قهرمان کشتی جهان: آرزویم کسب طلای المپیک است

به گزارش مازند اسپرت ، ایمان صادقی یکی از کشتی‌گیران جوان جویباری است که در سال ۱۳۹۳ خوش درخشید و توانست به همراه حسن یزدانی مدال طلای جوانان جهان را از آن خود کند.     وی که در وزن ۶۱ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد در رده سنی جوانان و بزرگسالان فعالیت می‌کند علاوه […]

به گزارش مازند اسپرت ، ایمان صادقی یکی از کشتی‌گیران جوان جویباری است که در سال ۱۳۹۳ خوش درخشید و توانست به همراه حسن یزدانی مدال طلای جوانان جهان را از آن خود کند.

 

 

وی که در وزن ۶۱ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد در رده سنی جوانان و بزرگسالان فعالیت می‌کند علاوه بر کسب مقام نخست مسابقات قهرمانی جوانان جهان، در این مسابقات فنی را به اجرا درآورد که  این فن توسط اتحادیه جهانی کشتی به عنوان برترین فن سال ۲۰۱۴ انتخاب شد.

 

 

 

 

 

 

ایمان صادقی

 

صادقی بعد از درخشش در مسابقات فرانسه و سوم شدن در جام جهان پهلوان تختی، توسط کادر فنی به مرحله جدید اردوی تیم ملی بزرگسالان کشتی آزاد نیز دعوت شد. وی هم اکنون برای حضوری قدرتمند در جام‌جهانی آمریکا خود را آماده می‌کند.

 

بر همین اساس و با توجه به حضور این کشتی گیر در جام‌جهانی آمریکا با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

 

***  اول از همه خودتان را برای ما و خوانندگان عزیز معرفی کنید:

 

ایمان صادقی هستم، ۲۰ سال سن دارم و در روستای کوکنده از توابع شهرستان جویبار زندگی می‌کنم.

 

***  آقا ایمان چه شد که ورزش کشتی را انتخاب کردی:

 

من از دوران بچگی در کشتی‌های محلی(لوچو) شرکت می‌کردم و نسبت به بقیه کشتی‌ام بهتر بود به همین دلیل پدرم در سال ۱۳۸۶ بنده را به یکی از باشگاه‌های کشتی جویبار معرفی کرد.

 

ایمان صادقی

 

***  مربیانت چه اشخاصی بودند؟

 

از شروع کشتی خود، زیر نظر مربیان زیادی از جمله، حاج حسین نوروزیان، برادران نیک نژاد، سیار و حاج محمود اسماعیل پور کار کردم. اما مربی اصلی، که بنده را آماده مسابقات کرد و به من کشتی را یاد داد آقای حاج حسین نقیبی بود که الان هم زیر نظر وی تمرین می‌کنم.

 

*** طی دوسال گذشته به مقام‌های اول آسیا و جهان در رده سنی جوانان رسیدی، آیا از نظر مالی از شما حمایت کافی می‌شود؟

 

متأسفانه تنها چیزی که از کشتی بدست نیاورده‌ام پول است. بعد از هر دوره قهرمانی مسئولان وعده های بسیار خوبی می‌دهند ولی تا به امروز هیچ کدام از این وعده ها عملی نشده است.

 

علیرضا کریمی یکی از کسانی بود که با ما قهرمان جهان شد، مسئولان شهرش به وی یک قطعه زمین و یک دستگاه خودرو دادند اما در شهر جویبار که بسیار هم به کشتی اهمیت داده می‌شود توجهی به ما نشد.

 

ایمان صادقی

 

*** مرحله به مرحله از ورود به رده‌های مختلف تیم‌ ملی پیش برویم؛ در ابتدا چه اتفاقاتی افتاد تا به عضویت تیم ملی نوجوانان در آمدی؟

 

شروع کار حرفه‌ای من از مسابقات نوجوانان استان مازندران بود. البته ناگفته نماند که در همان دوران رقابت سنگینی در شهر جویبار بین بنده و کشتی گیران زیادی مثل ناصر و جواد ضیایی، حسن یزدانی و … بود.

