نخستین محک جدی انوشیروانی روی تخته تاشکند/ وزنه‌برداری سربلند می‌شود؟

تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در حالی عازم مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در تاشکند ازبکستان شده است که نخستین حضور سجاد انوشیروانی به عنوان سرمربی می‌تواند محکی جدی برای این وزنه‌بردار سابق در دوران جدید مربیگری‌اش باشد. به گزارش  مازنداسپرت، چهل و ششمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا در حالی از یکشنبه در شهر تاشکند […]

خبرگزاری فارس: نخستین محک جدی انوشیروانی روی تخته تاشکند/ وزنه‌برداری سربلند می‌شود؟

تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در حالی عازم مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در تاشکند ازبکستان شده است که نخستین حضور سجاد انوشیروانی به عنوان سرمربی می‌تواند محکی جدی برای این وزنه‌بردار سابق در دوران جدید مربیگری‌اش باشد.

به گزارش  مازنداسپرت، چهل و ششمین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا در حالی از یکشنبه در شهر تاشکند ازبکستان آغاز شده است که نخستین نماینده کشورمان فردا (چهارشنبه) روی تخته خواهد رفت. تیم ملی وزنه‌برداری ایران در دسته‌های ۵۶، ۶۲ و ۶۹ کیلوگرم نماینده‌ای ندارد و رقابت برای نمایندگان کشورمان از چهارشنبه ۸ اردیبهشت با حضور علی میری روی تخته دسته ۷۷ کیلوگرم این دوره از مسابقات استارت می‌خورد.

با توجه به اینکه این مسابقات به عنوان یکی از مراحل گزینشی المپیک ۲۰۱۶ ریو محسوب می‌شود، از اهمیت بالایی در آستانه المپیک برخوردار است. سجاد انوشیروانی که به تازگی هدایت تیم ملی بزرگسالان را بر عهده گرفته است ۹ ملی‌پوش: علی میری (۷۷ کیلوگرم)، سید ایوب موسوی (۸۵ کیلوگرم)، علی هاشمی و رضا بیرالوند (۹۴ کیلوگرم)، کیا قدمی و محمدرضا براری (۱۰۵ کیلوگرم)، بهادر مولایی، محسن بهرام‌زاده و رامین ربیعی (۱۰۵+ کیلوگرم) را برای حضور در این رقابت‌ها انتخاب کرده بود که پس از رکوردگیری رامین ربیعی از این جمع خط خورد.

سال گذشته در تایلند هدایت تیم ملی بر عهده حسین توکلی بود که تیمش با کسب یک مدال طلا، ۳ نقره و ۴ برنز و ۴۹۹ امتیاز تیمی، برسکوی سوم ایستاد، اما از میان ۸ و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ اعزامی تنها ۳ نفر مدال مجموع گرفتند و ایران در رده‌بندی مدالی نیز هفتم آسیا شد. علی هاشمی و بهادر مولایی از تیم سال گذشته در ترکیب ۸ نفره تیم ملی حضور دارند که از قضا از مدال‌آوران سال قبل نیز هستند. علی میری نیز از تیم سال گذشته در مسابقات امسال وزنه خواهد زد.

سال گذشته چین با کسب ۳ مدال طلا، ۶ نقره، ۴ برنز و کسب ۵۱۶ امتیاز قهرمان آسیا شد و تایلند (میزبان مسابقات) با ۵۱۰ امتیاز (یک طلا، ۲ نقره و ۵ برنز) روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد.

امسال در تیم ملی و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی تغییرات زیادی ایجاد شده است به طوری که از بین ۸ وزنه‌بردار اعزامی تنها ۳ نفر (میری، هاشمی و مولایی) سال گذشته هم در ترکیب تیم ملی به میدان رفته بودند؛ هر چند نفراتی مانند براری، قدمی و بهرام‌زاده سابقه حضور و حتی کسب مدال در رده سنی بزرگسالان را دارند، اما سال گذشته در ترکیب تیم ملی جایی نداشتند. مهم‌ترین تغییر هم در رأس کادرفنی تیم ملی و حضور انوشیروانی به جای توکلی بود که این مسابقات را می‌توان نخستین و البته جدی‌ترین محک انوشیروانی در عرصه مربیگری دانست هر چند که شاید زیاد هم نتوان نتایج این تیم را (چه از نظر موفقیت چه ناکامی) به او نسبت داد، اما می‌توان نسبت به توانایی‌های این مربی شناخت نسبی پیدا کرد.

