان بلندهمت، افزود: بسیاری از کوتاه‌قامتان با دارا بودن مدارک معتبر دانشگاهی برای ایجاد اشتغال با مشکلات بسیاری مواجه هستند و به‌دلیل کوتاه‌قامتی‌ها توانایی‌های آنها به فراموشی سپرده می‌شود.

جهان‌بخشی اظهار کرد: برای زندگی باید خیلی تلاش کنیم، همچنین برای هنرمندان کوتاه‌‌قامت حدود شش ماه تلاش کردیم تا مجوز نمایشگاه نقاشی تهیه کنیم که به‌دلیل سنگ‌اندازی‌های فراوان این امر محقق نشد.

نائب رئیس انجمن کوتاه‌قامتان مازندران یادآور شد: بسیاری از کوتاه‌قامتان برای راه رفتن مشکلات بسیاری دارند اما در سطح شهرها عابربانک‌هایی را مشاهده می‌کنیم که با قد کوتاه‌قامتان متناسب نیست و برای آنها مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه خیلی از کوتاه‌قامتان علاقه دارند در جامعه حضور پیدا کنند اما شرایط فعلی را متناسب نمی‌بینند، متذکر شد: در انجمن کوتاه‌قامتان مازندران، ماهی یک جلسه برگزار می‌شود تا کوتاه‌قامتان به آن باور و انگیزه برسند که توانمندی‌های بسیاری دارند.

* با وام کم‌بهره از کوتاه‌قامتان حمایت کنند

یکی از کوتاه‌قامتان بلندهمت قائم‌شهر در گفت‌وگویی درباره مشکلاتش در جامعه، گفت: برای پیدا کردن شغل مشکلات بسیاری را تجربه کردم و در این راستا اقدامات زیادی را انجام دادم تا اینکه یکی از قهوه‌خانه‌های قائم‌شهر پذیرای من شد.

محمد اسماعیلی ادامه داد: من و همسرم هر دو کوتاه‌قامت هستیم و مشکلات بسیاری را باهم تجربه می‌کنیم اما با تلاش و عزت نفس زندگی خود را پیش می‌بریم.

وی درباره تولد فرزندش بیان کرد: به‌دلیل هزینه‌های بسیاری که وجود دارد نتوانستیم کودک‌مان را به موقع به دکتر رشد برسانیم و کودک‌مان نیز همانند ما کوتاه‌قامت شد.

اسماعیلی با تاکید به اینکه از مسئولان انتظار داریم وام‌های کم‌بهره در اختیار کوتاه‌قامتان قرار دهند، افزود: کوتاه‌قامتان با توجه به مشکلاتی که در جامعه بر عهده دارند نیاز است که از حمایت‌های مالی لازم برخوردار شوند.

* نامه دعوت کوتاه‌قامتان دیر به دست مدیرکل رسید

مدیرکل بهزیستی مازندران درباره حضور پیدا نکردن در مسابقات فوتسال کوتاه‌قامتان سراسر کشور، بیان کرد: دعوت کوتاه‌قامتان برای مسابقات فوتسال دیر به دست من رسید و من با برنامه‌ریزی قبلی در منطقه حضور نداشتم.

سعید آرام با بیان اینکه برای پیش‌برد اهداف کوتاه‌قامتان بلندهمت استان مازندران آنچه در توان داریم انجام می‌دهیم، گفت: کوتاه‌قامتان از اهداف بلندی برخوردار هستند که در این راستا آنچه در وظیفه اداره بهزیستی است، در حوزه شهرستان و استان اقدامات لازم انجام می‌شود.

به گزارش مازند اسپرت، ایران دارای ۲۸ هزار نفر کوتاه‌قامت است که در این میان حدود ۸۰۰ نفر عضو انجمن کوتاه‌قامتان ایران هستند و طبق اعلام اداره بهزیستی کشور، مازندران با ۷۰۰ نفر کوتاه‌قامت، از بیشترین تعداد در کشور برخوردار است.