 

اما من تلاشم را کردم و در مسابقات نوجوانان استان دوم شدم، بعد از آن در تمرینات دستم شکست و دچار مصدومیت شدم. بعد از مصدومیت در سوپر جام مازندران در یک وزن بالاتر کشتی گرفتم و دوم شدم. اما مربیان استان به خاطر کشتی های خوبی که در این دو مسابقه گرفتم، سهیمه حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی نوجوانان را به من دادند.

 

در انتخابی تیم ملی در آبادان تمامی حریفانم را به راحتی شکست دادم و به عضویت تیم ملی نوجوانان درآمدم. بعد از آن نیز در اولین تورنمنت برون مرزی در جام پیروزی ترکیه سوم شدم.

 

***  اما در مسابقات آسیایی مقام خوبی گرفتی:

 

بله. در مسابقات آسیایی باختم را در مقابل حریف ترکیه‌ای جبران کردم و به فینال رسیدم. اما این بار در فینال از یک کشتی گیر قدرتمند هندی شکست خوردم و دوم شدم. این کشتی گیر هندی همان حریفی بود که مسعود اسماعیل پور او را در فینال مسابقات آسیایی شکست داد.

 

بعد از نایب قهرمانی در آسیا به مسابقات جهانی اعزام شدم که در این مسابقات نیز برای بار دوم به همان کشتی گیر هندی برخورد کردم که متاسفانه این بار با اینکه خوب کشتی گرفتم اما با نادآوری کامل باختم و به مقام سوم رسیدم.

 

ایمان صادقی

 

***  بعد از موفقیت در نوجوانان باید به تیم ملی جوانان میرفتی، علت اینکه در سال اول به ورود به سن جوانان موفق نبودی چه بود؟

 

در آن سال رقابت‌ها در جویبار بسیار سنگین بود به طوری که اگر کسی در جویبار اول میشد صددرصد ملی پوش بود. در همان سال در جام رمضانی که در جویبار برگزار شد همه را شکست دادم اما قسمتم نبود که به مسابقات کشوری بروم به همین دلیل در مسابقات جام شهید هاشمی نژاد شرکت کردم اما در آنجا نیز خیلی بد ظاهر شدم.

 

***  ولی بعد از آن ایمان صادقی دوباره اوج گرفت:

 

بله. در سال دوم حضورم در سن جوانان در ابتدا در مسابقات اوپن شرکت کردم و به مقام قهرمانی رسیدم. بعد از آن در مسابقات استانی همه حریفانم را شکست دادم. در مسابقات کشوری نیز به فینال رسیدم اما در فینال به رضا اسدی پور باختم. با این حال در انتخابی تیم ملی همه را به راحتی شکست دادم و به عضویت تیم ملی جوانان در آمدم.

 

***  از حضور در تیم ملی جوانان و موفقیت‌های خودت در این تیم بیشتر توضیح بده:

 

بعد از عضویت در تیم ملی جوانان در اولین قدم به یک مسابقه بین المللی در ترکیه اعزام شدم و مقام نخست را بدست آوردم. سپس به مسابقات آسیایی اعزام شدم که در آنجا به مدال طلا رسیدم.

 

بلافاصله بعد از مسابقات آسیایی به مسابقات جوانان جهان اعزام شدم و در آنجا نیز مدال طلا را از کسب کردم.

 

***  اگر اشتباه نکنم، امسال هم می‌توانی در جوانان کشتی بگیری:

 

بله همینطور است.

 

ایمان صادقی

 

***  در مسابقات جوانان جهان یک فن بسیار زیبا زدی، در مورد این فن بیشتر توضیح بده:

 

(باخنده). معمولا در چنین حالاتی که حریفان پایم را می‌گیرند سعی می‌کنم با یک حرکت کوچک پایم را در بیاورم. اما آن حریف روسی سرسخت تر از این حرف‌ها بود. تا اینکه در یک لحظه تصمیم گرفتم آن فن را اجرا کنم که خوشبختانه جواب داد.

 

البته در مسابقات داخلی هم چند بار از این فن استفاده کرده بودم.