نیمی از تیم دگرگون و جوان شده وزنه‌برداری متولدین دهه هفتاد هستند به طوری‌‌که به طور مشخص بیرالوند در دسته ۹۴ کیلو با ۱۹ سال سن جوانترین عضو تیم ملی محسوب می‌شود. هر چند وزنه‌برداری مانند مولایی هم که متولد ۱۳۷۱ است از تجربه بالایی برخوردار است، اما در زمره جوان‌ها قرار می‌گیرد. موسوی و بیرالوند اولین حضور خود در رده بزرگسالان را تجربه می‌کنند که می‌تواند محک خوبی برای آنها باشد.

در هر حال با توجه به اینکه تعدادی از کشورهای مدعی وزنه‌برداران اصلی خود را با توجه به در پیش بودن المپیک در این مسابقات به میدان نفرستند قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی مسابقات نمی‌تواند انتظار بالایی باشد هر چند که سال قبل هم تیم ایران با اختلاف کمی نایب قهرمانی را به تایلند واگذار کرد. اگر قدرت چین را به عنوان قهرمان بلامنازع آسیا بپذیریم و بتوانیم رقابت برابری با ازبکستان میزبان داشته باشیم می‌توان به یکی از سکوهای سه گانه دلخوش بود.

در زیر نگاهی به کارنامه ملی‌پوشان کشورمان در این مسابقات خواهیم داشت.

* نگاهی به کارنامه ملی‌پوشان اعزامی به تاشکند ازبکستان:

۷۷ کیلوگرم: میری، جوان، اما پراُمید

علی میری در حالی قرار است به عنوان نماینده دسته ۷۷ کیلوگرم کشورمان روی تخته برود که دومین حضور خود را در رده سنی بزرگسالان تجربه خواهد کرد. میری در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ در لهستان (با کسب مدال نقره یک ضرب و طلای دوضرب) صاحب مدال نقره مجموع شد و در رقابت‌های سال گذشته قهرمانی آسیا در تایلند نیز با ۱۵۲ کیلوگرم در یک ضرب و ۱۷۸ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۳۳۰ کیلوگرم هفتم شده بود.

وی در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان کشور که سال گذشته در شوشتر برگزار شد در حرکت یک ضرب ۱۵۴ کیلوگرم و در دو ضرب نیز وزنه ۱۸۴ کیلوگرمی را بالای سر برد تا در پایان با مجموع ۳۳۸ کیلوگرم صاحب گردن آویز طلا شود.

میری با رکورد ورودی ۳۴۱ کیلوگرم در جایگاه چهارم استارت لیست مسابقات قرار دارد و در صورت نمایشی قابل قبول توان رفتن روی سکوی مسابقات را خواهد داشت. رسول تقیان رکورددار مجموع این وزن در کشور است، اما بعد از مدال‌های جهانی فلاحتی‌نژاد و برخواه، دیگر مدالی در این وزن نگرفتیم.

علی میری، ملی‌پوش دسته ۷۷ کیلوگرم کشورمان، در خصوص مسابقات قهرمانی آسیا گفت: هدفم افزایش رکوردها و موفقیت در مسابقات پیش رو همچون قهرمانی آسیا و تورنمنت بین‌المللی جام فجر در تهران است. هم اکنون نیز در مسابقات آسیایی ازبکستان سعی دارم با کسب نتایج خوب، جواب اعتماد مربیان خود را بدهم.

وی افزود: یک سال است از رده جوانان به بزرگسالان آمده‌ام و سال گذشته در اولین تجربه آسیایی خود در رده بزرگسالان به دلیل آسیب دیدگی هفتم شدم، اما امسال شرایط بهتری دارم و طی ۳ ماه گذشته با انجام تمرینات مناسب شرایط بهتری دارم و با آمادگی ۱۰۰ درصد در ازبکستان حضور پیدا کرده‌ام و امیدوارم نتیجه خوبی بگیرم.

۸۵ کیلوگرم: موسوی در اندیشه خودنمایی در بین بزرگان

ایوب موسوی در دسته ۸۵ کیلوگرم را می‌توان یکی از پدیده‌های لیگ برتر دانست که در رقابت‌های قهرمانی کشور در شوشتر با ۱۶۰ کیلوگرم در یک ضرب و ۲۰۰ کیلوگرم دو ضرب و مجموع ۳۶۰ کیلوگرم قهرمان این دسته شد. وی در هفته پایانی لیگ و در تیم مناطق نفت خیز با مهار وزنه ۱۶۳ کیلوگرمی در یک ضرب و ۲۰۷ کیلوگرمی در دوضرب و مجموع ۳۷۰ کیلوگرم قهرمان شده بود.

