رئیس هیأت شطرنج نکا:شهرستان نکا نیازمند خانه شطرنج است/ برگزاری مسابقات «ریتد» شطرنج در تابستان

  رئیس هیأت شطرنج نکا از برگزاری مسابقات «ریتد» شطرنج در تابستان خبر داد و گفت: شهرستان نکا نیازمند خانه شطرنج است.   به گزارش مازند اسپرت سیدمسعود اکبری‌بریجانی، امروز در گفت‌وگو ییاظهار کرد: شطرنج از جمله ورزش‌های مهیجی بوده که با ذهن و فکر ورزشکاران درگیر است و اعتماد به نفس و توان ذهنی را افزایش […]

 

خبرگزاری فارس: شهرستان نکا نیازمند خانه شطرنج است/ برگزاری مسابقات «ریتد» شطرنج در تابستان

رئیس هیأت شطرنج نکا از برگزاری مسابقات «ریتد» شطرنج در تابستان خبر داد و گفت: شهرستان نکا نیازمند خانه شطرنج است.

 

به گزارش مازند اسپرت سیدمسعود اکبری‌بریجانی، امروز در گفت‌وگو ییاظهار کرد: شطرنج از جمله ورزش‌های مهیجی بوده که با ذهن و فکر ورزشکاران درگیر است و اعتماد به نفس و توان ذهنی را افزایش و پرورش می‌دهد که امیدواریم توجه به این ورزش، در دستور کار بیشتر مسوؤلان قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون ۲۴۰ ورزشکار به صورت ثابت در شهرستان نکا به این ورزش اهتمام دارند، افزود: برخی از ورزشکاران به صورت دوره‌ای به این ورزش پرداخته و با طی دوره آموزشی مورد نظر، این ورزش را رها می‌کنند که در صورت رفع نیازهای مختلف ورزشکاران، می‌توان ماندگاری آنان را افزایش داد.

رئیس هیأت شطرنج نکا با اشاره به مشکلات پیش روی ورزشکاران این رشته در شهرستان نکا، گفت: هم‌اکنون ورزشکاران ما، در یک مکان استیجاری در حال تمرین هستند که امیدواریم با در دستور کار قرار گرفتن خانه شطرنج و توجه به این مسأله، در قهرمان‌پروری این رشته تلاش بیشتری انجام شود.

این مسوؤل ادامه داد: درآمدزایی برای این رشته ورزشی و استفاده از توان اسپانسر مالی در کنار ایجاد خانه شطرنج نکا از دیگر نیازهای اساسی برای این ورزش است که درآمدهای ما جوابگوی مربیان ما نیست و در خرید تجهیزات نیز با مشکل روبه‌رو هستیم که رئیس اداره ورزش و جوانان قول‌های مساعدی برای اسپانسر داده که در دست بررسی است.

اکبری با اعلام اینکه تلاش برای گسترش ورزش شطرنج، به درون و عمق جامعه در دست انجام است، یادآور شد: باید همگان از این ورزش مهیج برخوردار شوند و با توجه به اینکه در این ورزش، محدودیت سنی وجود ندارد، هر شخصی در هر سنی می‌تواند از این ورزش برخوردار شود؛ به همین منظور از همه علاقه‌مندان برای حضور در دوره‌های مختلف آموزشی دعوت به عمل می‌آید.

وی افزود: این رشته در بخش قهرمانی و قهرمان‌پروری، نیازمند هزینه‌های بیشتری است که به دلیل استفاده از آموزش‌های مختلف،‌ بهره‌مندی از مربی شخصی، بهره‌گیری از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‎افزاری و حضور در مسابقات متعدد، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند که برای این منظور نیز تلاش شده تا دوره‌های آموزشی نوین در دستور کار قرار گیرد و آموزش حرفه‌ای و به‌روز، به ورزشکاران ارائه شود.

رئیس هیأت شطرنج نکا ادامه داد: بهره‌گیری از ورزش‌های فکری همچون شطرنج، می‌تواند بسیاری این خلأهای مختلفی که امروزه گریبان‌گیر خانواده‌ها و افراد شده را پر کرده و آرامش را به خانواده و جامعه برگرداند.

این مسوؤل گفت: کشف و پرورش استعداد در شطرنج از جمله مسائلی بوده که در دست اقدام است و برای این منظور نیز با توجه به برگزاری مسابقات و فراخوان عمومی از مردم، اطلاع‌رسانی انجام شده که امیدواریم در ادامه راه نیز، با استعدادیابی در سطح مدارس، علاقه‌مندان به این رشته ورزشی جذب شوند.

اکبری در ادامه به تشریح برنامه‌های آینده هیأت شطرنج نکا پرداخت و یادآور شد: شهرستان نکا دارای ظرفیت و استعداد‌های بسیار در ورزش شطرنج است که دارای قهرمان کشوری در این رشته هستیم و با توجه به وجود نوجوانان و جوانان مستعد در این رشته ورزشی، توجه به آموزش و ایجاد فضای رشد و شکوفایی در دست اقدام بوده که برگزاری مسابقات، یک مورد از این موارد است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات «ریتد»، شطرنج در تابستان سال جاری، افزود: این دوره از مسابقات با حضور ورزشکاران مختلف استان و کشور در تقویم ورزشی امسال نکا قرار گرفته است که در حال رایزنی و برنامه‌ریزی برای این مهم هستیم تا با عملیاتی کردن آن، در رشد و شکوفایی این ورزش در نکا تلاش بیشتری انجام شود.

رئیس هیأت شطرنج نکا برگزاری مسابقات «ریتد» شطرنج، را نوعی امتیازبندی ورزشکاران در این رشته دانست و افزود: امتیاز ریتینگ، در واقع درجه و امتیاز بین‌المللی ورزشکاران این رشته است که توان و قدرت بازیکن شطرنج را نشان می‌دهد که از درجه ۱۲۰۰ شروع شده و ورزشکار با افزایش امتیاز، می‌تواند ریتینگ خود را افزایش دهد.

اکبری با بیان اینکه کسب امتیاز نیاز به شرکت در مسابقات فراوان و متعدد دارد، افزود: حفظ ریتینگ سخت است و ورزشکار باید برای کسب و حفظ ریتینگ، در مسابقات مختلف شرکت کرده و توان، قدرت و همچنین جایگاه خود را افزایش دهد؛ که این مسابقات در نکا با حضور ورزشکاران شطرنج‌ سراسر استان و کشور به مدت یک‌هفته در تابستان امسال برگزار می‌شود.

اکبری در پایان با اشاره به حضور مربیان موفق شطرنج در سطح شهرستان نکا گفت: وضعیت داوری و مربی‌گری شطرنج در شهرستان نکا در سطح خوبی قرار دارد و هم‌اکنون از حضور چهار مربی توانمند در این رشته در نکا برخورداریم و از توان مربیان استانی نیز در دوره‌های مختلف آموزشی بهره‌مند می‌شویم.