 

***  ایمان صادقی در سال ۹۴ ، هم می‌تواند در مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان و هم در بزرگسالان شرکت کند اولویت خودت با کدام است؟

 

من بیشتر فکرم را به بزرگسالان معطوف کردم تا بتوانم در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کنم.

 

***  در فرانسه و به عنوان یک کشتی گیر بزرگسال کشتی‌های زیبایی گرفتی و عنوان داران جهان را شکست دادی اما در نیمه نهایی جام تختی در یک کشتی نزدیک به احسان پور باختی علت چه بود؟

 

بعد از بازگشت از فرانسه دچار مریضی سختی شدم و در خانه کشتی تمرین نکردم. اما آقای خادم به من اطلاع دادند که باید در جام تختی کشتی بگیرم.

 

در کشتی با احسان پور شرایط بدنی‌ام اصلا خوب نبود و هیچ کداممان خوب کشتی نگرفتیم که در پایان این اخطارهای داور بود که برنده را مشخص کرد.

 

ایمان صادقی

 

***  به نظر می‌رسد در بزرگسالان بهنام احسان پور و آرش دنگسرکی از رقیبان اصلی‌ات باشند درست است؟

 

من برای بدست آوردن دوبنده تیم ملی تمام تلاش خودم را خواهم کرد. در وزن ۶۱ کیلوگرم کشتی گیران خوب زیادی همانند مرادقلی، آقاجانی، دباغی و .. هستند که همه این افراد ۵ تا ۶ سال از من بزرگترند. اما در نهایت نفر اول این وزن در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی مشخص خواهد شد.

 

*** برای جام جهانی آمریکا قرار است به همراه احسان‌پور در این وزن شرکت کنی.در این مسابقات کشتی گیران خوبی همانند کلمن اسکات، بوگومویف و حاجی علی‌اف حضور دارند، آیا روی کشتی هایشان کارکرده‌ای؟

 

من به اینکه باید از قبل حریفان را به خوبی بشناسم هیچ اعتقادی ندارم، چرا که همه چیز بر روی تشک کشتی مشخص می‌شود.

 

من همه تلاشم را برای آماده بودن در این مسابقات خواهم کرد و اگر به من فرصتی داده شود تا با این حریفان کشتی بگیرم مطمئن باشیدکه چیزی کم نخواهم گذاشت.

 

***  الگویت در ورزش کشتی کیست و بیشتر به سبک کدام کشتی گیر، کشتی می‎‌گیری؟

 

الگوی من ماوات باتیروف قهرمان جهان و المپیک از روسیه است. او در سبک وزن فوق العاده بود و به اعتقاد من هنوز هم می‌تواند کشتی بگیرد.

 

ایمان صادقی

 

***  چقدر به این مسئله که بتوانی در سال‌های زیادی در اوج ورزش قهرمانی باشی فکر میکنی؟

 

خوشبختانه تجربه‌ای که برای برخی از کشتی‌گیران شهرمان به وجود آمد در واقع یک هشدار برای من و امثال من است تا از اشتباهات آنها درس بگیرم و آن مسائل را تکرار نکنیم. من تمام سعی خود را می‌کنم تا برای سال‌های زیادی در اوج قهرمانی باشم.

 

*** و اما مدال طلای المپیک؟

 

آرزوی هر ورزشکاری کسب موفقیت در المپیک است. من هم از وقتی وارد ورزش حرفه‌ای شدم آرزویم کسب طلای المپیک است.

 

ایمان صادقی

 

*** از اینکه به ما فرصت دادی تشکر می‌کنیم. در پایان اگر حرفی داری بفرمایید:

 

از مادرم که زحمات زیادی برای من کشیده است تشکر می‌کنم و دست او را می‌بوسم. امیدوارم بتوانم دل مادر و روح پدر از دست رفته‌ام را با کسب مدال‌های طلا شاد کنم.

 

همچنین از برادرانم که همیشه حامی من بودند و از مربیانم که به من چیزهای زیادی یاد دادند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

——————————————-—————————–

 

گفت‌وگو از مصطفی ذبیح زاده

 

——————————————-—————————–