موسوی ۲۱ ساله که نخستین حضور خود در رده سنی بزرگسالان را تجربه می‌کند، به دنبال خودنمایی در بین بزرگان این دسته است تا نامی برای خود دست و پا کند. موسوی با رکورد ورودی ۳۶۱ کیلوگرم در جایگاه نخست استارت لیست مسابقات قرار دارد و اگر بتواند نمایشی که در لیگ داشت را در تاشکند هم تکرار کند نه تنها قرار گرفتن روی سکو دور از دسترس نیست حتی شانس کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال را هم خواهد داشت. البته وزنه‌برداران ازبک، قرقیز و کره‌ای حریفان خطرناکی برای موسوی هستند که نباید از آنها غافل شود.

۹۴ کیلوگرم: هاشمی و چالش مدال طلا

در دسته ۹۴ کیلوگرم تیم ملی کشورمان علی هاشمی را در تاشکند به همراه خواهد داشت؛ وزنه‌برداری که در نخستین حضور خود در میدان جهانی در آمریکا در حرکت یک ضرب با ۱۷۳ کیلوگرم، دوضرب ۲۰۷ کیلوگرم و در مجموع با ۳۸۰ کیلوگرم در رده هشتم جهان گرفت. البته بعد از مثبت شدن دوپینگ نفرات دوم، سوم و چهارم این وزن، هاشمی به رده پنجم صعود کرد.

وی در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۶ آسیا در تایلند نیز با حدنصاب ۳۷۶ کیلوگرم (۱۶۸ در یکضرب و ۲۰۸ کیلوگرم در دوضرب) ضمن کسب مدال طلای دو ضرب آسیا، روی سکوی سوم مسابقات ایستاد و نشان برنز را از آن خود کرد.

هاشمی در هفته چهارم لیگ نیز در حرکت یک ضرب ۱۷۰ کیلوگرم، دو ضرب ۲۰۵ کیلوگرم و با حدنصاب مجموع ۳۷۵ کیلوگرم به مقام نخست دسته ۹۴ کیلوگرم دست یافت.

حالا هاشمی که به پختگی لازم رسیده است در دومین حضور خود در آسیا به دنبال درو کردن مدال‌های طلای هر سه حرکت است هر چند که خود او بهتر از هر کسی می‌داند که بدون شک کار آسانی نخواهد داشت. هاشمی با رکورد ورودی ۳۶۵ کیلوگرم بعد از وزنه‌برداران کره‌جنوبی (۳۸۰ کیلوگرم) و قزاق (۳۷۰ کیلوگرم) در جایگاه سوم استارت لیست مسابقات قرار دارد، اما برای رفتن روی سکوی قهرمانی هم چندان نا امید نیست و اگر بتواند رکوردهای جهانی خود را تکرار کند از شانس‌های اصلی رفتن روی سکوی قهرمانی خواهد بود.

علی هاشمی درباره شرایطش برای حضور در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی‌ آسیا گفت: با وجود مصدومیتی که از ناحیه زانو در ۲ ماه اخیر با آن دست به گریبان بودم، اما شرایط خوبی دارم و از نظر روحی نیز انگیزه بالایی برای حضور در این مسابقات دارم. وزنه‌برداران کره و قزاقستان از عنوان‌داران آسیا و جهان هستند که از رقیبان اصلی من به حساب می‌آیند و در استارت لیست بعد از آنها در جایگاه سوم هستم، اما اگر بتوانم رکوردهایی که در مسابقات قهرمانی جهان در آمریکا به ثبت رساندم در ازبکستان هم تکرار کنم طلای آسیا دور از دسترس نیست.

دارنده مدال برنز آسیا در خصوص شرایطش نسبت به سال گذشته گفت: سال قبل طلای دو ضرب و برنز مجموع را گرفتم، اما نسبت به سال گذشته با تجربه‌تر شده‌ام و تمام تلاشم این است که رنگ مدال‌هایم را خوشرنگ‌تر کنم هرچند که هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست و همه چیز به شرایط بدنی‌ام در روز مسابقه بستگی دارد، اما تقریبا به مرز ۹۰ درصد از آمادگی رسیده‌ام.

۹۴ کیلوگرم: بیرالوند شگفتی‌ساز می‌شود؟

رضا بیرالوند دیگر وزنه‌بردار دسته ۹۴ کیلوگرم کشورمان است که متولد ۱۲ فروردین ۱۳۷۶ در بروجرد و دارنده مدال طلای نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۳ و نفر چهارم المپیک نوجوانان در سال ۲۰۱۴ است. این وزنه‌بردار که جوانترین عضو تیم ملی در مسابقات آسیایی محسوب می‌شود نخستین حضور خود در رده سنی بزرگسالان را تجربه می‌کند و در صورت کسب نتایج قابل قبول شگفتی‌ساز خواهد شد.

بیرالوند با رکورد ورودی ۳۶۳ کیلوگرم بعد از وزنه‌برداران کره‌جنوبی (۳۸۰ کیلوگرم)، قزاق (۳۷۰ کیلوگرم) و علی هاشمی (۳۶۶ کیلوگرم) در جایگاه چهارم استارت لیست مسابقات قرار دارد.

بیرالوند درباره حضورش در این مسابقات گفت: درست است که اولین حضورم را در رده سنی بزرگسالان تجربه می‌کنم، اما ناامید نیستم. امسال در لیگ جوانان رکورد مجموع ۳۶۷ کیلوگرم را ثبت کردم و رکورد ورودی من در مسابقات آسیایی ۳۶۳ کیلوگرم اعلام شده که از این نظر چهارم هستم، اما امیدوارم بتوانم رکوردهای خودم را تکرار کنم.

وی ادامه داد: اگر بتوانم همان رکوردهایی که در تمرینات ثبت کردم را در مسابقات هم تکرار کنم راضی هستم. تمام هدفم ثبت بهترین رکوردهاست و خوشبختانه در شرایط روحی و روانی خوبی قرار دارم و از انگیزه بالایی برای موفقیت در این مسابقات برخوردار هستم.

۱۰۵ کیلوگرم:‌ قدمی به سکو می‌رسد؟

کیا قدمی وزنه‌بردار کرمانشاهی با ۲۶ سال سن تجربه حضور در دو مسابقه جهانی بزرگسالان را در کارنامه دارد و یکی از با تجربه ترین وزنه‌برداران ایران است. این وزنه‌بردار در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۳ جهان در لهستان در مجموع با رکورد ۳۸۳ کیلوگرم (۱۷۳ کیلوگرم یک ضرب و ۲۱۰ کیلوگرم دوضرب) در رده هفتم ایستاد و در قهرمانی ۲۰۱۴ جهان در قزاقستان در دسته ۱۰۵ کیلوگرم با مهار وزنه‌های ۱۷۸ کیلوگرم در یک ضرب و ۲۲۰ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۳۹۸ کیلوگرم در مکان پنجم قرار گرفت.

وی در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۳ آسیا با مجموع ۳۷۹ کیلوگرم با ایستادن روی سکوی سوم، صاحب نشان برنز شد. او در رقابت‌های لیگ در سال ۹۲ تا حد نصاب ۴۰۰ کیلوگرم نیز رسیده بود، اما سال‌ گذشته به دلیل عمل جراحی زانو مسابقات قهرمانی آسیا را از دست داد و حالا بعد از مدت‌ها به دنبال بازگشت و اثبات توانایی‌هایش است هر چند که با وجود وزنه‌برداران میزبان کار بسیار سختی برای رسیدن به مدال در کنار براری خواهد داشت.

قدمی با رکورد ورودی ۳۹۱ کیلوگرم بعد از ۲ وزنه‌بردار ازبک (۳۹۵ کیلوگرم) در کنار براری با همین رکورد در جایگاه سوم استارت لیست مسابقات قرار دارد.

۱۰۵ کیلوگرم: براری در اندیشه بازگشت به روزهای خوب گذشته

محمدرضا براری یکی دیگر از باتجربه‌ها و همچنین قدیمی‌ترین عضو تیم ملی ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا در تاشکند ازبکستان است. این وزنه‌بردار ساروی در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۰ جهان در ترکیه با رکورد مجموع ۳۷۷ کیلوگرم و در سال ۲۰۱۱ پاریس با رکورد مجموع ۳۹۹ کیلوگرم چهاردهم شده بود.

وی در قهرمانی سال ۲۰۱۳ جهان در لهستان با مجموع ۳۹۷ کیلوگرم (۱۷۶ کیلوگرم در حرکت یک ضرب و ۲۲۱ کیلوگرم در دوضرب) در رده چهارم قرار گرفت. براری در حرکات دو ضرب صاحب مدال برنز جهان شده بود.

اما یک هفته قبل از اعزام تیم ملی به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون بدشانسی گریبانگیر براری شد و به دلیل آسیب دیدگی از ترکیب تیم ملی کنار گذاشته شد. اما در حالی‌که که تمرینات فیزیوتراپی را انجام می‌داد دوباره از ناحیه همسترینگ پشت پای راست مصدوم شد و مسابقات قهرمانی ۲۰۱۴ جهان در قزاقستان را هم از دست داد.

حالا براری با دنیایی از انگیزه برای رسیده به المپیک به دنبال تکرار و بازگشت به روزهای خوب گذشته است تا پس از طی کردن دوران مصدومیت خود را به عنوان مدعی پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک معرفی کند.

براری با رکورد ورودی ۳۹۱ کیلوگرم بعد از ۲ وزنه‌بردار ازبک (۳۹۵ کیلوگرم) در کنار قدمی با همین رکورد در جایگاه سوم استارت لیست مسابقات قرار دارد و اگر بتواند رکوردهای گذشته خود را در ازبکستان تکرار کند شانس بالایی برای رفتن روی سکوی قهرمانی خواهد داشت.

۱۰۵+ کیلوگرم: مولایی به دنبال قرص کردن جای پایش

اما در فوق سنگین نقطه امید تیم ملی شاید بهادر مولایی باشد، کسی که در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۵ آسیا در تایلند با مجموع ۴۱۴ کیلوگرم بعد از وزنه‌بردار تایوانی، نایب قهرمان شد. او در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۱ چین نیز مدال نقره گرفته بود.

مولایی در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۵ آمریکا در حالی در گروه B دسته فوق سنگین قرار گرفت که با ۱۷۶ کیلوگرم در یک ضرب و ۲۳۰ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۴۰۶ کیلوگرم در بین ۳۳ وزنه بردار در رده شانزدهم قرار گرفت. وی در مسابقات سال ۲۰۱۳ جهان در لهستان با ۲۰۳ کیلوگرم در یک ضرب (مدال برنز جهانی) و در دو ضرب با ۲۵۵ کیلوگرم (طلای جهان) و مدال نقره مجموع را از آن خود کرد. وی در این مسابقات با آلبیگوف و آلکسی لوچوف مبارزه جانانه‌ای داشت.

مولایی در بازی‌های دانشجویی، ۲۳۵ و ۲۵۴ کیلوگرم را بالای سر برده و اول شده بود. این وزنه‌بردار بابلسری تیم ملی به دلیل مصدومیت بازی‌های آسیایی اینچئون را از دست داد، اما به دنبال بازگشتی درخشان است تا خود را به عنوان مدعی حضور در المپیک به مربیان تیم ملی تحمیل کند.

مولایی با رکورد ورودی ۴۰۷ کیلوگرم بعد از وزنه‌برداران چینی (۴۲۰ کیلوگرم) و ازبک (۴۱۵ کیلوگرم) در کنار بهرام‌زاده با همین رکورد در جایگاه سوم استارت لیست مسابقات قرار دارد؛ هر چند که خودش این ارقام را تنها یک عدد می‌داند. در هر حال به نظر می‌رسد امسال هم رقابت اصلی مولایی در این وزن با «چن شی چی» قهرمان دوره گذشته از چین باشد که سال قبل با رکورد مجموع ۴۳۸ کیلوگرم بالاتر از نماینده کشورمان قهرمان شده بود.

بهادر مولایی درباره شرایطش برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: خوشبختانه شرایطم نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده و رکوردهایم نیز ارتقا داشته است. مهم‌ترین موضوع این است که بعد از رهایی از مصدومیت به خودباوری بالایی برای موفقیت در این مسابقات رسیده‌ام.

وی ادامه داد: بی‌صبرانه منتظرم روی تخته بروم. تلاش می‌کنم با شروعی خوب در مسابقات قهرمانی آسیا در جام فجر و سپس بازی‌های المپیک عملکردی قابل‌قبول داشته باشم، تمام هدفم موفقیت در المپیک ریو است؛ چراکه نمی‌خواهم در این مسابقات توریست باشم. اگر این فرصت به من داده شود، تلاش می‌کنم حتما در بین ۳ نفر اصلی باشم. انگیزه بالایی برای موفقیت در المپیک دارم و تمام برنامه‌ام این است که رکوردهایم را در این مدت افزایش دهم.

۱۰۵+ کیلوگرم‌: بهرام‌زاده به دنبال جبران ناکامی‌های گذشته

دیگر نماینده دسته فوق سنگین کشورمان محسن بهرام‌زاده از بوشهر است. وی سال ۲۰۱۴ در اولین تجربه جهانی خود در قزاقستان در دسته ۱۰۵ کیلوگرم با ۱۷۸ کیلوگرم یک ضرب، ۲۰۶ دوضرب و مجموع ۳۸۴ کیلوگرم سیزدهم شد و حالا قرار است در کنار مولایی در اولین میدان رسمی خود در دسته ۱۰۵+ کیلوگرم در تاشکند به مصاف حریفان برود.

بهرام‌زاده با رکورد ورودی ۴۰۷ کیلوگرم بعد از وزنه‌برداران چینی (۴۲۰ کیلوگرم) و ازبک (۴۱۵ کیلوگرم) در کنار مولایی با همین رکورد در جایگاه سوم استارت لیست مسابقات قرار دارد و اگر بتواند عملکردی قابل قبول از خود به نمایش بگذارد به نظر می‌رسد در صورت نرسیدن سلیمی، حتی شاید شانس حضور در المپیک را هم داشته باشد.

بهرام‌زاده در خصوص حضورش در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: شرایط خوبی دارم و نسبت به چند ماه گذشته رکوردهایم را ارتقاء دادم و برای رسیدن به مدال سخت تمرین می‌کنم. به دلیل تشدید بیماری‌ام مدت ۳ سال از شرایط آرمانی به دور بودم؛ امیدوارم با حضور در ازبکستان و کسب مدال ارزشمند ناکامی‌های گذشته خود را جبران کرده و مجدداً به روزهای آرمانی‌ام برگردم.

رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۶ وزنه‌برداری آسیا روزهای ۴ تا ۱۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که نخستین نماینده ایران (علی میری در دسته ۷۷ کیلوگرم) روز هشتم اردیبهشت به روی تخته می‌رود.

* جدول زمان‌بندی و تاریخ برگزاری مسابقات ملی‌پوشان ایران در پیکارهای قهرمانی آسیا به شرح زیر است:

چهارشنبه ۸ اردیبهشت:

دسته ۷۷ کیلوگرم ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران (گروهA)

«علی میری: متولد ۱۰ مرداد ۱۳۷۴ در ارومیه، دارنده مدال نقره جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ در لهستان»

 پنجشنبه ۹ اردیبهشت:

دسته ۸۵ کیلوگرم ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران (گروهA)

«سید ایوب موسوی: متولد اول اردیبهشت ۱۳۷۴ در آبادان، این دومین حضور او در مسابقات است که نخستین بار سال قبل در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان بود»

جمعه ۱۰ اردیبهشت:

دسته ۹۴ کیلوگرم ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران (گروهA)

«علی هاشمی: متولد ۱۰ آبان در شهر چوار ایلام؛‌ دارنده مدال نقره قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۵ در پوکت تایلند»

«رضا بیرالوند: دیگر وزنه‌بردار دسته ۹۴ کیلوگرم که متولد ۱۲ فروردین ۱۳۷۶ در بروجرد و دارنده مدال طلای نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۳ و نفر چهارم المپیک نوجوانان در سال ۲۰۱۴»

شنبه ۱۱ اردیبهشت:

دسته ۱۰۵ کیلوگرم ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران (گروهA)

«محمدرضا براری: متولد ۱۱ فروردین ۱۳۶۷ در ساری و دارنده مدال طلای مسابقات قهرمانی جوانان آسیا ۲۰۰۷ اردن و دارنده مدال برنز بزرگسالان جهان در سال ۲۰۱۳ لهستان»

«کیا قدمی: وزنه‌بردار دیگر دسته ۱۰۵ کیلوگرم که متولد ۶ بهمن ۱۳۶۹ در کرمانشاه و دارنده مدال برنز بزرگسالان آسیا در سال ۲۰۱۳ آستانه قزاقستان»

دسته به اضافه ۱۰۵ کیلوگرم ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران (گروهA)

«بهادر مولایی: متولد اول فروردین ۱۳۷۱، طلای نوجوانان جهان ۲۰۰۹ تایلند، طلای جوانان جهان ۲۰۱۱ مالزی، نقره بزرگسالان جهان ۲۰۱۳ لهستان»

«محسن بهرام‌زاده: دیگر وزنه‌بردار فوق سنگین کشورمان که متولد ۲۲ مرداد ۱۳۶۹ در بوشهر، بهترین عنوان مدال نقره مسابقات ۲۰۱۳ آسیا در قزاقستان»